טרק חורף בהרים הרומנים

3 ימי טרק בשיא החורף בהרים הרומנים. הנוף הלבן הזה פשוט ממכר...

תאריך הטיולFebruary 2019
עונה מומלצתחורף

רקע, ציוד ונסיעות

רקע -
הטיול שלנו היה די תכליתי, טיילנו 3 ימים נטו - טיול של יום אחד באיזור Piatra Mare ועוד יומיים באיזור Ciucas. מה שייחודי באיזורים האלו הוא שהם גם יפהפיים וגם קלים מאוד מבחינה טכנית, כך שאינם דורשים יותר מדי ציוד או ניסיון (באופן יחסי לטיולים מושלגים).
מה שכן, הליכה בשלג דורשת יותר היערכות מאשר טרק פשוט, הן בגלל הקור והן בגלל האחיזה בקרקע, ועדיף שלא לזלזל בכך. אנסה לפרט מה שאוכל בעזרת הניסיון שלנו ומחכמת המטיילים שסייעו לנו בהכנות -

ציוד מומלץ –
• קרמפונים/נעלי שלג – תלוי בשלג: אם הוא יותר 'קרחי' עדיף קרמפונים, אחרת אם הוא יותר 'פאודר' עדיף נעלי שלג (Snowshoes). אפשר לברר מה עדיף ועבור איזה איזור באמצעות יצירת קשר עם יחידת החילוץ וההצלה בהרים הרומנית, 'Salvamont'. הם מאוד מקצועיים וזמינים גם עבור בירור הפרטים הללו. כמובן שאין להטריד אותם בשעות לא סבירות שלא לצורך...
• נעליים תואמות לקרמפונים/Snowshoes (שימו לב – Snowshoes ונעליים תואמות אלו דברים שונים)
• מכנס תרמי עמיד במים
• חולצות תרמיות
• מיקרו פליז
• מעיל/סופטשל חם ועמיד למים
• חם צוואר/Buff
• כפפות חמות עמידות למים (לא לזלזל באיכות הכפפות, אחרת האצבעות יסבלו)
• מומלץ – זוג כפפות דקות בנוסף
• כובע גרב חם
• גרביים תרמיות
• גייטורים (Gaiters) – מין ביגוד שיושב בין הנעל למכנס, מונע כניסה של שלג אל תוך הנעל.
• מכשיר איתור לוויני – אמנם הוצאה לא זולה אך לדעתי הכרחית, חיוני בעיקר עבור מצבי חירום כמו מפולות שלגים, ברבור שנגרר לשעות הלילה וכו'. בנוסף המכשירים עמידים מאוד בתנאי מזג אוויר קשים והמתקדמים ביניהם (בתוספת תשלום קלה) מכילים גם מפות ניווט מובנות
• תיק גב 40-50 ליטר
• ביגוד משלים לבקתה
• מקל הליכה או שניים עם האחיזה לשלג (הדבר המעוגל הזה שמחובר תמיד קרוב לקצה המקל ולא הבנתם בשביל מה יש אותו? אז בשביל זה 😊)

הגעה והתניידות –
ניתן לשכור רכב, אך יש לקחת בחשבון שהדרכים עשויות להיות עם שלג/קרח, מה שכמובן מקשה על הנסיעה והופכת אותה למסוכנת יותר. פחות מומלץ לנהג הישראלי שלא מיומן בכך...
עקב חוסר הניסיון שלנו וחיסכון בעלויות בחרנו בתחבורה הציבורית.

פירוט הנסיעות –
• טיסה לבוקרשט (~250 יורו, מאמין שאפשר למצוא במחירים זולים יותר בעיקר משום שזה מחוץ לעונה)
• נסיעה משדה התעופה לתחנת רכבת הצפונית ~40-50 ליי, חצי שעה נסיעה.
• נסיעה ברכבת מתחנת הרכבת לTimisu de jos, קצת דרומית לBrasov ~ 3 שעות, 50 ליי לבן אדם. הגעה לאיזור טיול ראשון
• נסיעה במונית מTimisu de jos לCheia ~ 1 שעה, 150 ליי.
• הקפצה מCheia- לCabana Ciucas ~20 דקות, 50 ליי לכל הנוסעים בג'יפ (הוצאת 50 ה-ליי יתחלקו במספר הנוסעים בג'יפ)
הגעה לאיזור טיול שני
• הקפצה חזרה לCheia ~20 דקות, 50 ליי.
• נסיעה מCheia לבוקרשט – אוטובוס 3 פעמים ביום, ~3-4 שעות, עלות לא ידועה (אנחנו לקחנו מונית, לקח 3 שעות, עלה לנו 300 ליי)

Piatra mare (יום 0 + יום 1)

בקצרה - 1170 מטר הפרשי גובה, 8.7 ק"מ לכל כיוון, סימון אדום (מסלול מותאם ל'משפחות'). זה טיול שאנחנו עשינו ביום אחד, הלוך-חזור, אבל מומלץ לעשות ביומיים. רוב ההליכה בתוך היער אך בסמוך לפסגה יש נוף יפהפה ובקתה חמימה.

קישור לפרטים מלאים כולל מסלול GPX -
יום לפני הטיול, ישנו בBrasov, אם כי עדיף יותר מבחינת נוחות וקרבה לישון בTimisu de jos, ככה שבבוקר אפשר ישר לצאת לטייל.

סיפור דרך -
הגענו לכפר הקטן (Timisu) ב08:00 והתחלנו את ההליכה ב08:30. תחילה הלכנו לאורך הכביש הדרומי עד שהגענו לקצה המזרחי של הישוב, משם היה שילוט ובחרנו בסימון שבילים הלבן – אדום – לבן. כ200 מטר לאחר מכן חצינו נחל קטן ומשם נכנסו ליער. רומניה מאופיינת בצפיפות גבוהה מאוד של דובים, אולם הדובים בתרדמת חורף במהלך חודשי החורף לכן הסיכוי לפגוש דובים במהלך הזמן הזה אפסיים, אז אפשר להסיר דאגה מהבחינה הזו. רב היום התאפיין בהליכה בתוך היער, עם עצי אשוח גבוהים מאוד, כשמדי פעם אפשר לראות את הנוף מבעד לעצים. ללכת ביער כזה כשהוא מושלג זו חוויה אדירה בפני עצמה.
באיזשהו שלב, כעבור כ-ק"מ או שניים, כשהשיפוע הפך להיות קצת יותר תלול (אבל לא נורא) הלבשנו קרמפונים לרגליים. ההליכה ביער נמשכה כ-3-4 שעות. באיזור 12:00 הנוף התחיל ממש להפתח, בגלל שהגענו קרוב לקו העצים. מהרגע שהנוף נפתח, לאחר כשעה הליכה הגענו לבקתה חמימה ואינטימית בגובה 1600~ מטר (סה"כ 900 מטר הפרשי גובה). עצרנו לאכול מרק חם וחזרנו אחורה בדיוק באותה דרך. הגענו חזרה למטה בשעה 16:00.
המלצה חמה: להשאר לישון בבקתה לילה, בבוקר למחרת לעלות לפסגה הקרובה ולחזור מאותה דרך חזרה לTimisu de jos.
כשהגענו חזרה לכפר למטה, הזמנו מונית ונסענו לCheia. שם העברנו את הלילה, במקום שנקרא Cabana ciucas complex , מומלץ ביותר. הבעלים היו ממש נחמדים.

Ciucas (יום 2 + יום 3)

איזור שני – Ciucas

יום א' -
בקצרה - 450 מטר גובה הפרש, כ-10\8 ק"מ סה"כ, הלוך-חזור\מעגלי, סימון לבן – אדום – לבן (קטע מעגלי – צלב אדום על רקע לבן). המסלולים באיזור מתאפיינים בנוף הררי יפהפה מעל קו העצים, עם סלעים ענקיים שמתנוססים לגובה שבין עשרות למאות מטרים בסמוך לפסגה.

בעלת בית ההארחה הזמינה לנו את הג'יפ שעשה נסיעות לבקתת Ciucas (מומלץ להגיע עם הג'יפ לבקתה אבל כמובן לא חובה, אפשר גם לעלות רגלית, פשוט הדרך יותר מונוטונית וארוכה ממה שיש למסלולים למעלה להציע). תוך חצי נסיעה הגענו לבקתה והתארגנו זריז למסלול.
הליכה קצרה של כ-100 מטרים לכיוון מערב הביאה אותנו למפגש שבילים, ממנו לקחנו את המסלול הלבן – אדום – לבן שפנה לכיוון מערב. מתחילים מעליה מתונה, עוברים דרך קטע מיוער עם שיפוע צד, מגיעים לאוכף וממנו העליה מתמשכת עד לפסגה. הנוף עם הסלעים הענקיים והיער מסביב באמת עוצר נשימה. מהפסגה ניתן לעשות אחורה פנה, או לחילופין, לעשות קטע מעגלי. אנחנו עשינו אחורה פנה מכיוון שאבא שלי היה כבר קצת עייף, אבל הקטע המעגלי לגמרי נראה מעניין מאוד – להמשיך עם הקו רכס, לרדת איתו מהצד השני של קו הרכס, ובהמשך לחבור במפגש שבילים לשביל צלב אדום על רקע לבן. הדרך עם הצלב ממשיכה כ-2-3 ק"מ עד שהיא חוברת חזרה לסימון שבילים עם הפס האדום. משם ממשיכים חזרה עם אותה דרך שבאנו עד לבקתה.

יום ב' –
נתתי לאבא לנוח בבקתה באותו יום והלכתי עם צלם שבדי לצלם את הזריחה, כאשר הפעם יצאנו עם השביל מזרחה (הכיוון ההפוך של היום הקודם).
בקצרה – יום קליל יותר, כ6-7 ק"מ, ~250 מטר הפרש גובה (הערכה, לא מדויק), הלוך - חזור. אפשר להאריך את המסלול ולעשות מסלול מעגלי. במסלול הלוך חזור, מתחילים מירידה קטנה תחילה המביאה אותנו להליכה בקו העצים העליון, ובהמשך עליה קלה לעבר ההר מצידו השני לנקודת תצפית נהדרת לעבר הבקתה ובכלל על כל הרכס עליו טיילנו יום לפני. סימון שבילים – תחילה צלב אדום, צלב כחול, פס אדום, פס כחול, בהמשך הסימון הוא צלב אדום.
סיפור דרך – יציאה מהבקתה לכיוון מערב, לאחר 50 מטר הגעה לאותו פיצול שבילים מאתמול. להתקדם לכיוון היער (צפונה). תחילה יש עליה קלה ולאחר מכן ירידה קלה. חוברים לשביל עם 4 הסימונים (צלב כחול, צלב אדום, פס אדום ופס לבן) והולכים לאורך קו רכס צר יחסית, מיוער. לאחר כ1.5 ק"מ (בערך) מגיעים לפיצול שבילים נוסף, לוקחים ימינה (דרומה) לעבר הסימון עם המשולש האדום והצלב האדום. עולים על גבי הרכס הקירח (מה שנראה כמו רכס גדול ולבן מהבקתה) ומגיעים לאחר כק"מ וחצי לפיצול שבילים – משולש אדום ממערב ומשולש צהוב ממזרח. באותה נקודה אנחנו עצרנו וצילמנו את הזריחה, אולם מי שרוצה ויש לו עוד זמן\כח, יכול להמשיך עד לפסגת Vf. Gropsoarele (עוד כק"מ וחצי הליכה לכל כיוון) ו\או לרדת עם המסלול עם הסימון של המשולש האדום לכיוון מערב. המסלול המעגלי יוצא בסה"כ 10 ק"מ (לא עשינו אותו).

קישור עם מידע אודות המסלול המעגלי, כולל מסלול GPX

כמובן שיש עוד המון מסלולי הליכה מעניינים בסביבה אך אינני יודע מה רמתם ואיזו רמה טכנית הם דורשים בחורף. בכל מקרה, לפני כל יציאה יש לבדוק היטב את תנאי מזג האוויר ולהתעניין עם הSalvamont מה תנאי המסלולים (מבחינת איזה ציוד עדיף להליכה, סכנת מפולות שלגים וכו').