רומניה למאיטי לכת. מסלולים קצרים בשלושה פארקים שונים

הרכב הקבוצה, מעורב (נשים וגברים) טווח גילים, 52-60. כושר בעייתי ומעט משקל יתר. גודל הקבוצה 2. מוטיביציה לטיולים רגליים שמספיקה כדי להתגבר על מגבלות החומר. בקיצור, אפשר ללכת לאט ולהגיע לכל מקום. פשוט הכפילו את זמן ההליכה המומלץ בפקטור של פי 1.5-2 או שתניחו שאתם איטיים כמונו

תאריך הטיולSeptember 2014

פארק אפוסאני. מחוץ לשרשרת הקרפטים. אזור עשיר בתופעות קרסטיות מדהימות

אחרי נחיתה בקלוג' נאפוקה עברנו בעיר והצטיידנו במיכל לגזיה ומפות סימון שבילים. לפארק אפוסני כדאי לשאול על מפת "פאדיש" (Padiș) שזה האזור המומלץ בתוך הפרק הגדול. המשכנו לאכסניה Cabana Cetatile Ponorului שבה הזמנו מקום מראש דרך booking.com . ה Waze שלח אותנו ל Huedin ומשם דרך כביש מספר 763. הכביש הפך בהמשך לדרך עפר שהפכה לאתגר אמיתי למכונית השכורה. התעקשנו להמשיך וגילינו יכולות עבירות מרשימות של האופל הקטנטנה. הדרך מ Huedin נמשכה כארבע שעות במקום שעה וחצי ולבסוף עלינו על כביש אספלט, 100 מטר לפני פאדיש (Padis). בפעם הבאה נתכנן להגיע ממערב, מכיוון Beius. האכסניה מתוחזקת ברמה גבוהה ונקייה, רחוק מדימוי של ביקתה (Cabana). המחיר לחדר זוגי 35 יורו וכולל ארוחת בוקר. בערב התלבטנו עם משפחה מקומית שטיילה באזור וסיכמנו על המסלול למחרת.
בבוקר יצאנו בשביל מסומן בכחול. המסלול שמתחיל ממש ליד הבקתה/אכסניה יורד ביער למערכת של 3 דולינות. דולינה מספר 1 ו 3 מחוברות לבור ענק בעומק כ 120 מטר ורוחב כמה מאות מטר. דולינה מספר 2 נפרדת ואין אליה גישה. הירידה תלולה ובקיר הסלעי יש תוספת של סולמות וכבלים שעוזרים לרדת בביטחון. בתחתית דולינה 1 מגיעים לזרם מים הפורץ ממערה וממשיך ונכנס למערה נוספת. הכניסה למערה אסורה ולכן ויתרנו על הכוונה להיכנס עם פנסי ראש. השביל ממשיך וחוצה אכף קטן בין דולינה 1 ל 3 ושוב מגיעים לפתח מערה עם זרם מים. משם השביל חוזר ועולה לשפת המצוק ומקיף את הדולינות בשביל שנקרא "המרפסת" (Balcon). הקפת הדולינה מסתיימת אחרי ארבע שעות (למאיטי לכת, כמובן) באתר קמפינג. האתר פעיל עד אמצע ספטמבר ושם אפשר לעצור לקבב רומני וממליגה טעימה. כשאנחנו טיילנו בשבוע הראשון של ספטמבר, לא פגשנו אף מטייל במסלול או באתר הקמפינג. המסלול היפה זכור לנו כגולת הכותרת של כל הטיול ברומניה. מומלץ בחום.
אחרי ארוחת הצהריים חצינו את דרך העפר מזרחה לעמק Poiana Ponor. בעמק זה תופעה ייחודית. הנחל הזורם בעמק פורץ ממערה בצד אחד ונעלם לתוך בורות ספיגה של חול בצד האחר. הטיול בעמק נמשך עוד שעתיים בערך וחזרנו ל Cabana שלנו למקלחת חמה וארוחת ערב. מצורפת מפה עם המסלול שלנו: עד הקמפינג בקו כחול וההמשך בקו ירוק.
מהמשפחה המקומית שהתארחה איתנו למדנו שהם טיילו למערכת דומה מרוחקת יותר, Cheile Galbenei וחזרו די מותשים אחרי 10-11 שעות. המסלול למערכת הקרסטית הזו מסומן בעיגול צהוב אבל אנחנו ויתרנו עליו כי תכננו להגיע למחרת לפארק רטזאט (Retezat). בדרך היוצאת מאזור פאדיש מערבה אפשר לעצור לביקור במעת נטיפים גדולה ויפה, "מערת הדב" (Peștera Urșilor). הכניסה עולה 20 ליי. המערה נקראת על שם הדובים שאת שלדיהם העתיקים רואים בעומק המערה. מגיעים דרך הכפר Chișcău.

פארק רטזאט הגשום מדי

פארק זה הוא חלק משרשרת הקרפטים. רצינו להגיע לרכס שבו יש פסגות ואגמים רבים. תכננו איך להתאים את המסלול ליכולותינו. התכוונו להגיע בשעות הצהריים לישוב הקרוב ביותר להר שמכונית יכולה להגיע אליו (Carnic) ומשם להמשיך עם ציוד שינה ל Cabana Pietrele (גובה 1480). בפועל, הדרך לפארק רטזאט (Retezat) נמשכה כארבע שעות עקב כבישים משובשים ועבודות בכביש. עוברים דרך העירה Nucșoara וממשיכים על דרך עפר משובשת עד ל Carnic ומשם אפשר להמשיך רק ברגל. הגענו ל Carnic בחמש אחה"צ בגשם סוחף ונשארנו ללון באחת מ 3-4 האכסניות המסודרות במקום. למחרת הגשם המשיך. אמרנו בוקר טוב לסלמנדרה שיצאה לטיול רטוב וכמוה יצאנו גם אנחנו בגשם ל Cabana Pietrele. הדרך נמשכה קרוב ל 3 שעות, למאיטי הדרך (ההמלצות מדברות על שעה וחצי) וכללה ביקור במפלי מים נחמדים. ה Cabana הזו היא בעצם מחנה קטן של ביקתות עץ ועוד מבנה גדול יותר "הוילה" בן מספר חדרים. יש מקלחת ושרותים צמודים אבל אין מים חמים. ישנו בחדר זוגי ששמרו לנו (להפתעתנו) אחרי שהזמנו טלפונית מהארץ ( 37495188 40+). המחיר 70 ליי לשניים בחדר בוילה. באכסניה התארגנו לעלות לרכס למחרת, שזה אומר לעלות לגובה 2208 מטר ומשם לרדת לאגם Bucura הנמצא כ 200 מטר נמוך יותר מעבר לרכס. העליה הייתה אמורה להמשך כ 4 שעות והחזרה עוד כ 3 שעות. יש אפשרות להתקדם לשינה לבקתה גבוהה מעט (Gentiana) אבל בה אין הגשת ארוחות. ליד האגם מותר להקים אוהל ולישון. למחרת המשיך גשם רציני ללא הפסקה ובצהריים הרמנו ידיים וירדנו חזרה, בגשם, בלי לעלות לרכס.

בדרכים

שווה לציין כמה המלצות לדרכים המעניינות באזור טרנסילבניה.
1) כביש מספר 7A מ Petrosani מזרחה. כביש הררי יפה שהמקומיים קוראים לו גם "טראנס אלפין".
2) כביש 7C ה"טראנס פאגארש" כביש מרהיב וגם מרשים מאד ביכולת ההנדסית של מתכנניו.
3) אם אתם כבר באזור ורוצים לחלוק כבוד לטייסי חיל האוויר הישראלי שניספו בתאונת אימונים ברומניה ב 26/7/2010, אפשר להגיע מהעיירה Bran שמושכת תיירים לאתר "טירת דרקולה" המפורסמת. ממשיכים עוד כמה ק"מ עד פניה לעיירה שימון. 5.5 ק"מ על כביש בעירה ואח"כ בדרך עפר עוד 3.5 ק"מ עד הצטלבות דרך עפר מסומנת בפס כחול עם דרך עפר מסומנת במשולש צהוב החסומה במחסום לרכב. בצומת ממשיכים ברגל שמאלה (סימון משולש צהוב) עוד כ 400 מטר עד האנדרטה. האנדרטה ממוקמת מול הצוקים של הבוצ'ג'י, עליהם התרסק המסוק.

בקתת אומו על הר בוצ'ג'י

למאיטי לכת המוכנים לוותר על ספתח של 1100 מטר עליה לרכס, יש שני רכבלים שעולים לרכס. אחד מבושטני (Bușteni) והשני מסיניה (Sinaia). אנחנו מצאנו דרך שלישית שמומלצת בחום. אפשר לעלות לרכס עד למלון הממוקם בין שתי תחנות הרכבלים בדרך שמופיעה במפה כדרך עפר אבל נסללה לאחרונה באספלט ועבירה לכל סוגי הרכב. בקצה הדרומי של סיניה פונים לכביש מספר 71 מערבה. עולים עם הכביש לכיוון Pietrosita. לאחר 7 ק"מ יש פניה משולטת למלון פשטרה (Hotel Peștera) פונים וממשיכים עוד 8.5 ק"מ עד אוכף ובו צומת ושם פונים ימינה, צפונה. ממשיכים ברכב עוד 9 ק"מ עד למלון Cabana Piatra Arsa (המסלול מפורט במפה המצורפת). כאן השארנו את הרכב ויצאנו עם הציוד בשביל מסומן בפס צהוב לכיוון Cabana Omu. בתחילת הדרך עוברים דרך חגורת צומח של אורן הררי נמוך (mugo Pinus) שמקיף את ההר בגבהים שבין 1600-2000 מטר גובה. אחרי שעה עברנו את תחנת הרכבל והבקתה ב Cabana Babele. השם "באבלה" (הזקנות) ניתן לסלעים גדולים ויפים שהרוח עיצבה על הרכס. עוד שעתיים וחצי עד לבקתת Omu. סה"כ למאיטי הלכת כ 4 שעות. השביל נוח מאד והעליה מ 1950 מטר ל 2505 מתונה מאד. יש לציין שבסוף השבוע המקום הומה אדם במידה הפוגעת ב"אוירת הטבע". לאורך מסלול ההליכה נופים הרריים ותצפית על העמקים שלמטה. הזמנו מקום בבקתה שבוע מראש (טלפון 744567290 40+) ולהפתעתנו באמת שמרו לנו חדר זוגי (70 ליי לשניים). הבקתה צמודה לסלע ענק. בחדר הקטנטן הייתה מיטת קומתיים עם מזרון, מצעים נקיים ושמיכה. הצינור היחיד שמגיע לבקתה הוא צינור גז ואת החדרים מחממים בתנור גז עד השעה 10 בלילה. אין מקלחות והשרותים בחוץ. אין מים מלבד בבקבוקים לקניה. מגישים ארוחות בסיסיות ושתייה. הנוף באזור הפסגה שווה את המאמץ.
למחרת יש מספר אפשרויות להמשך. יש היורדים רגלית מזרחה לכיוון Bran. אנחנו ירדנו דרומה לכיוון מלון Peștera בגובה 1610 מטר. במקום יש אפשרות לבקר במערה. אנחנו עלינו מכאן ברכבל שעולה לתחנת בבלה (20 ליי לאדם) ומכן עוד שעה הליכה חזרה למכונית שהושארה ליד מלון Piatra Arsa.

• שער החליפין באולם הנוחתים בטרמינל בקלוג'-נפוקה היה 4.10 ליי ליורו. באולם היוצאים באותו טרמינל השער היה 4.35 ליי ליורו. שער זה זהה לשער בדלפקי החלפנים בעיר.
  • בקלוג' נפוקה מספר חנויות טיולים. אנחנו עצרנו ב Nootka. מצאננו בה את כל סוגי מיכלי הגז לבישול. כמו כן את כל מפות "סימון השבילים" שביקשנו. מחיר מפה כ 16 ליי.
  • עלות כל הטיול לזוג 1900 יורו. כולל טיסה ב WIZZ לקלוג' נפוקה וחזרה מבוקרשט, רכב שכור ל 10 ימים, לינה אוכל וכניסות לאתרים.