5 ימים בשמורת הרי רטזאט- Retezat Mountains

שמורת רטזאט היא חלק מערבי יחסית בהרים הקרפטים, יש בה צמחיה יפה ומגוונת, פריחה ובעיקר המון מים, בנחלים, אגמים ובריכות. השמורה מגוונת מאוד עם המון אופציות למסלולים מעגליים וכמה אפשרויות שינה.

תאריך הטיולAugust 2022
עונה מומלצתמאי- אוקטובר. בשמורה עצמה חווינו יום גשם קשוח ובשאר הימים היה יפה מאוד. בכללי המזג אוויר באיזור לא יציב גם בתקופות שנחשבות טובות יותר לטיול. חשוב לבדוק מזג אוויר ובכל מקרה להיות ערוכים עם ציוד מתאים (מעיל/פונצ'ו/אוהל עמיד).

טיול עצמאי

אנחנו זוג שמאוד אוהב לטייל בצורה עצמאית לחלוטין ולקראת הטיול הנוכחי ניסנו לברר איך ואיפה אפשר לטייל ככה באירופה ולכן התמקדנו במזרח אירופה, לא את כל הפרטים הצלחנו להבין מראש ואשתדל בסיפורי דרך לגעת בכמה שיותר נקודות שיהיו רלוונטיות למי שמחפש לטייל בסגנון הזה.

לינה- בכל רומניה למעט בתוך שמורות טבע משולטות ומוגדרות (לדוג' רטזאט) מותר להקים אוהל בכל נקודה שתרצה.
בטרקים הפופלארים יש לאורך השביל במרווחים של יום הליכה פחות או יותר מחסות מטיילים שנקראים רפיוג', הכניסה אליהם חופשית והיא על בסיס מקום פנוי, המחסות משתנים ממקום למקום באיכות, בנקיון ובהגנה שהם נותנים.
אופציה נוספת ללינה ואוכל היא הקבאנות- בקתות מטיילים מסודרות שנותנות חדר וארוחות בתשלום עם אפשרות לשריין מראש, לא ישנו בהם אף פעם ולכן לא ארחיב עליהן.
אוהל- טיילנו עם אוהל 3 עונות והוא הספיק בהחלט אבל חשוב לדעת שעל הרכס למעלה יש לילות עם רוחות הזויות וכדאי להגיע עם ציוד מתאים לתמיכה באוהל.
שקי שינה- ישנו עם שקי שינה של comfort -5 וזה בהחלט הספיק.

ספיציפית ברטזאט יש 2 קבאנות רגילות והרפיוג'ים שקיימים משמשים את הסאלבהמונט (פקחים), לכן השינה בשמורה היא רק על בסיס הקבאנות או אוהל שמותר להקים ליד כל בקתה של הפקחים.

ביגוד- ביום נעים ולעיתים חם וביגוד טיולים רגיל מספיק, ללילה כדאי שיהיה מעיל חם, כובע וכפפות.
גשם- אחרי סופת גשמים רצינית שלא ספרה את הציוד הגנה שהגענו איתו (כיסוי לתיק ומעילי גשם) הבנו שצריך לעלות רמה וקנינו בדקטלון פונצ'ו שמכסה גם את התיק, לטעמנו זה הפיתרון הכי נכון כדי להצליח לחטוף גשם ביום ולישון בלילה יבש באוהל.

אוכל- אנחנו הצטיידנו לכל חמישה ימי הליכה באוכל מלא לכל הימים, נייצ'ר ואלי לבוקר, מוזלי לבוקר/צהריים, פירות יבשים להפסקות ואורז+עדשים לערב, בלון גז גדול היה מספיק לנו לשבוע לפחות כולל הפסקות תה.

גז- בלוני הברגה רגילה כמו בארץ קיימים בדקטלון אבל הרבה פעמים אין במלאי, יש אפשרות לבדוק מלאי באתר של דקטלון רומניה. (שימו לב שיש בדקטלון סוג נוסף של בלון שנראה בדיוק כמו הברגה אבל הוא לא).
בלוני ספריי- יותר קלים להשגה, גם בדקטלון וגם בחנויות כלי עבודה- לדוגמא Dedeman.
ממליץ להוסיף לכל פק"ל בישול- מתאם שמאפשר שימוש בבלוני ספריי, נותן גמישות בגלל שבלוני ספריי הרבה יותר זמינים בכל העולם בתחום של כלי עבודה.

מים- התבססנו על מקורות מים לאורך השבילים, הקפדנו לסנן דרך בד צפוף אך לא טיהרנו.
את המקורות מים מצאנו לפי הסימונים של ''well,spring" באפליקציה Mapy.cz, נקודה חשובה בעניין מקורות המים- לא כולם היו פעילים/נקיים מספיק לשתיה, זה תלוי בעונת החורף שהייתה לפני כן ובנוסף תלוי בעונה שהגעתם לשם, אם מגיעים בסוף הקיץ כנראה שחלק מהנקודות יהיו כבר יבשות. המסקנה הסופית שלנו בתחילת אוגוסט הייתה לקחת מים ל2 נקודות קדימה, כלומר לסחוב קצת יותר.

בנוסף בכל בקתה של הפקחים יש נק' למילוי מים.

ניווט- האפליקציה Mapy.cz נותנת מענה מושלם לטיול מסוג זה, נרשמים ומורדים את האיזור הרלוונטי ואז יש לך בoffline את הכל.
מיקום, טופגרפיה מלאה ומדוייקת, נקודות מים, רפיוג'ים, קבאנות, נקודות קמפינג, סימון שבילים לפי צבעים, נקודות תצפית ועוד המון דברים חשובים.

תחבורה והתניידות ברומניה

המידע הבסיסי שמאוד עזר לנו הגיע מהסיפור דרך המצויין הזה:

4 נקודות שחשוב לי להוסיף:
1. התניידות בתוך הערים הגדולות- שימוש באפליקציית מוביט, צריך לשנות את האיזור לעיר שבה אתם נמצאים.
תשלום באוטובוסים: הכי נוח אבל הכי יקר- תשלום באוטובוס עצמו עם הצמדה של האשראי, אפשרות שלא בדקנו- תשלום עם הצמדה של הטלפון ואפליקציה מתאימה, האופציה הפחות נוחה אבל כנראה הכי זולה- תשלום עם כרטיס עירוני (כמו רב-קו) העניין שהוא שונה מעיר לעיר ולכן לאפרקטי עבור תיירים.
2. נסיעה לכפרים ועיירות ללא תחנת רכבת- לחלק מהמקומות כן מגיע אוטובוס, את המידע אני לא מצאתי באינטרנט אלא בכל מקום שהיינו בו מהמקומיים, לתכנון הטיול זה לא עוזר אלא אם מישהו משם מסביר לך מאיפה לקחת אוטובוס (לדוגמא לנו הבעל גסטהאוס של הלילה הראשון הסביר איך למצוא את האוטובוס הזה).
3. *טרמפים*-המלצת הזהב שלנו- בכל הקושי עם ההתניידות הרגשנו שהטרמפים פשוט מחפים על זה. בכל מקום שלא היה אוטובוס עמדנו לטרמפים, מתוך 20 פעמים שלקחנו טרמפים פעמיים חיכנו 45 דקות ושאר הפעמים תוך רבע שעה כבר עצרו לנו.
ברוב המקרים לא היו מוכנים לשמוע על תשלום. שיטה שעזרה לנו למרחקים ארוכים- לכתוב שלט עם היעד שאליו כיוונו. מבחינת ביטחון ובטיחות הרגשנו מאוד בטוחים ומוגנים ובנוסף זה זימן מפגשים מיוחדם ממש עם האוכלוסיה המקומית.
4. כרטיסים לרכבת- הרבה פעמים ראינו אנשים שעלו ופשוט קנו כרטיס מהמבקר, כמובן שלא מובטח לכם מקום ישיבה.
בתחנות הגדולות יש מכונות לקניה עם כרטיס אשראי, לנו זה חסך לפעמים תור של 20 דקות לדלפק.

תיאור מהלך הטרק והשמורה באופן כללי

שמור
בשמורה יש מגוון מאוד גדול של מסלולים בדרגות קושי שונות ואפשרויות מגוונות להרכבת מסלול מנקודה לנקודה/מעגלי.

למי שרוצה לישון בקבאנה ולא באוהל אפשר לחלוטין לישון באחת מ2 הקבאנות שבשמורה ומשם לצאת למסלולים מעגליים.
מי שבא עם אוהל מאוד מקובל להתמקם ליד אגם בוקרה או כל בקתת סלבהמונט אחרת וגם משם לצאת למסלולים מעגליים ולהשאיר את האוהל בנוי במשך היום (אנחנו השארנו במשך 3 ימים את האוהל ליד אגם בוקרה).

לשמורה הגענו מסיביו, לקחנו רכבת לכפר סובצ'תה (subcetate) ומשם טרמפים לעיר האטג (hateg) להצטיידות, מהאטג לקחנו טרמפים לכיוון הכפר קרניק (carnic) שבו יש כמה קבאנות ואיזורים לקמפינג.

בחודשי הקיץ הימים ארוכים מאוד- זריחה ב6 ושקיעה ב21 בערך, אז אורך יום ההליכה תלוי רק בכם.
יום 1- מ carnic לבקתת סלאבהמונט (פקחים) Agenția Salvamont Pietrele (3.9 ק"מ)
יום 2- מבקתת פקחים Agenția Salvamont Pietrele דרך פסגת papusa לבקתת פקחים Refugiul Salvamont Poiana Pelegii (13.7 ק"מ)
יום 3- מבקתת פקחים Refugiul Salvamont Poiana Pelegii לאגם בוקרה (bucura) ומשם מסלול מעגלי לאגם זנוגה (Zănoaga) (15.6 ק"מ)
יום 4- טיול מעגלי מאגם בוקרה (bucura) סביב שלוחת pietrele וחזרה דרך פסגת פלאגה (peleaga) (12.8 ק"מ)
יום 5- מאגם בוקרה (bucura) דרך פסגת רטאזט לקרניק (carnic) (13.8 ק"מ)

יום 1- מ carnic לחניון לילה ליד בקתת Agenția Salvamont Pietrele (3.9 ק"מ)

יצאנו מקרניק דרומה במגמת עליה תוך כדי טיפטוף קל בשביל עם סימון אדום/כחול, אחרי קילומטר אחד מכיעים לתצפית על מפל גדול בנחל ממזרח לשביל.

ממשיכים על השביל שמוקף ביערות עד שמגיעים לצומת קצת מבלבלת שממנה מתפצל השביל ל2 הקבאנות היחידות בשמורה, שימו לב שהשביל שאתם ממשיכים איתו הולך לכיוון שאליו תיכננתם להתקדם.

אנחנו לקחנו את השביל לכיוון קבאנה פיאטרלי (Cabana Pietrele) ואחרי עלייה די תלולה בין העצים חזרנו לשביל 4*4 והגענו לבקתת פקחים שמעליה נמצא איזור הקמפינג.
ליד הבקתה

פגשנו שם קבוצה גדולה של נוער רומני שהגיע דרך הכנסיה המקומית למחנה של ימים שמורה וכל יום יצאו לטיול מעגלי, את האוכל הם תלו גבוה על העצים כדי שהדובים לא יגעו להם בו, קצת מחשיש אבל אנחנו לא נתקלנו בעיקבות או בדובים בכל השמורה.

יום 2- מבקתת Agenția Salvamont Pietrele דרך פסגת papusa לבקתת פקחים Refugiul Salvamont Poiana Pelegii (13.7 ק"מ)

יצאנו מזרחה על שביל בצבע אדום שיורד לואדי ונפגש שם עם שביל כחול וממשיך באדום על השלוחה ממול בתוך היער, בהמשך העצים נגמרים ומתחילים ללכת בשטח פתוח יחסית עם עצים נמוכים ואחרי כ5 ק"מ הגענו לאגם גלש (gales).

מהאגם עלינו לאוכף Șaua Vârful Mare ושם התחיל כבר להיות קצת מעונן, המשכנו על שביל אדום לכיוון דרום מערב שהולך ממש על סכין עם תצפית לאגמים, מטפסים על שלוחה מלאת בולדרים ומגיעים לפסגת papusa.
בעליה לפסגה תפסה אותנו סערה רצינית עם רוחות מאוד חזקות וגשם שהרטיב את כל התיקים וכל הנוף נחסם בעננים.

ירדנו במהירות מהפסגה ובצומת שבילים באוכף למטה החלטנו להמשיך בתוך ואדי ולא לעלות כדי להתחבא מהרוחות, המשכנו על השביל הכחול שיורד צפונה במקביל לאגם ולנחל עד שהגענו לבקתת Refugiul Salvamont Poiana Pelegii, תיכננו להקים אוהל במשטח קמפינג ליד הבקתה אבל כשגילנו שכל הציוד כולל השקי שינה נרטב הפקח שם עזר לנו- פתח לנו מחסן/חדר חירום שנוכל לישון בו וייבש לנו את הציוד ליד התנור.

יום 3- מבקתת פקחים Refugiul Salvamont Poiana Pelegii לאגם בוקרה (bucura) ומשם מסלול מעגלי לאגם זנוגה מארה (Zănoaga mare) (15.6 ק"מ)

יצאנו בבוקר יבשים ושמחים לכיוון אגם בוקרה (bucura) על שביל אדום/כחול שעולה בין עצים בואדי מיוער לכיוון צפון מערב.

אחרי כשעה וחצי הגענו לאגם והקמנו שם את האוהל.
טיפ חשוב להתמקמות באגם: אחרי צהריים ובלילה מגיעה רוח אכזרית מאוד ששברה שם לא מעט אוהלים, כדי להתמקם מחסה/במקום מוגן ככל האפשר, בנוסף כדאי לקבע ולמתוח את כל העמודים והיתדות.

אחרי שסיימנו להתמקם יצאנו לטיול מעגלי לכיוון מערב, התחנו על שביל אדום שעובר ליד אגם אנה (ana), אחרי כ4 ק"מ בהליכה נוחה על השביל האדום יורדים לבקעה היפה שבה נמצא אגם זנוגה מארה (Zănoaga mare), ליד האגם יש בקתת פקחים שלא הייתה מאויישת ובכללי מאוד שקט ויפה לעצור שם.

את הדרך חזור עשינו על שביל לא מסומן שחוזר מזרחה דרך המון נחלים ובריכות קטנים ויפים, בשלב מסויים כשטיפסנו על הרכס שהיה מדרום חזרנו ללכת על שביל מסומן בצהוב/כחול ואיתו חזרנו לאוהל.

יצאנו ליום נוסף של טיול מעגלי בשמורה- חוויה די נחמדה להשאיר את כל הציוד ולצאת רק עם קצת מים ואוכל לנופים היפים האלה.
התחלנו בהליכה לכיוון צפון על סימון אדום/כחול לחצות את אוכף בוקרה- אוכף הקליטה (באגם אין קליטה אז מי שצריך עולה לתפוס שם קליטה), מהאוכף השביל יורד בתלילות על הדרדרת עד לאגם הראשון, מהאדם הזה ממשיכים ללכת לאורך הנחל כשלאט לאט עם הירידה בגובה בצמחים גדלים יותר ויותר עד שמגיעים לקבאנה גנטיאנה (gentiana) ושם נכנסים כבר ליער. 300 מטר אחרי הקבאנה לקחנו ימינה בפיצול שבילים לשביל אדום שהתחיל לטפס על השלוחה בתוך היער, הלכנו איתו כ900 מטר עד לצומת עם שביל צהוב.
משם התחלנו לעלות בכיוון דרום בתוך ואדי גדול עם צמחיה נמוכה יותר ונחל שזורם מתחת לסלעים, אחרי כ3 ק"מ מגיעים לדרדרת ועליה מטפסים עד לאוכף, מהאוכף נפתח נוף יפה מאוד גם לכיוון העמק שממנו הגענו וגם לכיוון העמק שמדרום.
על שביל אדום/צהוב שמטפס עלינו לפסגת פלאגה (peleaga) ומשם נפתח נוף של 360 מע' על כל שמורת הרטאזט.
מהפסגה ירדנו בשביל צהוב חזרה לאגם ולאוהל שלנו.

יום 5- מאגם בוקרה (bucura) דרך פסגת רטאזט לקרניק (carnic) (13.8 ק"מ)

קמנו מוקדם ותוך כדי רוח חזקה קיפולנו את כל הציוד.
יצאנו על שביל אדום/צהוב לכיוון מערב, אחרי טיפוס לצד אגמים קטנים מגיעים לדרדרת ומשם הרבה מההליכה במשך היום היא רק על סלעים, מגיעים קרוב מאוד לפסגת בוקרה 1 אבל השביל הצהוב לא הולך ממש עליה, ממשיכים על הדרדרת ואחרי טיפוס תלול וארוך מגיעים לפסגת רטאזט, מהפסגה יש נוף היקפי מאוד יפה של צמחיה, מים ואגמים.
הירידה מהפסגה לכיוון צפון ממשיכה על שביל אדום/צהוב על מרכז השלוחה ובשלב מסויים נגמרת הדרדרת ומתחילים ללכת בין שיחים בגובה ברכיים שהולכים וגובהים ככל שיורדים בגובה. אנחנו המשכנו עם השביל הצהוב ממש על הבקתת פקחים וקבאנה פיאטרלי ויש גם אופציה לרדת עם השביל הכחול.
מבקתת הפקחים יורדים בתוך היער ומתחברים חזרה לשביל 4*4 שהולך חזרה לקרניק.

• פונצ'ו- כיסוי לגשם שמגן על התיק ועלייך ביחד, קנינו בדקטלון.