Tour des Glacières de la Vanoise

5 ימי הליכה בפארק ונואז באלפים הצרפתיים

תאריך הטיולSeptember 2023

במסגרת חגיגות שנת ה-50 שלי, ולאחר שעשיתי ביולי האחרון טרק עם אישתי של 6 ימים על הויה אלפינה שבאלפים השוויצרים, יצאתי לטרק עם בני הבכור שבקרוב יהיה בן 23. הפעם החלטנו על טרק בקתות על מנת לטעום את החוויה, כי עם אישתי עשיתי טרק כפרים.
חיפשנו איזור באלפים שקרוב לשדה תעופה, והחלטנו לטוס לטורינו משם ניתן להגיע למסלולים רבים באלפים האיטלקים או הצרפתים.
לאחר חיפושים, מעבר על מפות, וקריאת סיפורי דרך, ננעלנו על פארק ונואז באלפים הצרפתיים, וספציפית על מסלול סובב קרחון ונואז שמתאים ל-5 ימי הליכה.

ארגונים ולוגיסטיקה

כ-5 חודשים לפני הטרק הזמנו טיסות ריינאייר לטורינו מה-2.9 עד ה-9.9, יציאה ביום שבת אחר הצהריים, עם כוונה לישון בטורינו עם ההגעה, ולמחרת ביום ראשון בבוקר להתחיל לנוע לכיוון תחילת הטרק. טיסת חזור הוזמנה לשבת שאחרי, כך שיהיו לנו 5 ימי הליכה מלאים מיום שני עד יום שישי.
כ-4 חודשים לפני הטרק, ולאחר שנסגרנו על המסלול, נקודת ההתחלה והסיום של הטרק (מעגלי), והבקתות שבדרך, עשינו את הזמנת הלינות בביקתות. בכל ביקתה הזמנו מקום בחדרים משותפים עם ארוחת ערב ובוקר.
לגבי הגעה לטרק וחזרה ממנו היתה התלבטות בין רכבות להשכרת רכב, לאחר בדיקת עלויות הרכבת החלטנו שבתוספת עלות לא גדולה עדיף לשכור רכב הכי קטן שאפשר על מנת להגיע לתחילת הטרק, להחנות ל-5 ימים, ולחזור בסיום הטרק לשדה התעופה (בדיעבד הסתבר שמפולת סלעים השביתה את קו הרכבת שבוע לפני שהגענו, ובכל מקרה היינו צריכים לשכור רכב כדי להגיע לתחילת המסלול).

הגעה לתחילת הטרק ב-Refuge de l'Orgère

הגענו בשבת אחר הצהריים לשדה התעופה עם תיקי הגב שארזנו בצורה הכי מינימלית שיכולנו. יצאנו בטיסת ריינאיר לטורינו, ועם הנחיתה לקחנו מונית למלון Jet Hotel שנמצא בקרבת הטרמינל. ליד המלון מצאנו סניף של בורגר קינג שסגר לנו את הרעב שלפני השינה.
למחרת בבוקר קמנו, אכלנו ארוחת בוקר טובה במלון, חזרנו במונית לטרמינל על מנת לקחת את הרכב השכור ולצאת לכיוון האלפים הצרפתיים. בדרך עצרנו בסניף של דקטלון כדי לקנות בלון גז לערכת הקפה.
בחרנו לנסוע בדרכים צדדיות ולא באוטוסטרדה כדי להנות מהנוף. בדרך עצרנו להפסקת קפה באגם Lac du Mont-Cenis. משם המשכנו לבקתה, התמקמנו בחדר, אכלנו משהו, ויצאנו לטיול קטן באיזור הבקתה.
בחדר שקיבלנו היו 8 מיטות, במקלחת היו מים חמים. אכלנו ארוחת ערב ב-19:00, החלפנו חוויות עם השותפים שלנו לחדר - שני צרפתים ושתי הולנדיות, ופרשנו לישון לקראת יום ארוך שמצפה לנו למחרת.

יום 1: מ-Refuge de l'Orgère ל-Refuge du Roc de la Pêche

התחלנו את הבוקר בשעה 7:00 בארוחת בוקר דלה ויצאנו לדרך ב-7:30. המסלול מתחיל ליד הביקתה עם סינגל בעליה תלולה של 250 מ' גובה דרך היער, וממשיך בשביל עם עליה מתונה עד לאגם Lac de la Partie אליו הגענו לאחר 4.8 ק״מ וטיפוס של 650 מ'. בדרך ראינו איילה ומשפחה של יעלים.
עשינו מנוחה קלה באגם והמשכנו משם בעליה תלולה של כ-2.2 ק״מ עם טיפוס של 400 מ' עד לפאס Col de Chaviere בגובה 2796 מ', זו הנקודה הגבוהה של היום והגבוהה במסלול כולו. העליה לפאס דרשה מעבר דרך שלג.
מהפאס ירדנו דרך שלוגיות והמשכנו בירידה של 2.5 ק״מ לבקתת Refuge de Peclet Polcet שם אכלנו צהריים ונחנו.
לאחר ששבענו ונחנו יצאנו לגיחה קצרה לתצפית על אגם Lac Blanc, מצאנו פינה להכין קפה, וחזרנו חזרה דרך הביקתה לירידה ארוכה לאורך 7 ק"מ עד לבקתת Refuge du Roc de la Pêche אליה הגענו בשעה 16:30.
בחדר שקיבלנו היו 4 מיטות, ומקלחת צמודה עם מים חמים. אכלנו ארוחת ערב ב-19:00, החלפנו חוויות עם משפחה מגרמניה, ועם השותף לחדר מהולנד, ופרשנו לישון.

מרחק הליכה: 17.3 ק"מ
עליה: 1015 מ'
ירידה: 1028 מ'

יום 2: מ-Refuge du Roc de la Pêche ל-Refuge du Col de la Vanoise

יצאנו ב-8:00 לאחר ארוחת הבוקר. החלטנו לרדת לכפר Pralognan la-vanoise כדי להצטייד באוכל ולא להיות תלויים באוכל של הבקתות שבדרך.
לאחר כ-7.5 ק"מ עם ירידת גובה של 530 מ׳ הגענו לכפר. עשינו קניות בסופר וגם עברנו דרך מאפיה, והתכוננו לטיפוס ארוך של 1100 מ׳ לכיוון Refuge du Col de la Vanoise.
הטיפוס מתחיל בשביל תלול אבל מוצל דרך היער, טיפוס רצוף של כ-600 מ' גובה לאורך 3.5 ק"מ, עד לבקתת Refuge des Barmettes.
הביקתה נמצאת בגובה 2010 מ׳, שם עשינו עצירה לבירה קרה ומנוחה, וגם אכלנו את הסנדוויצ'ים שקנינו במאפיה בכפר.
לאחר מכן הטיפוס ממשיך בשביל לא מוצל, טיפוס של כ-300 מ׳ גובה לאורך 2.5 ק"מ עד לאגם Lac des Vaches שנמצא בגובה 2320 מ׳. זהו האגם המפורסם אשר שביל אבנים חוצה אותו.
עשינו עצירת קפה וצילומים והמשכנו בעליה נוספת של 200 מ׳ גובה לאורך 2 ק"מ עד בקתת Refuge du Col de la Vanoise הנמצאת בגובה 2516 מ׳, זוהי הנקודה הגבוהה של היום וגם נקודת הסיום שלו.
בחדר שקיבלנו היו 14 מיטות, במקלחת היו מים חמים בתשלום (מטבע של 2 יורו עבור 3 דקות של מים חמים). אכלנו ארוחת ערב ב-19:00, כולם מסביבנו היו צרפתים עם אנגלית מוגבלת מאוד.

מרחק הליכה: 15.1 ק"מ
עליה: 1102 מ'
ירידה: 516 מ'

יום 3: מ-Refuge du Col de la Vanoise ל-Refuge de l'Arpont

היום יום יחסית קליל. יצאנו לדרך בשעה 8:00 לאחר ארוחת הבוקר. השביל מתחיל במישור גדול שנמצא בין ההרים. בדרך עצרנו באגם Lac Rond המקסים בדיוק כשהשמש עלתה והאירה את האגם.
הדרך מתפתלת במישור שבין הפסגות, ולאחר מכן ממשיכה על המדרונות כשקו הגובה של 2300-2500 מ׳ נשמר עם עליות וירידות קלות.
בדרך עוברים גם דרך שדה של בולדרים, כשהרוג'ומים מסמנים את הדרך הנכונה.
בגלל שלא מיהרנו, יצא לנו לעשות הפסקות רבות מול הנוף המקסים. בשעה 14:00 כבר הגענו לבקתת Refuge de l'Arpont.
לאחר התארגנות בחדר, יצאנו לנחל סמוך למצוא פינה בצל כדי להכין קפה.
בחדר שקיבלנו היו 10 מיטות, במקלחות לא היו מים חמים, אז עשינו רק רענון בכיור. אכלנו ארוחת ערב ב-19:00, החלפנו חוויות עם זוג מקנדה, ופרשנו לישון לקראת יום המחרת.

מרחק הליכה: 14.1 ק"מ
עליה: 466 מ'
ירידה: 691 מ'

יום 4: מ-Refuge de l'Arpont ל-Refuge de Plan Sec

היום התעכבנו קצת בשיחה מעניינת עם צרפתיה (שיודעת אנגלית) בארוחת הבוקר, יצאנו לדרך ב-8:30.
השביל יוצא ישר מהבקתה ומתחיל בירידה מתונה ונוחה לאורך 2.5 ק"מ.
אז מתחילה עליה די תלולה, לאחר כ-1 ק"מ וטיפוס של 140 מ׳ מגיעים למעבר דרך נהר זורם, צריך לעשות עיקוף קטן מהשביל כדי לעבור אותו. העיקוף מצריך שימוש בחבל אשר הותקן במקום.
מכאן העליה ממשיכה בחדות לעוד קטע קצר ואז ממשיכה במתינות. בקצה העליה המתונה יש ירידה קצרה וחדה.
בערך לאחר 5 ק"מ במסלול חוצים שוב נחל זורם ואחריו מתחיל הטיפוס הגדול של היום, כ-300 מ׳ טיפוס חד לאורך 1.7 ק"מ עד לגובה 2450 מ׳, אחר כך השביל שומר על אותו קו גובה בערך, ממשיך בירידה מתונה ואז שוב בעליה מתונה, בדרך רואים מצד אחד מאות כבשים רועות במעלה ההר ומצד שני נשקפים הכפרים שבעמק מתחתנו. עד שלאחר 11.3 ק״מ במסלול מגיעים לנקודה הגבוהה של היום 2456 מ׳.
מכאן השביל יורד בצורה נוחה, אחר כך עולה קצת ובסוף יש עליה חדה לבקתת Refuge de Plan Sec. בסך הכל הדרך היום זרמה מאוד, הגענו לבקתה בשעה 15:00.
בחדר שקיבלנו היו 4 מיטות, אבל היינו רק שנינו בחדר אז היה נחמד. במקלחת היו מים חמים. אכלנו ארוחת ערב ב-19:00, כולם מסביבנו היו צרפתים עם אנגלית מוגבלת מאוד.

מרחק הליכה: 16 ק"מ
עליה: 978 מ'
ירידה: 956 מ'

יום 5: מ-Refuge de Plan Sec ל-Refuge de l'Orgère

יום אחרון למסלול, יצאנו ב-8:00 לדרך.
מתחילים ב-2 ק״מ של ירידה מתונה עד לאגם אותו ראינו מהבקתה.
משם מתחילה עליה חדה של 200 מ' גובה במעלה ההר שממול, עד שמגיעים לצומת דרכים. מכאן אפשר להגיע לבקתת Refuge de l'Orgère בשתי דרכים: לטפס לפאס ולרדת אחריו ישר לבקתה, או להשאר על GR5 ולהקיף את ההר. אנחנו בחרנו בדרך שמקיפה, לכן עבורנו זו היתה הנקודה הגבוהה במסלול היום 2420 מ׳.
נצמדים לשילוט של GR5, הדרך זורמת על צלע ההר, מגמה כללית של ירידה עם עליות קטנות מדי פעם. הנוף מדהים, מדרונות ההר פורחים באדום, משמאל נשקפים האגמים והסכרים הגדולים, ובהמשך רואים את הכפרים שבעמק.
בשלב מסוים מגיעים ל-Col du Barbier בגובה 2290, ואז משתנה פתאום הנוף, המדרונות נהיים צהובים ויבשים, אין פריחה ומתחילה עליה, לא כיף.
בשלב מסוים בעליה מגיעים לבקתה נטושה שלידה יש ברז מים (קרים כמובן), נחמד להתרענן. מכאן מתחילה מגמת ירידה, כאשר אחרי כ-8 ק"מ במסלול השביל יורד בחדות ונכנס כבר לגובה העצים.
סופסוף יש צל במסלול, הפעם האחרונה שהלכנו בצל היתה באמצע היום השני.
את 4 הקילומטרים האחרונים במסלול עושים דרך היער במגמת ירידה עם עליה קטנה לקראת הסוף.
בשלב מסוים יוצאים מהיער ואז רואים את בקתת Refuge de l'Orgère, טיפוס קטן לביקתה וזהו סוף המסלול! הגענו לבקתה בשעה 12:30.
הרכב שהשארנו בבקתה לפני 5 ימים חיכה לנו ואפילו הניע, מכאן יורדים בחזרה לכפר, ארוחת צהריים טובה וחזרה לכיוון טורינו.

מרחק הליכה: 12.1 ק"מ
עליה: 483 מ'
ירידה: 873 מ'

סיכום

- אורך המסלול כ-75 ק״מ וסה״כ עליות/ירידות של 3800 מ׳.
- המסלול מאוד נוח מבחינה טכנית, השבילים מסודרים, השילוט טוב, וכמעט ואין מקומות מסוכנים של דרדרת או הליכה על פי תהום. מתאים מאוד לבעלי פחד גבהים.
- מזג האויר בספטמבר מאוד הפכפך וצריך קצת מזל. שבוע לפני שהגענו היתה סופת שלגים עם 65 ס"מ שלג במסלולים הגבוהים, לנו היה שבוע חם עם שמיים בהירים ללא עננים. נהנינו לראות את שאריות השלג במסלולים הגבוהים בהם הלכנו.
- לגבי הבקתות הצרפתיות יצא לנו להיות בבקתות שונות מאוד, לפעמים עם מעט אנשים בחדר ולפעמים עם הרבה, לפעמים עם מים חמים במקלחת, לפעמים מים חמים בתשלום, ולפעמים ללא מים חמים. בכל הבקתות ארוחת הערב ב-19:00, וכוללת מרק, מנה בשרית או צמחונית עם תוספת, וקינוח. ארוחת הבוקר בדרך כלל בין 6:30 ל-7:30 וכוללת קפה/תה (ששותים בקעריות), לחם, חמאה וריבה. בכל הבקתות ניתן לקנות שקית ״פיקניק״ לדרך, אנחנו לא קנינו.
- הלינה בבקתות מאפשרת להכיר ולשוחח עם אנשים ממקומות שונים, השיחות על בירה, או בארוחת הערב או הבוקר מאוד מעניינות. יצא לנו להכיר צרפתים, גרמנים, הולנדים, וקנדים. ישראלים לא פגשנו.
- הפארק ידוע בבעלי החיים שבו, אנחנו פגשנו מרמיטות כל יום, וביום הראשון ראינו איילה בודדת ומשפחה של יעלים. מעבר לזה, צרצים ופרפרים בכל מקום, יתושים אין.