טרק באיזור סרי מוגול

עונה מומלצתיוני-ספטמבר

רקע והכנות

רקע :
אחרי שטיילנו באזור קראקול ובאזור קוצ'קור, רצינו לטייל באזור קצת פחות מתוייר, בדרך לטג'יקיסטן .קצת בירורים הביאו אותנו לכפר הקטן סרי מוגול . הכפר שוכן בעמק שנקרא ALAY VALLEY, עמק יפהפה השוכן למרגלות רכס הPAMIR ALAY המרשים . הכפר עצמו נמצא מרחק של כשעה נסיעה מעיירת הגבול סארי-טאש .
הנוף בטרק מאוד מגוון ומשתנה, פסגות מושלגות, עמקים ירוקים, קירות סלע אדומים, אגמים ... בנוסף, עוברים בטרק בהרבה מחנות רועים קירגיזים וכפרים קטנים, כאשר בכל יורטה חוויית אירוח ואנשים מקסימים .

הגעה :
ניתן להגיע לכפר ישירות מאוש, עם אותה המרשוטקה שנוסעת לכיוון סארי טאש, המרשוטקה עולה 250-300 סום ויוצאת מאחד החניונים באזור השוק (כשאנחנו היינו שם כל האזור היה בשיפוצים ככה שאני לא יודע מה המיקום המדיוק ממנו המרשוטקה אמורה לצאת) . המרשוטקה יוצאת אחת ליום בסביבות 2 בצהריים . אם אתם קצרים בזמן אפשר גם לקחת מונית משותפת בסביבות ה1500 סום לכל הרכב .

הכנות :
הגענו לסרי מוגול והלכנו לCBT המקומי . אנחנו קיבלנו רושם מאוד חיובי מהמקום, הבחור שמנהל שם את העניינים נקרא אבדוש, בחור נורא נחמד ודובר אנגלית לא רעה בכלל . הוא מכיר טוב את האזור ויכול לסדר כל דבר שתצטרכו, במחירים יחסית מופקעים, אבל גם לספק הרבה מידע ללא תשלום כמובן . בCBT משרד קטן ובו כמה מפות שעליהן המלצות למסלולים באזור ותמונות המחשה מכל אזור . בעזרתו של אבדוש, ולפי המפה הסובייטית שהייתה ברשותנו החלטנו לצאת לטרק של 4-6 ימים (בפועל זה היה 4) ברכס הצפוני התוחם את העמק . רוב התיירים המגיעים לסרי מוגול , בד"כ מטיילים דווקא ברכס שנמצא ברכס הדרומי כדי לצפות/לטפס על הLenin Peak, פסגה על הגבול בין קירגיזסטן וטג'יקיסטן בגובה 7,134 מ', הנחשבת כפסגה מעל 7,000 מ' הקלה ביותר לטיפוס . אנחנו, שלא מטפסים ומחפשים להימנע מהתיירים ולא ליהפך בחרנו ברכס הצפוני מה שבדיעבד התברר כבחירה מוצלחת במיוחד .
ניתן להצטייד באוכל לפני ההגעה לסרי מוגול בשוק הגדול באוש או בסרי מוגול שם יש שוק קטן וקצת דל, אבל אפשרי להצטייד שם לטרק .
בסרי מוגול ישנו בCBT שמשמש גם כגסטהאוס . גסטהאוס לא רע בכלל עם ארוחת בוקר כלולה ואפשרות להוסיף ארוחת ערב תשלום או לבשל אצלם במטבח בחינם .
מבחינת מפה, אנחנו השתמשנו במפה הסובייטית J43-002 ׁ(בקובץ מצורף) , המפה מדויקת להפליא, כולל השבילי הליכה המסומנים בה לפיהם הלכנו כל הדרך . המפה כמובן ברוסית ככה שיש צורך לדעת לקרוא אותיות קיריליות . צריך להדפיס את המפה על דף גדול ובאיכות טובה כדי שתהיה ברורה (a4 לא מספיק) . אנחנו הדפסנו באוש בחנות שנמצאת על רחוב לנין, יש שם בחור דובר אנגלית עם מדפסות גדולות רציניות

יום ראשון - מsari mogol לכפר kojo kelen

התחלנו את היום בסביבות 8 בבוקר . התארגנו דרך הCBT על הסעה שתסיע אותנו לעמק jiptik-suu ותקדם אותנו במעלה העמק עד לנק' בה הג'יפ כבר לא יכול לעבור . זה עלה לנו 800 סום לרכב (מחיר בהחלט מופקע אבל שמחנו לארגן את זה דרך אבטוש הנחמד) . בעיקרון אפשר להתחיל ללכת כבר מהכפר, העמק נמצא 500 מ' מזרחית לכפר, מצפונה לכביש, קל לזהותו כי יש מכרה בתחילת העמק שעולה צפונה, אנחנו היינו קצת קצרים בזמן ככה שהלכנו על ההסעה, אבל אם יש זמן ההליכה בעמק יפה ועוברים במחנות רועים נחמדים ויפים בדרך (הליכה מהכפר תוסיף כמה שעות טובות ליום הראשון ) . נפרדנו מהנהג אחרי שזה הציג יכולות מרשימות של נהיגה, כמה ק"מ בתוך העמק . בעמק, ישנה דרך ג'יפים ישנה שכבר לא בשימוש כל הדרך עד הפס, אבל הדרך עושה במקרים רבים סרפנטינות של הלוך חזור שכשהולכים ברגל אין צורך לעשות ואפשר פשוט ללכת ישר לכיוון הרצוי . בגדול פשוט כדאי ללכת בצידו המערבי של הנחל ולהשתדל להיצמד לנחל . בעלייה לכיוון הפס יש כמה רוג'ומים ודי מהר מתחברים שוב לדרך ג'יפים כל הדרך עד לפס .העלייה לא תלולה ויחסית נוחה . הפס שנקרא jiptik pass בגובה 4185, דבר שצריך לקחת בחשבון מבחינת התאקלמות ומבחינת מז"א . כשאנחנו הגענו לפס היה מעט שלג טרי , כנראה מהלילה שלפני . הנוף הנשקף מהפס מרשים מאוד ומספק תצפית יפה לכל הכיוונים .
מהפס התחלנו לרדת בעמק ששמו שוב jiptik-suu לכיוון צפון, שוב בסוג של דרך ג'יפים צרה וישנה (גם היא לא בשימוש), ירידה יחסית נוחה עם נוף משגע כשבדרך נחשפו עוד פסגות שלא רואים מהפס . אט-אט הסלעים מתחלפים בדשא ומסביב מתחיל להיות שוב ירוק כשמאחורינו ההרים הגבוהים היפים . בשלב מסוים עוברים לשביל רגל צר יותר ואח"כ לדרך עפר טובה . הנוף שוב מתחלף ואנחנו מתחילים לראות עצים וצמחייה, מה שאין בכלל באזור עמק הALAY הצחיח . בדרך, עברנו ביורטה שכמובן הזמינה אותנו להתארח אצלה לתה ושאר מטעמים , משפחה נורא נחמדה שאירחה אותנו באמת כיד המלך, ולא הייתה מוכנה לשמוע כשהצענו לשלם לה . כשהתחלנו להתקדם הלאה, אחת הילדות רצה אחרינו כשבידיה לחם שניקח לדרך . משם המשכנו בעמק עד לכפר kojo kelen כשבדרך שוב הנוף מתחלף לעמק סלע חימר והכפר כולו עשוי מהחמר . הקמנו אוהל ליד הנחל קצת לפני הכפר .
אנחנו הלכנו ביום זה בערך 20 ק"מ וסיימנו יחסית מאוחר, אם מתחילים ללכת מסרי מוגול , קשה להגיע עד kojo kelen ביום אחד, ועדיף לדעתי לישון איפשהו בעמק בדרך , לא חסרים מקומות טובים לפתוח בהם אוהל .

יום שני - מkojo kelen לkosh moynok

מהכפר יש שני שבילים שמופיעים במפה שעולים לפס sary-bel שנמצא ממערב . אחד שעולה בעמק מערבה מהקצה הדרומי של הכפר ועוקף את האיזור הסלעי והמצוקי מדרום והשביל השני עולה בעמק הבא מצפון שעולה מערבה ומשם עושה עיקוף קצת גדול יותר ועוקף את החלק הסלעי והמצוקי מצפון . אנחנו בחרנו באופציה הראשונה בגלל שהיא נראית קצרה יותר על המפה . בדיעבד , גילינו ששני השבילים קיימים במלואם ושניהם יחסית טובים, למרות שאנחנו בשלבים מסוימים לא מצאנו את השביל שלנו ועלינו וירדנו ממנו לסירוגין . כשהגענו לפס ראינו את השביל השני (בו לא הלכנו ) והיה נראה שהוא ברור וטוב, ואולי גם יפה יותר.
בחלק זה, חשוב להשקיע מאמץ למצוא את השביל אם הוא נעלם קצת בצמחייה, סביר להניע שיש שביל אחר בקרבת מקום, המקומיים משתמשים בשבילים האלה . בדרך, שוב עוברים במחנה רועים עם משפחות נפלאות שהזמינו אותנו אליהן . מהמחנה, שנמצא בערך באמצע הדרך לפס יש שביל יחסית טוב וברור שעולה עד לפס .הפס sary-bel נמצא בגובה 3137 מ' אך העלייה אליו ארוכה ולא קלה . הנוף מהפס פנורמי ועוצר נשימה, אין סוף צבעים שנשקפים . מצוקי חמר מדהימים ביופיים ממש מתחת לאף ובאופק גבעות ירוקות והרים מושלגים .
המשכנו מערבה בשביל מעולה בנחל שיורד מהפס, לכיוון העמק Kosh-moynok, העמק גם הוא ירוק ורחב שוליים כמו קודמיו וגם אותו מעטרות יורטות ומחנות . משם המשכנו באותו יום לפס Kosh-moynok, עלייה קצרה של בערך ק"מ עם טיפוס לא תלול במיוחד ועל שביל ברור עד לפס . משם ירדנו עוד ק"מ בנחל מערבה ועצרנו לישון ליד נק' מים .

יום שלישי - מkosh moynok לsari mogol pass

יורדים עד לנחל המרכזי בו שוכן הכפר kichi-alay (שזה כמובן גם שם העמק ) . עולים בעמק לכיוון דרום-מערב עד לכפר סרי מוגול (לא הכפר ממנו התחלנו ! יש עוד כפר באותו שם גם בצד הזה של הרכס) . מגיעים עד הגשר בכפר שעובר מעל נחל sari-mogol ומיד אחרי הגשר פונים דרומה על השביל בכיוון הנחל . התחלנו לעלות במעלה ערוץ סרי-מוגול, ערוץ רחב, יפה וירוק שמדרונותיו מכוסים שיחים ועצים רבים, בנחל זרימה איתנה. העלייה בערוץ בסה"כ נוחה ומתונה עד הקטע האחרון בו שביל הופך להיות מאוד תלול עד הSari-mogol pass 4304 מ', עלייה קשה ותלולה בדרדרת אבנים אבל לא ארוכה מאוד . הפס נמצא מעט משמאל (מזרח) לנתיב הזרימה של הערוץ ומסומן טוב במפה . הנוף מהפס יפהפה , הרכס המצוקי עליו נמצא הפס , הפסגות מסביב ומתחת לפס שוכנים הbesh-kul (חמשת האגמים) . אולי הנוף היפה ביותר שראיתי בקירגיזסטן . השביל יורד בתלילות מהפס ודי מהר הופך ברור וטוב, יורד תחילה בצדו השמאלי של הערוץ ולבסוף חוצה לצדו השני (הערץ שומר על שמו מצדו השני של הרכס- סרי-מוגול). התמקמנו ללילה נוסף .

יום רביעי - מsari mogol pass לכפר sari mogol

למחרת המשכנו בירידה, בשלב מסוים יוצר הנחל ברך ענקית ונשבר בחדות דרומה, בנקודה זו אף מתחבר אל הנחל יובל מרכזי, עמוק ובולט, מצפון-מזרח והערוץ משנה את פניו ויוצר סדרת מפלים תלולה. נקודה זו הינה נקודת "בירבור" חשובה. השביל הנכון ממשיך בגדה הימנית (מערבית) של הערוץ כל הזמן!! תחילה, עולה מעט השביל על סוללה קטנה מעל הערוץ ויורד, בצדה השני, כשביל ברור, חזרה לאפיק הזרימה. יש שביל (אפילו טוב וברור) גם בצדו השני של הנחל אך זה אינו יורד חזרה אלא עולה, בצד אותו יובל גדול, לכיוון צפון.. שימו לב לא להמשיך עם שביל זה!
הנקב היפה מקיף את סדרת המפלים כולה וחובר חזרה לערוץ שנפתח והופך רחב אף יותר וירוק הרבה יותר . מנק' זו הירידה נוחה ומתונה ואחרי זמן מה גם מתחילה דרך עפר . אם יש רכב במקום אפשר לנסות להגיע איתו לסרי מוגול, אם כי אין מה למהר, ההליכה בעמק יפה ולאורך כל הדרך נשקף ממול הרכס העוצמתי של הפמיר (אם אין עננים כמובן) . העמק מלא חיים בחודשי הקיץ ויורטות ומחנות רבים מכבדים אותו בנוכחותם . אנחנו בחרנו שלהמשיך ללכת , דרך העפר מובילה כל הדרך עד הכפר . הגענו לכפר בצהריים, אכלנו גלידה בשוק וחזרנו לעוד לילה בCBT .

• אנחנו עשינו את הטרק ב4 ימים אבל הייתי ממליץ לתת לו לפחות 5 במיוחד אם מתחילים ללכת מסרי מוגול, בלי ההקפצה בהתחלה. אנחנו היינו בכושר טוב ומאוקלמים לגבהים וקצת בלחץ של זמן ככה שעשינו את הטרק יחסית מהר, עדיף לדעתי לקחת את הזמן וליהנות יותר מהנופים והאנשים, אם יש לכם זמן .
  • האנשים בטרק היו מהנחמדים שפגשנו בקירגיזסטן, כנראה כי האזור לא מאוד מתויר, ככה שאם אתם מחפשים חוויה יותר אותנטית של מחנות רועים קירגיזים, זה טרק מעולה בשביל זה .
  • אם אתם בקוצר של זמן, אפשר לעשות רק חצי מהטרק - להתחיל בסרי מוגול, לעלות או לג'יפטיק פס או לסרי מוגול פס , לרדת בעמקים המקבילים בצד הצפוני של הרכס עד לכפרים (קוז'ו-קלן/סרי מוגול) ומשם לנסוע לאוש .
  • דרך הCBT אפשר גם לארגן מדריך, חמורים והסעות לתוך העמקים .
  • לאורך כל הטרק אין בעיית מים, כשמתקרבים לפסים בד"כ אין כ"כ מים ככה שכדאי למלא לפני .
  • לא כתבתי זמנים במהלך הסיפור דרך, פשוט כי זה יכול להטעות וכי אני יודע רק את הזמנים בהם אנחנו הלכנו ולא ממוצע של מס' אנשים שונים .