טרק של 5 ימים בהרים מצפון לכפר סרי-מוגול בדרום קירגיסטן

טיילנו בקירגיסטן חודש וקצת. הארץ הזו קסומה ומלאה בנופים עוצרי נשימה, עדרי סוסים, חוויות אינספור ואנשים חמים ומרתקים. נספר בסיפור דרך על כל הטרקים שעשינו במדינה המטורפת הזאת!

תאריך הטיולAugust 2016
משך הטיולחודש ו- 10 ימים
עונה מומלצתאנחנו טיילנו באוגוסט ותחילת ספטמבר. לדעתנו העונה המומלצת היא יולי-ספטמבר. אך חשוב לדעת שבהרים מזג האוויר לא צפוי גם בשיא העונה ויכול להיות הפכפך.

יום 1-יוצאים אחה"צ מסרי מוגול לרכס הרים מצפון לכפר.

ב-17:00 הקפיצו אותנו בג'אפס (גיפ רוסי ישן) לנקודה הכי רחוקה בה הג'יפ יכל לעבור (אחרי היורטות האחרונות) לכיוון תחילת הטרק. עלות הנסיעה הייתה 1000 סום אצל עבדול עזק בגסטהאוס לנין פיק (לא התמקחנו, אולי אפשר בקצת יותר זול).
ירדנו מהג'יפ, הלכנו עוד כשעה בתוך קטע קניוני שכלל שתי חציות נחלים (בעונה שלנו הם היו רדודים). לאחר היציאה מהמקטע הקניוני יש דשא שטוח ורחב לאוהלים (רואים שהקימו שם אוהלים בעבר), עצרנו שם ללילה בגובה 3300.

יום 2- טיפוס אל ה- Jiptik pass

למחרת התחלנו לצאת את היום רק ב-10:30 בגלל שלג שירד מ-7:00 עד 10:00 בבוקר. התחלנו לטפס לכיוון הפס משמאל לנחל בנקב יחסית ברור שחותך בין הסרפנטינות שהדרך ג'יפים עושה שהדרך ג'יפים הישנה עושה במעלה הפס. בדרך אל הפס ישנו מקטע שהנקב מהרכזי עולה בזיג זג טיפה יותר תלול שבסופו יש רוג'ומים שמתחברים שוב לדרך ג'יפים הישנה. לפני העלייה הסופית אל הפס, שוב מתחברים לדרך גיפים שעושה עיקול רחב ועולה עד לפס בגובה 4185 מ'.
לנו היה קצת שלג כ-200 מטר בסוף העלייה לפס, שהפך את הדרך לחלקלקה יותר להליכה.
הגענו לפס ב-14:00, מזג האוויר החמיר והחלו רוחות ושלג.
מהפס הירידה מתחילה בצידו הצפון מערבי על דרך ג'יפים ישנה וברורה עד לעמק (לנו הייתה סופה רצינית שהקשתה על ההליכה בשלג בגובה קרסול). אחרי שירדנו בגובה והסופה נרגעה ראינו את הדרך היפה בין ההרים ונגלה לפנינו עמק ה- Jiptik suu. הלכנו בעמק לצד כמה כרי דשא שנראו טובים להקמת אוהל.
בערך בשעה 18:00 עבר לידנו אוטו שהזמין אותנו להגיע איתו עד ל- Kojo kelen. נסענו איתו כ- 5 ק"מ עד לכניסה לכפר, בו נגלים בתי הבוץ מהחימר האדום. ישנו בגינה של בית בתחילת הכפר בהזמנת בעלת הבית שאירחה אותנו גם לארוחת ערב.

יום 3- מהכפר kojo-kelen דרך חציית פס לעמק kosh-moynok

התחלנו ללכת ב-9:30 על הדרך הראשית לאורך הכפר וחצינו את הגשר עפ"י הסימון במפה (מול ההר האדום הגבוה), נקודה טובה לאיפוס- אחרי חציית הגשר עברנו ליד בית עם צורות גיאומטריות שהשביל עבר לידו. המשכנו במעלה הערוץ הקדוש למקומיים, הלכנו בצידו הימני של הנחל עד לחצייה על גשר מתכת לכיוון הבריכה הקדושה שנמצאת בתוך מערת סלע (זו אחלה נקודה מנוחה או לינה). משם פנינו צפונה בערוץ לכיוון sary bel pass.
העלייה לפס לא תלולה במיוחד, אך ארוכה מאוד ואנחנו הלכנו בשמש, מה שהוסיף לקושי בטיפוס. הגענו לפס ב-14:30 בגובה 3200 מטר (בזמן העלייה השביל ברור ובמקטע של המחנות רועים קצת איבדנו את השביל ועפ"י ניווט עם המפה מצאנו אותו שוב). הירידה מהפס מסומנת בעמוד עץ, שתחתיו היה מחנה רועים בזמננו שממנו השביל מתחיל לרדת. הגענו לעמק היפה (גובה 2900) kosh moynok ב-16:00. התבלטנו אם להמשיך לטפס לפס kosh moynok שהוא עלייה של סה"כ ק"מ אחד, החלטנו לנוח ולסיים את היום בעמק.
בעמק מצא אותנו רועה צאן מקסים שהזמין אותנו ללון ביורטה שלו עם אשתו (: כמובן שהסכמנו להזמנה! והשארנו לו למחרת שעזבנו סכום סמלי כאות תודה.

יום 4- מעמק kosh moynok לכפר sary mogol

יצאנו ב-9:30 והגענו לפס הקרוב בשביל ברור ב-10:30 בגובה של כ- 3300. ירדנו בירידה ברורה ותלולה עד לכפר kichi alay, הגענו אליו ב-13:00.
עצרנו בכפר לארוחת צהריים בנוף ההרים המושלגים. מהכפר המשכנו ללכת על הדרך גיפים עד לכפר sary mogol (לא אותו הכפר שהתחלנו בו!). הגענו לגשר בטון שלאחריו פנינו שמאלה במעלה הנחל sary mogol בשעה 16:00. התחלנו לעלות במעלה הערוץ על שביל ברור מצידו הימני של הנחל שזרם חזק, בנתיים מזג האוויר התחיל להיות אפרורי. לאחר טיפוס בערוץ מגיעים לגשר ועוברים לצידו השמאלי שם רואים מחנות רועים (בזמננו הם היו מקופלים). המשכנו לעלות עד 17:30 ומצאנו מקום שטוח לישון בצידו השני של הנחל (היה גשר לחצות) ליד שדה מגודר של תפו"א, בגובה 3100.

יום 5- טיפוס לפס סרי מוגול

יצאנו לדרך ב-8:30 , השמיים היו די קודרים. עלינו עוד חצי שעה ופגשנו יורטה פעילה לצד הדרך. המשכנו ללכת בשביל עפ"י המפה שחצה מספר פעמים את הנחל. לעיתים השביל לא היה ברור, אבל מצאנו אותו בעזרת האפליקציה של המפות הסובייטיות והמפה. ב-12:00 נפרדנו מהערוץ ומהעלייה היחסית מתונה ונוחה והתחלנו לטפס לפס בשביל תלול שבתחילה עולה על סוללת דרדרת ואז מטפס עד לפס בזיגזג תלול מאוד (לא מסוכן). בפס עצמו והעלייה אליו היו מושלגים, אך השביל נשאר ברור. בעלייה הסופית לפס התחיל לרדת עלינו שלג יחסית כבד, הגענו לפס ב- 13:00 בגובה 4300.
התחלנו לרדת בדרדרת נוחה יחסית לכיוון דרום-מזרח שהשלג הולך ומתגבר! סיימנו את ירידת הדרדרת מהפס ואיבדנו את השביל לחלוטין בגלל השלג הכבד. המשכנו ללכת לאט לאט ובזהירות בשלג בגובה קרסול- ברך ברוח ושלג כבד שירד. ניווטנו בכיוון כללי כלפי מטה בנחל שהיה מסומן במפה ובעזרת האפליקציה. ההליכה הייתה מאוד קשה ואף מסוכנת, בגלל שלא היינו על השביל. בשלב מסויים הנחל הסתיים בסוללה גבוהה בתוך הערוץ, טיפסנו עליה משמאל והמשכנו לנסות למצוא את דרכינו מטה בצורה הבטוחה ביותר.
בהמשך השביל לפני הברך החדה בנחל שרואים במפה נגמר השלג! עברנו בשביל לצידו הימני של הנחל, טיפסנו על שלוחה והתחלנו לרדת לכיוון עמק alay שנפתח מתחתינו.
בירידה לעמק, למרות שנראה הכי הגיוני ללכת בצד שמאל של הנחל, הנחל סוער ואין גשר לחצות. יש שביל עיזים יחסית טוב שהולך בצד הימני עד שיורדים לעמק.
בהמשך העמק מתחילה דרך גיפים ישנה וגם יורטות מתחילות להופיע ככל שמתקרבים לכפר סארי מוגול (שממנו יצאנו לטרק). אנחנו הגענו ב-18:30 ליורטה שנמצאת 11 ק"מ מסארי מוגול, תשושים וקפואים מהיום שעברנו. סגרנו עם אנשי היורטה הקפצה ברכב שלהם ב-1000 סום עד לכפר.

• מים! קירגיסטן היא מדינה שופעת במקורות מים. חשוב לשים לב להצטייד עם מספיק מים לפני פסים ומקומות גבוהים בהרים בהם אין מים למילוי. אנחנו טיהרנו את המים בנחלים המרכזיים ובערוצים היותר קטנים ומרוחקים שתינו ישר מהטבע (:
  • אפליקציית maps.me- אפליקציה נהדרת להתמצאות במדינות בכל העולם. עובדת על גיפיאס ללא אינטרנט. היא מכירה את כל הרחובות והכפרים הקטנים ואפילו מסומנים בה שבילים של טרקים פופולרים (אך היא לא טופוגרפית). מסומנים בה בתי עסק, גסט האוסים ועוד הרבה דברים מועילים.
  • אפליקציית המפות הסובייטיות נהדרת להתאפסות על המיקום והדרך בטרק. המפות בה הן כמו המפות שניתן לרכוש בבישקק מתקופת השלטון הסובייטי.
  • לינה בכפר סארי מוגול-lenin peak בניהול עבדול עזק. עבדול בחור עם לב זהב שפתח גסטהאוס ב-2016 בכפר. הוא נותן שירות חם ומחירים טובים ויש ווי-פיי (: