חמישה ימים בקרפטים שברומניה

נוף הררי מדהים, כפרים חקלאיים שעצרו את הזמן, אנשים חביביים , מצודות מפחידות, נחלים ויערות קסומים. טיול המשך לטיול צפרים בשפך הדנובה

תאריך הטיולJuly 2015
עונה מומלצתמאי-סוף יולי

יום א׳ 7.7.15 בדרך לברסנוב

לאחר התארגנות עם הגיפים (שנראים כמו מכוניות רגילות...שלא יודעות מה מצפה להן....) יצאנו בסביבות עשר בבוקר ועלינו לכביש המהיר E60 עד Ploiesti ומשם בכביש 1A לכיוון ברסוב
בעיר פלויש עצרנו לסגור את הענינים הכספיים ולקנות בשוק המקומי מצרכי מזון לפקיניק בצהרים. שוק תוסס, עשיר במגוון פירות וירקות, דגים ושאר פירות ים, גבינות וחמוצים למינהם, בליל ריחות וטעמים חגיגה לעיניים.

משם המשכנו לסלניק - מכרה המלח אולם לצערנו, האתר נסגר מוקדם מהצפוי (מרגיז...).
בהמשך הדרך הגענו לאזור עם מסלע חרסי ומשקעי נחושת וברזל. בראשו מקננות טסיות. ראינו גם עורב שחור.

עברנו את הכפר - Cheia וליד הגשר הצופה על התרחבות הנהר Telajen נכנסנו מזרחה בדרך צדדית.
לאחר מספר דקות ערכנו עצירה לתצפית קצרה בציפורי שיר של האזור ההררי שחשפה אותנו ל: חנקן אדום גב, חוגת עצים (עפה בד״כ בזוגות), קכלי גדול וקיק אורנים.

לאחר נסיעה בדרך הררית משובשת מאוד בתוך יער מקסים של עצי אלון, אולמוס ואדר יצאנו בסמוך לכפר Vama Buzăului- כפר ציורי עם בתי כפר פשוטים אך נאים, חצרות פורחות, עגלות סוסים, ילדים חביבים מנפפים לשלום ופרות החוזרות לעת ערב הביתה.
מראה מרענן ויפה מאוד.

אחרי נסיעה בכביש (הפעם סביר) הגענו לכביש 10 שהביא אותנו לפאתי ברסוב רגע לפני העלמות כדור השמש האדום (תשע בערב).
לפני ההגעה למלון עצרנו לארוחת ערב בפיצה ניקולי (פתוח 24 ככל הנראה) ואז המשכנו למלון המצוי בעיירה Săcele.
מלון מומלץ ביותר עם יחידות דיור וחדרים המנוהל בידי בעלת הבית חביבה ומקלחות ״חללית״ הדורשות רמה אנטליגנטית גבוהה לתיפעול.

המלון:
Complex Turistic Bella Vista

Address: Strada Poiana Soarelui, Brașov 505600, Romania
Phone:+40 268 275 649

יום ב׳ 8.7.15 -

היום השקמנו קום ובשבע בבוקר יצאנו לתצפית בוקר במעלה ההר.
בתפר בין השטח הפתוח ליער המחטני. ראינו עקב חורף עומד במלוא הדרו על עץ. הרבה ירגזים שחורים, קיכלי גדול , עורבים שחורים, נקר עקוד שכרסם את הצנוברים מתוך האצטרובלים. לאחר חקירת מלכודות החרקים שהיו מלאות בחיפושיות קליפה, חזרנו למלון לארוחת בוקר נדיבה וטעימה ובעיקר - סוף סוף קפוצינו טעים.

ברשת דקטלון הסמוכה מאוד למלון בזבזנו קצת כסף לקניית בגדי ספורט וציוד לטיולים והמשכנו הלאה על כביש E574
באזור הרמן (Hărman) פנינו לכביש 10 לכיוון פרז׳מר (Prejmer) כפר נאה בנוי בסגנון גרמני עם צריחים וקיני חסידות המקננות בארובות כשהגוזלים הבוגרים מנסות את כוחן בתעופה..
בכפר זה שהוקם לפני כ-700 שנה על ידי הגרמנים כקולוניה שלהם, מצוי אחד המבצרים היפים ביותר בגרמניה. הכניסה בתשלום. המבצר מכיל כנסיה לותרנית עם עץ אלון מרשים בפתחה ומערכת שערים וחדרים להגנה. תושבי המקום שלמו מס גולגלת ובזמן התקפה קבלו חדר למשפחה לפי מספר, ויכלו לחסות בתוך המבצר. בין החדרים ניתן לראות חדר טויה, כיתת לימוד מאווזרת היטב בלוח, שולחנות לימוד , חשבוניה ושולחן תצוגה. מקום מקסים חייבים לבקר.

ביציאה מהכפר בצד הדרך עצרנו לזלילת קרטש, גליל בצק חלול מצופה בזיקוק סוכר, טוב מאוד לדיאטה....
את המאכל הזה מכינים בעזרת מנגל מסתובב על מצבר בכיכיס (Chichis ).

בהמשך פנינו שמאלה לכביש E578 , המשכנו לאורך הכביש וחלפנו על פני העיר ספנטו גורג (Sfântu Gheorghe), מלווים שוב בנופים פתוחים של שדות תירס וחממות פרחים. בכפר Bixad פנינו ימינה .
בצד הדרך עצרנו לקנות קצת אוכמניות והמשכנו במעלה היער בדרך טובה עד שהגענו לאגם סנט אנה , כניסה בתשלום.
כאן ערכנו פקניק (כולל הממולאים שקבלנו מבעל המלון האדיבה). חלק מאיתנו ירד לרחוץ באגם ואחרים צעדו והקפו את האגם בצעדה, כחצי שעה.
ירדנו בחזרה באותה דרך יער ובכפר Bixad פנינו ימינה כלומר צפונה.
בהמשך עברנו שדות רחבי ידיים של חיטה, תירס ותפוחי אדמה (זה אחד האזורים העיקריים באירופה לגידול תפוחי אדמה ).
המשכנו על כביש 12 ועברנו את Miercurea Ciuc שם פנינו ימינה לכביש 12A לצפון מזרח לכיוון אונסטי.

היום זכינו לראות גם קיכלי אפור

אחרי Frumoasa מגיעים ל - Lunca de Jos בירידה לשם מתגלה נוף מדהים של עמק עם משטחי מרעה גדולים וחוות. מקסים!
נכנסים לכפר לונה דה ג׳וז ובסופו פונים שמאלה בכביש 127B. זהו עמק נידח יפה מאוד. פה ושם מופיעים כפרים זנוחים יותר או פחות. הדרך היא דרך עפר לעיתים משובשת. מכאן ועד למקום הלינה נותרו לנו יותר מארבע שעות נסיעה. מאחר וזו נסיעה ממושכת ולא קלה מומלץ היה לסיים את היום בשלב הזה!.

בשלב מסויים החלה הדרך לטפס על ההר לתוך היער. עצרנו לרגע לחלץ עצמותנו הכואבות ולרוות ממי המעיין שהיה שם. לאחר זמן מה הגענו לכפר קטן ונידח ובקרנו אצל משפחה (״שלהפתעתינו״ היו בבית...). בית המשפחה בנוי בתחתית גבעה תלולה מאוד. בני המשפחה הצעירים מגיעים מדי פעם לעזור להורים וכל היום עסוקים כאן בקציר העשב ושמירתו לימי החורף הקרים. למשפחה גינת ירק המספקת חלק מצרכיהם ורפת מוזנחת ומלוכלכת מאוד. החליבה נעשית בידיים. היה מי שרכש שטיח מעשה אריגה מקומית ואף טעמנו בחשש גבינה ומאפה שהוא משהו ביןפיתה לסופגניה.

עד מהרה עזבנו את המשפחה והמשכנו בדרכנו. רגע לפני שהחושך כיסה את הדרך לא דרך, הגענו למקום הלינה שלנו :
פנסיון טאי השוכן לקראת סוף הדרך הזאת ובקרבת אגם רושו.
הפנסיון די חדש בנוי מבקתות עץ חביבות. האוכל ...לא משהו....אך למי נשאר כוח לקטר?
פתחנו אבטיח מרענן קשקשנו קצת והלכנו/נפלנו לישון.

יום ג׳ 9.7.15

לאחר ארוחת בוקר וקצת תרגילי יוגה לחילוץ עצמות מהנסיעה הממושכת בימים האחרונים, יצאנו ברכב לאורך קניון ביקז. בשלב מסויים עצרנו והלכנו ברגל הלוך וחזור במסלול חביב לבן צהוב לבן. בדרך זללנו תותי שדה קטנטנים וחמצמצים.
משם נסענו כמה דקות לאגם רושו (Rosu).
משם המשכנו בכביש 12c לכיוון דרום מערב. נסיעה הינה במחוז ההונגרי חרגיטה. הכפרים מטופחים יחסית והבתים נאים בבולטים בעיקר שערים נאים מגולפים לכל בית. ב - Gheorgheni פנינו שמאלה לכביש 578E
ב - Voslabeni פנינו בדרכי עפר לכיוון Şicasău בכביש 138. באזור sub cetate נכנסנו לשטח עשינו פקניק בהמשך, כשרצינו לצאת הסתבר שהדרך נסחפה כך שנאלצנו להפעיל את כושר הנהיגה שלנו ואת יכולת ההשרדות של הרכבים שכמובן שקעו בבוץ.. כמה חלקים אבודים מהרכבים שנותרו בשטח הם עדות אילמת לחוויה זו. ...
בקיצור, למדנו למה הכוונה בנהיגת שטח - לא מומלץ לנהגים לא מיומנים או כאלה עם לב חלש.....

משם המשכנו לעיר Odorheiu Secuiesc ופנינו לכביש 137 ובכפר Feliceni פנינו לכביש 131 שהכניס אותנו לאזור הכפרים הסקסוניים. תושבי המקום שהגיעו לכאן עם סיום מסעי הצלב וקבלו אדמות מהמלוכה הוו את מערך ההגנה של האזור. בכל כפר כנסיה אופיינית מאוד עם צריחים מחודדים מאוד כמו מחט. שטחי שדות מטופחים וכפרים עם גגות אדומים נאים. בכפר Sanpaul על כל עמוד חשמל יש קינון של חסידות. ביציאה מהכפר ליוו אותנו שתי שורות של עמודים כשבראש כל אחד מהן קן חסידות עם שלושה עד חמישה צעירים. כך גם בכפר Caja . בחלק מהכפרים הללו יש כנסיות אונגליות , לותרניות, מבוצרות.

בדרך זכינו לראות ממש מקרוב זכר יפהפה של זהבן מחלל מאכיל נקבה ...

אחרי הכפר Homorod פנינו שמאלה ועלינו על כביש 60 E לכיון ברסוב. עברנו את ברסנוב ואת ראסנוב ופנינו בכביש 574 E לבראן ו- Morectu de jos שם ממוקם מלוננו. מלון המורכב מכמה בניינים מרובי חדרים. מלון טוב אך יכולה להיות בעיה אם מגיעות קבוצות גדולות ורעשניות בעיקר של בני נוער.

לינה Gradistei celle
Complex Cheile Gradistei Moieciu
str. Principala 32, 507131 Moieciu de Sus, Romania

יום ד׳ 10.7.15

מיד לאחר ארוחת הבוקר יצאנו את המלון לכיוון בראן ופנינו ימינה לעבר זרנשט.
האזור הינו מישור עשבוני גדול המוקף בהרים גבוהים. עצרנו בשדה דגני בר מישורי וראינו הרבה עורבים שחורים, קאקים , עורבי מזרע, עורב אפור, קעקים, עקב חורף ודית צפרדעים. הזדמנות מצויינת לחדד את ההבדלים בין העורבים למינהם....
נכנסנו לשמורת Piaatra Craiului וטיפסנו בדרך רחבה ונוחה להליכה, לאורך קניון זרנשט Zarnesti . מצוקי הקניון גבוהים מאוד לעיתים תלולים מאוד וחשופים ובחלקם צומחים עצים מתוך סדקי השכבות של הסלע הגירני. בצידי הדרך מגוון צמחים בשלל צבעים , פרפרים שונים , עצי אדר אשוחים ועוד. בשלב מסויים תפסנו ערוצון קטן והמשכנו לטפס בו לאורך פלג בסימון דרכים אדום בצורת צלב.
לאחר כשעתיים חזרנו לרכבים באותה דרך ונסענו במעלה הכביש אל הכפרים בראש ההר. מראה מדהים ביופיו של בתי כפר גדולים ומטופחים הבנויים על הגבעות התלולות והירוקות. בחצרות הבתים ערמות גבוהות של חציר מוחזקים באמצעות פרמידת סדנות, עטופים פלסטיק ושמורים לימי החורף. על הרקע המקסים של כפרים אלה ערכנו את הארוחת צהרים שלנו. בהזדמנות זו צפינו גם על הרבה פרטים של ירגזי זנבתן וירגזי כחול. ובהמשך עצרנו לחזות גם בגבתון צהוב, כחלי גדול וקכלי אפור.
חזרנו לעיירה בראין וצפינו לעבר הטירה המרשימה המכונה טירת דרקולה והסתובבנו בדוכנים לחפש מציאות... לא מצאנו....
המשכנו לברסוב תוך סיור רכבי ברחובותיה העתיקים והנאים ומשם לביקור חוזר בחנות לציוד טיולים דהקטלון.

את ארוחת הערב עשינו במסעדה מעניינת במסעדת קאזה ויאורל הממוקמת בכפר הנופש היוקרתי פויאנה
במסעדה מצועצעת בעלת חדר תצוגה מרשים המכיל מגוון מעניין של חמוצים מעשה ידיהם המוגש גם במסעדה.

חזרנו למלון מהלילה הקודם בשעה 23.00.....

יום ה׳ 11.7.15

לאחר ארוחת הבוקר נסענו דרך כביש 73A לפרדיל ואחר כך בכביש 60E לארמון פלש בסיניה
משם עלינו לרכס הבוצ׳ץ Bucegi. עברנו את אזור היער המחטני ונכנסנו לנוף טונדרה אלפינית/הררית.
שכבת היער המחטני הנמוך של אברשים וערערים כוסח כאן כדי לפתוח יותר שטחי מרעה.
המשכנו לאגם והקפנו אותו בנסיעה, ביקור בכנסיה עם המערה , ובהמשך לאחר פקניק קצר עשינו מסלול רגלי קצר ביער עם מגוון עשיר של פרחים כמו פעמוניות, סחלבים שונים, ורד ועוד.
בחזרנו לרכבים נסענו לאוטופן דרך כביש 71 דרך Pucidasa ןטרגוויסטה.

שטפנו את הרכבים מאבק , בוץ ושאר ליכלוכים. בערב נפרדנו ממרים ושלמה שהקדימו לטוס ולאחר סעודת פיצות וסלט, נרדמנו - לילה אחרון ברומניה.

לינה פנסיון Amethyst באוטופן.