Jasper Skyline - טרק יוצא דופן בהרי הרוקיז הקנדיים

טרק של 2-3 ימים ברוקיז שעובר דרך האזורים הסאב-אלפינים המושלמים של ג'ספר ומגיע לאחר מעבר הרים יפיפה להליכה יוצאת דופן של כמה ק"מ על הSkyline של אחד הרכסים - ממנו נחשף נוף עוצר נשימה אל עבר ההרים הבלתי נגמרים של הרוקיז.

תאריך הטיולSeptember 2015
עונה מומלצתאביב - קיץ - תחילת סתיו (לפני שנהיה מושלג וקר מידי)

אם הגעתם לרוקיז הקנדיים הטרק הזה הוא לדעתי חובה, והייתי גם מפריז ואומר שזה הדבר הכי טוב שעשיתי בטיולים שלי בכל אמריקה מאלסקה ועד אל סלבדור. השביל רובו עובר מעל קו העצים וההליכה בו מדהימה ומספקת נופים עוצרי נשימה בכל צעד וצעד ובמיוחד ב"Skyline" עצמו על קו הרכס. למרות זאת הטרק לא קשה במיוחד, וכיעה לטיול Backcountry בקנדה השביל מסומן היטב, נגיש, וגם דורש הזמנה מראש ותשלום כדי לקבל Permit ומקום בCampsites השונים. למתכננים טיול בשיא הקיץ (יולי-אוגוסט) - יש להזמין כמה שיותר מראש כי השביל עמוס ומספר המקומות מוגבל.

הכנות

הדבר הכי חשוב שצריך לארגן לפני הטרק זה את ההזמנה של הCampsites, יש שבעה אתרים שונים באזור הרכס שאפשר ללון בהם, אבל חלקם דורשים ירידה של כמה ק"מ מהשביל ולא כולם ייצרו "חלוקה נוחה" של השביל למקטעים. האתרים הכי מומלצים, שיהיו גם מלאים ראשונים הם Snowball וTekarra מכוון שהם ממוקמים בנקודות יפות על השביל עצמו ומחלקים אותו בצורה טובה לשלושה ימי הליכה נוחים ורגועים. חובה להסתכל על המפה קודם ורצוי להזמין מקום כמה שיותר מראש (תלוי בעונה) באתר האינטרנט, בטלפון, או ישירות במרכז המבקרים. המחיר הוא לדעתי 15$ קנדי ללילה אבל יכול להיות שאני טועה וזה היה 9$. בעונות המעבר (אביב וסתיו) העומס על השביל יהיה פחות מורגש וגם הזמנת המקומות תהיה יותר קלה ועם פחות זמן התראה. אני עשיתי את המסלול באמצע ספטמבר.

הגעה:
נקודת ההתחלה של רוב המטיילים היא Maligne Lake ונק' הסיום היא Malgine Canyon, שתיהן לא מאוד רחוקות מהעיירה ג'אספר וללא רכב האופציה היחידה להגיע תהיה בטרמפים או במונית יקרה. אנחנו מצאנו טרמפ בבוקר מההוסטל (HI Jasper) עם אנשים שרצו ללכת לראות את האגם, וביציאה חיכינו על הכביש לא יותר מחצי שעה עד שמצאנו טרמפ חזרה לעיירה.

אחסון אוכל:
כמו ברוב הפארקים בקנדה כשישנים בCampsites מסודרים יש מתקני תליה לאוכל כדי להגן עליו מהדובים, מה שחוסך הסתובבות עם Bear Canister מגושם.

התמצאות:
אנחנו קנינו מפה טופוגרפית של כל הפארק של National Geographic אבל אני אני מניח שאפשר להסתדר גם בקלות בלעדיה כי השביל מסומן היטב עם שלטים בכל פיצול.

מזג אוויר:
כמובן כמו בכל טיול באזור גם בחודשי הקיץ צריך לבדוק את התחזית ולהערך לכל מזג אוויר. אנחנו חווינו בטיול רוחות די חזקות מה שגרם לטמפרטורה בבקרים ובערבים להרגיש נמוכה בהרבה.

מנהלות:
מים יש בשפע בכל מקום וגם בכל Campsite יש נחל קרוב שעובר.

אנחנו לקחנו איתנו Bear Spray שיהיה למקרה חרום, ממליץ לקחת גם.

יום ראשון - Maligne Lake עד Snowball

התחלנו את היום הראשון די מוקדם כי הטרמפ שלנו מההוסטל רצה לנסות לראות כמה שיותר Wildlife על הכביש ובמרכז המבקרים אמרו שיש סיכויים טובים יותר לראות Moose בשעות האלה, למען האמת מי שמאוד רוצה לראות מוס צריך לעלות עוד הרבה צפונה לכיוון יוקון ואלסקה כי ברוקיז האוכלוסיה מאוד דלילה.

רוב ההליכה ביום הראשון היא בעליה מתונה בתוך היער, בשביל די נוח ורחב, ועם אגמונים קטנים ויפים מדי פעם. היציאה מהיער לאזורים הסאב אלפיניים באזור Little Shovel כבר חושפת את המטיילים לסביבה המדהימה של הפארק הזה, מרחבים מדהימים, נחלים בכל פינה, פשוט גן עדן. אנחנו עשינו את הטיול בסוף ספטמבר כבר לקראת הסתיו ואחרי כמה שלגים, ולדעתי זה יצא ממש לטובתנו כי הצבעים היו מאוד יפים, והשביל היה ריק לחלוטין. החסרון העקרי היה הקור והרוחות גם במהלך היום אבל בעיקר בערבים ובבקרים כשמבשלים ומקפלים את הציוד.

יום שני - Snowball עד Tekarra

היום השני הוא מה שמייחד את הטרק הזה מכל טיול אחר שעשיתי לפניו ואחריו. מתחילים בהליכה יפיפייה באזורים הסאב אלפינים המיוחדים של ג'אספר, ואחר כך עוברים שני מעברי הרים - Big Shovel בגובה 2286m ולאחריו עולים בטיפוס נפלא אבל עדיין לא תלול מידי למעבר The Notch בגובה 2480m, חוויה גדולה מהחיים. אלו אמנם לא נחשבים מקומות גבוהים במיוחד אבל בברוקיז האזורים האלה הם כבר לחלוטין Alpine מבחינת הצמחייה, והנוף שנחשף מהNotch הוא מהיפים שראיתי בחיי, ולאחריו ממשיכים בערך ב6 ק"מ של הליכת הSkyline על קו הרכס שהיא מהחוויות הכי עוצמתיות שהיו לי בטיולים בחיים. ביום שבו אנחנו עלינו למעלה היו רוחות מטורפות (לדעתי באזור ה90 קמ"ש ומעלה), וגם הטמפרטורה הייתה מאוד נמוכה - זה היה היום הייחידי שבו הלכתי בטרק כל היום עם מכנסיים וחולצה תרמית מבלי להוריד אותם במהלך ההליכה.

אחרי שמסיימים ללכת על קו הרכס יש עוד ירידה יפה של כמה ק"מ לכיוון הCampsite של Tekarra שלוקחת אותנו בחזרה לאזור הסאב-אלפיני, על Mount Tekarra עצמו לא עולים.

יום שלישי - Tekarra עד Maligne Canyon

ביום השלישי שלנו ירד גשם חלש מהבוקר, וההליכה בו כבר הייתה פחות מעניינת ומרגשת לאחר השיא של אתמול. יש כמה ק"מ של הליכה עדיין בתוך האזור הסאב אלפיני ולאחריו פשוט ירידה בכביש עפר רחב בתוך היער עד שמגיעים לכביש ולMaligne Canyon ומשם תופסים טרמפים לג'אספר.
אני יודע שאמור להיות עוד Hike או תצפית נחמדה באזור הקניון אבל לי לא יצא ללכת.

סיכום

טרק חובה לכל המטיילים ברוקיז.