שבועיים ונגיעה בקירגיזסטן

מדובר על שני טרקים, אחד שכולם מכירים והשני יפייפה לא פחות אבל פחות מטויל. אלא - קול והשני שמורת סארי צ'לק.

תאריך הטיולAugust 2018
עונה מומלצתיוני עד ספטמבר

אלא קול

יש כ"כ הרבה סיפורי דרך על אלא קול כך שאספר עליו באופן כללי.
את הטרק אפשר להתחיל משני מקומת האחת מעמק קרקול והשנייה מג'טי אוגוז ולעשות את פס טליטי.
אנחנו התחלנו מעמק קרקול ועשינו את הטרק בארבע ימים כמובן שאפשר לעשות אותו בשלושה ימים בקלות.
לרוב נשמע שהוא טרק די פשוט אבל כמה דברים שמדברים עליהם אבל בעקיפין ובעיני חשוב שתדעו *העליה לפס היא מאוד חדה ובדרדרת וכן גם הירידה מהפס חדה ובדרדרת.
*מומלץ לבדוק את מזג האוויר לפני שתצאו כדי שתוכלו לזכות בנוף יפייפה מהפס ולא בעננות (כמו שאנחנו זכינו:( )
*מרגע שעזבתם את האגם והתחלתם לטפס לפס אין מקור מים עד שתרדו מהפס.
*תלכו לפי הדרך שהרבה מטיילים הולכים בה כי זאת הדרך הנכונה אם לא פגשתם מטיילים כמה שעות סימן שטעיתם איפה שהוא (כמובן שזה נכון לשיא העונה כשיש הרבה מטיילים)
נשמע שהטרק מלא באנשים אז בשיא שלו אתם תפגשו מטיילים חלקם עושים יום מהמסלול וחלקם עושים את כולו אבל אתם לא תרגישו לשניה אחת שיש מלא אנשים.
*תתפנקו בסוף הטיול במעיינות החמים זה שווה כל רגע של מאמץ שלכם מהטרק.

שמורת סארי צ'לק - מידע כללי

את הטרק מתחילים ומסיימים בשתי נק' שונות.
הטרק עובר בין 4 אגמים מאוד יפים כל לילה אתם תישנו ליד אגם אחר.
הטרק מתחיל בעיירה קטנה שלא שלא מסומנת באופן ברור על המפה בשם קיזיל קול ומסתיימת בעיירה טיפה יותר גדולה ארקיט.

הגעה והתאגנות
משום שהטרק הוא לא מעגלי מומלץ להשאיר דברים בארקיט, נק' הסיום.
מגיעים לעיירה טוש קומור שנמצאת על הדרך בין אוש לבישקק במרשוטקה או מונית משותפת שעולה בסביבות ה 1000-1200 סום (מבישקק) משם ממשיכים לעיירה ארקיט בהנחה שאתם משאירים שם דברים שלא תצטרכו לטרק. לאחר שהשארתם את הדברים בארקיט תמשיכו לעיירה קיזיל קול או בטרמפ או שתשלמו לנהג מקומי מחיר כדי להגיעה לעיירה, שימו לב זאת עיירה מאוד קטנה שאפילו לא מסומנת על המפה.

לינה ומפות
כשהנהג מוריד אתכם בארקיט שימו לב שלא מורידים אתכם בשער הכניסה לעיירה, כי העיירה רחוקה מהשער כחצי שעה הליכה, יש הרבה הוסטלים בעיירה יש שניים מומלצים האחד נמצא בסוף העיירה (קרוב לסוף המסלול) שרשום על הכניסה עליו English spoken בנוסף יש גם את ההוסטל של הCBT (לפי הבנתי טיפה יקר) בכל אחד מהם תוכלו להשאיר את הדברים שלא תצטרכו לטרק.
בקיזיל קול יש גם הוסטל של הCBT מדברים בו אנגלית יש מפה טובה מאוד של הטרק ממליצה לישון שם לילה ולקחת את זה עם ארוחות זה טיפה יקר אבל הארוחות שוות את זה לגמרי!

חזרה לבישקק/אוש מארקיט
בכל בוקר בסביבות שש בבוקר יש מטרושקה מהכניסה לעיירה (איפה שהשער) שמגיעה עד לטוש קומור ומשם יש לכם המון מוניות שמחכות לכם לנסיעה אם זה לכיוון אוש או לבישקק.

יום 1 מ Kizil-kul ל Ozero Karasu lake

יצאנו מהגאס האוס של הCBT בקיזיל קול וחצינו את הגשר שלידו יש שלט שמכוון לגסט האוס (Turist Information) ואז פנינו שמאלה. מכאן ההליכה מאוד ברורה זאת דרך ג'יפים רחבה שנמשכת לאורך הנחל לאחר הליכה של כ4 שעות תגיעו למפל ותחצו גשר משם תתחילו טיפוס עד האגם הראשון שבו תשנו.
כשתגיעו לאגם תצטרכו לחצות גשר כדי להגיע לכר דשא שבו תוכלו לבנות את האוהל שלכם.
באזור שם יש מס יורטות ובית של מקומי שגר שם.
המלצה שלי תנסו כבר אז לדבר עם המקומיים ולשאול מאיפה העליה לפס כי השביל לא כ"כ ברור.

יום 2 מOzero Karasu lake ל Chacha -Kol/ Ozero Irikel

חזרנו אל הגשר וחצינו אותו שוב, משם התחלנו לטפס בכיוון דרום מערב,לנו המקומי שדיברנו אתו אתמול סימן לנו את הכיוון, עד שמצאנו את המסלול שמתחיל לטפס לאורך השלוחה. מרגע שהגענו למסלול השביל די ברור עד שמגיעים לנביעה שנמצאת ממש בפיצול מסלול אחד שממשיך לתוך ההרים(השמאלי) ואחר שעולה (הימני). צריך לקחת את הימני שמטפס ללמעלה לכיוון הפס. באזור הזה יש המון שבילי פרות שאפשר להאבד בהם העיקר להמשיך לטפס בכיוון כללי מעלה לפס. אנחנו הגענו במזל לפס עצמו במקרה ולקחתם את מסלול השמאלי ומשם המשכתם טיפוס לכיוון מעלה לפס כנראה תגיעו דרומית לפס אז תמשיכו טיפה לאורך הצוק לכיוון צפון עד שתגיעו לפס שמסומן עם שלט שמציין את הגובה של הפס.
מהפס ניתן לראות מספר אגמים יפים במיוחד ואפילו את הקצה של האגם סארי צ'לק עצמו. הירידה מהפס בדרדרת וטיפה תלולה והדרך עד האגם Chacha -Kol/ Ozero Irikel מאוד ברורה (טיפה בסבך גבוהה אבל ברורה) ובנינו את האוהל בנק' ליד האגם איפה שהיו חקלאים מקומיים שבנו אוהל סיירים.
את היום הזה סיימנו בסביבות 4-5 בערב.

יום 3 מChacha -Kol/ Ozero Irikel לSary Chelek

זהו יום מאוד פשוט הליכה בין שדות שנקצרו ונקצרים בידי חקלאים הליכה בדרך ג'יפים וליד עצי תפוחים ובדרך תעברו ליד עוד אגם קטן.
במפה מסומנת אפשרות למעבר ישירות מהאגם שבו ישנים לאגם סרי צ'לק אבל אנחנו לא ראינו את השביל מתפצל לאותו מסלול. אך בהמשך תגיעו לצומת T ימינה זה להגיע לאגם סרי צ'לק ושמאלה ממשיך לארקיט. אנחנו המשכנו ימינה כשעה- שעה וחצי הליכה עד שהגענו לסרי צ'לק שם עשינו א. צהריים ונחנו. משם התחלנו לחזור את הדרך לכיוון ארקיט ותפסנו טרמפ עד לכפר. בעיקרו ןצריך להמשיך עד הפיצול של הצומת T ממקודם והפעם להמשיך ישר לארקיט (כאשר הפניה שמאלה היא חזרה על מסלול שממנו באתם).
ירדנו מהטרמפ בארקיט והלכנו לגסט האוס שהשארנו בו את הדברים שלנו ונשארנו לישון שם לילה (לא ממליצה עליו כי הוא רחוק מהמסלול ואנחנו לא שמנו לב לזה בהתחלה).

מסלול יום באזור בישקק - אלא ארצ'ה

הגעה
ניתן להשכיר מונית במחיר גבוהה יחיסת שתיקח ותחזיר אתכם משמורה.
כמו כן יש אפשרות לקחת מרשוטקה מאזור הOsh Bazar ישירות עד לכניסה לשמורה.
בכניסה לשמורה יש לשם בערך 200 סום לאדם
מהכניסה לשמורה יש הליכה ארוכה של מעל שעה אנחנו עצרנו טרמפים כדי להגיע ממש לתחילת המסלול.
בתחילת המסלול יש מפה מסומנת של המסלולים האפשריים עד הלב הכחול עד המפלים עד הקרחון ותחנת המטרולוגיה. מסומן גם הזמן המשוער לכל מסלול הצבע של אותו מסלול. כל אלו הן בעצם נק על המסלול שבהם יש דברים עיקריים. אנחנו המשכנו עד טיפה אחרי המפלים ואז חזרנו אחורה בגלל שהתחיל להחשיך.
זה מסלול יום יחסית קצר.
נסיעה חזרה
תתכננו את הזמן שלכם ותכינו את עצמכם שתאלצו לחזור את כל הדרך חזרה ולתפוס את המרשוטקה האחרונה ב17:00 מהכניסה לשמורה.
כמו כן אפשר לטפוס טרמפ מהשמורה עצמה עד לכניסה ואפילו עד לבישקק עצמה (זה מה שאנחנו עשינו).

טיפים אחרונים

- אפליקצייה מפות של המסלולים Soviet Military Maps ניתן להוריד בחינם וכאשר עושים זום עד הסוף המפה נשמרת כך שניתן לפתוח אותה אח"כ במסלול ללא צורך באינטרנט
- אפליקציית MAPS.ME טובה לניווט בניסעות ובתוך העיר
- אפליקצייה Bus.kg עוזרת מאוד בבחירת המרשוטקות בתוך בישקק
- המספר של הרב של בית חב"ד בבישקק 996772325548+ הרב ממש חמוד מציעה לבוא אליו בא.שבת בנוסף בבית חב"ד יש תפילה רק ביום שבת ואח"כ ארוחה ובה וטעימה עם חמין סלטים וכל טוב. הכתובת של הבית חב"ד Suymbeav 193
- אפליקציית 2GIS אפליקצייה שבה נהגי מוניות בבישקק משתמשים כמונה וכ WAZE
- גסט האוס NOMAD'S HOME שנמצא בכתובת Drevesnaja street 14 בבישקק נחמד לא יקר כ10 דק הליכה מבית חב"ד ממש ליד התחנה המרכזית הישנה וליד מלא קווי אוטובוס בתוך בישקק למי שלא אוהב להיות עם ישראלים זה המקום להיות בו.
- בטוש קומור (Tashkumyr) אל תלכו לגסט האוס בשם BERMET הוא לא מוצלח בכלל אבל מקבלים בכל שעה גם ב2 בלילה.
- הטרקים מתבצעים בגבהיים שדורשים הסתגלות תקראו על מחלות גבהים ותסמינים ותקחו איתכם כדורים לגובהה בגבהיים תשתו המון מים זה מקור החמצן העיקרי של הגוף