(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

תכנון מסלול של חודש בפרו

פרו היא מדינה ענקית, יפייפיה ומגוונת, עם אינסוף תרבויות מרתקות, נופים מהפנטים ופעילויות לתיירים. בגלל אופי האטרקציות, הפרשי הגבהים והמרחקים הארוכים כדאי לתכנן את המסלול בקפידה.

תאריך הטיולJuly 2018
משך הטיולחודש
עונה מומלצתהקיץ שלנו (שהוא החורף של פרו) מושלם לטיולים. הראות מצויינת, אין כמעט גשם ומזג האוויר קר ונעים.

למה ואיך בונים מסלול טיול?

כל ההתעסקות הזו חשובה בעיקר עבור טיול קצר יחסית, כשהזמן יקר ורוצות.ים להספיק כמה שיותר.

אני תמיד מתחילה מקריאה על המדינה וסימון נקודות עניין במפה. אחרי עבודת התחקיר הראשונית כבר אפשר לזהות clusters (צבירים) של נקודות העניין, ובכל cluster כנראה שיהיה הגיוני לישון בנקודה אחת, כנראה העיר הגדולה שבה גם יהיו סוכנויות טיולים, וממנה לצאת לאטרקציות השונות.

בשלב השני אני בודקת אפשרויות הגעה ממקום למקום תוך התחשבות במיקומים על המפה ועל אופי האטרקציות, ומחליטה מה יהיה המסלול.

מבחינת מיקומים ודרכי הגעה הרציונל הוא כמובן לחסוך בזמן ובנסיעות קשות, ומבחינת אופי האטרקציות כדאי לדאוג שיהיה מגוון ומעניין, ושרמת הקושי תרד. הרבה פעמים בתחילת טיול יש יותר מרץ ומוטיבציה לפעילויות כמו טרקים וטיולי יום מאתגרים, ובהמשך יותר מתאים להרגע.

בפרו נוסף לי שיקול שטרם נתקלתי בו, והוא הגובה. שתיים מהערים שמושכות הכי הרבה תיירות.ים בפרו - קוסקו והוארז, יושבות בגובה (כ-3000-3300 מטר מעל פני הים), והאטרקציות סביבן גבוהות אף יותר. כדאי
לתכנן כדי להצליח להנות מהטיול ולא לבלות יותר מדי זמן בהרגשה רעה (ואף סכנת חיים) מהגובה.

בשלב בחירת המסלול מחליטות.ים כמובן לאן מגיעות.ים ועל מה מוותרות.ים.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

מוקדי עניין מרכזיים בפרו

המוקדים של ה-clusters המרכזיים בפרו:
לימה (Lima) - עיר הבירה. גובה זניח. יש ממנה טיסות ואוטובוסים כמעט לכל מקום.
הוארז (Huaraz) - מרכז יציאה לטרקים ושלל פעילויות אקסטרים. גובה ~3000.
קוסקו (Cusco) - מרכז יציאה לטרקים ושלל אטרקציות. גובה ~3300.
פונו (Puno) - העיר הגדולה שעל שפת אגם טיטיקקה. גובה ~3800.
אריקיפה (Arequipa) - העיר השנייה בגודלה בפרו. גובה ~2300.
איקה, נסקה ופרקס (Ica, Nasca, Paracas) - כמה ערים שבכל אחת אטרקציה ייחודית, הן יחסית קרובות זו לזו (במונחי פרו), גובה זניח.
מנקורה (Mancora) - עיירת גלישה. גובה זניח.
איקיטוס (Iquitos) - במעמקי ג׳ונגל האמזונס. גובה זניח.
צ׳אצ׳אפויאס (Chachapoyas) - אזור מדהים בצפון פרו. גובה ~2400. קשה להגיע.

מה המסלול שאני עשיתי ולמה?

1. נחיתה בלימה.
2. טיסה לאריקיפה.
3. טיסה לקוסקו.
4. מעבר לצ׳אצ׳אפויאס (שכלל שתי טיסות קצרות, מנוחה ספונטנית של יומיים ועוד נסיעה).
5. הוארז.
6. איקה ופרקס.

שימו לב שויתרתי על פונו, מנקורה, איקיטוס ונסקה.

לימה מהווה את המרכז התחבורתי של פרו והרבה מהמעברים נעשו דרכה. יש ממנה טיסות פנים כמעט לכל מקום במדינה, ורק בה יש טיסות בין לאומיות.

קוסקו מהווה את המרכז התיירותי המשמעותי ביותר מבחינת מגוון טרקים, אטרקציות ופעילויות, ולכן רציתי להתחיל משם.
אריקיפה נבחרה להיות ראשונה בגלל שיש טיסות מלימה לאריקיפה ומאריקיפה לקוסקו, ובגלל שאריקיפה, בגובה ~2300, מהווה הכנה טובה להגעה לקוסקו (~3300 מטר).
ההחלטה לטייל באריקיפה ואח״כ בקוסקו הייתה טובה מאוד.

חשוב להבין שגם כאשר עושות.ים עלייה הדרגתית חשוב לתת לגוף זמן להתרגל לגובה החדש, למשל בהגעה לקוסקו כדאי להתחיל מיום-יומיים של אטרקציות יותר קלות (מוזמנות.ים להתעדכן ב״קוסקו לסאחים״ - יש קישור למטה), ולא להתחיל מיד עם טיולים קשים בגובה.

בדיעבד אולי היה כדאי להפוך את הסדר ולהמשיך מקוסקו להוארז ואח״כ לצ׳אצ׳אפויאס, כי בהוארז שוב הייתה תקופת הסתגלות לגובה, וגם כי בהוארז סגנון הטיול עדיין קשה (טרקים וטיולי יום מאתגרים), אז עדיף שהיא תהיה יותר בתחילת הטיול.
בצ׳אצ׳אפויאס לעומת זאת יש טיולי יום די קלים ואטרקציות די רגועות (מוזמנות.ים לקרוא עוד בקישור למטה).

מקוסקו לצ׳אצ׳אפויאס הגענו עם טיסה ללימה, טיסה לטראפוטו (Tarapoto), שם התלהבנו מהמקום ונשארנו יומיים, ומשם אוטובוס של 8 שעות.
מצ׳אצ׳אפויאס להוארז הגענו עם טיסה ללימה ואוטובוס לילה מלימה להוארז.

מהוארז לקחנו אוטובוס לילה ללימה ומשם אוטובוס קצר יחסית (כ-4 שעות) לאיקה, ומשם אוטובוס של כשעה לפיסקו.

סיום הטיול באיקה ופרקס (אפשר לשלב בקלות גם עם נסקה) היה מוצלח - יש בכל אחת מהן אטרקציה מיוחדת וקלילה (קווי נסקה, סקי חולות ו״גלפגוס לעניים״), הן יחסית קרובות זו לזו וללימה, ופרקס היא עיירת חוף שכיף לרבוץ בה.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

טיפים

  • לתכנן מסלול כדי לחסוך זמן והתעסקות בזמן הטיול עצמו.
  • להתחשב במיקום נקודות העניין, דרכי ההגעה ביניהן ואופי האטרקציות.
  • לתכנן מסלול שיתחשב בגובה.

תגובות


התגובה שלך

יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?

בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם
אנונימי ( להתחברות )