קירגיזסטן 4X4

טיול של חודש עם רכב שטח לאורכה ורוחבה של הארץ היפה הזאת. השתדלנו לפרט כמה שיותר מאחר והמידע על המדינה בכלל ועל סגנון הטיול הזה בפרט מועט.

תאריך הטיולJune 2021
משך הטיולחודש
עונה מומלצתמאי-אוקטובר

מידע כללי וטיפים

נתחיל ממה שהכי עזר לנו בטיול וזה הספר "kyrgyzstan 24 of the best off road routs" בלעדיו הטיול היה הופך למורכב יותר והרבה פחות יעיל. מצאנו אותו בחנות ציוד טיולים שנקראת "red fox" וגם ראינו שיש אותו ב"apple hostel". יש בו כמו שכתוב 24 מסלולי שטח מומלצים הפרוסים על כל קירגיזסטן ומחולקים לרמות קושי שונות מ1-4. מעבר למסלולים עצמם יש גם המלצות לביקור בכל מיני מקומות וגם מידע כללי על המדינה וטיפים להתנהלות בה. הספר יותר ממומלץ למי שרוצה לעשות טיול עצמאי.

מומלץ להוריד שפה רוסית לגוגל טרנסלייט מאחר ותגיעו מדי פעם לאזורים בלי קליטה. התרגום יעיל מאוד במיוחד מאנגלית לרוסית. יש גם קירגיזית אבל ממה שהבנו היא פחות מדויקת.

מבחינת ניווט השתמשנו לרוב בmaps.me או בgoogle maps. לשניהן אפשרות לעבוד אופליין. הורדנו גם אפליקציה נוספת שנקראת soviet military maps והיא בתשלום. יש בה מפות טופוגרפיות מדויקות מאוד וגם בה ניתן להשתמש ללא רשת, אנחנו לא השתמשנו בה יותר מדי ונראה שהיא טובה בעיקר לטרקים.

לא לכל אזור בקירגיזסטן אפשר להגיע סתם כך. ישנם אזורים רבים אשר נמצאים בסמיכות לגבולות שעל מנת להגיע אליהם דרוש פרמיט. את הפרמיטים ניתן להוציא דרך סוכני טיולים בקירגיזסטן אבל הכי טוב בכדי למנוע עיקובים זה לסגור את הפרמיטים מראש. אנחנו סגרנו אותם דרך החברה שממנה השכרנו את הרכב. חשוב לשים לב כשמקבלים את הפרמיט שכל הפרטים מדויקים.

שימו לב למהירות שלכם בכבישים (90 בבין עירוני,60 בעירוני אלא אם יש תמרור שאומר אחרת) יש לא מעט מצלמות מהירות בדרכים. במידה ועצרו אתכם תבקשו קבלה על הדוח. הרבה פעמים השוטרים תוקעים מחיר ולוקחים את הכסף לכיסם. אם תבקשו קבלה או שיורידו לכם את המחיר ולא יתנו דוח (יעני שוחד) או שיתנו את המחיר הסטנדרטי בכול מקרה זה עדיף.

מבחינת הצטיידות לטיול מומלץ להצטייד כמה שיותר בבישקק אפשר למצוא מוצרי בסיס עוד בהמשך אבל דברים ייחודיים כמו גז, שימורים אלכוהול שאינו וודקה יותר מאתגר למצוא.
חשוב לקחת ג'ריקן דלק אתכם מפני שלא תמיד תמצאו תחנה עם דלק מתאים (92/95 אוקטן). הוא שימש אותנו פעם אחת אבל אם לא היה לנו אז זה פעם אחת יותר מדי.

לחלק מהמסלולים מומלץ להצטרף לעוד רכב בעיקר בגלל המרחק. מבחינת קושי לא היה מורכב עבור סוזוקי ג'ימני גם במסלולים המורכבים ביותר.

הגעה והתארגנות בבישקק ימים 1-3

הגענו לבישקק לפנות בוקר ועלינו על מונית שהזמנו מראש דרך הapple hostel בו שהינו. ההוסטל ממוקם בצפון מזרח העיר ליד תחנה מרכזית ממנה יוצאות "מרטושקות" לכל קירגיזסטאן. בהוסטל יש אחלה חדרים עם הרבה מטיילים מעל העולם ואווירה ממש טובה.
בצהריים אכלנו בקפה faiza שנמצא רבע שעה הליכה מההוסטל. אוכל מסורתי טעים מאוד וממש זול. אחר כך הלכנו למופע בבניין האופרה של בישקק.דרך מעולה להעביר את הזמן כרטיס ב4 שקל דרך ticket.kg.
בערב הלכנו ל munchen pub בר בעיצוב גרמני עם הרבה בשר ובירה שמתחיל להיות עמוס באזור 22. מוניות הזמנו עם אפליקציית bi taxi.
למחורת הלכנו ל" אוש בזאר" שוק ענק עם פירות יער מעולים ועוד הרבה דברים אחרים. אכלנו צהריים בNAVAD מסעדה מוכרת באותו סגנון של faiza אך מעט יקר יותר. בערב הלכנו לpinta pub באר עם מבחר ענק של בירות קראפט מקומיות ומיובאות ומנות ענקיות.
ביום האחרון לפני קבלת הרכב עשינו השלמה והשכרה של ציוד טיולים בכמה חנויות בעיר.
Shop.Dive.kg – חנות ללא הרבה מבחר, נעשו השלמות בעיקר של ציוד "קטן" – גזייה, מגן רוח לבישול, מזרני שטח וכו'. מחירים זולים, מוכר נחמד.
Red fox – חנות מוכרת יותר, הרבה מבחר אך יקר, קנינו שם את ה "ספר" וגז.
Rentik – ציוד טיולים ברמה גבוהה – נקנו שקשים והושכרו אוהל וכסאות. מחירים יחסית יקרים אך זולים בהשוואה לציוד באותה הרמה בארץ ישראל. שווה להגיע במידה ורוצים להשכיר ציוד איכותי.
ארוחת צהריים אכלנו במסעדת torro- מקום יקר יחסית אבל בשר ממש מעולה!

ימים 4-5 (kol-tur ומגדל Burana)

אספנו את הרכב מסוכנות Iron horse nomad . הסוכנות מנוהלת ע"י אמריקאי שחי בקירגיזסטאן שמו ראיין והוא סייע רבות גם בהכנה לטיול וגם תוך כדי בכל שאלה ששאלנו אותו. השלמנו קניות של מצרכים בסופר גדול לא רחוק. איסוף של הציוד שלנו מההוסטל ומ-rentik . אכלנו kfc ויצאנו ל kol tur (מופיע בספר).
שעתיים וחצי נסיעה בדרכים שאינן ראשיות ומלאות בבמפרים ובורות. מומלץ לתעדף דרכים ראשיות, התשתית שלהן טובה יותר אך צריך להיזהר מהשוטרים.
אחרי שעה נסיעה בכבישים ושעה נסיעה בשטח הגענו לקצה הדרך והתמקמנו לקראת הלילה. ניתן להקים אוהל בסמוך לנחל, אין מקום מסודר.
למחורת התחלנו בטיפוס קשה של 800 מטר (גובה), נפגשנו בדרך עם זוג רועים שהזמינו אותנו לסעוד איתם ממיטב האוכל שלהם (לחם וסלט). הגענו לבסוף לאגם מקסים שמסביבו פסגות מושלגות ועדרי סוסים חופשיים מה שיהפוך בקרוב מאד למחזה שגרתי.
בדרך למטה ראינו ילדים אמיצים בכל הגילאים מטפסים מעלה. בשיחה עם האמא היחידה שידעה אנגלית הבנו שהם ממועדון טאקוונדו מקומי. כל הילדים לחצו לנו את היד (אין כיפים בקירגיזסטן).
בדרך חזרה לבישקק עברנו ליד המגדל המפורסם ליד העיירה Burana . מגדל ששימש כמגדל שמירה וגילו מוארך בכ-1000 שנה (חלקו העליון משוחזר)

יום 6 (konorchek וCHONG-KEMIN)

נסיעה לקניון konorchek . הוא אינו קניון מפורסם כמו קניון הfairy tale המוכר יותר אך אינו נופל ביופיו. נקודת תצפית מדהימה, נוף מדברי עוצר נשימה, עוצרים בתוך הקניון לצהריים וקפה.
נוסעים לעמק CHONG-KEMIN , עמק רחב וירוק בשונה מהנוף המדברי שנמצא 20 ק"מ מערבה משם. דייגים רבים מגיעים לעמק על מנת לדוג טרוטות (פורל) באגמים שבעמק. הרצון לאכול דג היה הקו שהנחה אותנו להגיע לעמק ולחפש את המקום שבו נאכל ארוחת ערב. הגענו לחווה אקולוגית (שלט גדול eco farm מימין לכביש) שם בעזרת העובדים הזקנים במקום דגנו שלוש טרוטות ענקיות, בחרנו מי לחיים ומי לבטן והכנו את הדג על האש. הדג הכי טוב שאכלנו בחיים. התחיל גשם אז העובדים הציעו לנו לישון ביורט של המקום בחינם.

יום 7 (jashil kul וקרקול)

יום של נסיעות. קפה ונסיעה לאגם בהמשך הדרך בתוך העמק לכיוון מזרח. ניתן לוותר על האגם אם מטרת הנסיעה הינה לראותו בלבד, נחמד לישון לידו אך הנסיעה אליו ארוכה והוא אינו מאד מרשים.
משם נסענו לעיר קרקול בכביש שמצפון לאגם Issyk kol . נעצרנו על מהירות ושיחדנו את השוטר (נתנו לו חצי מהסכום וביקשנו שימחק את התמונות והפרוטוקול). וישנו ב – kafe hotel . אחלה מלון, בית קפה נחמד מאד בצמוד אך זהו אינינו המקום המומלץ לשינה בקרקול, אליו נגיע בהמשך.

יום 8 (kyzyl suu והתחנה המטארולוגית)

נסענו לכפר Kyzyl suu משם נכנסנו לשטח לתוך גיא ענק ומיוער, בדרך עברנו צוקים אדומים (זהו הצד היפה אך הפחות מרשים של הצוקים של jeti oguz שאליהם נגיע בהמשך) מעבר מהרי אילת ישר לתוך שוויץ. נסיעה מאתגרת יותר ממה שחווינו עד כה, צליחות נחלים פשוטות, גשרים צרים, דרדרות אבנים. בחצי הדרך עצרנו במעיינות חמים מסודרים (כניסה 200 סום לאדם). מעיינות חמים ברמה גבוהה, נחמד לעצירה של כחצי שעה + ארוחת צהריים. בקצה המסלול עברנו תחנה מטאורולוגית ישנה, החננו, חצינו את הנחל באומגה והתארחנו אצל שלוש נשים קיריגיזיות שעזרו לנו בחציית הנחל לארוחת צהריים.
חזרנו לקרקול, אכלנו ארוחת ערב בmeeting point . זהו המקום המומלץ לשינה בקרקול , כל התיירים נמצאים שם והמסעדה הצמודה שווה מאד.

יום 9 (שוק בעלי חיים וטיול יום)

קמנו בבוקר מוקדם מאד לשוק בעלי חיים (השוק קורה בכל יום ראשון בצפון העיר, הוא נמשך מאמצע הלילה ונגמר עד השעה 8 בבוקר ולכן מומלץ להגיע בסביבות 6-7). השוק יכול להיות קצת קשה לצפייה לחלק מהאנשים אבל זו חוויה מעניינת. יצאנו לטיול יום רגלי עם איידר, בחור שעובד בסוכנות eco trek שפגשנו במקרה ביום הראשון בקרקול. (איידר הנפיק לנו את הפרמיט לגבול קזחסטן וארגן לנו טיול סוסים של שלושה ימים).
הטיול יועד להיות לאגם boz-ushak . לא הגענו לאגם, הליכה ארוכה ועלייה קשוחה, ניתן להתחיל לטייל מאד מוקדם או לכלול שינה בתכנון. המסלול עצמו מאד יפה, אנחנו עצרנו לאחר חציית פס עם נוף מהפנט.
חנינו בלילה בכפר ak-suu שם הייתה נקודת המפגש עם המדריך והסוסים לקראת היום למחרת. פתחנו אוהל ליד הבתים על אחת המדשאות והצטיידנו בסופר של הכפר.

ימים 10-11 (טיול סוסים לאלא-קול)

יום 10-
השארנו את הרכב אצל בבושקה מקומית ביקשה 200 סום כדי "לשמור" על הרכב. בעקרון דיברנו כבר אם מישהו אחר להשאיר בחינם אבל לא מצאנו אותו כשיצאנו לרכיבה. רכיבה של 4 שעות לאזור של המעיינות החמים של ALTYN- ARSHAN שם נמצאים כל הגסטהאוסים. ישנו בגסטהאוס שהכי קרוב למעיינות הטבעיים שהיו לא יותר מחמימים כך שעדיף להגיע בשעות שעדיין לא קר בחוץ אחרת זה באסה. ישנם גם מעיינות חמים יותר בתשלום בחלק הדרומי יותר של האזור. משפחה חביבה מנהלת את הגסטהאוס האבא מאוד אוהב כדורגל ומכיר גם שחקנים ישראלים.
יום 11-
רכיבה לאגם אלא קול (ALA-KUL ) בשבילים צרים במשך 3 וחצי שעות. מגיעים לנקודה האחרונה בה סוסים יכולים ללכת ומשם טיפוס מאתגר לפס. אזהרה חשובה היא להתעדכן מראש מה מצב הפס מבחינת שלג וקרח עלינו כשהיה עוד כמה גושי קרח גדולים והעליה והירידה היו מסוכנות מאוד עם סכנת החלקה והידרדרות משמעותיות. לאחר מכן חזרה באותה דרך כאשר ב5 דקות האחרונות תופס אותנו גשם וגורם לנו לחשוב על התרמילאים שהלכו ברגל. בגסטהאוס חווינו חוויה מיוחדת כאשר הזוג שמנהל אותו חגג יום נישואים הזמין את המשפחה הרחוקה ושחט כבש לכבוד המאורע.

יום 12 (jeti-oguz)

רכיבה של 3 שעות חזרה ל ak-suu ומשם נסיעה חזרה לmeeting point לארוחת צהריים. המשכנו עם אחד התיירים שפגשנו שם לנסיעה ל jeti-oguz עם הצוקים האדומים המרשימים ואם ממשיכים עוד לתוך העמק כ 30 דקות מגיעים לכפר נופש של מקומיים שמעבירים בו את הקיץ עם יורטים. רבע שעה הליכה משם יש מפל נחמד ובמתחם יש ירי בחץ וקשת ורובה אוויר. משם חזרנו לקרקול ואספנו את הפרמיט לגבול קזחסטן. הלכנו עם החברים למסעדה מקומית וישבנו לערב של שתיה ב meeting point .

יום 13 (karkyra ו sary-jaz)

מקפיצים את אחד התרמילאים לjyrgalan אשר מהווה נקודת התחלה לטיולי יום וטרקים וממשיכים לכיוון הגבול עם קזחסטן מתחילים את מסלול 12 מהצד הצפוני (karkyra) ומשם ממשיכים למסלול 11 (sary-jaz) הספר אגב ממליץ לעשות את המסלול מהצד ההפוך אבל לדעתנו דווקא הנופים הנפרסים מהכיוון שאנחנו נסענו בו יותר מרשימים. ככלל מסלול מומלץ מאוד שאינו מיושב כמעט עם מרחבים עצומים פסגות מושלגות ועדרי יאק עצומים. עצרנו לישון ליד נחל באמצע מסלול 11. לידנו ישן זוג אוסטרי בשנות ה60 לחייו שנסע על אופנוע לאורך דרך המשי.

יום 14 (engilchek)

מסיום מסלול 11 ממשיכים למסלול 10 (engilchek) מגיעים לעיר הרפאים אנגילצ'ק כעשרים דקות נסיעה ממנה דרומית לה נמצאים מעיינות רותחים!! לבעלי עור פיל בלבד. משם המשכנו מזרחה לתוך העמק בדרך קצת מעצבנת ולא הכי מרשימה. משם חזרנו לקרקול בדרך עברנו בפס מרשים ממש (chong pass) ובעמק שבו טיילנו עם איידר.

יום 15

קמים מאוחר מתארגנים בקרקול נוסעים מערבה וישנים על החוף של איסיק קול ליד העיירה TAMGA ניצלנו את היום למנוחה בעיקר.

יום 16 (kumtor)

מתחילים את מסלול 7 (kumtor) מהעיירה BARSKOON מסלול מרשים ממש ולא מורכב מדי עם 2 פסים מרשימים הציר ברוב המסלול מוביל למכרה זהב ענק כך שהדרך מאוד מתוחזקת. לאחר שעוברים את המכרה הציר נהיה יותר מורכב אך משתפר בהמשך. המשכנו לעיירה שנקראת KARA-SAY אשר נמצאת גם בעמק יפה אשר מוביל לקרחון גדול. בשביל לעבור את העיירה דרוש פרמיט לגבול עם סין. את הלילה עשינו בעיירה BOKONBAEVO בגסטהאוס אמילי שהיה מאוד נחמד.

יום 17 (tosor pass)

יציאה למסלול 6 (tosor pass) מסלול מורכב מאוד שמחייב רכב גבוה עם הילוך כוח. ריבוי דרדרות קריסות קרקע מרובות בציר חציית נחלים עם זרימה חזקה יחסית ומקטע שדורש לרדת מהציר ולסוע דרך דרדרת מרובה. במסלול עוברים בפס מדהים וגם העמק עצמו יפיפה לחלוטין שווה את המורכבויות. בערב עצרנו ליד מעיין חם (מדי) המופעל על ידי משפחה הגרה בסמוך. ישנה אפשרות לטיול קצר של שעתיים לעבר שני אגמים קטנים מעל אותו מעיין. עזרנו לכמה מקומיים לתפעל בנזיניה והלכנו לישון.

יום 18 (kichi-naryn)

ממפגש מסלולים 6 ו8 יוצא ציר מערבה המתחבר למסלול מספר 13 העובר לאורך נהר קיצ'י-נארין (נארין הקטן). נסיעה יפה ונוחה רוב הדרך. הגענו לנארין אספנו את הפרמיטים לגבול עם סין והלכנו לאכול במסעדה בשם קפה סולימן. לאחר מכן התמקמנו בהוסטל.

יום 19 (red hills)

מסלול קצר וחמוד עם גבעות מדבריות בצבעים שונים. שימו לב יש המון צירי נסיעה באזור וקל להתבלבל. גם אם טועים בדרך זה לא נורא כי רוב הצירים נוחים לתנועה ויגיעו לאותו מקום לבסוף. חזרנו להוסטל ובערב הלכנו למסעדה של מקומיים. מופיעה כשישליק מס' 1 בגוגל מאפס. מגישים שישליק כבש ירקות חתוכים לחם ותה. מומלץ מאוד!

ימים 20-21 (סונג-קול)

עלינו לאגם סונג-קול מכיוון מזרח עוברים בדרך שני פסים יפים ובכלל נוף מרשים לאורך כל הדרך. עצרנו לישון במחנה יורטים של משפחה שהיה משמעותית זול יותר משאר המקומות בחלק הדרומי של האגם. נכסנו קצת לאגם ואכלנו ארוחת ערב עם המשפחה.
למחרת יצאנו דרך המסלול הדרומי מסלול עם נוף מאוד מרשים במיוחד בימים עם ראות טובה בהם אפשר לראות את הרכסים המרשימים שבדרום המדינה. המסלול הינו מסלול פשוט יחסית אך מי שמעוניין יכול לאתגר את עצמו בדרך ע"י פיצול בדרך שהולך לציר מאתגר משמעותית.
הגענו חזרה לנארין ונפגשנו עם חברים איטלקיים שהכרנו בקרקול ותכננו לטייל איתם בימים הבאים.

ימים 21-22 (טאש רבאט, קול-סו)

התחלנו נסיעה לכיוון אגם קול-סו הצמוד לגבול עם סין. בדרך עצרנו בטש רבאט. זהו מבנה בן יותר מ500 שנה אשר שימש את ההולכים בדרך המשי. למען לא מרשים יותר מדי אבל אם זה על הדרך אז שווה ביקור. הנסיעה לקול-סו ארוכה מאוד והאגם עצמו מרוחק ביותר. שימו לב שמצטיידים בהתאם בדגש על הדלק.
תוך כדי הנסיעה תפסה אותנו סופה שגרמה לציר לקראת ההגעה לאגם להיות חלק מאוד מה שדרש נהיגה זהירה (חברינו האיטלקים החליקו המון עם הרכב שלהם). לא ניתן רוב הזמן להגיע לאגם ישירות אז ישנו במחנה יורטים כ20 דק' הליכה מהאגם.
למחרת יצאנו רגלית לאגם. ללא ספק המרשים ביותר שראינו במהלך הטיול. נסיעה ארוכה נוספת חזרה לנארין ארוחת ערב בbamboo cafe וחזרה להוסטל כדי לצפות בגמר היורו יחד עם האיטלקים (איטליה ניצחה) היה מרגש.

ימים 23-24 (chauk,talas,bash-tash)

יצאנו לקראת הצהריים לכיוון טאלאס בצפון מערב המדינה. לאחר שגוגל מאפס לקחו אותנו בדרך לא דרך עברנו למפות יד.. ועצרנו באמצע הדרך בעיירה שנקראת chauk.
למחרת המשכנו לטאלאס אכלנו צהריים בבית קפה מצוין שנקרא "talas paamy" ומשם לבאש-טאש קניון יפה בסופו אגמים חמודים ונסיעת שטח אחרונה לטיול. משם חזרה לטאלאס ולינה בraizein.

ימים 25-28 חזרה לבישקק

התחלנו בבוקר את הנסיעה לבישקק. החזרנו את האוהל והכיסאות שהשכרנו (החזירו לנו כסף על כמה ימים שלא ניצלנו).
למחרת רוקנו ושטפנו את הרכב. ארוחת צהריים בקפה פאיזה המוכר. החזרנו את הרכב לקראת הצהריים וחוגגנו את סיום הטיול במסעדת הגג של מלון השרתון במרכז העיר. אוכל מעולה ולא יקר (ביחס לארץ).
ביום האחרון בעיקר חיפשנו מזכרות שלא היה פשוט למצוא. אכלנו במסעדת טורו ובערב יצאנו מטרו פאב. זה באר מועדון מהיותר טובים בעיר עם אווירה ממש טובה. למחרת כבר טסנו חזרה.