טרק נוף 3 ימים בשוויץ - Lauterbrunnen ל Kandersteg

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתבאזור הקיץ - תחילת/אמצע יולי, או סוף אוגוסט תחילת/אמצע ספמטבר

רקע ומידע כללי

בתחילת ספטמבר 2022 (9-13.9) יצאנו שלושה חברים לטרק בשוויץ.
בגדול בניית הטרק הייתה על סמך שני מקומו שרצינו להיות בהם, שאחד זאת העיירה Lauterbrunnen והשני זה אגם Oeschinen המדהים.
כמה נקודות לפני שמתחילים:
- אנחנו שלושה חברים בכושר סבבה, רמת הטרק היא בינונית, יש מקטעים קלים ויש מקטעים לא פשוטים.
- ממליץ מאוד להוריד אפליקציית מפות OFFLINE - ממליץ על Swisstopo (עובדת על GPS)
- התניידנו בדרך לטרק ובחזרה מהטרק בתחב"צ, חשוב לציין - התחב"צ בשוויץ ממש יקר !!! (נפרט בהמשך)
- את הבקתות צריך להזמין מראש, עדיף כמה שיותר מוקדם כי בעונה הזאת יש הרבה אנשים.
- מזג האוויר יכול להשתנות מהר, יום לפני שהתחלנו את הטרק היה גשם, בטרק היה לנו יום מז"א מושלם וביום שחזרנו מהטרק שוב היה גשם (הרבה מזל)
- לרכבות אני ממליץ להוריד את האפליקציה שלהם, SBB Mobile
- מקבלים יורו אבל לפעמים מחזירים בפרנק שוויצרי
- ציוד מאוד חשוב לטרק - מקלות הליכה !!!!! מקל מאוד על הרגליים, גם תיק טוב מאוד חשוב ונעליים כמובן.
- אני ממליץ גם על מכנסי טיולים שנחתכים בברך כי הבקרים קרים ובצהריים נעים אז אפשר להוריד בקלות.

יום 1 - ישראל - ציריך

לקחנו טיסת לילה עם SWISS, נחתנו באזור 22:30 בציריך.
לקחנו רכבת למרכז העיר משדה התעופה (נסיעה של 10 דק - עלתה 15~ ש"ח).
ניצלנו את הערב בציריך כדי לצאת לרחוב של הברים. די משעמם, אין כל כך מה לחפש, במיוחד יום לפני נסיעה לטרק - היה עדיף לישון.....

את הטיסה עשינו עם טרולי לכל אחד בה היה כל הציוד לטרק (בעיקר בגדים חמים, תיק רחצה וכו')
ועוד מזוודה אחת גדולה לכולנו שבה דחפנו את המוצ'ילות הריקות.
את המזוודות השארנו במלון בשמירת חפצים.

יום 2 - ציריך - Lauterbrunnen

קמנו בבוקר, ועם המוצ'ילות, לקחנו סטארבקס ונסענו ברכבת מהתחנה המרכזית (Zurich HB) ל Lauterbrunnen
אין רכבת ישירה אז היינו צריכים לקחת רכבת לBern, משם עוד רכבת לinterlaken ועוד רכבת לLauterbrunnen - כל המסע הזה לקח שעתיים וחצי ברכבות ועלה 180~ ש"ח (יקר לא ציפינו שיהיה ככה יקר).
לקחנו רכבת מוקדמת כדי להגיע מוקדם שנוכל לטייל בLauterbrunnen

מה שכן הדרך מדהימה, מלא נוף ירוק, אגמים כחולים, הרים מושלגים (שנטפס עליהם אחר כך :) ) .

הגענו לLauterbrunnen, אפשר לסכם את זה בגן עדן, עיירה מדהימה בעמק בין צוקים ומפלים.
אני מאוד ממליץ לקחת חצי יום רק לטייל בעיירה ברגל, בנחת.
אנחנו גם עשינו שם קניות לטרק, קנינו אוכל לארוחות הצהריים ולנשנושים לדרך, כי בבקתות יש ארוחת ערב ובוקר, אז קנינו בעיקר לחם שוקולד וחטיפים - ומים !!! - שוב המחיר היה די יקר אז שימו לב להביא מספיק כסף ולהתכונן להוצאות...
טיילנו ברגל, בעיירה פשוט על הכביש הראשי ולהתפעל מהנוף.

לקראת הערב לקחנו אוטובוס מהעיירה לרכבל Stechelberg LSMS שמעלה לעיירה Gimmelwald שממנה התחלנו את הטרק.

ישנו בMountain Hostel שהיא מעין בקתה "יוקרתית", שאני ממש ממליץ אחלה אווירה, הרבה אנשים צעירים שמטיילים באזור ובאים מכל העולם, אחלה אוכל ונוף מדהים.

יום 3 - Gimmelwald ל Gspaltenhornhutte

היום הראשון לטרק (Day 1 במפה)
קמנו בבוקר והתחלנו ללכת, שוב, הנוף עוצר נשימה, הרים מושלגים המון ירוק.
היום הזה אופיין בעיקר בעלייה מתמשכת, 13 ק"מ של 1570 מטר עלייה ו500 מטר ירידה.

כל הטרק מסומן בסימון לבן אדום לבן, הסימונים ממש בולטים לעין ויש שלטים.
אנחנו התחלנו לעלות, הלכנו 6 ק"מ עד בקתת Rotstockhutte שם יש גם אוכל של המקום אבל אנחנו פרסנו את האוכל שקנינו שהיה בעיקר כריך עם שוקולד וטונה - אחלה מקום לעשות עצירה לפני המשך המסלול שנהפך קשה יותר.

המשכנו ללכת והגענו לעלייה למעבר הרים Sefinafrugga - העלייה אליו מאוד תלולה אבל הנוף שם מדהים, זאת גם נקודה עם קליטה סלולארית יחסית טובה אז קחו לכם רגע לשיחת וידאו עם חברים/משפחה.

משם ממשיכים לכיוון הבקתה, יש חלק של ירידה די ארוכה במדרגות מעץ וסולם אחד תלול, לכו בזהירות ותהנו מהנוף (מצרף תמונה של המדרגות והנוף)

לאחר מכן הגענו למעין פרסה/אוכף שכביכול אמורים לראות אחריו את הבקתה, כי הוא רק קילומטר מהבקתה, מה שלא הבנו הוא את גודל ההר לעומת הבקתה (מצרף תמונה של ההר מהפרסה - בהצלחה לזהות את הבקתה). אל תתיאשו זה חלק קשה אבל שווה להגיע.

הגענו לבקתה יחסית מאוחר (ב18) בגלל שלקחנו הרבה הפסקות בדרך.
אין בבקתות מקלחת אבל יש ברז שאסור לשתות ממנו והוא לשטיפת ציוד וכו'.
הנוף מהבקתה מדהים, השקיעה מטורפת, אכלנו ערב והלכנו לישון - חשוב לעשות מתיחות שלא תקומו תפוסים.

יום 4 - Gspaltenhornhutte ל Bluemlisalphutte

היום השני לטרק (Day 2 במפה)

לפני שיצאנו היינו צריכים לקנות מים כי כמעט ונגמר לנו (סחבנו כל אחד 4 ליטר), אוכל ובמיוחד מים בבקתות הוא מאוד יקר, בקבוק ליטר וחצי מים עולה 9 יורו, אז מה שעשינו זה קנינו 2 שיהיה לנו לדרך ופשוט מילאנו בדרך מנהרות ומפלים (נכון גם ליום השלישי), מה שכן צריך לשים לב שלא למלא בכל מקום כי יש צאן והמים יכולים להיות מזוהמים, אנחנו מילאנו בנקודות גבוהות שאין שם צאן והמים נקיים.

פתחנו את הבוקר בבקתה עם ארוחת בוקר בסיסית (לחם ריבות, גבינה וכו) ויצאנו לדרך,
היום הזה הוא לא ארוך, סה"כ 7.2 ק"מ, אבל, 970 מטר עלייה שהיא במכה אחת שפרוסה על 2.5 קילומטר
היא מאוד תלולה !!
המסלול מדהים עובר בין עמקים ותהומות שנוצרו בסלע ההר ויש גשרים שחוצים, עצרנו לצהריים רגע לפני העלייה הקשה, נחנו איזה שעה כי סה"כ יצאנו מוקדם והמסלול די קצר.

תחילת העלייה היא תלולה והיא פשוט לעלות על צלע הר תלול (אפשר לראות את השיפוע באפליקציה FATMAP ולראות את העלייה התלולה). במהלך העלייה מדי פעם יש ספסלים שאפשר רגע לשבת לנשום ולהמשיך הלאה. באיזשהו שלב בעלייה עוברים לחלק שהוא מדרגות וסולמות מעץ, שהם די תלולים אז כדאי להיזהר שם. וגם בחלק הזה של העלייה אין כל כך מקום לשבת ולנוח כי המסלול צר ויש אנשים שעולים ויורדים (מצרף תמונה).

בסוף העלייה מגיעים למעבר הרים Hohturli, מקום מטורף ויותר פתוח מהמעבר הרים הקודם Sefinafrugga.
משם כבר הבקתה ממש מול העיינים, רק יש עוד עלייה תלולה בזיגזגים אבל היא די קצרה ולוקח לעלות אותה 5-10 דקות.

הבקתה יותר גדולה מהקודמת, החדרים הם חדרים של 20-30 איש (דרגשי עץ בשתי קומות...)
האוכל שם יקר אבל טעים, אבל היופי האמיתי שם זה המרפסת של הבקתה שצופה על הקרחון ועל הנוף ההררי, יש בחוץ שולחנות ומיטות עץ שאפשר לשכב וליהנות מהקור :)
אכלנו ארוחת ערב שהייתה ממש אחלה, חשוב לומר לא לשומרי כשרות, כי יש בשר חזיר וגבינה, אפשר גם לקחת צמחוני אם לא מפריע. משהו יפה בבקתות הוא שכולם אוכלים ביחד את הערב, יש מקום שמור עם השם לך ומגישים לך קערות גדולות לשולחן.
לקראת סוף הארוחת ערב, לפני הקינוח, אומרים לכולם לצאת לראות את השקיעה, ובצדק, שקיעה מטריפה שווה לשבת ופשוט להתפעל.

יום 5 - Bluemlisalphutte ל Kanderteg

היום השלישי והאחרון לטרק (Day 3 במפה)

גם פה כמו ביום הקודם קנינו בקבוק מים אחד שיהיה לנו ליתר ביטחון וראיתי במפה שיש מפלים ונהרות אז נמלא שם.

המסלול ביום הזה הוא 11 ק"מ שהוא כמעט ורק ירידה (1730 מטר ירידה בגובה).
התחלנו את הבוקר בירידה מהבקתה וממעבר הרים Hohturli, ובגדול זה רק ירידה, שלאט לאט חוזר הירוק על ההרים ונכנסים לאזורים של צאן. מקומות שהם כאילו סצנה מסרט, בהרים הגדולים, ירוק וצלצולי הפעמון שעל הצוואר של הכבשים - מדהים.

בגדול המסלול מחולק לשני חלקים, החלק הראשון מהבקתה עד לתצפית על אגם Oeschinen, שם גם אכלנו צהריים. והחלק השני הוא ניתן לשינוי, בנקודה של התצפית אפשר לבחור בין שני מסלולים, המסלול העליון שהולך על צלע ההר וצופה מלמעלה על האגם, ואז יורד ברכבל לKandersteg.
והאופציה השנייה היא לרדת לאגם ללכת על צידו ולרדת ברגל כל הדרך לKandersteg - ממליץ הדרך מדהימה.

אז בחרנו לרדת לכיוון האגם, שהוא באמת האגם הכי יפה שראיתי, מוקף הרים ומצוקים מושלגים, מים בגוון טורקיז משוגע. ככל שמתקרבים לאגם יש יותר אנשים, כי יש סביב האגם מסלול יום שיוצא משם אז יש הרבה משפחות ואנשים. על שפת האגם יש ספסלים ופינות ישיבה לפיקניקים וכאלה, המקום מתוייר אבל עם זאת מרגיש כאילו אתה לבד שם מרוב השקט של המקומיים.
אנחנו כמובן נכנסו לאגם הקפוא אחרי שלושה וחצי ימים שלא התקלחנו - ממליץ מרענן מאוד :)
בסוף האגם יש מעין מסעדה/קפה שיש שם אוכל, אנחנו לא רצינו לעצור כי גם אכלנו וגם היינו צריכים להספיק לרכבת בKandersteg.
המשכנו לרדת לכיוון Kandersteg, נכנסנו לעיירה שהיא בעצמה מדהימה, ואם יש לכם זמן תיקחו שם לילה ותטילו בעיירה או שתעלו ברכבל למסלול תצפית על אגם Oeschinen, שיש בה נוף יותר יפה מהמסלול שבחרנו אבל רצינו להגיע לאגם ולרדת.

וזהו משם לקחנו רכבת מהתחנת רכבת של Kandersteg לציריך.

יצאנו בערב לאכול המבורגר טוב (The Bite) וחזרנו למלון לישון כי הטיסה שלנו הייתה על הבוקר.