קונגו נייל טרייל (The Congo Nile Trail)

טרק מקסים שעובר בכפרים, לאורך האגם.

תאריך הטיולJune 2018
עונה מומלצתהעונות היבשות הן באוקטובר-נובמבר ומרץ עד מאי, ביניהן עונות גשומות- דצמבר עד פברואר, ויוני עד ספטמבר. גם בעונות היבשות קיים סיכוי לגשם, אבל הוא קטן יותר.

רקע והתארגנות

הטרק עצמו מאוד מסודר, יש בייסקמפים לאורך הדרך ושביל ברור להליכה. המפס מי עוזר בהליכה במקומות בהם לא לגמרי ברור לאן להמשיך. המקומיים בדרך נחמדים מאוד, אך רובם לא יודעים אנגלית. מומלץ ללמוד כמה מילים בסיסיות בשפה המקומית שיעזרו לתקשר (לחם, לישון, מים..). בעבר הטרק נמשך 10 ימים, אבל לפני כמה שנים סללו כביש מהיר ממושובטי דרומה, והיום אי אפשר ללכת שם. היום הטרק הוא 3-4 ימים.

התארגנות: התחלנו את ההתארגנות לטרק בקבלת מידע במרכז תיירות של חברת green hills, שם קיבלנו מפה והסבר על המסלול, איפה ישנים, כמה הולכים וכו.
משם הלכנו לשוק לקנות לנו אוכל- אבוקדו, לחם, עגבניות, קצת פירות (בוקר וצהריים של היום הראשון, ובוקר ליום השני).
יצאנו לטרק ביום חמישי, יתרון ליציאה ביום חמישי-מגיעים לשוק שמתקיים ביום שישי ונמצא קצת אחרי קיבירי, הקמפ הראשון.
ציוד שלקחנו: בגדים להחלפה, מגבת, בגד ים, כפכפים, ציפה, כלי רחצה (דאורדורנט, מברשת ומשחת שיניים, שמפו), מטען, רמקול קטן, קלפים, אוכל (וכלים- סכין, צלחת), כובע, נעלי הליכה.

**בדיעבד גילינו שאפשר לשלוח את התיקים מגיסני לקיבויה באוטובוס. ממליצות על זה! במקום לחזור לגיסני, התיקים יכולים להגיע יחד איתכם לתחנה המרכזית. אנחנו הבנו את זה כשכבר היינו בקיבויה והמנהל של המלון עזר לנו לארגן את ההעברה משם, אבל זה קל הרבה יותר לעשות את זה מגיסני. עלות: זה עולה 2500 פרנק (כמו מושב של אוטובוס) ועוד על מונית שלוקחת את התיק מהמלון לאוטובוס.

יום 1- גיסני לקיבירי (25 ק"מ)

ההליכה ביום הראשון היא המאתגרת ביותר, גם בגלל האורך שלה (25 קילומטר), וגם בגלל שיש בעיקר עליות. יצאנו למסלול ב7:30, אחרי ארוחת בוקר בנקודת ההתחלה, והגענו לקמפ בקיבירי בערך ב15:30, מעט מותשים. את הלילה הראשון העברנו בבייסקמפ שנמצא על האגם (נמצא בתוך בית ספר, לא כל כך ברורה הכניסה, אז תשאלו). מקום נחמד, אבל יקר יחסית. אין הרבה אופציות לאורך המסלול, ככה שגם אין הרבה יכולת להתמקח.. אחרי התמקחות שילמנו 35,000 פרנק ל4 אנשים, כולל ארוחת ערב (ישנו כולנו בחדר אחד שבו 2 מיטות). יש מקלחת (אין מים חמים) וחשמל.
אחרי שהתמקמנו, נהנינו מטבילה במים הקרירים של האגם, שהשכיחה מאיתנו את הקושי של ההליכה, וכשנהיה קר מדיי נכנסנו למשחקי קלפים בסלון וארוחת ערב חמה.

יום 2- קיבירי לקינונו (בערך 18 ק"מ)

בבוקר השני אכלנו את הארוחה שלנו בקמפ (לא שילמנו, הכנו בעצמנו עם מצרכים שלנו).
יצאנו ב7:00 לדרך. יש בערך שעה הליכה עד ההגעה לשוק. אם מגיעים קצת יותר מאוחר לשוק, אולי אפשר למצוא יותר דברים, אנחנו הגענו כעוד היו סירות שפרקו דברים, ועוד לא כל הדוכנים סודרו. מצאנו שם אבוקדו, בצל, בננות ועגבניות. קנינו אוכל לצהריים של אותו יום ולבוקר המחרת (תכננו לסיים ביום השלישי).
ביום השני ההליכה פחות ארוכה, אך עדיין יש לא מעט עליות. הגענו בערך ב14:30 לכנסיה של קינונו, שם לקח לנו קצת זמן להבין איך הדברים עובדים. אחרי הרבה דיונים הגענו להסכמה שנישן בשני חדרים (בכל חדר מיטת יחיד), ושילמנו 20,000 פרנק ל4 אנשים כולל ארוחת ערב. ארוחת הערב הייתה טעימה, ואכלנו יחד עם הכומר, אז היה מעניין. אין מקלחת (אם ממש רוצים להתקלח אפשר לארגן באקט), אבל יש חשמל.

יום 3- קינונו למוססה (16 ק"מ)

בבוקר אכלנו ארוחת בוקר בכנסיה (מהמצרכים שלנו, לא בתשלום) ויצאנו לדרך ב7:00. המסלול של היום השלישי הוא היפה ביותר וגם הקליל ביותר. הגענו למוססה ב12 בערך, אכלנו ארוחת צהריים במסעדה מקומית זולה והחלטנו לחפש משפחה שתארח אותנו, כדי לחוות את החיים הכפריים מקרוב. נעזרנו בשני מקומיים שדיברו איתנו במסעדה והם לקחו אותנו למשפחה לא רחוק משם, שכנראה מארחת מטיילים, כי הם לא הופתעו מהבקשה. האירוח היה מיוחד והוסיף לחוויית הטיול מאוד, מומלץ! בגלל שהגענו מוקדם יצאנו לטיול לאגם, כשעה הליכה מהמקום בו ישנו (בדרך מהאגם חזרה עשינו קניות ליום המחרת). בערב בישלנו עם המאמא, ואכלנו יחד עם המשפחה ארוחת ערב. שילמנו 25,000 פרנק כולנו, כולל ארוחת ערב.
המשפחה הייתה מקסימה ולמרות שלא כל כך ידעו אנגלית ניסו מאוד לתקשר איתנו. לפני שהלכנו לישון המאמא באה לכסות כל אחד מאיתנו ולראות שאנחנו בסדר ובבוקר אפילו הכינה לנו דייסה ותה.
*אם מחליטים לסיים את המסלול במוססה, צריך לקחת אופנוע לכביש ומשם לתפוס אוטובוס לגיסני או לקיבויה. אנחנו החלטנו להישאר לילה נוסף וללכת למחרת עד הכביש.

יום 4- מוססה למושובטי (בערך 16 ק"מ)

יצאנו אחרי דייסה אצל מאמא, ב8:00. ההליכה ביום הזה לא קשה ורובה בדרך לא ברורה מאוד, אבל נוחה. יש אפשרות לעלות לבומבה ולסיים שם, אנחנו החלטנו להמשיך עד הסוף למושובטי (שם מתחיל הכביש הסלול) מבחינת הליכה זה יוצא בערך אותו דבר ממה שהצלחנו להבין.. משם תפסנו טרמפ לקיבויה, אבל אפשר גם לחכות לאוטובוס, עולה 1,000 פרנק לאדם. בנקודת הסיום בכביש יש כמה מסעדות, כשאנחנו הגענו רובן היו סגורות, אבל אם מגיעים לסוף המסלול רעבים אפשר לנסות למצוא שם אוכל.

בקיבויה מצאנו מסעדה בתחנה המרכזית, ולאחר מכן הלכנו לקמפ סייט- סיינט ג'ון- עלה לנו 3,000 פרנק בדורמס, לכל אחת, לא כולל ארוחת בוקר, יש מים חמים וואייפי. מיקום מושלם על המים (יש קצת דשא ומקום להיכנס), עם נוף יפייפה. הליכה של רבע שעה מהמרכז, שם יש שוק ומסעדות. המסעדה של המלון לא זולה במיוחד, אנחנו עשינו ארוחות בוקר בעצמנו בזול יותר עם אוכל שקנינו בעצמנו בשוק.