שבועיים וחצי ברומניה

רואד טריפ המשלב טיולי יום בטבע, תרבות וקניות ברחבי רומניה.

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתספטמבר-אוקטובר עונה מדהימה לטייל ברומניה, רוב הזמן קר ובהיר, ויש צבעי שלכת.

איך אני מטיילת

בזוג, עם רכב שכור (שתי נהגות), עם המון תכנון מוקדם ברמת השלד - איפה יפה, מה יש לעשות בכל מקום, מה יהיה מסלול הגיוני וכו׳.
בלי תכנון פרטים כגון הזמנת מקומות לינה, בלי מחקר על מסעדות (רק בודקת שבגדול יש אם האזור נראה נידח), בלי לבדוק שעות פתיחה וכו׳. נכנסת לפרטים כאלו אם וכאשר מגיעה לאזור הרלוונטי.
סגנון הטיול הזה משאיר הרבה פתח לספונטניות ושינויים, אבל כמעט בלי צורך במחקר מעמיק במהלך הטיול.

מבוא לרומניה

רומניה גדולה ויש בה המון אזורים יפים ומעניינים.
יש המון טבע מהמם, כפרים שנראים שקפא בהם הזמן, ספורט אתגרי, מוזיאונים ואתרי תרבות מעניינים.
התשתית התיירותית טובה מבחינת כבישים סבירים עם תרבות נהיגה נוחה, מלונות, מסעדות וסופרים בכל מקום, ומרכזי מידע למבקרים בפארקים הלאומיים.

התנהלות עם כסף:
המטבע המקומי הוא ליי, ששווה כ-70 אגורות (100 ליי = 70 ש״ח), כמעט בכל מקום מקבלים אשראי. אנחנו הבאנו איתנו כ-200 יורו למקרה הצורך, וחוץ מזה משכנו מכספומטים 900 ליי (המקסימום ברוב הכספומטים) לפי צורך, ורוב הזמן שילמנו באשראי.

לינה:
המחירים זולים מאוד ביחס לארץ, ורוב מקומות הלינה (מלבד בבראשוב וסינאיה המתויירות) עלו לנו 100-200 ש״ח ללילה (לחדר זוגי / דירה, עם שירותים פרטיים ודירוג גבוה ב-Booking וב-Google Maps).
את הזמנת מקומות הלינה עשינו די בספונטניות (מלבד למשל הלילה הראשון ליד שדה התעופה), לפעמים באותו יום ולפעמים יום-יומיים מראש, תלוי כמה היינו סגורות על התכנית באותו רגע. לרוב ניסינו לדבר עם המקומות בטלפון או בווטסאפ כדי לקבל את המחיר הטוב ביותר, ואם לא ענו הזמנו דרך Booking.

השכרת רכב:
השכרנו מ-KlassWagen, הם ידועים בהפעלת לחץ לרכישת הביטוח המקיף שלהם, ואכן עשינו. עדיין, עם הביטוח, יצא לא יקר וקיבלנו שירות ורכב מעולים.

אוכל:
טיפ מעולה לצמחונים / טבעונים - לרומנים (באזורים הפחות מתויירים) אין מושג מה זה צמחונות וטבעונות, אבל יש להם ״צומות״ דתיים לפני חגים שבהם הם אוכלים טבעוני + דבש במשך זמן מה, לכן בכל מסעדה ברומניה ידעו מה זה ״דה פוסט״ (De Post) - הצום, ויוכלו להציע לכן מנות בהתאם. שימו לב שהמחמירים יציעו רק מנות טבעוניות אבל המקלים ישאלו לגבי גבינה / ביצים (אבל עדיין יציעו רק מנות צמחוניות).
היצע המסעדות בגוגל מאפס תואם את המציאות בערך ב-70%, אז תשתמשו בו בשביל למצוא איפה לאכול אבל תשתמשו גם בעיניים :)

הכנות נוספות:
הרבה רומנים לא מדברים אנגלית, אז כדאי להוריד מראש רומנית ב-Google Translate, וגם את מפת רומניה ב-Google Maps (בשביל מקומות בלי קליטה סלולרית וכדי לחסוך בחבילת הגלישה).
אפשר לקנות סים מקומי או לעשות חבילת גלישה לחו״ל.

בעיניי רומניה היא יעד אידיאלי לטיול מסוג זה, מדינה מגוונת ומעניינת, קלה לטיול, עם שפע דברים לעשות.

מסלול כללי

המסלול שלנו היה ברובו רואד טריפ, כלומר מבוסס נהיגות ארוכות עם לילה אחד בכל מקום לינה, אבל עם טיולי יום ואטרקציות בכל יום (לא ימי נהיגה מלאים). אני לא ממליצה לעשות מסלול כזה אם יש רק נהג אחד.
נחתנו בבוקרשט בחצות הלילה והמראנו ממנה ב-6 בבוקר, כך שבלילות הראשון והאחרון ישנו ליד שדה התעופה, ובין לבין היו לנו 18 ימי טיול מלאים.

לילה 1: בסמוך לשדה התעופה
לילה 19: בסמוך לשדה התעופה

דרך ה-Transfăgărășan

מה לעשות שם:
מדובר בדרך נופית יפה החוצה את רכס הפגארש. הדרך סגורה בחורף (נסגרת סביב אמצע-סוף אוקטובר כתלות במזג האוויר).
יש הרבה נקודות עניין יפות בדרך:
- Curtea de Arges Monastery: מנזר יפה מאוד ומומלץ.
- Poenari Citadel - מצודה עתיקה שמובילות אליה כ-1500 מדרגות: לא עלינו מטעמי עצלנות.
- Vidraru Dam - סכר הסוגר אגם יפה: מהמם, לוקיישן טוב לעצירה להתרעננות וצילומים.
אפשר לעבור במנהרה שבצד הדרומי של הסכר (שלא מובילה להמשך הדרך), ללכת מעט ולהגיע לנקודות תצפית אפילו יותר יפות.
- Capra waterfall - מפל שנמצא על הדרך (אי אפשר לפספס): יפה מאוד וגם הנוף הנשקף על העמק יפייפה.
- Bâlea Lake - אגם בפסגה:
אפשר לעלות אליו עם הרכבל (Staţia de Telecabina Bâlea Cascadă) הנמצא מעט צפונית לפסגה, או לעצור בפסגה וללכת ברגל.
נחשב לשיא הטרנספגראשן, אנחנו פספסנו אותו כי בפסגה היה שלג קרחי על הדרך שיצר בלגן ופקקים, ואחרי שירדנו והגענו לרכבל לא התחשק לנו לחזור לאזור המושלג.
- Balea Waterfall: מפל שיש אליו מסלול הליכה של כ-45 דקות לכיוון, יוצא מתחתית הרכבל (Staţia de Telecabina Bâlea Cascadă). מסלול חמוד מאוד, ההלוך בעלייה והחזור בירידה.

טיפים:
- חפשו דובים לצד הדרך, אך אל תאכילו אותם!
- מומלץ לפצל ליומיים עם לינה באמצע, או לחילופין לישון ממש בהתחלה ובסוף לפני ואחרי ולהקדיש יום אחד מרוכז.

Sibiu

מה עשינו בדרך:
ביקרנו ב-Brambura Park, האטרקציה המרכזית בו היא הבית ההפוך, נחמד מאוד גם למבוגרים.

מה לעשות שם:
עיר ימי ביניימית חמודה, אנחנו הסתובבנו בעיר העתיקה וביקרנו במוזיאון האנתרופולוגי ASTRA Museum שהינו מוזיאון פתוח ענק ונחמד מאוד. הסיור במוזיאון מצריך הרבה הליכה (אבל קלה ונוחה).

Turda

מה עשינו בדרך:
עברנו ב-Alba Iulia, עיר עם מתחם מבוצר גדול, יפה ומתוייר. היה נחמד מאוד, יש שם גם חילופי משמרות אבל לא ראינו.

מה לעשות שם:
- מכרה המלח Salina Turda: המבנה עצמו מרשים מאוד, יש מעט הסברים, אבל זה בגדול מתחם פנאי למשפחות - יש אמפיתיאטרון, ביליארד, מיני גולף, שיט בסירת משוטים מסביב לאי מלח וכד׳.
- מסלול הליכה ב-Cheile Turzii: עשינו רק חלק, היה קליל ביותר ויפה.

Cluj-Napoca

מה עשינו בדרך:
הארכנו מעט את הדרך בשביל לנסוע דרך כפרים יפים במקום על כביש מהיר (כביש 107R).

מה לעשות שם:
הסתובבנו מעט במרכז העיר ואכלנו ארוחת ערב מוצלחת מאוד.

Borșa

מה עשינו בדרך:
נסענו דרך Năsăud, שם עצרנו במוזיאון ההיסטוריה המעניין Muzeul Grăniceresc Năsăudean. המוזיאון מדבר על ההיסטוריה העתיקה של רומניה.
הנופים בדרך מהממים, כפרים עם בארות בחצרות, ערימות קש, סוסים ועגלות, כנסיות עץ ושערי עץ אופייניים לאזור המרמורש.

מה לעשות שם:
- העיר מהווה שער כניסה לפארק הלאומי Rodnei Mountains National Park, יש מרכז מבקרים נוח במרכז העיר.
עשינו מסלול הליכה נהדר ששילב את האגם Tăul Știol והמפל Cascada Cailor.
עלינו וירדנו ברכבל Telescaun Cascada Cailor, התחלנו מהאגם Tăul Știol, זה מסלול מעט יותר ארוך ומסומן מעט פחות פחות טוב, אבל יפה ומהנה מאוד. הוא נחשב רמת קושי קלה אבל לוקח כ-3 שעות.
המסלול למפל Cascada Cailor ממש קליל, בערך קילומטר הלוך-חזור מהרכבל. כן יש קצת עליות וירידות. המפל יפה ומרשים מאוד.
סה״כ יצא לנו יום הייקינג מעולה.
- יצאנו לנסיעה ב-Mocănița Maramureș, שהיא רכבת קיטור עתיקה. בקיץ יש בה הסברים על האזור ועל רכבות, אבל כשאנחנו היינו לא היו, ותכלס, למרות הנופים היפים, היה די משעמם.
- יש עוד מסלול מ-Mănăstirea Borșa Pietroasa ל-Lacul Iezer, שלא עשינו, אבל אמור להיות מוצלח.

Durău

מה עשינו בדרך:
עצרנו רנדומלית בעיירה Cârlibaba וביקרנו בכנסיה היפה Biserica Ortodoxă. הנופים מהממים לאורך כל הדרך.
שימו לב שבין Borșa ל-Vatra Dornei יש כ-90 ק״מ בלי תחנות דלק, אז תתארגנו בהתאם.

מה לעשות שם:
הכפר מהווה שער כניסה לפארק הלאומי Ceahlău National Park, יש מרכז מבקרים נוח ב-Durău.
עשינו שם שני מסלולים נהדרים:
- ממרכז המבקרים ל-Cabana Fântânele וחזרה. הדרך בעלייה של כשעה, הנופים מלמעלה קסומים.
- ממרכז המבקרים ל-Cascada Duruitoarea וחזרה. הדרך בעלייה של כשעה ואז עוד כשעה מתונה של עליות וירידות קלות. המפל חמוד מאוד.
בחזרה מהמפל יש פיצול ואפשר לחזור בדרך אחרת.
- יש עוד מגוון מסלולים ופעילויות באזור שלא עשינו, יש באזור הרבה תיירות פנים והוא מהמם.

Târpești

מה עשינו בדרך:
- חוות הביזונים ב-Natural Park Vanatori Neamt - לא הלכנו.
- הטירה העתיקה Neamț Citadel שהייתה נחמדה ועם מוצגים משעשעים, אבל לא מספיק English friendly.

מה לעשות שם:
אנחנו הגענו לשם כדי לבקר ב-Popa Museum, באותו מתחם יש גם Bed & Breakfast מוצלח מאוד עם ארוחת בוקר מושקעת במיוחד, Casa Popa.
המוזיאון כולל אוסף אומנות שיצר אב המשפחה שגרה שם, ואוסף מרשים של פריטים שנאספו מכל האזור ומתקופות היסטוריות שונות.
ילדיו (המבוגרים) מנהלים את המוזיאון וה-B&B ששוכנים במתחם מקסים.
כדאי לבקש הדרכה באנגלית למוזיאון, כי בהתחלה הביאו לנו רק דף הסברים, אבל אחרי שביקשנו קראו למישהו שבא והסביר.
גם ה-B&B וגם המוזיאון מומלצים בחום.

Piatra Neamț

מה לעשות שם:
יש מה לעשות בעיר ובסביבתה, אנחנו הגענו אליה בשביל הפוגה עירונית, עשינו מסז׳ וקניות, אכלנו טוב והמשכנו הלאה.

Târgu Secuiesc

מה לעשות שם:
לא בדקתי את האופציות. העיירה חמודה מאוד, אבל היא שימשה אותנו רק כתחנת לינה בדרך ל-Lacul Sfânta Ana (אגם אנה הקדושה) ובראשוב.
העיירה נבחרה בשל המיקום, מקום הלינה החמוד שמצאנו שם, ושפע האופציות הקולינריות. הספקנו לאכול ארוחת ערב וארוחת בוקר מעולות והמשכנו בדרכנו.

Brașov

מה עשינו בדרך:
עצרנו בדרך באגם Lacul Sfânta Ana וב-Tinovul Mohos Tőzegláp, אלה אגמי מכתש (בלוע של הרי געש) שבשני קרתה תופעת טבע מעניינת. עשינו סיור מודרך ב-Mohos (אסור ללכת לבד) ואח״כ הליכה קצרה לאגם אנה הקדושה ובחזרה.

מה לעשות שם:
בראשוב היא עיר תיירות מרכזית עם שפע של אטרקציות, תרבות וטבע. היא מוקד הטיול של הרבה ישראלים שמטיילים ברומניה ואפשר להעביר שם כמה ימים בכיף.
אספר מה אנחנו עשינו:
- ארוחות רבות בעיר העתיקה השוקקת.
- ביקור מרתק במקלט הדובים Libearty Bear Sanctuary Zarnesti.
- ביקור ב-Bran Castle (הידועה גם כ״הטירה של דרקולה״), מקום מתוייר להפליא.
- טירת ראשנוב Cetatea Râșnov, היא סגורה אבל עדיין נחמד לראות את הבחוץ ולהנות מהנוף.
- פארק הדינוזאורים Dino Parc Râșnov הסמוך לטירת ראשנוב, אטרקציה מגניבה ביותר גם למבוגרים!
- מסלול הליכה מוצלח מאוד בפארק הלאומי Piatra Craiului National Park, הלכנו מ-Fountain Botorog ל-Cabana Curmătura וחזרה.
- Free Walking Tour מעולה בעיר העתיקה של בראשוב.
- ביקור במוזיאון הקומוניזם Tales of Communism Museum שהיה מעניין אך די קשוח (היו המון טקסטים קטנים לקרוא באנגלית וזה היה מתיש).

Sinaia

מה לעשות שם:
סינאיה היא עיירה הרבה יותר קטנה וצנועה מבראשוב, אך גם מהווה מרכז תיירותי. יש רחוב ראשי אחד מלא מסעדות, וחוץ מזה הרבה רחובות מפותלים עם עליות וירידות (כי היא בנויה על צלע הר).
סינאיה והעיירה הקרובה בושטני Bușteni מהוות נקודות כניסה נוחות לפארק הלאומי Bucegi Natural Park.

- הדרך הנופית TransBucegi מסינאיה לפסגה Vârful Coștila:
בדרך עשינו מסלול הליכה מעולה מ-Camping Zănoaga למפל Cascada Șapte Izvoare (מפל שבעת המעיינות) ולאגם Lacul Scropoasa. המסלול נקרא ״שבעת המעיינות״ על שם המפל שהוא מוביל אליו.
בניגוד למסלולים אחרים שעשינו, שכללו עלייה קשה בהלוך וירידה קשה בחזור, כאן המסלול די שטוח ויש ירידות ועליות קטנות (אבל עדיין לוקח כשעה וחצי לכל כיוון).
אחרי המסלול נסענו כמה דקות והגענו לאגם Lacul Bolboci, שם עשינו פיקניק.
אח״כ לא היה לנו כוח להמשיך עד סוף ה-TransBucegi, וחזרנו לסינאיה.
- נסענו לבושטני, עיירה תיירותית מאוד עם נוף יפייפה.
גילינו שהרכבל למעלה הבוצ׳גי יקר מאוד, והחלטנו לעשות מסלול שיוצא מהעיירה עצמה.
הלכנו ל-Foamy Valley Waterfall, מסלול די קל ומתגמל מאוד בנופים.
- ביקור בארמון פלש Peleș Castle - היה בתכנון אבל לא הסתדר, שימו לב שהוא סגור בימי שני ושלישי.
- ביקור בטירה של בושטני - Cantacuzino Castle. לא מומלץ - אפשר להכנס רק עם סיור ברומנית.

פרק בונוס - דרכים

הדרכים ברומניה ממש יפות, אנחנו בחרנו לפעמים להאריך מעט את הדרך בשביל לנסוע דרך אזור כפרי ולא בכביש מהיר, אבל לרוב לא צריך - הדרך המהירה ביותר היא גם כפרית ומהממת.
מצרפת לקט תמונות מהדרכים :)