6 ימים על המסלול הירוק של הויה אלפינה

תאריך הטיולSeptember 2023
עונה מומלצתאמצע יולי עד אמצע ספטמבר

רקע כללי

התחלתי לכתוב את סיפור הדרך הזה כשחזרתי מהטיול, ובאמצע הכתיבה הגיע ה-7 לאוקטובר.
היה קשה להמשיך את הכתיבה אחרי התאריך הזה, גם בגלל מילואים אבל בעיקר בגלל ששום דבר מפה לא נראה היה חשוב...
עכשיו כמעט דצמבר והחלטתי להמשיך לכתוב אותו (אף כי המלחמה לא מתקרבת לסיום) כדי קצת להעסיק את עצמי וגם כי זה אולי סוג של תרפיה? לא בטוח כל כך... מה שכן, עבר קצת זמן מאז הטיול ולכן הרוב מבוסס פה על זכרון, ולכן מי שיש לו שאלות מוזמן לשאול פה בצ׳אט (אני עונה) ואפשר גם לחפש אותי בפייסבוק/אינסטגרם.

ויה אלפינה, אחד המסלולים היפים שהייתי בהם אך לשם השוואה, המסלול קצת יותר קשה מסובב מון בלאן (לפי חוויה אישית) .
הימים יותר ארוכים והעליות יותר תלולות, ויש מקומות גם יותר מלחיצים ותלולים.
בחלק מהמסלול יש תחב״צ או רכבלים שמאפשרים קיצור של הירידה/עליה.
בשונה מסובב מון בלאן, בטרק הזה אפשר לישון רק בעיירות ולא חייבים לישון בבקתות הרים (אפשר למי שרוצה, יש המון אפשרויות שונות ללינה).
משהו שצריך לקחת בחשבון זה שהטרק מאד מתויר, והוא עובר בעיירות ובאתרי סקי, ויש בו המון רכבלים ותשתיות - ולכן, הוא לא ״מנותק״ ו ״פראי״ כמו שחלק מהאנשים מחפשים בטרקים.

התחב״צ השוויצרי הוא מהטובים בעולם ומדייק על הדקה (לרוב) ואפשר להסתמך עליו - אבל בהתאמה, המחיר.
ממליץ לעשות מההתחלה כרטיס שנקרא half fare שעולה 120 פרנק, ומאותו רגע כל תחבצ יעלה חצי מחיר, תעשו את זה עוד בשדה תעופה ורוב הסיכויים שזה יחזיר את עצמו ויותר.

נחתנו בציריך ומשם לקחנו רכבת עד לתחילת המסלול באנגלברג, עצרנו בדרך לכמה שעות בלוצרן להסתובב.
ישנו באנגלברג במלון Bänklialp ובבוקר התחלנו את המסלול.

אנגלברג למירינגן

קיצרנו לעצמנו את העליה ולקחנו את הרכבל של טיטליס עד לאגם ומשם התחלנו ללכת.
למי שמתחיל מוקדם ומתחשק, אפשר גם להמשיך עם הרכבל לתצפית.
יום שהרבה מוותרים עליו ולדעתי לא בצדק.
יום קשוח מאד, וקשה לי להאמין שניתן לעשות אותו במלואו ללא קיצורי דרך.
לפי האתר הרשמי, הוא 1100 מטר עליה, 2100 ירידה ו29 ק״מ.
אנחנו תיכננו להגיע לרכבל Alpen Tower ולרדת איתו למטה, אבל בזבזנו יותר מדי זמן באגם והבנו שלא נספיק להגיע לירידה האחרונה שלו (4 וחצי).
לכן, עשינו סיבוב באגם Tannensee וחזרנו ל Engstlenalp ולקחנו משם אוטובוס למירינגן.
במירינגן ישנו ב Parkhotel du Sauvage.

מירינגן לגרינדלוולד

מתחילים את המסלול בעלייה תלולה ביער, אפשר לקצר לדעתי עם רכבת שעולה עד המפל אבל אנחנו עלינו ברגל.
הליכה ממש יפה לאורך הנהר עם נופים מטורפים.
מוכרים לפעמים גבינות בדרך, תוספת נחמדה לחטיפי אנרגיה שמנשנשים בדרך.
עצרנו קצת להשתכשך בנהר אבל הוא קר למדי 😅.
העליה לפס לא מאד קשה אבל מאתגרת, ובסוף יש מסעדה ודוכן אוכל קטן.
ניתן לקחת אוטובוס משם לעיירה ולחסוך את הירידה, אבל ממליץ לרדת ברגל כי הירידה לא נוראית והנופים שווים את זה!
בגרינדלוולד ישנו ב Residence Hotel, מאד לא מומלץ

מגרינדלוולד ללאוטרברונן

הייתי צריך להרשם לקורסים לשנת הלימודים הבאה, אז התחלנו את היום מאוחר…
יצאנו ב12 בערך עם הרכבת ל Alpiglen ומשם המשכנו טיפוס בדרך קצת אחרת מהמסלול של הויה אלפינה, עדיין היה לנו בערך 800 מטר טיפוס אבל עלינו גבוה יותר והלכנו בצמוד למצוק (מופיע במפה).
אפשר או להגיע לאגם או לעלות עוד קצת לתחנה שממנה לוקחים רכבת לקרחון Jungfrau, אני עשיתי מסלול מעגלי שם שמתקרב לקרחון עם נוף משוגע עליו.
אסור להכנס לאגם אבל יש לידו מן בריכה קטנה וחמודה שאפשר לשכשך בה רגליים.
ירדנו קצת לתחנת הרכבת וירדנו עם הרכבת לעיר.
ישנו במלון Silberhorn ואכלנו במסעדה שלו, ממש אחלה.

מלאוטרברונן לגריאסאלפ

יום ארוך אבל יפיפה.
מכאן אתחיל ואומר ששלושת הימים הבאים, קצת יכולים להיות מפחידים מבחינת גבהים ושיפועים. באזורי מעברי ההרים יכולים להיות אזורים עם מדרגות משופעות ושבילים מדורדרים וצרים, יכול להרתיע חלק מהאנשים ולכן יש לבחון מראש אם מוכנים לזה.
הטיפוס של אותו יום קשוח אך לא נורא במיוחד, מה שמאתגר בו זה העלייה האחרונה לפני הפס ובירידה ממנו, שם מי שמפחד יכול להכנס קצת לחרדה, מקסימום תרדו על התחת 😆.
הירידה לגריאסאלפ ארוכה אבל נחמדה שעוברת ליד הנחל.
גריאסאלפ עיירה קטנטנה אם בכלל נחשבת עיירה, ישנו שם במלון/בקתה Hotel Waldrand שהזמנו דרך האתר שלהם, שירותים ומקלחות משותפים וסה״כ סבבה, העובדים שם יודעים אפס אנגלית אז קצת גוגל טרנסלייט.

מגריאסאלפ לקנדרסטג

יום שנחשב מאד קשה, ובצדק, הוא מתחיל מעליה ביער ואז קצת מישור, ואז עליה תלולה (בערך 25 אחוז) עד הפס. גם פה העליה ובירידה מהפס יכולים להיות קצת מלחיצים ותלולים, אבל הנוף מהפס ממש ממש שווה את זה. יש בקתה כ 5 דקות הליכה מהפס (אי אפשר לפספס) שאפשר לאכול שם משהו קטן ולהנות מהנוף, יש שם אנשים שממשיכים עוד למעלה ואפשר גם ללכת 5 דק לכיוון הקרחון לתצפית.
הירידה קצת ארוכה אבל סבירה, ומגיעים בהמשך לאגם Oeschinen Lake שהוא דיי תיירותי אבל ממש יפה , נחמד ורגוע.
משם אפשר לרדת ברכבל או ברגל (עוד חצי שעה ירידה לעיר)
ישנו במלון Blümlisalp.

מקנדרסטג לאדלבודן

דיי דומה ליום הקודם מבחינת קושי, אבל בגלל העומס המצטבר אז הוא כבר נהיה ממש מאתגר.
ממליץ לעשות עיקוף קטן לקראת הפס ימינה לכיוון תצפית (מופיעה במפות) כי משם הנוף הכי יפה של היום (רואים כמעט 360 מעלות של ההרים) ומעט אנשים מגיעים לשם אז סיכוי טוב שתהיו לבד. הסימון לשם קצת מטושטש אז מאלתרים קצת ומוודאים במפה.
הירידה הייתה דיי מתישה (אולי גם בגלל העומס המצטבר מהימים האחרונים) ולבסוף כשמגיעים לאדלבודן, מגיעים לעלייה הכי קשה בטרק (100 מטר עליה בתוך העיר) למרכז העיר (חצי צוחק חצי רציני, העליה באמת שברה אותי, אולי בגלל החום גם).
ישנו במלון Hotel Bristol שהיה ממש נחמד עם ספא.
ממליץ על מסעדת Hotel Restaurant Bären.

• רוב הניווט נעשה עם אפליקציית FATMAP שמאפשר מבט ויזואלי על כל השטח, הורדנו קבצי gpx מהאתר של הויה אלפינה וטענו לאפליקציה. השתמשנו קצת גם ב Swiss topo.
  • ממליץ מאד על מקלות הליכה, במיוחד על מנת להקל על הברכיים בירידות וגם בשביל לסייע בעליות.
  • ממליץ לבדוק כל יום מראש אם יש רכבלים או רכבות שיאפשרו קיצור דרך אם מתעכבים ומעדיפים לקצר.
  • אם עוברים באינטרלקן אז ממליץ מאד על youth hostel שיש להם מסעדה זולה ושווה במיוחד.