פאי למיי הונג סון

מפאי למיי הונג סון על קטנוע, בדרך פחות מתויירת אבל מדהימה

תאריך הטיולMay 2023
עונה מומלצתכל השנה

את הטיול עשיתי על קטנוע סקופי חדש 110cc אבל אני חושבת שאם הוא לא היה חדש מהניילונים (ממש ככה), הוא לא היה שורד.
הדרך עצמה לא מאוד קשה, מצ'אנג מאי לפאי יותר מפותל. אבל, ברגע שיוצאים לכפרים הצדדיים ולמקומות נידחים, הדרך נהיית פחות סלולה, צרה ומפותלת אז מומלץ לאנשים שהתנסו בדרכים כאלו בעבר.
אני עשיתי 3 ימים, עם 2 לילות במיי הונג סון, כי הייתי צריכה לחזור לפאי אבל אני ממש חושבת שזה לא מספיק.
*הערה חשובה - מזג אוויר כשהייתי הוא העונה היבשה והלא מתויירת והגעתי לכל מקום ופשוט שאלתי. בעונה המתויירת אולי שווה לסגור מראש מקומות כדי לא להידפק.
**הערה חשובה באמת - הרבה מקומיים אמרו שהם פוגשים ישראליים ושאנחנו אנשים טובים אבל לא מחייכים וכל הזמן כועסים. השתדלו לחייך למקומיים, הם סך הכל גרים במדינה הזו כל חייהם וחולקים איתנו את התרבות והמקום :)

הדרך לban jabo ומערת mae lana

יצאתי מאוד מוקדם מפאי כי הייתי צריכה להגיע למיי הונג סון באותו יום.
אני עצרתי במעיינות החמים Sai Ngam, היה מהמם והדרך מהפנטת! בעיקרון הם נורא יקרים אבל הגעתי מאוד מוקדם ולא היה אף אחד ולכן לא שלמתי.
יש בהמשך תצפית מהממת, אפשר לבקר בה גם מפאי, Doi Kwai.
המשכתי לban jabo, כפר מהמם עם נוף לעמק ולהרים מסביב. עצרתי שם לקפה ומרק בJabo Coffee, המארחת מקסימה ודוברת אנגלית טוב. היא דאגה לי למדריך לMae Lana Cave ושמרה לי על התיק בזמן הסיור.
בגדול, יש מלא מקומות לעצור בדרך אז אני ממש ממליצה לעשות אולי לילה בין פאי למיי הונג סון באזור הזה.

Mae Lana Cave

מדובר במערה הכי ארוכה בתאילנד, 12 ק"מ.
חובה לקחת מדריך לסיור וממש לא הייתי מנסה להיכנס לשם לבד!
יש 3 סיורים:
שעתיים - 300 באט, מה שאני עשיתי מפאת חוסר זמן.
4 שעות - 500 באט, רואים גם מפל בתוך המערה וממה שהבנתי יש גם חלק שזוחלים בתוך המים
8 שעות - 800 באט, רואים את כל המערה
בגדול הגעתי לכפר, שמים בגוגל "Mae Lana Rice Fields" - גם נוף מהמם לשדות אורז, ומגיעים למרכז עיירה קטנה שם שואלים את המקומיים על המדריך. הגיע מדריך, לא מדבר ממש אנגלית, קפץ על הקטנוע וסימן לי לעקוב אחריו עם הקטנוע שלי. רכבנו בערך רבע שעה בדרך מאוד עקלקלה, צרה ומלאה בורות ומכשולים. לא לבעלי לב חלש אבל חלק מהחוויה ההזויה.
למערה מומלץ לבוא עם בגדים שאפשר ללכלך ולהרטיב, ספריי נגד יתושים וסנדלי שורש. המדריך מביא פנס ראש אבל אני התבאסתי שלא הבאתי את שלי אז אם יש תביאו.
ההליכה הייתה מהממת ומגניבה, הלכנו בתוך זרם בתוך המערה, אלמוגים ונטיפים מסביבנו בכל פינה, מלא עטלפים, מערה ענקית וללא תיירים!
תשלמו למדריך רק אחרי שאתם מגיעים חזרה לכפר, אני שלמתי ישר כשיצאנו מהמנהרה והמעצבן רכב ממש מהר ולא חיכה חחח )הם לא עושים את זה בכוונה, זה פשוט לא בתרבות שלהם..(

Mae Hong Son

מהמערה המשכתי למיי הונג סון, עצרתי בכמה תצפיות בדרך והגעתי בערך ב5 אחה"צ.
מיי הונג סון הייתה עיירה מאוד מתויירת לפני שגילו את פאי, ב10 שנים האחרונות הם חווים פחות תיירים ובצער רב הרבה עסקים נסגרים (הולידיי אין שהפך לבניין נטוש בכניסה לעיר למשל). אבל מה שזה אומר זה שיש שם תשתית מדהימה לתיירים בלי העומס של פאי - אנשים דוברים אנגלית, עסקים שמותאמים למערביים ומקומיים מקסימים וחייכנים שאוהבים תיירים!
סגרתי חדר בBodeen House ממש במרכז העיר.
קיבלתי חדר ב550 עם מזגן, קצת יקר אבל חדר מעולה עם כל הדברים שצריך (מקרר, קפה, מים וכו'). מה שבאמת טוב בגסטהאוס זה שהבעלים מקסים ודובר אנגלית, הוא מביא מפה מפורטת של העיר והסביבה ועוזר בכל.
הלכתי בהמלצתו לראות שקיעה במקדש על הגבעה עם הנוף ואז לשוק אוכל. השוק אוכל שלהם ממש חמוד, יש מגוון והכל זול. שם גם אפשר לפגוש עוד מטיילים מערביים ולהסתובב מסביב לאגם המואר.

Jungle Trek עם Dam

יום למחרת יצאתי לטרק יום שלם עם Dam מNam Rin tours, בד"כ עושים אותו ביומיים כי הוא נורא ארוך ומעייף אבל לי לא היה זמן.
דאם מבחינתי הוא אחד המדריכים היותר טובים ואותנטיים שפגשתי. הוא מדבר אנגלית מעולה, לא מייפה את המציאות (או את תנאי הטרק) ולוקח למקומות לא מתויירים, מראה את תאילנד האמיתית ויודע לספר עליה ה-כ-ל. הרגשתי הכי בנוח איתו, אני ממש ממליצה עליו למי שלא מפחד מאתגרים.
התחלנו מוקדם בבוקר נסיעה לכפר בהרים, שם כולם מכירים את דאם ונותנים לו כיפים, הלכנו בתוך הג'ונגל עד לכפר נוסף, המשכנו על צלע הר מאוד מאתגר ומחליק עד שהגענו למפל מהמם ואחרי טבילה הלכנו לאורך נהר ובתוך הג'ונגל עד שהגענו לנק' בה אשתו אספה אותנו.
דאם דאג לצהריים ומלא פירות, מים וא. בוקר אני הבאתי.
ההליכה מאתגרת, צריך בגדים ונעליים לטרק וגם ניסיון בהליכה בתוואי שטח מורכב. לפעמים יש מצ'טה, לפעמים נעזרים בעצים ובשורשים כדי לרדת, חוצים את הנהר הרבה פעמים וחווים טרק אמיתי בג'ונגל.
מומלץ בחום - חפשו בגוגל, לדאם אין וואטסאפ, תתקשרו, תשלחו הודעה ותשלחו אימייל והוא כבר ימצא אותכם :)

מיי הונג סון בבוקר

אחרי הטרק אכלתי במסעדה שנחשבת הכי מומלצת בשם Fern, בעיניי לא משהו.
בוקר למחרת הלכתי בהמלצת דאם לשוק יום ראשון https://goo.gl/maps/9Hf7KirCFS... - זה באזור הזה ואי אפשר לפספס. שוק מהמם ואותנטי, אנשים חייכנים. תחפשו דוכן שמוכר לביבות, טעמתי פפאיה מטוגנת וזה וואו.
ומשם לLittle Good Things, בית קפה סופר חמוד, יש אפשרויות טבעוניות. המנהלת מדברת אנגלית טוב, היא בדיוק הוציאה פוקאצ'ה מחמצת מהתנור ונתנה לי חתיכה לדרך , זה היה הלחם הכי טעים שאכלתי בטיול!
יש עוד המון מה לעשות במיי הונג סון (ספא בוץ, טרק יומי מסביב לכפר עצמאית, מוזיאון) ונורא רציתי להשאר עוד לילה, אבל הייתי חייבת לצאת לפאי.

Ban Rak Tai ו-Pang Oung

בדרך עברתי ב2 המקומות האלו.
באן ראק טאי היא עיירה סינית על הגבול עם בורמה, היא יפה, אבל לא הבנתי כל כך מה יש לעשות בה חוץ מלאכול. אם היה לי זמן הייתי מסתובבת בכפר ושואלת מקומיים או פשוט רוכבת לאיזה הר ומנסה לטייל.
Pang Oung מכונה "שוויץ של תאילנד", היא מוקפת יערות שנראים אלפיניים והמזג אוויר קריר. יש שם קפה מעולה, אגם יפה ואפשר להסתובב מסביב.
בין 2 המקומות נמצא Pang Tong Palace, נראה מקום יפה להסתובב אבל לא היה אף אחד כשבאתי ולא ברור לי מה עושים שם... בנוסף, יש פארק לאומי עם מפלים מאוד יפים (Pha Sua) אבל כשאני הייתי הם היו יבשים...

סיכום

חשוב לי לציין שוב שהייתי בלחץ של זמן ואני חושבת ש3 ימים לא מספיקים.
בנוסף, בגלל שזו לא העונה הרבה דברים היו סגורים או "מתים" ולכן כנראה פספסתי הרבה אטרקציות מעניינות.
אני מאוד ממליצה לעשות את הרודטריפ עם קטנוע/אופנוע למי שמרגיש בנוח, ומי שלא יכול בכיף לסגור כמה לילות במיי הונג סון ולדבר עם דאם, הוא ישמח לקחת אנשים באוטו שלו למקומות שונים.
***להרפתקנים, יש מפלים שניסיתי להגיע אליהם בדרך למיי הונג סון, אבל הדרך הייתה מאוד קשה לקטנוע שלי ולא היה לי זמן, נקראים Susa Waterfall, נמצאים באזור הכפר הסיני המתוייר וצריך בערך שעה וחצי להגיע אליהם.***