רומניה עם ילדים קטנים (שנה וחצי, 4, 6)

טיולי יום באיזור סינייה ובראן

תאריך הטיולAugust 2023

יום שני - טיול בערוץ Cheile Zănoagei ליד אגם בולבוצ'י (lacul bolboci)

5.5 ק"מ מישורי
מסלול הלוך חזור, הליכה בתוך ביער בערוץ זורם יפה מאוד.

המסלול מתחיל ליד קמפינג Zănoaga במרחק שעה נסיעה מסיניה בדרך יפה.
חונים ליד הכביש ממש לפני הפניה לקמפינג (ניתן לראות בתים קטנים עם גג ירוק) ומתחילים ללכת לכיוון הקמפינג (200 מ'), מול הקמפינג פונים שמאלה. מנק' זו המסלול ברור ומסומן היטב בצלב כחול.
הולכים כל הזמן בקרבת הנחל וחוצים אותו מספר פעמים, ניתן לעצור ליד המים להתרחץ. המסלול מגיע עד לאגם קטן - Lacul Scropoasa ולאחריו אפשר להמשיך עוד כמה מאות מטר למפלים קטנים- Cascada Șapte Izvoare.
קצת לפני האגם יש מקום קטן, סוג של פוד טראק שמגיש קצת אוכל ויש שם ערסלים ושולחנות ישיבה.
חוזרים לאוטו באותה הדרך.

אנחנו זוג עם 3 ילדים בגילאים 6, 4 ושנה וחצי.
הבנות (4, 6) הלכו ברגל את כל המסלולים והקטן היה על המנשא.

אנחנו ישנו 3 לילות בסיניה ועוד 4 לילות באיזור בראן
הכוונה הייתה לעשות טיולי יום מלאים, ככל שעבר הזמן מתחנו קצת את הקילומטרז'

באופן כללי כל המסלולים מסומנים מצויין

אתר מומלץ עם מפה והסימונים הרומנים: https://muntii-nostri.ro/en/ro...
אפליקציה מומלצת לניווט - https://maps.me ניתן להוריד בחינם את המפות של רומניה וכך לנווט offline.

יום ראשון- רכבל סינייה (Sinaia)

4.7 ק"מ
100 מטר עליה
750 מטר ירידה
יום קל ונחמד, עולים ברכבל עד התחנה העליונה (קוטה 2000) ומשם יורדים לתחנה האמצעית (קוטה 1400), בדרך עוברים בתצפית יפה עם סלעים שנחמד לטפס עליהם.

בתחנה העליונה פונים דרומה ומוצאים סימון לבן-צהוב-לבן, בהתחלה הסימונים נמצאים על עמודים בולטים . הולכים דרומה עם הסימון עד למפגש עם הסימון לבן-אדום-לבן. עוד לפני המפגש ניתן לראות מולנו את התצפית שנמצאת על אוכף ממזרח לכיפה סלעית תלולה. לאחר מפגש השבילים פונים ימינה (מערבה) והולכים מעט עד שמגיעים לשביל שעולה לאוכף התצפית מדום ומסומן בעיגול לבן עם נק' צהובה (הדרך ברורה וניתן לראות אותה גם מרחוק ולחתוך אליה לפני מפגש השבילים צהוב אדום. העליה לתצפית קלה.
לארח מכן חוזרים בדרך שהגענו לשביל האדום וממשיכים איו עד למטה לתחנת הרכבל האמצעית.
בתחילה השביל הולך על מדרון סקי לא כלכך נוח אבל לאחר מכן נכנס ליער יפה וממשיך דרך היער עד לרכבל. ביער יש קצת שיחי פטל ואפילו תות שדה קטנטן שהילדים שכיף לקטוף ולאכול.

מי שרוצה להאריך את הטיול, יש אפשרות להמשיך מהתצפית על הסימון הצהוב למפל (כנראה יבש בסוף הקיץ) Cascadele Vânturiș, ולחזור חזרה למסלול על שביל מסומן בעיגול אדום לבן נראה יפה אך לא היינו.

לאחר הטיול הלכנו בערב לכיכר הנחמדה במרכז סיניה שם יש קצת מתקנים לילדים, וגן משחקים נחמד.

יום שלישי - נסיעה לכיוון בראן ועצירה בפארק דינו Dino Parc Râșnov ליד רשנוב

בגדול תכננו לעשות יום טיול מהרכבל של בושטאני אך בגלל תחזית מזג אוויר (שהתבררה כשקרית) לגשם חזק החלטנו לותר. נסענו לכיון בראן ובדרך כשראינו שהגשם לא מגיע עצרנו בפארק הדינוזאורים. הפארק יפה מאוד אך מפוצץ באנשים, הילדים נהנהו מאוד, המבוגרים קצת פחות.

יום רביעי - קניון 7 הסולמות ובקתת פיטרה מארה (Cabana Piatra Mare)

12 ק"מ
900 מטר עליה וירידה
מסלול מעגלי יפה מאוד וקשוח (לפחות לילדה בת 4 שהלכה כל הדרך בעצמה). החלק הראשון מתוייר מאוד.

המסלול מתחיל בהליכה קלה יחסית עד לנק' שבה נכנסים לסולמות, לנו לקח כמעט שעתים (מאמין שללא ילדים מדובר ב-45 דק' בערך). בנק' שבה מתחיל הקניון צריך לשלם כניסה (עד לשם חינם), והם פותחים ב10:00, אנחנו נכנסנו ב11:30 וכבר היה צפוף בפנים. כדאי להגיע מוקדם כדי להיות שם קרוב לשעת הפתיחה.

מגיעים לכפר Timişu de Jos (50 דק' מבראן) ולפי השילוט מגיעים לנק' תחילת המסלול ממש בשולי הכפר, מדובר ברחבה גדולה ופתוחה עם חניה ומספר מסעדות/דוכנים. אנחנו הגענו מוקדם וחנינו ממש על הדרך בחינם.
מנק' זו מתחילים בהליכה בשביל רחב ומסומן היטב בסימון לבן-צהוב-לבן. ההליכה על דרך רחבה ומדי פעם השביל נכנס ליער ומתרחק מעט מהדרך. ממשיכים כל הזמן לארוך הערוץ עד לביקתה שבה משלמים על הכניסה.
מנק' זו יש מקטע קצר של חצי שעה בערך שהוא "7 הסולמות"- מאוד יפה ומיוחד, ערוץ צר מאוד עם נחל שזורם בתוכו. הילדות שלנו (4 ו-6) עלו לבד בסולמות ללא אבטחה כשאנחנו עולים מאחוריהם.
לאחר הסולמות ניתן לחזור בשביל (נק' אדומה) חזרה לתחילת מסלול הסולמות ולחזור חזרה על הסימון הצהוב לנק ההתחלה.
אנחנו הולכים לבקתת Piatra Mare ולכן המשכנו כל הדרך עם הסימון הצהוב עד למעלה. מדובר במקטע יפה בתוך יער צפוף, זה קטע תלול ודיי קשה, לנו לקח רק המקטע הזה (מסיום הסולמות לבקתה) 4.5 שעות עם מעט עצירות, בקטע הזה כבר פגשנו מעט אנשים וכולם מקומיים.
כשמגיעים למעלה רואים שהיה שווה את המאמץ, נפתח אחו אלפיני רחב ונוף לכל הכיוונים. הבקתה פשוטה מאוד, לא ניתן להיכנס אליה ורק אפשר לקנות כמה דברים קטנים בקיוסק שלה. ממש לפני הבקתה איפה שנפתח היער יש סוג של מעיין קטן שניתן למלא בו מים (מופיע ברוב אפליקציות הניווט), יש שם איזה צינור פלסטיק שתופס את המים והם נאגרים בארגז פלסטיק.
שתינו בירה (מפחית, אל תעלו ציפיות...) מרק מוזר וקפה דלוח, חידשנו את מלאי השוקולד המתדלדל והתחלנו בירידה הארוכה למטה (לנו לקח בערך 3 שעות).
הירידה כל הדרך עם סימון לבן-אדום-לבן נוחה בהרבה מהעליה בשביל רחב ולא מאוד תלול, השביל מוביל ממש לנק' תחילת המסלול.
מסלול יפה וארוך עם נוף מגוון.

יום חמישי - קניון זרנשטי (Prăpăstiile Zărneștiului) ועליה לבקתת קורמטורה (Cabana Curmătura)

11 ק"מ
570 מטר עליה/ירידה
שביל יפה מאוד שמתחיל בהליכה בקניון יפה בתחתית ההר ומסתיים בעליה יפה לבקתת קורמטורה.

נק' ההתחלה הרשמית היא היכן שסימנתי במפה, בנק זו ממשיכה דרך אפר עבירה לכל רכב ולצידה שלט שמציין שרק לרכב מורשה מותר לעבור, בפועל רכבים רבים עוברים אותה ויש אפילו מספר חניות בודדת לאורך הדרך. לדעתי מי שעם ילדים ורוצה לקצר טיפה את המסלול יכוללהיכנס עם הרכב עד השער (מסומן במפה) כקילומטר וחצי להוריד את הילדים ולחזור להחנות בנק' ההתחלה. המקטע הזה לא מרגש וניתן בקלות לוותר עליו.

אנחנו בכל אופן התחלנו מההתחלה הליכה קלה על דרך העפר, סימון לבן-כחול-לבן, עד השער, לאחר הכניסה לשער קירות הקניון מתחילים להיסגר והנוף יפה מאוד. המסלול מתוייר מאוד בחלק הזה, אנחנו היינו בשבת והיה מלא אנשים.
הולכים עם הדרך הרחבה 2.5 ק"מ עד לפיצול השבילים שממנו נעלה לבקתה. בנק' זו יש שני שבילים שבהם ניתן לעלות לבקתה, לבן-כחול-לבן ועיגול לבן צהוב. לאחר התייעצות עם המקומיים החלטנו לעלות עם הדרך הצהובה. בנק' זו הדרך נכנסת ליער ומתחילה בטיפוס לא מאוד תלול לכיוון הבקתה, בשליש האחרון של הטיפוס היער מתחיל להיפתח והנוף נהדר. בדרך לבקתה כמות המטיילים יורדת אבל עדיין היו הרבה מטיילים.

הגענו לבקתה שהייתה ממש מפוצצת, כדי לקנות בירה ושוקולד עמדנו בתור מעל לחצי שעה.
ממש בצמוד לביקתה יש נק' מילוי מים.

לאחר עצירה ארוכה התחלנו בירידה על שביל לבן-צהוב-לבן היוצא ממש בצמוד לבקתה (כשעומדים עם הפנים מול הכניסה השביל נמצא בצד ימין), בחצי הראשון של הירידה נוף נהדר ולאחר מכן נכנסים ליער עד סוף הירידה.

מדובר במסלול ארוך יחסית לילדים אבל מאוד מתוייר ודרך נוחה ומתוחזקת היטב, אחלה יום הליכה.

יום שישי- יום טיול למפל Cascada Moara Dracului

7.5 ק"מ / 13 ק"מ
570 מטר / 750 מטר - עליה/ירידה
מסלול הלוך חזור שמגיע למפל נחמד עם נוף נהדר להרי בוצ'גי, בדרך עוברים באנדרטת לזכר הרוגי התרסקות היסעור של חיל האויר באימון שנערך ב2010.

דבר ראשון הסבר קצר על נק' ההתחלה:
על מנת להגיע לתחילת המסלול חוצים את הכפר שימון (Şimon) לכל אורכו עד שהדרך נהפכת לדרך עפר, לאחר כמה דק' יש שער שחוצה את הדרך (נק A), כשאנחנו הגענו השער היה פתוח ומטיילים מקומים אמרו לנו שניתן לעשות הקפצה עד לשער השני (נק' 2) ומשם להתחיל את המסלול, בנוסף הסבירו לנו שזה לא לגמרי מותר אבל אם אומרים אומרים לפקח/שוטר שאתה רק עושה הקפצה רוב הסיכויים שהוא יוותר ולא יתן קנס, לעומת זאת המליצו לנו בחום לא להחנות ליד השער השני כי אז נקבל קנס גבוה.
אנחנו לקחנו את העצה והתחלנו את ההליכה מנק' 2. כשחזרנו אני הגברתי קצב על מנת להגיע לאוטו ולעשות הקפצה אך השער הראשון היה סגור (אך לא נעול) והחלטתילוותר על ההקפצה ולא להתחכם.

תיאור המסלול, מהשער הראשון (A) הולכים על דרך עפר רחבה על סימון לבן-כחול-לבן כ- 2.5 ק"מ עד לפיצול שבילים, אנחנו ממשיכים בשביל השמאלי, בנק זו נמצא השער השני (2).
ממשיכים בשביל השמאלי, על סימון משולש לבן-צהוב, השביל הולך על הדרך ביער פתוח וירוק כאשר מלפנים רכס הבוצ'גי היפה. לאחר מספר דק' הליכה מגיעים לאנדרטה לאסון היסעור.
לאחר האנדרטה ממשיכים על אותה הדרך כאשר ולאחר זמן קצר הדרך נהיית צרה יותר והשביל לא חופף לה כל הזמן, יש להקפיד לעקוב אחרי הסימון. כ-4.5 ק"מ אחרי השער השני הדרך מתרחקת מהנחל ומתחילה עליה תלולה ודיי קשה של 650 מטר בתוך יער קצת משעמם, אך לאחר מכן הנוף נפתח ומגיעים לאיזור יפיפה, סוג של עמק מוקף מצוקים והרים.
מנק' זו ההליכה מתונה ונוחה מאוד בנוף הנהדר, עוברים פיצול שבילים ראשון בקרחת יער ובו עוברים לסימון צלב אדום-לבן. לאחר 15-20 ד' של הליכה מגיעים לקרחת יער קטנה ובה עמוד עם שלטים, ימינה עליה בהר (לא זוכר לאן בדיוק) ושמאלה למפל, פונים שמאלה וממשיכים כ-3 דק' עד הגעה למפל. המפל עצמו נחמד, כנראה יותר מרשים בתחילת הקיץ אבל עדין יפה ומרענן. אנחנו מילאנו מים מהמפל להמשך הדרך.
מהמפל חוזרים חזרה באותה הדרך.

מדובר בטיול מאוד יפה ומומלץ, הנוף בחלקו האחרון של המסלול באמת שווה כל רגע של עליה.

יום שביעי ואחרון- פארק חבלים בברשוב ונסיעה חזרה לבוקרשט

פארק החבלים בבראשוב מוצלח מאוד, מתאים לילדים מגיל 4 ומעלה, מאתגר וכיף, יש בפנים גם מסלול לקטנטנים ומספר דוכנים גלידה/קפה וכו'.
מומלץ להגיע כמה דק' לפני שעת הפתיחה.

הנסיעה חזרה לבוקרשט בשעות אחר הצהריים הייתה ארוכה מאוד - מעל 3 שעות, לדעתי ממש מומלץ לישון בבוקרשט ביום הטיסה חזרה כי הכבישים מאיזור בראשוב עמוסים מאוד.

• אנחנו נחתנו בלילה ונסענו ישר לסיניה- נסיעה לא ארוכה של שעה וחצי בערך. בחזור חזרנו בשעות אחה"צ והיה פקוק מאוד. אם אפשר כדאי לנסוע מוקדם בבוקר או מאוחר בערב בכביש בין בראשוב לבוקרשט. הכביש לא בנוי לעומס המטיילים באיזור בחודשי הקיץ