שבועיים בקירגיזסטן

טיול של שבועיים בקירגיזסטן במסלול בישקק - טרק איסיק אתא - צ'ולפון אתא - הייק צ'ון אק סול ואיצ'י אק סול - קרקול - הייק בז'טי אוגוז - טרק דז'וקו - קדז'י סאי - הייק ברסקון - סון קול - בישקק.

תאריך הטיולAugust 2022
עונה מומלצתקייץ

בישקק - אלא ארצ'ה 13.08.2022 - 15.08.2022

אנחנו - משפחה בת שלושה נפשות (אמא, אבא וילדה בת 9) טסנו עם חברת פגסוס דרך תורקיה. נחתנו בבישקק ב- 4:00 בבוקר, פגשנו את המדריך שלנו והתחלנו סיור בעיר הבירה של קירגיזסטן - בישקק. היינו כל כך עייפים וישנוניים שחצי מהסיור היה כמו הזיה, ובשעה האחרונה אפילו התחלתי להבין את כל הכתובות בקירגיזית. בישקק נראה לי יפה מאוד ואפילו גרנדיוזית. זה הרושם שאני מקבלת בערים הגדולות באירופה ובברית המועצות לשעבר בגלל הרחובות הרחבים והמבנים הענקים. גם את היומיים האחרונים בילינו בבישקק והסתכלנו על זה טוב יותר. במבט מעמיק, העיר עדיין נראתה מוזנחת מאוד, עם מדרכות שבורות ומזרקות סרק. במקום לנין הותקנו על הכן פסלים של בתירים (גיבורים). בקניונים, המוני אנשים מסתובבים מחנות לחנות. הפארקים הלאומיים ברחבי העיר מחליקים את הרושם, אתה יכול לנסוע ל-20 דקות ומיד יופי.

טרק איסיק אתא 15.08.2022 - 18.08.2022

בערוץ איסיק אתא הלכנו טרק של שלושה ימים. עבור הילדה שלנו זה היה הטרק הראשון. היינו המומים לחלוטין גם מהעומס וגם מכל היופי שראינו. ביום הראשון עברנו 12 ק"מ עם תרמילים כבדים ועלייה מתמדת. הקמנו אוהל, בישלנו ארוחת ערב והיינו קפואים כל הזמן, אז נאלצנו להתחמם. התחלנו את המסלול במכנסיים קצרים ובחולצות, ובמקום הלינה כבר היינו בבגדים תרמיים, פליסים, סופטשלים וכובעים. ביום השני הלכנו 14 ק"מ עם טיפוס עד סף הקרחון והאגמים ובחזרה, בלי תרמילים אבל עם רוחות וגשם. ביום השלישי שוב גררנו על עצמינו את כל החפצים לתחילת המסלול. 12 ק"מ ירידה בשביל נוסף לאורך הערוץ הציורי. את הלילה בילינו בבקתה בכניסה לערוץ. שם ממש התפנקנו בבריכה עם מים מינרליים חמים מתחת לשמים הפתוחים ושחינו בגב קטן של נהר קפוא. מה שהדהים אותי יותר מכל - זה שאפשר לצאת לטיולים בלי אספקת מים. לקחנו איתנו שלושה ליטר לתוך השלוקרים, והמדריך אמר שאפשר לקחת מים מכל מקור. באמת נתקלנו במעיינות עם מי הקרח הכי טהורים במסלול כל הזמן.

צ'ולפון אתא - צ'ון אק סול ואיצ'י אק סול 18.08.20220 - 19.08.2022

ממעיינות איסיק אתא נסענו לכיוון העיר צ'ולפון אתא על אגם איסיק קול. בדרך ראינו מפגש של שני נחלים עם מים בצבעים שונים הזורמים לתוך נהר צ'ון-קמין. צ'ולפון אתא זאת עיירת נופש קטנה וענייה, על כל בית ישנה פרסומת להשכרת חדר, פינה, מיטה וכו'. איסיק קול התברר כאגם ידידותי מאוד, קריר ורגוע. הייתה לי שחייה נהדרת. מצ'ולפון אתא יצאנו לטיול רגלי לאורך שני ערוצים ציון אק סול (התרגום של זה -המים הגדולים הלבנים) ו - איצ'י אק סול (התרגום - המים הקטנים הלבנים). המים בנהרות ההרים ממש לבנים בגלל הזרם המוקצף החזק ובגלל הסלעים שצובעים את המים. המקום היפה ביותר הוא פנורמה של שני הנקיקים בו זמנית.

קרקול - דז'טי אוגוז 19.08.2022 - 21.08.2022

הגענו לעיר קראקול (העיר השנייה בגודלה בקירגיזסטן) בערב, ומייד יצאנו לסיבוב קצר. הרחובות היו חשוכים וריקים, לכן חזרנו במהירות למלון. ישבנו בבית קפה, שדרך אגב היה מעולה עם שירות ואוכל מצוינים. בבוקר הגענו לערוץ בעל אותו השם - קראקול, טיילנו ביער, טיפסנו על הגבעה, הלכנו לאורך הנהר וחזרנו לעיר. בעיר ביקרנו במסגד הדונגנים. אלו הם סינים-מוסלמים אתניים, שהיו רדופים על ידי השלטונות הסינים במשך זמן רב, הם נאלצו לעזוב ולהתיישב ברחבי מרכז אסיה. והמסגד שלהם נראה כמו פגודה. בערב של אותו היום הלכנו במסלול קטן לאורך ערוץ ג'טי אוגוז. כאן למדנו שהתליים עם חלוקי הנחל, שפגשנו כמעט בכל המסלולים, הם תלי קבורה, כלומר קבורה, שחלקם מתוארכים למאה ה-1 לספירה. רק שלא נהוג שנוודים קירגיזים מטפלים בקברים ומבקרים בהם, ולכן הם צומחים במהירות בעשב ונעלמים בהדרגה.

טרק בנקיק דז'וקו 21.08.2022 - 22.08.2022

כאן עשינו את הטרק השני שלנו. ערוץ Juuku הוא מקום קסום ביופיו המדהים. הלכנו מסלול קצר בין ההרים, הסתכלנו על המפל והגענו למקום הלינה בג'יפ. הלילה הזה היה קר וסוער יותר מכל הקודמים. עננים שחורים עבים היו תלויים מעלינו, וירד שלג בלילה. אספנו דומדמניות בר ורקחנו תה כדי להתחמם לפני השינה. בבוקר השתפר מזג האוויר, השמש האירה את ההרים והלכנו לקרחון ולאגמים. המסלול היה קשה מאוד ומחזה היופי המדהים נפתח בפנינו. ראשית, אגם הטורקיז Zhuuku, אחר כך אגם בצבע חלב ירקרק דונגורומו. אחר כך עמדנו על גבעה שממנה ניתן היה לראות את שני האגמים בו זמנית. הילדה היתה עייפה, נושמה בכבדות והלכה מאוד לאט, אז החלטנו שזהו המסלול האחרון שלנו במסע הזה, ושינינו מעט את התוכנית המקורית.

קדזי סאי - נקיק פריטייל ונקיק ברסקון 22.08.2022 - 25.08.2022

בילינו שלושה ימים בקאז'י-סאי. זוהי עיירת נופש כמו צ'ולפון אתא, רק על החוף הדרומי של איסיק קול. אין הרבה מה לכתוב על העיר. האגם יפהפה ומדהים. טיפסנו מעט על ההרים הצבעוניים של קניון סקזקה, הלכנו במסלול קצר לאורך ערוץ ברסקון, הסתכלנו על מפלי שמפניה ספריי ומפלי Manas Chalice, על היער וההרים. נתקלתי במרכז תרגול רוחני נטוש. צילמנו בסתר את הקירות שלו המזכירים ציורי קיר עתיקים. מספר סיפורים קירגיזי ידוע הסתכל עלינו מההר בתנוחת בודהה וחליפת אבן מלאה בקקי של יונים. נראה שהוא מסמל את קירגיזסטן כולה כעת. השחייה באיסיק קול בין הטיולים הייתה מאוד מהנה ומרעננת.

סון קול דרך מעבר טסקיי-טוקפוק 25.08.2022 - 27.08.2022

סונג קול הוא מבחן. סון קול הוא גן עדן. סון קול הוא פנינה. כאן הבנו את משמעות המילה "קר". למרות שהילדה התרגלה מהר, היא רצה בסנדלים על גרביים חמות ושיחקה עם כלבי הרועים רוב הזמן. סון קול הוא מדיטציה, התבוננות ביופי קשוח. לסון קול הגענו דרך מעבר טסקי-טורפוק, שנקרא גם 33 תוכים בגלל הסרפנטינות הנוראיות עם 33 פניות. אחרי הפניה ה-20 כבר ספרנו את השאר בקול וחלמנו פשוט להגיע לשם. ירדנו מהאגם דרך מעבר קלמק-אשו. בסון קול היה לנו ממש מזל בלילה השני כשהעננים התבהרו ויכולנו לראות את שביל החלב על פני השמים.

בישקק 27.08.2022 - 29.08.2022

לבישקק הגענו כבר ממש עייפים ומלאים בחוויות של ההרפתקה שעברנו, לכן התפנקנו בבית מלון, מעט הסתובבנו בעיר, אכלנו ושחינו בבריכה של בית המלון.