3 שבועות של טיול סולו בשוויץ

משך הטיול3 שבועות
עונה מומלצתקיץ-סתיו

רקע כללי

הטיול כלל מסלולי הליכה וטיולים עירוניים באזורים שונים בשוויץ: צפון ומזרח שוויץ, אגם לוצרן, האלפים הברניים, צרמט וטיצ'ינו. תכננתי מסלול באורך של 2-3 שבועות במדינה אלפינית שקל להתנייד בה בתחבורה ציבורית, ושוויץ זאת אפשרות מעולה (אם לא הכי טובה).
במהלך הטיול לנתי בבתי מלון בעלויות לא גבוהות ביחס לשוויץ (300-400 ש"ח ללילה), וההתניידות כאמור הייתה בתחבורה ציבורית (רכבות ואוטובוסים) בלבד. התחבורה הציבורית יקרה מאוד ביחס לארץ, אבל די נוחה ויש הנחות שונות כמו Half Fare או Free Pass שמומלץ לקנות בטיול ארוך שמתפרס על מספר אזורים בשוויץ.
מבחינת אוכל שוויץ מדינה יקרה והמחירים מעט גבוהים מהמחירים בארץ, אך ניתן לחסוך אם קונים מנות מוכנות ברשתות הגדולות (Migros, Coop). המנות שם ממש טעימות ובמחירים לא גבוהים (מחירים דומים למחירים בארץ ומטה), או אם קונים בהן מצרכים ומכינים את האוכל במלון.

ימים 1-2 - נחיתה וטיול באזור ציריך ונהר הריין

היום הראשון היה מיועד לטיסה ולנסיעה לשוויץ. במועד שבו תכננתי את הטיול (ספטמבר 2023) הטיסה הנוחה והזולה ביותר הייתה של חברת Ryanair לממינגן שבגרמניה (3:45 שעות), ומשם נסיעה של כשעתיים בערך ברכבת לציריך. הגעתי למלון בציריך בשעה 22:00. ניתן כמובן לטוס באופן ישיר לציריך.

יום למחרת הנחיתה היה יום ראשון בבוקר שהתחיל מוקדם בנסיעה לעיירה נויהאוזן (Neuhausen), שלידה נמצאים מפלי הריין. לאחר כשעה של סיבוב באזור המפלים המדהימים המשכתי בהליכה לכיוון העיר שפהאוזן (Schaffhausen). בדרך לשפהאוזן עברתי בכפר Flurlingen, כפר שליו ושקט עם פארק קטן שנמצא על גדות נהר הריין. מכיוון שהיום היה ראשון בבוקר הרחובות היו ריקים לחלוטין, פרט למעט אנשים שהתאמנו בפארק בכפר שנמצא על גדות נהר הריין.
לאחר סיבוב קטן בשפהאוזן (אין יותר מדי מה לראות בעיר) המשכתי לעיירה שטיים אם ריין (Steim em Rhein). המשכתי להליכה על גדות נהר הריין בשביל Rheinweg (למעשה זהו מסלול הליכה ואופניים שחוצה את שוויץ ממערב למזרח מבאזל לאגם קונסטנץ). המשכתי ללכת ועברתי באי הקטן Wallfahrtskapelle St. Otmar, שיש בו כנסייה קטנה.
בחזרה לציריך עצרתי בעיירה Eglisau לסיבוב קצר בכרמים שבאזור. הלכתי במסלול פסטורלי בכרמים עד לכפר Buchberg. משם חזרתי לעיירה הקרובה עם אוטובוס וחזרתי לציריך.

יום 3 - Walensee

Walensee או אגם ואלן הוא אגם שנמצא בחלק המזרחי של שוויץ ויש מסביבו אתרי נופש. ניתן להגיע אליו ע"י נסיעה ברכבת מציריך לעיירה Ziegelbrucke ומשם הליכה ברגל או נסיעה באוטובוס לעיירה Weesen. החלטתי ללכת ברגל וזאת הייתה חוויה! הדרך בין העיירות עוברת על גדות נהר שנשפך ל – Walensee והנופים מסביב הם נופים מרהיבים של קנטוני גלרוס וסנט גאלן. בשלב הזה תכננתי להמשיך במסלול לכיוון כפר שנקרא Quinten אבל התחיל גשם שוטף... סמכתי על מכ"ם הגשם השווייצרי וציפיתי שהגשם ייחלש לפני התחזית. עליתי על אוטובוס לכיוון העיירה Amden שנמצאת על הר שמשקיף ל – Walensee במטרה להתחמק מהגשם, אבל בניגוד לתחזית ולתמונת המכ"ם הגשם המשיך והתחזק... אחרי עצירה קלה חיכיתי שהגשם ייחלש והסתובבתי מעט בעיירה. אחרי 45 דקות בערך של הליכה הגשם התחזק שוב וכבר החלטתי לחזור למטה ל -Weesen.
לאחר מכן התחלתי את המסלול מ – Weesen ל – Quinten בגשם חלש – בינוני, במילים פשוטות – חוויה! הדרך מלאה בכפרים ובעלי חיים שהתושבים מגדלים, ואפילו כמה מסעדות שלא היו פתוחות... מדי פעם אפילו חלפו שם רכבים. הגעתי עד ל – Seerenbach Falls. לאחר מכן חזרתי ל - Weesen חזרה במסלול אחר שעובר דרך הכפר Betlis. מ – Weesen נסעתי לאכול ולהסתובב בעיירה Glarus Nord, עיירה שוויצרית קלאסית.
אחר הצהריים חזרתי לציריך וטיילתי בטיילת שליד אגם ציריך.

יום 4 - Alpestein, אפנצל ואגם קונסטנץ

הבוקר התחיל ל- Wasserauen, משם ניתן לבצע לא מעט מסלולי הליכה ברכס Alpstein. לטעמי זהו האזור הכי מרהיב שטיילתי בו בשוויץ. עליתי בגונדולה לתצפית Ebenalp והסתובבתי על ההר באזור של כנסייה שנקראת כנסיית Ascher. לאחר מכן ירדתי לכיוון אגם שנמצא למרגלות ההר - Seaalpsee. המסלול ל – Seaalpsee נראה בהתחלה קליל אבל מהר מאוד הוא הפך לירידה תלולה. מסתבר שיש 2 מסלולי ירידה מההר לאגם והלכתי במסלול הקשה. המסלול מומלץ לבעלי כושר סביר פלוס.
לאחר סיבוב קצר באגם המשכתי לכיוון הכפר Meglisalp, אליו ניתן להגיע לאחר טיפוס תלול של כשעה מ – Seaalpsee. גם כאן המסלול לא פשוט ומומלץ לבעלי כושר טוב. כשהגעתי לכפר הסתובבתי מעט והתיישבתי בבית קפה שנמצאת בכפר. בחזור ירדתי שוב ל – Seaalpsee באותה הדרך וחזרתי ל – Wasserauen. מציין כי בכפר Meglisalp יש לא מעט מסלולי המשך שניתן לבצע לכל אורך רכס Alpstein, והיו שם לא מעט מטיילים מקומיים.
לאחר מכן נסעתי ברכבת לעיירה אפנצל, טיילתי מעט בעיר ואכלתי צהריים. העיירה אפנצל זאת עיירה ציורית נחמדה עם חנויות וכנסיות שאפשר למצות אותה תוך שעה - שעתיים.
לאחר הסיבוב באפנצל נסעתי לעיר סנט גאלן, עיר נחמדה לשופינג ולמסעדות שיש בה כמה קתדרלות ואוניברסיטה טובה.
בערב נסעתי לעיר רורשאך לצפות בשקיעה בטיילת שעל שפת אגם קונסטנץ

יום 5 - הר Pizol והעיירה Films

נסיעה ל – Sargans, ומשם לתחנת הרכבת Wangs, Pizolbahn. ביצוע מסלול 5 Lakes Hike Pizol. על מנת להתחיל את המסלול צריך לעלות בגונדולה להרים. לאורך המסלול יש נופים מרהיבים, כולל 5 האגמים בצבעי תכלת וטורקיז, ומהפסגה של ההר ניתן לראות את ליכטנשטיין, האלפים האוסטריים, אגם קונסטנץ ובימים טובים אפילו את האלפים הברניים. המסלול הוא ברמת קושי בינונית, יש בו לא מעט עליות וירידות. היו איתי במסלול לא מעט מטיילים, רובם מקומיים. לאחר ביצוע המסלול נסעתי לעיר Films דרך העיר Chur. העיירה Films הינה עיירת נופש ציורית ויש בה אגם מרהיב בשם Cuamasee. מסביב לאגם יש לא מעט מסלולי הליכה שקטים שעוברים בתוך יער. לאחר ארוחת ערב חזרתי לציריך.

ימים 6-7 - לוצרן ואגם לוצרן

החלק השני של הטיול כלל 3 ימים באזור אגם לוצרן ואנגלברג.
הקדשתי את הום הראשון באזור האגם למנוחה לאחר מספר ימים של טיולי הליכה אינטנסיביים. נסעתי בבוקר מציריך ל – Stansstad, עיירת נופש שנמצאת 15 דקות נסיעה ברכבת מלוצרן, שבה הזמנתי את המלון. לאחר מכן נסעתי ללוצרן לארוחת צהריים, והסתובבתי בטיילת ובעיר העתיקה. עיר רגועה ומקסימה, יש בה לא מעט חנויות לשופינג ושוקולדים.
היום למחרת היה מיועד להר Rigi. נסעתי בבוקר לעיירה Vitznau שעל שפת אגם לוצרן ומשם עליתי ל – Rigi Kulm. ניתן להשקיף מהר Rigi על אגם לוצרן, אגם Zug ואפילו על חלק מאגם ציריך. בהמשך ירדתי ברגל עד לתחנת Romiti Felsentor ומשם לקחתי רכבת חזרה ל – Vitznau. לאורך כל הירידה יש נופים מרהיבים ופרות שרועות באחו. המסלול לא קשה במיוחד. מכיוון שהימים הקודמים היו גשומים חלק מהדרך היה בוצי מאוד וחשוב לבצע את המסלול עם נעליים מתאימות על מנת למנוע החלקות, המסלול נמצא במגמת ירידה מפסגת ההר לכיוון העיירה Vitznau. אפשר להמשיך לרדת את ההר עד לתחנות אחרות או לרדת ברגל עד לעיירה.
בהמשך הסתובבתי קצת ב – Vitznau ועצרתי שם לאכול. העיר חמודה ממש ויש בה טיילת מדהימה על שפת אגם לוצרן.
בערב (יום שישי) התארחתי בבית חב"ד בלוצרן.

יום 8 - אנגלברג והר טיטליס

נסיעה לאנגלברג, סיבוב קצר בעיר. כעיירה שתיירים רבים מגיעים אליה לסקי בחורף, היא כללה לא מעט חנויות סקי וספורט. במקרה באותו היום שהייתי שם היה מרוץ אתגרי של טיפוס על הטיטליס (עד גובה של 1000 מטר בערך), שהשתתפו בו לא מעט אנשים (כן, כן, בגשם שוטף ובטמפרטורה של 2-3 מעלות בלבד).
עליתי ברכבת לפסגת הר Titlis ועשיתי סיבוב בפסגה – מערת הקרח, גשר החבלים וכו׳. באותו היום היה שלג ועננות רבה אז לא היה ניתן לראות את הנוף מההר. לאחר כשעה על ההר ירדתי ברכבל ל – Trubsee וטיילתי מעט באזור - הקפת האגם והליכה למפל Trübseebach.
בהמשך חזרתי ל – Stansstad למנוחה.
בשעות אחר הצהריים ביצעתי מסלול הליכה קצר באזור Bürgenstock שנמצא קרוב לעיירה של המלון. לאורך המסלול יש תצפיות מרהיבות על אגם לוצרן, ומספר מלונות יוקרה. ניתן להגיע אליו בהליכה או רכיבה על אופניים (עלייה תלולה מאוד) או באוטובוס (קו 321 מתחנת הרכבת של Stansstad).

ימים 9-10 - Brienz, Meiringen, Grindelwald

החלק השלישי של הטיול ארך כשבוע וכלל מסלולי טיול באזור הרמה הברנית.
עזבתי את Stansstad ונסעתי לעיירה Brienz שבה הזמנתי את המלון לשבוע הקרוב.
משם לקחתי רכבת ל – Meiringen והסתובבתי מעט בעיירה. בהמשך לקחתי Funicular למפלי Reichenbach. ממפלי Reichenbach התחלתי מסלול הליכה עד לכפר Innertkirchen שנמשך כשעה.
מהכפר המשכתי ל – Aareschlucht – ביקרתי בנקיק הארה וביצעתי את המסלול.

היום למחרת תוכנן להיות יום מנוחה וטיול באזור Grindelwald. נסעתי ל – Grindelwald ומשם לקחתי רכבל לפסגת הר First וביצעתי מסלול הלוך חזור ל – Bachalpsee. אגם מרהיב, ומי שמעוניין יכול להמשיך עד ל - Schynige Platte, מסלול ארוך של כ - 16-17 ק"מ.
לאחר מכן טיילתי בקניון הקרחונים ב – Grindelwald.

ימים 11-12 - מסלולי טיול ב - Lautherbrunnen

נסעתי על הבוקר ל – Lautherbrunnen, ומשם התחלתי ללכת לכיוון הכפר Stechelberg. בדרך עברתי במפלי שטאובך, מפלי Trummelbach ומפלים נוספים.
בהמשך עליתי ברכבל לעיירה Gimmelwald, הסתובבתי בה מעט ועליתי ממנה לעיירה Murren. מה שמייחד את העיירה הזאת הוא שלא נכנסות אליה מכוניות.
אחרי ארוחת צהריים בעיירה ירדתי חזרה ל – Gimmelwald דרך מסלול North face Trail, ובמפל Sprutz. מסלול ה – North Face הוא מסלול לא קשה עם נופים פנורמיים. הירידה דרך מפל Sprutz המרהיב הינה די תלולה ולקראת הסוף עוברים ממש בתוך שטחי המרעה של הפרות.
בהמשך היום חזרתי לאינטרלאקן להסתובב מעט בעיר, ולקראת השקיעה עליתי ל – Harder Kulm – יש משם נוף מדהים לכיוון אגם Thun, אגם Brienz והעיר אינטרלאקן.
בערב חזרתי למלון ב – Brienz.

את היום למחרת התחלתי במסלול הליכה ממפלי Giessbach לכפר Iseltwald. המסלול כלל הליכה ביער לצד אגם Briez. הנופים בדרך וקולות בעלי החיים (ציפורים, סנאים וכו׳) היו מדהימים!
מ – Iseltwald לקחת אוטובוס ורכבת ל – Lauterbrunnen. אחרי ארוחת צהריים עליתי ל – Kleine Scheidegg וירדתי משם לכפר Wengen. הדרך למטה מדהימה ומלאה בנופים פנורמיים.
בהמשך הסתובבתי מעט בכפר, שהינו כפר ללא מכוניות. הכפר הזה דומה באופי שלו ל – Murren – נמצא על הר, כפר ללא מכוניות, שקט מאוד אבל עמוס בתיירים.
אחר הצהריים חזרתי למלון ב – Brienz.

נקודה מעניינת על שוויץ, שחזרה על עצמה לאורך כל הטיול ובלטה במיוחד בטיול בלאוטרברונן. לאוטרברונן מוצג ברשתות בחברתיות כיעד מאוד רגוע ושקט ולרוב בסרטונים מהאזור משולבת מוזיקה מרגיעה. עם כמה שהנופים שם ירוקים ומרגיעים, בתקופה שבה טיילתי האזור היה מאוד רועש, והסיבה לכך מפתיעה: לאורך כל היומיים שטיילי בלאוטרברונן היו לא מעט אימוני מסוקים בעמק, כנראה של הצבא או המשטרה השוויצרים. הנוכחות של הצבא השוויצרי מאוד בולטת ונפוץ לראות חיילים שוויצרים בדרך הביתה או לבסיס, כמעט כמו בארץ. מדי פעם גם אפשר לראות אימונים של הצבא השוויצרי בצדי הדרך ואפילו מטוסי קרב.

יום 13 - ברן

את היום ה – 13 ניצלתי לטיול בעיר ברן. נסעתי על הבוקר לברן והסתובבתי באתרים הבאים:
a. הרחוב הראשי (Spitalgasse)
b. בית הפרלמנט השוויצרי
c. מגדל השעון (Zeitglockentrum) של ברן
d. העיר העתיקה של ברן
e. בית אלברט איינשטיין
f. גן החיות של ברן
g. פארק הדובים של ברן
ברן היא עיר עמוסה אבל שקטה מאוד לעומת ציריך. באופן אישי מאוד אהבתי אותה.

יום 14- מסלולי טיול באזור העיר Thun

נסעתי על הבוקר ל – Niederhorn ועליה ברכבל לפסגת ההר. הנוף הנשקף מההר מדהים – גם לכיוון אגם Thun, והאלפים הברניים, וגם לאזורים הנמצאים צפונית לאגם.
ירדתי מההר לכיוון הכפר Beatenberg ברגל. הירידה למטה אורכת כ – 3 שעות ולאורך כל הדרך יש נופים מדהימים.
משם לקחתי אוטובוסים לעיר Thun.
בהמשך הסתובבתי בעיר Thun, בדגש על העיר העתיקה ועל הטיילת לאורך נהר הארה.

יום 15 - עמק קנדר

עמק קנדר הוא עמק באלפים הברניים שנמצא באזור נהר הקנדר. העיירה המרכזית באזור היא Kandersteg ויש באזור מספר יעדים תיירותיים כאשר הבולט שבהם הוא אגם Oeschinensee. בבוקר נסעתי ברכבת ל - Kandersteg ושם ביצעתי מסלול הליכה לאגם Oeschinensee. יש באזור מספר מסלולי הליכה שמובילים לאגם או לתצפית שממנה ניתן לצפות באדם מלמעלה.
לאחר מכן ביצעתי מסלול הליכה מ - Kandersteg לאגם Blausee שעבר לאורך נהר ה - Kander.
Blausee הוא אגם עם מים בצבע טורקיז. עם כמה שהאגם נראה יפה הוא נמצא בתוך פארק מתוחם כך שהוא מרגיש מאוד מלאכותי..
לאחר הביקור ב - Blausee נסעתי לעיר Speiz שנמצאת על אגם Thun. העיירה מאוד נחמדה ויש בעיר העתיקה שם טירה שאטרקטיבית לחתונות.

ימים 16-17 - צרמט

היום התחיל מצ׳ק אאוט בברינז ונסיעה לצרמט. הדרך לצרמט מאזור הרמה הברנית אורכת כשעתיים והרכבות לצרמט מאוד עמוסות בתיירים.
לאחר מכן הגעתי לעיר צרמט והתחלתי בטיול עירוני קצר. העיירה מלאה בתיירים ויוצאים ממנה לא מעט מסלולי הליכה.
אחרי ארוחת צהריים ביצעתי את מסלול 5 האגמים בצרמט. המסלול הוא מסלול די קל שעובר ב – 5 אגמים שנמצאים בסביבת העיירה.
ביום למחרת הסתובבתי מעט בצרמט וביצעתי את המסלול הקצר Riffelsee via the Riffelseeweg (4.1 ק"מ) ומשם המשכתי לצרמט דרך המסלול הזה. ניתן להגיע לשם דרך רכבל שיוצא מהחלק הדרומי של צרמט.

ימים 18-20 - טיצ'ינו

היעד הבא והאחרון בטיול היה קנטון טיצ'ינו. הנסיעה מצרמט ללוגאנו הייתה ארוכה מאוד (כ - 6 שעות). על מנת להגיע מצרמט ללוגאנו צריך לעבור דרך העיר דומודוסולה באיטליה, ובמקרה שבועיים לפני הנסיעה הייתה סופה באזור שהשביתה את קו הרכבת.. בסוף נאצלתי לקחת אוטובוס לעיר לוקארנו ומשם להמשיך ברכבת ללוגאנו.
כשהגעתי ללוגאנו ביום ראשון הסתובבתי בטיילת ובאזור המסחרי בעיר. העיירה מאוד שלווה ויש בה אווירה ים תיכונית.
ביום למחרת טיילתי בהרים שבאזור של לוגאנו: Monte Bre ו - Monte San Salvatore. ירדתי מ - Monte San Salvatore לכיוון הכפר Grancia ומשם טיילתע בעיירה בציורית Morcote שזכתה בתואר העיירה הכי יפה באירופה לפני מספר שנים. מהעיירה Morcote חזרתי ללוגאנו בהפלגה.
ביום האחרון לטיול ניצלתי את חצי היום הראשון לטיול בעמק Maggia, אליו ניתן להגיע מלוקארנו. בעמק יש כפרים עם בתים אבן עתיקים שנראים כמו בתים שנבנו לפני כ - 500 שנה. היה מעניין לראות בתי אבן עתיקים עם רכב טסלה בחניה :) המסלול שלי היה Maggia-Someo. בסיום המסלול נסעתי ללוקארנו וטיילתי על שפת אגם מאג'ורה לכיוון אסקונה.
בשעות הצהריים ואחר הצהריים טיילתי ביעד האחרון בטיול - העיר בלינזונה. זאת עיר עתיקה שיש בה 3 טירות בולטות, כאשר הספקתי לטייל ב - 2 מהן: טירת Castelgrande וטירת מונטבלו. הטירה השלישית היא טירת Sasso Corbaro.
בסיום הטיול חזרתי ללוגאנו ומשם נסעתי לנמל התעופה בברגמו לקראת הטיסה לארץ.

• שפה: הופתעתי לגלות שבכפרים ובעיירות בפריפריה המקומיים לא תמיד מבינים אנגלית, במיוחד המבוגרים. הם ידברו רק גרמנית שוויצרית ובאזורים מסוימים גם רומאנש. למי שלא מבין את השפות חשוב להיערך לכך כשמתכננים לאכול במסעדות.
  • מזג אוויר: בקיץ ובעונות מעבר צריך להיערך לכל סוגי מזג האוויר. ביום הראשון שבו טיילתי באזור נהר הריין מזג האוויר היה חם מאוד לאורך כל היום (22-27 מעלות) וכל היום הייתי עם חולצה קצרה. ביום למחרת כשטיילתי במזרח שוויץ היה גשום וקריר (18-20 מעלות) והייתי צריך להיערך בהתאם. בשוויץ חובה להיערך עם ציוד מתאים לגשם: נעלי טיולים אטומות למים (גם כדי לטייל בגשם, וגם כי במסלולים רבים האדמה בוצית מאוד), מעיל גשם, מכנסיים אטומים וכיסוי לתיק. לפעמים גם אם רק מעונן ונראה שלא עומד לרדת גשם המסלול עשוי לעבור בתוך ענן ואז הלחות תעלה משמעותית ונתחיל להרגיש גשם ורטיבות.
  • כושר: לטרקים בשוויץ מומלץ מאוד להיערך מבחינת כושר. יש את הסיפור הידוע על היידי בת ההרים מהרי האלפים בשוויץ, אבל אף אחד לא סיפר שהיא הייתה בכושר שיא...
  • אוכל: מומלץ מאוד לאכול ב – Coop Restaurant או ב – Migros Restaurant. האוכל שם ממש אחלה והמחירים זולים משמעותית מבמסעדות. בנוסף, בהרבה פסגות בשוויץ, גם בפסגות די נידחות יש בית קפה. מומלץ מאוד להיכנס למסעדות לנוח לפני המשך המסלול.