שבועיים בקרטרה אוסטרל ברכב

נופים מדהימים, כפרים נידחים, טרקים, וטיולי יום. הכל בשבועיים בקרטרה אוסטרל, הכביש המפורסם בצ׳ילה.

משך הטיולשבועיים
עונה מומלצתדצמבר-מרץ

יובל ושי (בני 34), בעקבות סיום הדוקטורט של שי החלטנו לקחת חופש של מספר חודשים כדי לטייל בדרום אמריקה. אחרי המסלול הרגיל של אושואיה, טורס, אל צ'לטן הגענו לקרטרה אוסטרל, הכביש הארוך, היפה והמסובך לתכנון בצ'ילה.
את הקרטרה אפשר לעשות בשלוש דרכים:
קבוצה מאורגנת - מתארגנת קבוצה של ישראלים עם מדריך ונוסעים עם ואן בקרטרה 6 ימים בערך.
טרמפים ואוטובוסים - אופציה מעולה למי שיש הרבה זמן ו/או חוסך בכסף.
השכרת רכב - הדרך היקרה והנוחה לטייל, שעליה נפרט במדריך הזה.
כמובן שאפשר לעשות קומבינציות של הדברים אבל זה כבר יותר מסובך.

כל הקטע של איזור הקרטרה אוסטרל בצ'ילה הוא שהדרך מדהימה. יש לא מעט פארקים ואטרקציות בדרך אבל חלק גדול מחווית המקטע הזה הוא הנוף לאורך הכביש. מטיילים רבים מתקתקים מאטרקציה לאטרקציה ו"בורחים" מהר בגלל שיקר ופחות נוח לטייל כאן אבל המלצתנו היא שתקחו את הזמן, תעשו ימים שבהם רק נוסעים (גם אם המקטע לא ארוך) ותעצרו בתצפיות ונקודות יפות לאורך הדרך. מומלץ לעשות פיקניקים ליד אגמים ונחלים ובכלליות אם פתאום משהו נראה יפה, לעצור לחקור אותו ולגלות הפתעות לא מסומנות בדרך.

השכרת רכב

דברים שצריך להביא בחשבון שמשכירים רכב:
השכרת רכב בארגנטינה בדרך כלל יקרה בהרבה מצילה
החזרת רכב במקום אחר מאיפה שנלקח מלווה בכנס כספי גבוה מאוד (מאות דולרים)
באל קלפטה/פורט נטאלס אין הרבה רכבים ולכן השכרת הרכב יקרה יותר מברילוצ'ה
לא כל מקום השכרה בצ'ילה מאפשר מעבר לארגנטינה (גם ברמת מעברי גבול וגם אין ביטוח)
רוב הרכבים שאינם 4*4 הם ידניים

ישנן כמה אופציות מאיפה להשכיר את הרכב. אנחנו השכרנו את הרכב בברילוצ'ה עם החזרה באותה נקודה כדי להימנע מהקנס. השכרנו רכב פרייבט ידני מסוג שברולט ג'וי שהוא יחסית גבוה יותר לרכב רגיל אבל עדיין סטנדרטי. השכרנו מחברת השכרה מעולה ואדיבה בשם Descubrir PATAGONIA בערך כשבועיים לפני אך עדיף תמיד כמה שיותר זמן מראש בשיא העונה. ניתן לתקשר איתם באנגלית בוואטסאפ ולשלם במזומן בשער הכחול. שכרנו רכב ל3 שבועות, לנו יצא כ40 דולר ליום כולל כל הביטוחים, מעברי גבול ללא הגבלה וגם נהגים נוספים. ביטוח כלל שמשות ומראות והשתתפות עצמית רק עד 1600 שקל (חשוב כי הקרטרה ידוע לשמצה באבנים מתעופפות הסודקות שמשות). חשוב לוודא מצב צמיגים וצמיג ספייר כי פנצ'ר גם הוא די נפוץ והמרחקים בין כפר לכפר לעיתים גדול. אנחנו גילינו כי אין צורך כלל לשכור רכב 4*4! אם ממש רוצים לחקור לעומק כבישי צד או דרכים נידחות ממש אז אפשרי וגם אז SUV כנראה יספיק. היתרוו היחידי של רכבים אלו על פרייבט היא הקלות של נהיגה בכבישי העפר והבורות המיוחד בחלק הדרומי אחרי cerro castillo. אבל שוב, לחדד, עשינו את כל הדרך בפרייבט בלי בעיה ואף פנצ'ר. מומלץ ניסיון על הילוכים אם לוקחים ידני.

נכנסו דרך מעבר הגבול בFutaleufu ויצאנו במעבר הגבול בChile Chico ואז חזרנו דרך כביש 40 הארגנטינאי לברילוצ'ה. היתרון בחזרה דרך ארגנטינה זה שהכביש סלול כולו במקטע הזה והדלק זול מאוד.
ניתן להשכיר את הרכב בפורטו מונט בצ'ילה, שם המחירים זולים יותר ויש יותר היצע בשיא העונה אבל לא תמיד יש אישור למעברי גבול, או ביטוח לנסיעה בארגנטינה. אם משכירים בפורט מונט ניתן לטוס לשם מפורטו נטאלס במחירים זולים. יש עניין עם מעבורות במקטע הצפוני של הקרטרה אבל לא בדקנו את זה.
הרבה אנשים חולקים את הרכב עם הגל ההפוך, הם יורדים או עולים ומחליפים ידיים והקבוצה השניה מחזירה את הרכב כדי להימנע מקנס או מנסיעה ארוכה להחזיר את הרכב . לא בכל חברת השכרה ניתן לעשות זאת, אז כדאי לבדוק מראש על אופציה כזו. אם עושים החלפה כזו, הרבה אנשים מתחלפים באיזור אל קלפטה/ אל צ'לטן, יש לשים לב כי המקטע עד מעבר הגבול הראשון לתוך הקרטרה עם רכב הינו צ'ילה צ'יקו והנסיעה עד לשם לוקחת כ11 שעות על כביש שחצי ממנו לא סלול עם הרבה בורות וללא תחנות דלק. כפי שכבר ציינו, אולי כדאי לעשות את החילוף דווקא בצ'ילה צ'יקו ולקחת אוטובוס לשאר הדרך לחסוך את סבל הנהיגה.

ארגונים

אישור מעבר גבול
הרבה חברות בצ'ילה לא מוכנות לעשות אישור כזה, בארגנטינה יותר קל. בכל מקרה חשוב לוודא כמה פעמים עם חברת ההשכרה שעושים לכם.

כניסה ויציאה
יש מספר כניסות לקרטרה ברכב
מצפון או דרך Puerto montt אם נכנסים מצילה.
אם שוכרים בברילוצה אז דרך esquel.
מדרום אנשים חושבים שמתחילים ב el calafate, אז לא! הכניסה היא ב chile chico שהיא 11 שעות נסיעה בדרך שרובה עפר נוראית מלאה בורות מ-el chalten ל-perito moreno. שמענו על אנשים שנתקעו בלי דלק ומלא פנצ'רים בדרך הזאת. אם אפשר לוותר על הדרך הזאת כדאי, נניח למצוא אנשים שעושים את הקרטרה הפוך ולתאם איתם בchile chico או לחזור דרך כביש 40 צפונה ולהחזיר איפה שלקחתם.

דלק ספייר
אם עושים את הדרך מאל צ'לטן כדאי לקחת מיכל דלק ספייר. אנחנו קנינו מיכל של 10 ליטר בכניסה ולא הרגשנו שצריך אותו בשום שלב. יש מספיק תחנות דלק ורק לדאוג למלא שאפשר.
(חברים שעשו טענו שזה הציל להם את החיים בדרך הזאת)

כסף
נכון לכתיבת סיפור דרך זה ערך הפזו הצ'ילאני הינו 240 פזו לשקל אחד. בהרבה מקומות לא מקבלים אשראי כלל ומתנהלים עם מזומן. יש כספומטים בחלק מהכפרים. אם משלמים באשראי (כמו גם משיכה בכספומט) תכלול עמלת אשראי די גבוה. יש בנק אחד שאין בו עמלה אבל לא יצא לנו להיתקל באיזה בנק מדובר.

אוכל
האוכל בצ'ילה גם יקר כמו בארץ וגם לא טעים בכלל לטעמנו, לכן אם יש אפשרות שווה לקנות את כל הדברים בארגנטינה, האוטו סוחב. אנחנו קנינו הכל בברילוצה: פסטה, רוטב עגבניות, עדשים, נודלס, שיבולת שועל, תבלינים, חטיפים, חטיפי אנרגיה לשבועיים טיול. פעם ביומיים בערך בקרטרה קנינו ירקות לחם וגבינה כדי לשדרג את הארוחות. קפה לצערנו לא מצאנו נורמאלי פרט למקום אחד בקויאהקו, כי יש להם רק חלב עמיד באיזור זה.

לפי החוק לצ'ילה אסור להכניס פירות ירקות בשר או כל דבר טרי בגבול. בטופס כניסה במעבר הגבול שואלים אם אתם מכניסים משהו כזה תסמנו כן תמיד, אחרת יכולים לתת לכם קנס די גבוה אם תופסים אתכם עם משהו כזה. (הם בכל מקרה בודקים את הציוד של כולם). בכל מקרה אנחנו העברנו פסטה, שיבולת שועל, נודלס, ואפילו עדשים כתומות. העברנו גם ממרחים סגורים כמו חמאת בוטנים, ריבת חלב ונוטלה, קפה, תה, תבלינים ורסק עגבניות (יין גם העברנו אבל אולי בגלל שהם לא ראו אותו). בגדול, איו ממש עקביות מה זורקים והכל תלוי באותו יום באנשי הגבול. כמובן לשמור את "הקבלות" שהם נותנים בכניסה לצילה, חשוב מאוד!! בכל מקום צריך להציג אותן אחרת משלמים מס נוסף.

בזמן קניות האוכל בברילוצ'ה בסופר הcarefour קנינו מזרן זוגי מתנפח ומשאבה, מחבת, מעט כלי בישול ודברים אחרים שיקלו על הלינה בשטח/בישול במחנה. את שאר ציוד הטרקים כמו אוהל, שק"ש וכו' כבר היה לנו מהארץ אך ניתן לקנות יד2 מאנשים המסיימים את הקרטרה ומפרסמים למכירה בקבוצות הפייסבוק או הוואטסאפ.

סים
עשינו eEim שעבד גרוע. מה שכן עובד מצוין זה סים של חברות entel וmovistar שקנינו בפוטלפו. אם יש dual sim בטלפון בכלל להיט כי שמים את שניהם. באופן כללי ברוב הכבישים אין קליטה אבל בישובים יש.
*חשוב מאוד: בצ'ילה יש קטע הזוי שלאחר 30 יום מרגע הפעלת סים מקומי במכשיר טלפון, יש לרשום אותו באתר ממשלתי או שהמכשיר ננעל לשימוש ברשת הסלולר הצילאנית. לנו ננעלו הטלפונים, כי לפני הקרטרה עוד טיילנו בשמורת הטבע טורס דל פיין ועברו 30 יום מרגע הכניסה (בין אם הייתם בזמן הזה בצ'ילה או לא). כדי לרשום את הטלפון ולשחרר את הנעילה (או פשוט להירשם מראש כדי שזה לא יקרה) צריך למלא את הטפסים באתר הבא. https://multibanda.cl/ar/
התהליך יכול לקחת 24-48 שעות אבל הוא די פשוט. יש גם אתרים או חברות המציעות לעשות זאת עבורכם במחיר מופקע של 30,000 פזו.

לינה
לאורך הקרטרה יש הרבה כפרים קטנים שבהם ניתן לישון בכמה צורות עיקריות-
הוספדחה hospedaje אירוח ביתי לרוב בבית משפחה בכפר. בקומה למטה מטבח וסלון של המשפחה ובקומה למעלה חדרי אירוח. לרוב אינו יכלול שימוש במטבח אך ניתן לשאול ולפעמים מאפשרים. מחיר ממוצע 20,000 לאחד.
קבאנה cabanas האופציה הכי יקרה, דירות אירוח שלמות כולל מטבח, סלון ובמקרה הטוב- תנור עצים. מחיר לקבאנה (שיכולה להכיל 2-4 אנשים) סביב ה60-70 אלף פזו.
3. campsites הכי נפוץ, זול וזמין. לרוב יעלה כ5000-9000 לאחד ויש גישה לשירותים, מטבח מקורה, ולפעמים מקלחות (יש כאלו עם מים חמים).
אופציה נוספת היא שימוש באפליקציית ioverlander (מומלצת!) המאתרת מקומות שבהם ניתן לעשות wild camping בחינם לאורך הדרך. רוב השטחים בקרטרה הינם שטח פרטי אך מידי פעם בעזרת האפליקציה ניתן למצוא מקומות נחמדים לישון בשטח בחינם אך הם לרוב פחות נוחים או מוגנים מרוח ויתושים. השתמשנו באפליקצה כדי למצוא מקומות נחמדים לפיקניק לארוחת צהריים.

חשוב לדעת- בתקופת העומס של הקיץ ינואר-פבואר, קשה למצוא מקומות לינה מהרגע להרגע חוץ מcampsites. קרה שהסתובבנו חצי שעה בכפר ודפקנו על דלות רבות עד שמצאנו מקום פנוי. למקומות אלו אין אתרי אינטרנט או פרסום בבוקינג. לפעמים אפילו אין פרסום של מספר טלפון בגוגל. התושבים המקומיים לא מבינים כלל אנגלית וקשה לתקשר איתם מראש ולסגור מקומות לינה. על כן, לינה באוהל היא האופציה הכי קלה וזמינה לאורך הקרטרה.

יום 1 ברילוצ'ה לפוטלפו Bariloche - Futaleufu

יצאנו ב11 מברילוצה, שעתיים נסיעה לאל בולסון, עצירה לצהריים, וסופר (לה אנונימה ממש גדול, שווה לעשות יום לפני anonima plus באינטרנט בחינם) עוד שעתיים וחצי לאיסקל esquel, עוד שעה וחצי לגבול שמתוכן 45 דקות אחרונות דרך עפר.
מעבר גבול, הגענו בשש בערב נסגר בשמונה, הצד הארגנטינאי עבר בקלות מאוד. כך גם המעבר הצ'ילאני פלוס בדיקה של תכולת הרכב לוודא שלא מעבירים דברים שאסור.
משם רבע שעה כביש סלול עד פוטלפו. בפוטלפו רפטינג ברמה עולמית, סגרנו "גשר לגשר" עם Bochinche expeditions במחיר של 70 אלף אחד, יושבים בכיכר הראשית של הכפר. בנוסף יש בנק להוציא כסף וסופרים עם מוצרים יבשים בלבד. ישנו בmilo's hostel, פשוט הגענו וסגרנו. מקום חמוד וביתי עם אפשרות לחדר זוגי/דורמס (חדר זוגי עלה 36000), יש מים חמים ואחלה מטבח.

יום 2 פוטלפו לצ'ייטן Futaleufu to Chaiten

קודם כל לא לפספס את הרפטינג! אחד הטובים בעולם מסתבר, בחברה שעשינו הרגשנו מאוד בטוחים, על שלושה קייאקים של 6 אנשים כל אחד, היו 4 סירות וקיאקי אבטוח. יש מקומות יותר זולים, אבל לא בטוחים על רמת האבטחה.
את הרפטינג אפשר לעשות בבוקר/בצהריים, מי שמתכנן לעזוב את פוטלפו באותו יום עדיף בבוקר כי אז מסיימים בצהריים ויש יום שלם לסוע, אנחנו יצאנו לזה של הצהריים וסיימנו בשש בערב ולכן ישנו בדרך לצ'ייטן. בכל מקרה מי שממשיך שווה להביא את הרכב לתחילת הראפטינג ואז להמשיך משם דרומה, חוסך איזה שעה לכיוון. המשך הדרך בעפר עד santa lucia, משם אספלט מהמם (גם הכביש וגם הנוף). הגענו בתשע ל Cabañas y Camping Arroyo Claro, מקום יפה עם מדשאות, הרבה מקום לאוהלים, שירותים, מקלחת (מים חמים רק בבוקר) ב15000 לשנינו לאוהל.

יום 3 הר געש צ'ייטן

מהקמפסייט עד צ'ייטן חצי שעה כביש סלול, בצ'ייטן סופרים עם דברים יבשים ותחנת דלק. ממשיכים כחצי שעה (באמצע הדרך הופכת לעפר) עד לתחילת העלייה להר הגעש צ'ייטן (sendro volcano chaiten), יש חנייה גדולה ועלינו ללא תשלום (אולי כי העונה עוד לא התחילה), שעה וחצי עלייה (600 מטר) שבו מטפסים על הר הגעש, למעלה תצפית על העמק ועשן שיוצא מהר הגעש. מדריכה מקומית הסבירה לנו שהר הגעש התפרץ ב2008 ונקודת התצפית היא ממש הדופן של לוע הר הגעש. הירידה לוקחת שעה. לנו היה חום מטורף ולח כמו בתל אביב ואין איפה למלא מים כל העלייה. יש המון זבובי ענק שנקראים horseflies ולמרות המראה הגדול והמגושם שלהם, אל תמעיטו בערכם- הם יכולים לעקוץ ובכל מקרה מציקים מאוד! לא הצלחנו למצוא ספריי נגד יתושים עד קויאקוי (בבית מרקחת).
לאחר הירידה מהר הגעש המשכנו משם רבע שעה נסיעה צפונה לקאמפ camping el volcan (יש שילוט על הכביש ומשם קמ וחצי נסיעה בעפר פנימה עד הקאמפ).
קאמפ עם נוף מדהים להר געש וקרחון, מלא סככות עץ ושולחנות לבישול, יש שירותים ומקלחת עם מים קפואים. כעיקרון עולה 16000 לאוהל אבל היינו לפני העונה (אמרו שמתחיל ב9.1) ולכן ישנו בחינם, מקום מומלץ מאוד!.
יש קאמפ נוסף בשם camping lago blanco, עוד עשר דקות צפונה עם סככות להקים אוהל ממש על האגם. גם שם שירותים ומקלחת קרה ב15000, הנוף מדהים אבל ברחנו כי פחדנו מיתושים.

יום 4 מפומלין פארק לפויוהאפי Pumalin to Puyuhuapi

יום שמדגיש את היתרון שבהשכרת רכב. הרעיון הוא לסוע מהפארק עד לפויוהאפי, כ4-5 שעות נסיעה, ולעצור בכל מקום יפה שתראו בדרך. עצרנו בצ'ייטן לתדלק, בגלל שיום ראשון הרוב סגור אבל מצאנו מכולת פתוחה עם ירקות ופירות טריים! (Supermercado Y Botillería "Calle Portales") מצרך נדיר. קנינו מצרכים לשקשוקה לצהריים. את ארוחת הצהריים עשינו לגדות הנהר של הכפר Villa Vanguardia, ממש בחיבור נחלים.
בהמלצת חבר נסענו למעיינות חמים פחות מוכרים הנקראים Termas el sauce, ההגעה ברכב רגיל אפשרית אבל טיפה מעצבנת ולוקחת חצי שעה מכביש 7. מקום יפה ממש, 4 בריכות מחוממות, חשוב להזמין מקום מראש ואי אפשר לישון במקום. אחרי שלא נכנסו למעיינות החמים כי לא הזמנו מקום והיה מלא, חוזרים לכביש 7 ומשם שעה לפויוהופי, מתחיל גשם שצפוי להימשך יומיים ולכן ישנים בהוסטל Hostal Ventisquero שעולה 40000 לחדר זוגי עם מקלחת פרטית, יש מטבח להכין א. ערב.

יום 5 מעיינות חמים

יום גשום מאוד ולכן החלטנו לא להתקדם (חבל לבזבז את הנסיעה היפה על גשם) אז קבענו כבר אתמול דרך הוואצאפ שלהם שלוש שעות במעיינות חמים termas Ventisquero (יש את המספר בגוגל). המעיינות 10 דקות נסיעה מהכפר דרומה על כביש 7, עולים יחסית הרבה (30000 לאחד) אבל זה אחלה דבר לעשות שיורד גשם. יש בריכה גדולה מחוממת ועוד שלוש קטנות, לא יתנו להיכנס אם לא הזמנתם מראש.

יום 6 - מפויוהאפי לקויוהקו Puyuhuapi to Coyhaique

גם היום גשום מאוד, משהו שדי מקובל בקרטרה. התוכנית הייתה לעצור בקרחון התלוי בפארק קוואלט, Queulat National Park מסלול קצר שהולכים ואז מתצפתים על קרחון יפה ומשם להמשיך ולמצוא קמפסייט נחמד לפני העיר הגדולה קויוהקו. בפועל גשום מאוד אז נוסעים דוך לקויוהקו לוקחים בקתה עם תנור גז לחימום. תחילת הדרך סלולה, אחר כך עפר עם בורות בעלייה עם פיתולים ואז שוב סלולה, סהכ 4 שעות. בעיר יש הרבה חנויות טיולים במחירים של ישראל וגם סופרים ואפילו סוג של הום סנטר ענק. ישנו בHospedaje Cabañas Nieves del Sur, דרך בוקינג. מקבלים בקתה עם אח מטבח וסמיכת פוך, המחיר יקר (55000 לזוג) אבל אם רוצים להתפנק בגשם שווה ממש, בקלות נכנסים 3-4 אנשים בבקתה. יש שמועות שיש כמה מסעדות טובות פה בעיר אבל כבר נכווינו בעבר מאוכל צ'ילאני ולא בדקנו את זה.

יום 7 מקויוהאקי לווילה סרו קסטילו Coyhaique to Villa Cerro Castillo

לאחר שיטוט העיר ה"גדולה" של הקרטרה, שתית קפה שהיה כמעט טוב ב Café Peregrino וקצת מישוש של ציוד טיולים בחנויות של Patagonia ו The north face במרכז העיר המשכנו דרומה. יום לא ארוך של נסיעה, סה״כ שעה וחצי-שעתיים בכביש שכמעט כולו סלול. בדרך חובה לעצור בתצפית מדהימה Mirador Cerro Castillo לקראת ההגעה לכפר. בכפר עצמו אין כמעט שום דבר לעשות, יש כמה מכולות קטנות ומרכז מבקרים לא שימושי. ישנים בקמפסייט Nordic Patagonia, מאוד מסודר ונקי יש מטבח עם אביזרים לבישול וגז אבל לא הכי נחמדים בעולם (9000 לאדם להקים אוהל). לנו היה לילה קפוא ממש, אבל אחת המקלחות הכי טובות בקרטרה ככל הנראה.
תיאורטית אפשר לוותר על היום ולצאת מוקדם מקויוהקאו (שבע בבוקר כזה) ולהספיק לטייל בשמורה אבל אנחנו ממש לא ממהרים.

יום 8-10 סרו קסטילו Trek Cerro Castillo

השמורה פה מדהימה והיא השיא מבחינתנו של הקרטרה. כמו שכתבו במספר סיפורי דרך השמורה פה לא פחות ואולי יותר יפה מהטורס והפיץ רוי, לא לוותר!
אפשר לעשות בין טיול יום לטרק של 4 ימים והכל מומלץ, אנחנו עשינו שלושה ימים.
בכל מקרה אפשר להגיע עם רכב כמעט עד תחילת המסלולים. אנחנו הגענו ממש עד תחילת המסלול אבל יש שם חלק שכתוב שאפשרי לעבור רק 4x4 אמנם הרכב שלנו עבר אבל זה באחריותכם. הכניסה לשמורה יקרה, 19000 לאדם לביקור יומי ו30000 לאדם לכניסה ללילה ומעלה בשמורה. לא נפרט על הטרק כי כבר קיימים עוד פירוטים עליו פה באתר, והם עדיין רלוונטים.
את הרכב עם הציוד הנותר השארנו בחנית הכניסה לשמורה, יש ריינג'רים שישנים שם והמון מכוניות. בחזור מהטרק העברנו לילה נוסף בNordic Patagonia הפעם בחדר בהוסטל בעלות של 43 אלף לחדר זוגי. הייתה אחלה שמיכת פוך ורדיאטור קטן. המקלחת של ההוסטל אפילו מוצלחת יותר מאיזור האוהלים.

יום 11 מסרו קסטילו לריו טרנקילו Villa Cerro Castillo to Puerto Rio Tranquilo

יוצאים מאוחר מסרו קסטילו, כמה דקות אחרי היציאה מהכפר יש יציאה לכביש עפר שמוביל לקיר עם טביעות ידיים בנות אלפי שנים, מקום קטן ונחמד עם קצת היסטוריה והסברים. Museo Escuela - Paredón Las Manos. עלה 2000 פזו לאדם, מסלול של כ10 דקות לתוך השטח בשביל לראות הקיר עם הידיים.
משם רבע שעה על כביש סלול ומפה היפרדו יפה מהכביש הסלול, יורדים לכביש עפר עד סוף הקרטרה. עוד שעה ומשהו עד ריו טרנקילו, האגם בצבע מדהים אז תעצרו איפשהו לצהריים בתחילתו.
בריו טרנקילו יש שתי אטרקציות מרכזיות, שייט למערות השיש והליכה על קרחון סן רפאל. על קרחון כבר הלכנו במעבר הרוחות באל צ'לטן אז סגרנו קיאקים למערות השיש בלבד. מאנשים שעשו את ההליכה נשמע ממש שווה, יש מערות קרח שנכנסים אליהן, עולה 95000 לאדם בערך ונשמע די מושקע. את כל האטרקציות סוגרים ברחוב הראשי ליד האגם, יש מלא דוכנים של חברות ופשוט עוברים ומשווים מחירים.
הגענו בשיא העונה אז כמעט ולא היה לנו מקום לישון, בסוף סגרנו במקום היחיד שהיה פנוי, הוספדחה בשם La Gilberta hostal בקצה הכפר, היה נקי וזול אבל מעט רועש וללא מטבח לבישול בעלות של 40,000 לחדר של 3 מיטות יחיד.

יום 12 מריו טנקילו לצ'ילה צ'יקו Puerto Rio Tranquilo to Chile Chico

לקיאקים יצאנו בשבע בבוקר, מומלץ לצאת עם חברה שיוצאת מוקדם כי יש מעט רוח ומעט אנשים. יצאנו עם חברה בשם Suenos Del Sur שהיו אחלה והיינו רק 6 בקבוצה עם מדריך שדיבר אנגלית. מעולם לא עשינו קייאקים ולא ממש הסבירו לנו מה צריך להביא, לנו היה יום שמשי אז רצוי כובע שמש וקרם הגנה, במקרה שקריר אפשר להביא כובע חם, חמצוואר ומעיל כי לא אמורים להירטב (אלא אם מתהפכים מה שלא אמור לקרות). למרות שלא היה לנו ניסיון, קלטנו מהר את הטכניקה וזה לא מסובך כשאין רוח. בכל מקרה בחנו אותנו בהתחלה במקום רדוד ומי שהתסבך יכל לעלות על קייאק זוגי שהוא קל יותר לשליטה. מערות השיש היו מדהימות במיוחד בתאורת הבוקר כשהשמש מעירה אותם מהצד ונהנו לחקור אותם בלי עומס רב של סירות שמגיעות בהמשך היום.
לאחר חזרה לכפר, בהמלצת המדריך מהשייט יצאנו לנסיעה על כביש צדדי, x-728, שיוצא מערבה מהכפר (סיבוב חינמי ומרהיב ביופי של הנוף) הנסיעה לא מאוד נוחה אבל מאוד יפה לכיוון שדה הקרח של קרחון סאן רפאל, בק"מ 23 יש מפל מרשים (מופיע בגוגל) ובק"מ 45 בערך יש הוספדחה עם שולחן לצד הכביש, מקום נחמד לצהריים ולהסתובב חזרה. (איו צורך לסוע את כל הכביש).
מפה התכנון היה ליסוע עד לצ'ילה צ'יקו אבל בגלל המזג אוויר החם מצאנו במקרה חוף מדהים אחרי פוארטו גודל Puerto Guadal אז עצרנו לשעה וחצי של טבילה באגם (שוב היתרון הגדול של רכב ואוהל בקרטרה!).
בסופו של דבר ישנו בנקודה יפה עם שקיעה מהממת על האגם אך בלי הגנה מהרוח, בדרך כשעה לפני צ'ילה צ'יקו (תעזרו בiOverlander למציאת מקום נחמד).

יום 13-14 חזרה לברילוצ'ה וארגנטינה

יצאנו במעבר הגבול של צ'ילה צ'יקו, אכלנו סטייק זריז וזול בלוס אנטיגוס והחלנו את הדרך הארוכה והמשמימה חזרה לברילוצ'ה עם עצירת לינה בcabanas בדרך.

תוספות

התכנון המקורי היה למשוך כמה ימים נוספים לדרום הקרטרה דרך Cochrane ועד Tortel אך מצב הכביש עפר קצת שבר אותנו. בנוסף, אופי הטיול הסגפני ללא מסעדות, ולינה באוהל יחד עם קור עז בלילה, קצת התישה אותנו בגילנו ״המופלג״. בנוסף, חלקנו כמההו לסטייק טוב בארגנטינה במחיר של 2 אבוקדו ובננה במכולת שבורה בקרטרה. במקום זאת החלטנו לנצל את ימי ההשכרה הנותרים של הרכב באיזור 7 האגים בברילוצ'ה (מיותר) ושמורת הטבע Puyehue בצ'ילה (מדהים ומומלץ) או בפוקון ככה שגם אם נמאס לכם כמונו, תמצאו מה לעשות עם הרכב בצפון.
שמענו מהרבה מטיילים כי מעבר הגבול הרגלי מאל צ'לטן לo'higgins הוא אחד היפים במדינה אך אין דרך לעשות אותו ברכב כלל. בכלליות מדובר על חלק דרך די מסובך הכוללת הליכה עם כל הציוד, 2 מעבורות התלויות במזג אוויר והרבה חוסר ודאות וקצת התבאסנו שלא יכלנו לעשות את המקטע הזה והוא מומלץ מאוד למי שמצליח.