סובב פארק וונואז באלפים הצרפתים

הליכה של 10 ימים סביב הפארק הלאומי וונואז, אשר נימצאים בו פסגות אלפיניות, קרחונים, אגמים, מרבדים ירוקים ובהם שלל פרחים ובעלי חיים.

תאריך הטיולJuly 2018
עונה מומלצתיוני עד ספטבמבר

רקע כללי

פארק וונואז הוקם ב 1963 במטרה לישמור על אוכלסיית עזי הבר Bouquetin זהו הפארק הותיק בצרפת.
מיקומו דרומית לשמוני וגובל עם פארק Gran Paradiso באיטליה, שני הפארקים ביחד מהווים את שמורת הטבע הגדולה במערב אירופה. הפארק משתרע על פני 530 אלף דונם, יש בו 107 פסגות מעל 3000 מ' (הגבוהה 3856 מ'- La Grande Casse), יש בו כ 500 ק"מ של שבילי הליכה וכ 60 בקתות.

אנחנו יצאנו זוג בני 55 בכשר לא רע, בעלי ניסיון בהליכות ארוכות.
מכיוון שהיציאה לטרק הייתה קצת ברגע האחרון (התיכנון עצמו כבר היה מוכן כמעט שנה), לא הינו החלטיים לגבי מספר מקטעים, כך שלא הזמנו מקומות בכל הביקתות. בנוסף רצינו להתנסות בשינה באהל, אז סחבנו ציוד ללינה בשטח (יש לנו ציוד טוב וקל מישקל), בסופו של דבר באחת הביקתות לא היה מקום וצלחנו לילה גשום אבל יבש בתוך האהל.
לאלו שרוצים ללון בביקתות (מומלץ) הזמינו מקומות מראש, אפשר לעשות שינויים תוך כדי תנועה.
לאלו שרוצים ללון רק באהל, יש לשנות את המסלול המתואר, מכיוון שבתוך הפארק עצמו אסורה לינה באהל, ולא בכל ביקתה יש אפשרות כזו.

הגעה
אנחנו נחתנו בג'נבה
שכרנו רכב בצד הצרפתי של שדה התעופה, זול יותר, פשוט בשביל לחסוך זמן ולטובת הנוחות.
לצערי לא אוכל לתת הנחיות על הגעה בתחבורה ציבורי. אני יודעת שיש בעיירה תחנת רכבת.

בעיירה Modane יש מרכז מידע של הפארק שבו ניתן לירכוש מפות ולקבל מידע, בעיירה זו עשינו קניות לקראת הטרק עצמו, יש סופרמרקט גדול בקצה העיירה, לאלו שלא יגיעו עם רכב, אל דאגה ברחוב המרכזי יש מיני מרקט, מעדניה ומאפייה שהיא גם בית קפה.

המסלול
אנחנו בחרנו ללכת את הסיבוב של ה 11 יום לפי התאור בספר TOUR OF THE VANOISE by Kev Reynolds בהוצאת CICERONE, שזה למעשה הליכה על חלק מה GR5 וחזרה על ה GR55 שזו ניגזרת מה GR5, הליכה בחלק הגבוהה.
ספר נוסף שאפשר להעזר בו, לדוברי צרפתית, La Vanoise בהוצאת TopoGuides, אולי יש אותו באנגלית.
ניתן לקצר את המסלול ל 4 - 6 ימים, בתאור המסלול אציין היכן אפשר לעשות זאת, אבל יש עוד מגוון של אפשרויות, בפארק הזה יש הרבה מאוד שבילים ואפשרויות.

סימון
הסימונים מאוד ברורים ונוחים, יש את השלטים הצהובים המורים לכיוון הביקתה או הפס או העיירה, לכן חשוב לדעת את כיוון ההליכה ואלו אתרים יש בדרך, כתוב עליהם זמן משוער ורשום שם השביל GR5 או בחלק השני GR55, בנוסף יש סימונים על הסלעים של כחול,לבן,אדום, בתוך שטח השמורה ואדום לבן בשאר האזורים.

מים
ברוב הימים יש נחלים קטנים שאפשר למלא בהם מים
אנחנו סחבנו ליטר וחצי כל אחד

זמנים
כל הזמנים שאציין בסיפור דרך הם ברוטו, כולל עצירות, זה אומר שלקח לנו שעה יותר ממה שמצויין בספר.

לאחר לילה ב Modane, קניות בסופר וביקור במרכז מידע לקנות מפות , נסענו עם הרכב לתחילת מסלול ההליכה Refuge de I'Orge're.

השביל עצמו מתחיל מ Modane, טיפוס של 880 מ' שמתואר בספר שלוקח 3 - 1/2 3 שעות, אנחנו כאמור לא הלכנו את הקטע הזה.

הגענו לביקתה בצהרים והלכנו במסלול מעגלי של כשעתיים באזור הביקתה, כבר שם ניגלה לנו נוף מדהים ורק עשה לנו חשק להתחיל את הטרק.

יום הליכה ראשון

מ - 'Orgere ל - Plan Sec
11 ק"מ
5 וחצי שעות

היום הראשון להליכה הוא יום יחסית קל, היתרון הגדול הוא שמתחילים מתון, ביום זה הפרשי הגבהים אינם גדולים, כך נותנים לגוף להתרגל לתרמיל ולעליות, לרגליים לנעלים ולעניים לנופים.
אנחנו הולכים ונהנים ולכן ההליכה שלנו קצת איטת, עושים הפסקות להסתכל על הנוף, לצילומים וגם לקחת אויר רגע..
לאחר לילה בחדר לבד, היו באותו לילה כעשרה אנשים, קמנו נירגשים להתחיל את ההליכה.
לשימחתינו התעוררנו ליום יפה ושמשי, איזה כיף מתחילים.
החלק הראשון של ההליכה בתוך יער אורנים ובעליה, אחרי כ 15 דקות הליכה רואים את הביקתה Doran ששם יש אפשרות ללינה באהל.
בתוך היער הלכנו כשעה, אט אט העצים נעלמים ומתגלים מרבדים ירוקים ואז מתגלה הנוף של העמק מתחת וההרים ממול.

השביל הולך מעל העמק עד שמגיע למעבר הרים קטן בגובה 2287.
שם בצד ימין של השביל יש עליה לתצפית על העמק, שווה ביותר לעולת ולשבת על המצוק מעל העמק ומקום טוב לנשנוש קל.
משם השביל פונה שמאלה לתוך עמק קטן, ממשיכים עם השביל, מתחתינו מתגלים שני אגמים גדולים, בשלב מסויים מגעים לצומת שבילים כאשר הימיני מוריד בדרך תלולה לכיוון האגם, אנחנו ממשיכים ישר ולא יורדים בשביל.
השביל במגמת טיפוס קל, מגיע לגובה 2410, חוצה נחלים קטנים ואחד גדול, שם בחרנו לשבת לארוחת צהרים.
אחרי העצירה ליד הנחל ישנה ירידה משמעותית לעמק הקטן ומיד אחריה עליה לרכס ממול עד שמגעים לביקתה Plan Sec.

כאן לא היה לנו מקום בתוך הביקתה, ידענו זאת מראש, למרות שיש עוד אפשרויות לינה במרחק של חצי שעה הליכה, החלטנו שזה המקום המתאים להתנסות בלינה באהל אבל את הארוחות נאכל יחד עם כולם.
בביקתות שיש אפשרות להקים אהל יש אפשרות להזמין ארוחת ערב/בוקר ופיקניק.
האוירה בארוחת בביקתה ניפלאות, פוגשים אנשים, שומעים סיפורים ומקבלים מידע על המסלול, לא הייתי מוותרת על זה.
שם הסתבר לנו שאנחנו הולכים הפוך מרוב ההולכים.
הקמנו אהל לתפארת, התמקמנו לליה ואז החלה סערה, רוח גשם, ברקים ורעמים אבל האהל נתן לנו הגנה מושלמת, קמנו יבשים ורעננים להמשך ההליכה.

יום שני להליכה

מ - Refuge de Plan Sec ל - Refuge de I'Arpont
18 ק"מ + 4 ק"מ
6 וחצי שעות

לאחר לילה גשום קמנו ליום מעונן אבל ללא גשם, תמיד טוב להסתכל על הצד החיובי.
הרוח הקלילה הצליחה ליבש את רוב האהל, לאחר ארוחת בוקר קיפלנו אהל יבש ברובו.
ההליכה ביום זה אינה תובענית במיוחד, אין הפרשי גובה משמעותיים ובכל זאת הגענו מאוד עייפים, אולי בגלל שהינו נירגשים מהלינה באהל ומהגשם והשינה לא היתה מספיק עמוקה.
ביום זה מתחילים להרגיש את עוצמת היופי של הפארק, מדרונות שהופכים מצוקיים יותר, אל חשש לא הולכים על שפת המצוק, קצה הקרחונים מתגלים ויובלי מים רבים.
מהביקתה יורדים חזרה לשביל, שניכנס לשטח ובו שילטי סקי, שלא יבלבלו אתכם, חפשו את השלטים הצהובים של מסלול ההליכה, הם מאוד ברורים.
השביל חוזר ללכת לאורך המדרון על קו גובה אחיד פחות או יותר, כאשר רואים מתחתיו את העמק, מישני צידי השביל רואים אזורי מירעה של כבשים ומידי פעם רואים את העדרים.
אחרי כשלושה ק"מ השביל מטפס בשני שלבים של זיג זג, הראשון זיגזגים קטנים והשני בזיגזגים ארוכים.
השביל הוא מאוד ברור, על השלטים מצוין שם הביקתה.
השביל ממשיך עם עליות וירידות , מידי פעם יש חציית נחל, פעם יובל קטן שמדלגים על אבנים ופעם נחל משמעותי שהחצייה נעשית על גשר, קצת מעייף לעלות לרדת, אבל הנוף ניפתח יותר ויותר.

הגענו לביקתה בסביבות שתיים בצהרים.

זו ביקתה גדולה, חדרים יחסית מרווחים, סידור המיטות לא מאוד צפוף.

לאחר מנוחה קלה החלטנו לעלות לאגם, למרות שהשמיים החלו להתקדר.
מרחק האגם מהביקתה הוא שני ק"מ, עליה של 400 מטר גובה - תלול, בשילוט ובספרים רשום שעה וחמש דקות, לנו זה לקח שעה ורבע.
למרות שזו עליה מאתגרת, תלולה בתחילה, מתמנת וחוזרת להיות תלותה, מסומנת ממש גרועה, פה ושם רוג'ום, שווה כל מטר של עוליה.

הירידה כבר מהירה יותר.
הגענו לביקתה וגשם החל לרדת

יום שלישי להליכה

מ - Refuge de I'Arpont ל - Refuge du Plan du lac
12 ק"מ
6 שעות הליכה
* ביום זה אפשר "לחתוך" את המסלול ולקצר את הטרק ל 5 ימים

זהו אחד הימים היפים והמרשימים של הטיול כולו, מתחילים להכנס לעומק השמורה, עוברים אגמים של הפשרת שלגים, מתקרבים לקרחון, הנוף משתנה לנוף פראי וחוצים הרבה יובלי מים.
ביום זה למעשה מקיפים את הערוץ של נחל דורון.

בחלקו הראשון של היום אין הצטלבויות שבילים, שביל ברור וברובו נוח.
הבוקר מתחיל בעליה קלילה ומשם השביל ממשיך ללא הפרשי גובה משמעותיים עד לאזור האגמים, מידי פעם יש לחצות יובלים רחבים, דילוג מאבן לאבן.
כדאי להרים את הראש מידי פעם, באזור זה סיכוי גבוה ליפגוש עזי הרים, מרמיטות פוגשים כל הזמן.

יש סידרה של מספר אגמים, רק לבחור על שפת איזה אגם רוצים לעשות את המנוחה, המרחק בינהם לא גדול.

מהאגמים השביל ממשיך בטיפוס קצר ואז מתחילה ירידה לעבר צומת השבילים, בשליש העליון של הירידה השביל מתפצל, שמאלה לביקתת Col de la Vanoise - כשלוש שעות הליכה, ימינה לביקתת du Plan du lac.
אנחנו ממשיכים ימינה בירידה עד שמגעים לכביש סלול.
רוב המטיילים פונים שמאלה לביקתה Col de la Vanoise כשראיתי אותם הולכים לשם, למעבה הנופים שבשמורה, עברה בי מחשבה שאולי כדאי לחתוך, הנופים עוצמתיים יותר ואולי אני אפספס את כל זה.
אז אני עושה לכם ספויילר קטן, עוד חמישה ימים נעבור בעמק הזה ונלך לכל אורכו, לא מפספסים כלום רק מרוויחים.

מכאן אפשר לעצור ללילה בביקתת d'Entre Deux, זה מתאים למי שעלה בבוקר לאגם Arpont.
או להמשיך לביקתת du Plan du lac.

אנחנו ממשיכים ל du Plan du lac, באמת מתרחקים קצת מהשמורה עצמה, אבל הנופים לא פחות מרשימים. הולכים קצת על הכביש הסלול, מחפשים מימין שלט צהוב לכיוון הביקתה ואז עולים כחצי שעה ארבעים דקות.

ביקתה נוחה ונעימה, ממוקמת במקום יפיפה, ממנה יוצאים הרבה מסלולי יום .

יום רבעי להליכה

מ - Refuge du Plan du lac ל - refuge-vallonbrun
18 ק"מ
7 שעות

יום שהפתיע אותנו בנופיו היפים
יוצאים מהביקתה ואחרי כ 10 דקות מגעים לאגם יפיפה, השביל מתחיל בירידה קלילה של כחצי שעה עד לרחבת חניה. לפני הרחבה יש הצטלבויות שבילים, יש לשים לב לשילוט שייכוון ל Refuge du Cuchet. פונים שמאלה בשביל עפר רחב, מאוד קל לבחור בשביל הנכון.
השביל עולה במתינות בדרך עפר, בדרך פוגשים בתי חווה (מוכרים גבינות מדהימות בטעמן), אחרי הליכה של כשעה וחצי הדרך מסתיימת והופכת לשביל הליכה צר.
למעשה השביל הולך מעל עמק דורון, ממולינו אפשר ליראות את השביל לביקתת Arpont.

השביל ממשיך בעליה מתונה עושה תפנית שמאלה ומתחיל לרדת לתוך היער בירידה תלולה עד שמגעים לדרך עפר, פונים שמאלה בדרך עפר בעליה קלה, השביל יוצא מהיער ושוב ניגלים מרחבי העשב ומספר בתי חווה.
בשלב מסוים השביל פונה שמאלה ל Refuge du Cuchet,
15 דקות עליה .
הביקתה אינה מאויישת, אבל פתוחה, יש בה כ 10 מיטות, מיטבחון קטן ומקום לאכול. אנחנו עצרנו שם לצהרים.
משם השביל ממשיך עוד כשעתיים עד ביקתת vallonbrun
זהו יום הליכה ארוך מהימים שהלכנו עד כה, אך מאוד מתגמל.

זו העונה הראשונה שהביקתה מתפקדת עם הבעלים החדשים, הביקתה משופצת ומחודשת ומאוד כיפית, הם ממש נחמדים ומסבירי פנים.
היינו שישה מטיילים, כך שהיה אינטימי ונעים.
למרות שהביקתה יושבת על השביל של ה GR5, רוב ההלוכים על השביל בוחרים ללכת בחלק הגבוה של השביל GR55, שעוד נגיע אליו ולכן פוגשים בקטע פחות מטיילים.

יום חמישי להליכה

מ - refuge-vallonbrun ל - Bonneval-sur-Arc
16 ק"מ
5 שעות

יום שבחלקו הראשון ירידה תלולה עד לעמק , כ 550 מ' ירידה, ובחלקו השני הליכה מתונה לאורך הנהר עד לעיירה Bonneval-sur-Arc, מי שבוחר (כבר אתן אפשרות נוספת להגיע לעיירה) ללכת לאורך הנהר (כמונו) צריך לעקוב אחר השילוט לכיוון Chemin du Petit Bonheur או GR5E. הולכים משמאל לנהר, לא חוצים אותו בשום שלב, גם לא את הכביש. זו הליכה כמעט במישור בשביל רחב, שלעיתים ניגלים נופים יפים ועיתים הוא סתמי. עוברים מספר עיירות בדרך.

למי שלא מעוניין ללכת בשביל התחתון והרחב ורוצה לאתגר את עצמו, ימשיך לעקוב אחרי השביל והסימון של GR5, הפיצול הוא כקילומטר אחרי העיירה Bessans (יש לשים לב כי בקטע הזה הסימון לקויי ופחות ברור, יש שלט צהוב בודד שמכוון לשביל צר שמתחיל לטפס).
מכיוון שלא הלכתי בו אני לא יודעת לתת עליו פרטים.

אנחנו שהלכנו בשביל הנח והקצת משעמם הגענו ב 13:00 למלון שלנו.
ממליצה להגיע לעיירה הזו מוקדם, מעבר לזה שהספקנו לכבס ולייבש, טיילנו לנו בנחת בסימטאות העיירה המקסימה , עצרנו לקפה/בירה, הספקנו להשלים קניות בסופר, גבינות ולחם וגם פשוט לנח קצת.
הרגשנו קצת תיירים רגילים.
זו עיירה קטנה ועתיקה, סביב הכיכר הקטנה בתי קפה, במעלה הרחוב מוצאים את האזור החדש יותר ובו סופר מרקט וה tourist office .

זו עיירה קטנה ולכן אין מגוון רחב של מקומות לינה.
בכיכר, באזור העתיק של הכפר יש את Gite d'etaqe Auberge d' oul טל' 04-79058799

ליד ה tourist office ישנו refuge ללא שם

אנחנו התפנקנו לנו במלון Glacier des Evettes שהיה חביב, אבל לא יותר מזה. הזמנו מקום דרך אתר Booking

יש בעיירה כמה מסעדות, אנחנו בחרנו במסעדה איטלקית מול tourist office שהייתה מצויינת.

יום הששי להליכה

מ - Bonneval-sur-Arc ל - Val d'isere
13 ק"מ
6 וחצי שעות
(עליה 4 שעות, ירידה שעתיים)

אחרי התפנקות ב Bonneval-sur-Arc, מצפה לנו יום מאתגר, עליה של 1000 מ' וירידה של 980 מ'.
השביל חותך את הכביש בין שתי העיירות, נחשב לאחד הכבישים היפים והמאתגרים לרוכבי אופניים ואופנועים. לאורך העליה בשביל פוגשים מידי פעם את הכביש.
זוג שפגשנו שהלך הפוך, סיפר לנו שחלק גדול מהדרך הלכו על הכביש כי השביל היה מכוסה בשלג חלק (הם ירדו את הקטע הזה)
מאחורי ה tourist office ישנה שוקת מים ומעליה פניה ימינה לרחוב, שם מתחיל השביל, שימו לב יש סימונים על הכביש, על העץ ואז הוא נעשה ברור.
השביל מתחיל מאוד תלול עד שפוגשים לראשונה את הכביש (כשעה הליכה), הולכים חמש דקות על הכביש בזהירות, בעיקול פונים שמאלה לשביל עפר, יש סימון ושילוט צהוב. כאן יש קטע הליכה מתון לאורך נחל זורם, פשוט מדהים!

ממשיכים לעלות, שוב מגעים לכביש ליד מבנה ישן בן שלוש קומות, שם פונים שמאלה לשביל צר וממשיכים לעלות, כאן כבר פגשנו שלוגיות שאיתגרו אותי קצת (בגלל השיפע).
שוב השביל הופך תלול ושוב מגעים לקטע כביש, הפעם נושקים לו (יש התרחבות בכביש לחניית רכבים), לפי השלטים הצהובים הבנו שיוצא מכאן שביל לפיסגה, לא חלק מהשביל שלנו.
אחרי שנחנו קצת מהעליה התלולה המשכנו בעליה תלולה יותר, שנמשכה כחצי שעה והגענו לפס!
Col de l'lseran בגובה 2764 מ'.
בפס עצמו חגיגה של רוכבי אופניים, אופנוענים וסתם מטיילים שהגעו ברכב. יש במקום בית קפה וחנות מזכרות.
אכלנו, נחנו והמשכנו בירידה.
הירידה עוברת בחלקה העליון באזור של רכבלים וסקי, יש משהו מרגש להגיע לפס ובבת אחת ליראות את הצד השני, אפילו שהוא פחות טבעי.
הירידה לוקחת כשעתיים עד לעיירה Val d'isere, עיירת סקי גדולה.
כשניכנסים לעיירה ה GR5 עובר ברחוב המרכזי.

אנחנו ישנו במלון Bellier כ 300 מ' מהמרכז, נחמד
הזמנו ב באתר Booking, יש המון אפשריות לינה בעיר הזו.

יום השבעי להליכה

מ - Val d'isere ל - Refuge de la Leisse

18 ק"מ
7 וחצי שעות

יום הליכה ארוך ומאתגר, עוברים שני פסים, לכן התחלנו יחסית מוקדם.
לפי המפה ותאור בספר השביל עובר ברחוב הראשי כלפי מטה, פה ושם פוגשים סימון של ה GR5, כדאי להיות ערניים. עוברים תחנת דלק ושם פונים שמאלה לרחוב שמסתיים בתוך חורש, הולכים קצת בחורש, אבל עדין לא לעלות על שביל שמטפס פנימה, הולכים פחות או יותר לאורך הנהר (מצד ימין לנו), עוברים את הקופות של המונורייל (היה לקראת סיום הבניה) , ממשיכים ישר עוד כחמש דקות ופונים שמאלה, ממול רואים קומפלקס מבנים גדול, כל האזור הזה בבניה, כך שזה בטח ישתנה. תחפשו את סימון של ה GR5, לרוב מוצאים אותו. האזור הזה עמוס בשבילים והאפליקציה של MAPSME הראתה הרבה אפשרויות, החלטנו לא לההסתמך עליה.

בסופו של דבר מצאנו את הדרך, אומנם לא טעינו בדרך אבל כל הלבטים גזלו כחצי שעה.
מתחילים לעלות בתוך החורש בשביל ברור, במקביל לשביל ההליכה ישנם שבילי אופניים של דאון-היל, לא כדאי להתבלבל בשביל, הם יורדים מהר, מאוד ברור מה להולכים ומה לרוכבים.
הכיון שצריך לחפש על השלטים הוא Pas de la Toviere.
יוצאים מהחורש וממשיכים לעלות.
בדרך עוברים מנחת למטוסים קלים, בדיוק מטוס המריא ואחר נחת, מגניב...
זו עליה של כ 500 מ' גובה, כשעתיים הליכה, עד ל Pas de la Toviere.

מכאן יורדים לעבר העיירה Tignes-Le-Lac, גם זו עיירת סקי בחורף וקיט בקיץ בזכות האגם שברכזה, התאור מטעה... זו עיירה ממש לא מזמינה, לא יפה ואין בה שום ייחוד, חשבנו לעשות בה עצירה לאכול, אבל ויתרנו.
גם כאן האזור בתנופת פיתוח ועוברים ממש קרוב לאתר בניה, מה שחשוב ליזכור שיש ללכת בגדה השמאלית של האגם, יש טיילת שמקיפה את האגם.
כשמתקרבים לכביש ומצד שמאל מגרש גולף, יש ליפנות שמאלה וללכת לכיון העיירה Val Claret, בכיכר ליפנות שמאלה, עם הכביש ולעלות עד לקצה העיירה, להמשיך עם הכביש שמתעקל, עוברים מתחת לרכבל.
מי שרוצה יכול לעלות כאן עם הרכבל ולחסוך חלק נכבד מהעליה.
אלו הממשיכים רגלית, ממשיך עם השלטים הצהובים, כאן השביל הופך ל GR55.

עולים 750 מ' עד ל Col de la Leisse בגובה 2750
בחלק הראשון של העליה עולים לאורך הרכבל, אך בשלב מסויים השביל מתעקל ימינה והנוף שניגלה מכל הכיוונים עוצר נשימה , ככל שמתקדמים השטח מכוסה בשלוגיות ואנחנו מוצאים את עצמינו הולכים בשלג. העליה בחלק זה לא תלולה מאוד כך שההליכה בשלג היא בסדר.
אחרי כשלוש שעות אנחנו מגעים לפס, זהו פס "רחב" מגעים לפיק ומה שרואים מהצד השני הוא כמו משטח שלג גדול, אז גם הירידה לא מאוד תלולה וגם היא ברובה נעשית על שלג.
מכאן יש עוד כשעה וחצי עד לביקתה.
המקטע הזה של הטרק הוא היפה ביותר בעיניי.

Refuge de la Leisse היא ביקתה לא גדולה, מבודדת יחסית. מכניסים כמה שיותר מיטות על כן הן מסודרות בצפיפיות, השירותים והמקלחת נימצאים בחוץ, האוירה בבקתה הזו פשוט ניפלאה, קטנה, צפופה ומלאה

יום השמיני להליכה

מ - Refuge de la Leisse ל - Refuge Barmettes
14 ק"מ
5 וחצי שעות

גם הלילה היתה סערה בחוץ, למזלינו כל ימי הטיול בזמן ההליכה לא ירד גשם, אבל בהרבה מהימים החל גשם אחה"צ ערב ולמחרת בבוקר פסק.
כך גם ביום זה, אומנם היה קריר בבוקר אבל גשם לא ירד לשמחתנו.
ביום זה רצינו ללכת עד ל Refuge Col la Vanoise, למתוח את היומיים האחרונים על שלושה ימים, להגיע מוקדם לביקתה וללכת מסלול יום באזור, לא היה מקום בביקתה גם לא באהל (התקשרנו שלושה ימים לפני).
גילינו שבשבת הביקתות ה"נחשבות" מתמאלות מהר. במשך השבוע רוב הביקתות לא היו מלאות.
לאור המצב הזמנו מקום ב Refuge Barmettes שהיה שווה את השינויי.

גם היום הזה הוא אחד הימים היפים, אם ביום השלישי להליכה (בנקודת הקיצור) הרגשתי קצת באסה שאני לא הולכת עם כולם? עכשיו מגעים מתוך הואדי המדהים, כמו ללכת בכוכב אחר, הרים מקיפים מכל הכיוונים, הקרחון מבצבץ לו, מרבדי שלג, נהר זורם בתוך מנהרות שלג קפוא, פשוט מושלם.
ההליכה במגמת ירידה מתונה כשעתיים פלוס מינוס, עד שמגעים לגשר, חוצים את הנהר על הגשר, מכאן מתחילה עליה לעבר Col la Vanoise.
באמצע העליה יש פיצול שבילים, ישר ל Refuge Col la Vanoise (הכיוון לשם אנחנו הולכים) ושמאלה ל
Refuge de I'Arpont, שם ישנו ביום השלישי. הרבה מטיילים שהולכים את ה GR5 הולכים את ה GR55 עד לחיבור הזה ומכאן חזרה לGR5 מתחת ל Refuge de I'Arpon. גם כאן רוב המטיילים פנו ל Refuge de I'Arpon, אבל עכשיו אין בי שום רצון להמשיך איתם...

מהפיצול ממשיכים בעליה קצרה עד שהשביל מתמתן ושוב מתגלה נוף אחר, הרבה מים ופסגות.
עוברים אגם כחול ויפה ולמרות שלא היה מאוד חם בחוץ, טבלתי בו ו... השמיים הם הגבול, מדהים מדהים.
עוד קצת ומגעים ל Refuge Col la Vanoise.
כאן אפשר לעצור לצהרים, או לישון אם יש מקום.
זה איזור מרשים עם נופים לGrande Casse- הפסגה הגבוהה בפארק ולקרחון שיורד ממנה.
מכאן ירידה של כ 500 מ' עד ל Refuge Barmettes, כעיקרון בספר מומלץ להגיע עד ל Pralognan-la-Vanoise, לנו לא התאים לינה בעיר גדולה אז קיצרנו את היום הזה על חשבון היום הבא.

הביקתה הזו הכי מפנקת שהיינו בה, אוכל מעולה, חדרים מרווחים, מים חמים חופשי, והבונוס העיקרי שהיינו בה לבד!
המחיר כמו בשאר הביקתות אם לא זולה יותר

יום תשעי להליכה

מ - Refuge Barmettes ל - Refuge de Poclet Polset
15 ק"מ
6 שעות

התעוררנו לערפל שלא ריאנו מה קורה קדימה, יש למזג אויר כזה את היופי שלו.

היום הזה יורדים 600 מ' ועולים כמעט 800 מ'
האמת שבשלב הזה של ההליכה הכשר הגופני משתפר והעליות והירידות כבר פחות מאיימות.
עד ל Pralognan-la-Vanoise השביל ברור וברובו נוח.
מגעים לתחנה של הרכבל וממשיכים לרדת, השביל חוצה את הכביש גישה וניכנס ליער, ממשיכים לרדת איתו עד שמגעים לעיירה.
פונים שמאלה, עוברים דרך אתר הקפינג עד שניכנסים עם דרך רחבה לתוך היער ומתחילים לעלות עד סוף היום.
בשילוט הולכים לכיוון Les Prioux כשעה וחצי מ Pralognan-la-Vanoise.
אחרי Les Prioux יש לחפש בשילוט La Motte Chalet עוד כחצי שעה, משם השביל נישאר רחב ועולה ועולה עד שמגעים ל Refuge de Poclet Polset.
בקטע זה של השביל פוגשים מטיילי יום.
ב - Refuge de Poclet Polset, תניחו את הדברים ואחרי בירה קרה לכו לאגם, מרחק של 20 דקות, אחד היפים שפוגשים בדרך.

הביקתה הזו מעוצבת בסגנון מודרני (פחות מרשימה בעניי), צוות צעיר מנהל אותו ובארוחת הערב יש אוירה מעולה.זו אחת הביקתות הפופולריות אז כדאי להזמין מקום מראש.

יום עשירי להליכה, יום אחרון

מ - Refuge de Poclet Polset ל - I'Orgere, נקודת ההתחלה
10 ק"מ
4 שעות

זהו יום יחסית קצר, הליכה עד I'Orgere, שם השארנו את הרכב. לאלו שהתחילו בעיירה Modane, יש עוד כשעתיים ירידה לעיירה.

ביום זה עוברים פס של 2800 מ' לערך, המעבר הזה תלול יחסית, המעבר נעשה באוכף קטן לכן כדאי לבדוק שאין שלג שמכסה את המעבר, אז הוא יכול להיות מסוכן וגם שלא הולכים בערפל והראות לא טובה.
בחודש יולי שטיילנו לא הייתה בעיה למרות כמויות גדולות של שלג שירד באותו החורף.

יצאנו מאוחר, 08:30, לתת לעננים לעלות, רצוי ליראות את האוכף בכדי לדעת באיזה שביל לבחור, בגלל כמויות השלג השביל לא תמיד ברור.
עולים כ 400 מ' גובה לפס Col de Chaviere, לקראת הפס השביל נהיה תלול ומכוסה שלג, הקטע האחרון שלו תלול ועובר על דרדרת אבנים קטנות.
ההגעה לפס מתגמלת במיוחד, נופים עוצמתיים משני צידיו.
מכאן הירידה נימשכת כשעתיים, יורדים כ 850 מ' גובה.

אחרי הליכה של כ 45 דקות מהפס מגעים לפיצול שבילים, שניהם מגעים - Modane, אך השמאלי עובר דרך ביקתת I'Orgere.
ממש לפני הפיצול, רגע לפני שניפרדים מההרים והיופי הזה, נימצא אגם Partie ששוה טבילה בו.
משם השביל יורד עד לביקתה.

• את הביקתות כדאי להזמין טלפונית, ישנן ביקתות שתקשורת האינטרנט לא תמיד עובדת.
  • בפארק ישנן עוד הרבה אפשרויות למסלולי הליכה רב יומיים, רק אחרי שקניתי את המפה ראיתי את מגוון המסלולים.
  • רצוי לברר את מצב השלג בפסים, השנה היתה שנה מושלגת והפסים נפתחו מאוחר מהרגיל.
  • ללכת עם מקלות הליכה, בעיקר בגלל ההליכה בשלג
  • אין צורך ליסחוב יותר מליטר וחצי מים, יש הרבה מקומות למלא מים.
  • עלות ממוצעת של לינה וארוחת בביקתות עומד על כ 50 ארו לאדם
  • למטיילים עם אהל, תבדקו באלו בקתות יש אפשרות כזו ותבנו את ימי הליכה לפי זה
  • התשלום בביקתות במזומן בלבד
  • למי שתהה מה זה GR5 שמוזכר בתאור דרך. ה GR5 הוא מסלול שמתחיל ברוטרדם הולנד עובר דרך בלגיה, לוקסנבורג שוויץ ומסתיים בניס צרפת, אורכו 2290 ק"מ. פגשנו מספר מטיילים שהתחילו את השביל בג'נבה ומסיימים בניס, הליכה של כחמישה שבועות.
  • המסלול המתאור הוא מעגלי, ניתן להתחיל את הסיבוב בכל אחת משלשת העיירות הגדולות. התחלה מ Modane היתרון, ברכב אפשר להגיע לביקתה הראשונה ולהשאיר את הרכב שם, חוסך טיפוס בתוך היער, ומתחילים את ההליכה ביום יחסית קל, מאפשר לגוף להסתגל. התחלה מ Val d'isere עיירה גדולה מאוד,יש תחבורה ציבורית עד לעיירה , במסלול לא מגעים ל Modane חוסך את העליה והירידה. מ Val d'isere יש אוטובוס ל Val Claret וחסוך את הקטע הראשון של היום הזה. היום הזה, במידה והולכים את כל הקטע, הוא יום הליכה מאתגר. התחלה מ Pralognan-la-Vanoise גם זו עיירה גדולה ויש תחבורה ציבורית לכאן, מתחילים את ההליכה בטיפוס .
  • את שביל אפשר ללכת הפוך ממה שמתאור (אנחנו הלכנו נגד כיוון השעון), אם מתחילם מ Modane צפויה עליה משמעותית. התחלה משתי העיירות האחרות אין הבדל משמעותי.