קמינו דה סנטיאגו - פורטוגל

דרך העולים לרגל המפורסמת אל כנסיית סנט ג׳יימס. והפעם - מפורטו, פורטוגל.

תאריך הטיולSeptember 2019
עונה מומלצתסביב ספטמבר או סביב מאי (עונות מעבר)

קמינו דה סנטיאגו יכול להתייחס לאחד ממאות שבילים בכל רחבי אירופה, המפורסם ביותר מתחיל בצרפת, וכל אלה מובילים לסנטיאגו דה קומפוסטלה שבמחוז גליסיה שבצפון ספרד, שם נמצאת הכנסייה שבה, לפי האמונה, קבור הקדוש ג׳יימס שהיה אחד מ12 התלמידים של ישו.

עולים לרגל הולכים בשבילים הללו כבר יותר מאלף שנה אבל השבילים צברו פופולריות גם בקרב אנשים שאינם מאמינים בהכרח או בכלל לא - כולם מתקבלים בברכה!

אני בחרתי להתחיל מפורטו, פורטוגל. מסלול שאמור לקחת 10-12 יום, תלוי בכם.
אפשר גם להתחיל מליסבון, מה שמוסיף 10 ימי הליכה בערך.
מפורטו אפשר לבחור אחת משלוש דרכים:
קמינו דה סנטרל - הדרך המרכזית.
קמינו דה קוסטה - דרך אלטרנטיבית דרך החוף.
דרך ברגה - דרך אלטרנטיבית נוספת שעוברת בעיר ברגה.

הולכים לא מעט קילומטרים ביום (20-30) אבל ההליכה לא קשה במיוחד ואפשר לקצר או להאריך את הימים בקלות כך שההליכה מתאימה לכל הגילאים. פגשתי במשפחות עם ילדים בדרך והרבה מבוגרים חמודים (60+).

עלות: 1,000-2,000 ש''ח, לא כולל טיסות - תלוי איפה ישנים ממוצע יומי שלי: 15€

מכנס לאחרי ההליכה
סווצרט
כובע
נעלי הליכה נוחות (אין צורך מיוחד בנעליים גבוהות, ראיתי לא מעט אנשים עם סניקרס ואפילו אחד יחף)
ליינר - חובה(!) או שק"ש קטן
מגבת
אטמי אוזניים(!)

סיפור הדרך שלי

החלטתי לצאת לדרך המרכזית - יותר שדות חקלאיים ויערות.
למרות זאת, את היציאה מפורטו עשיתי דרך קמינו דה קוסטה בגלל שהיציאה של הסנטרל עוברת דרך אזור התעשייה של פורטו ושמעתי שמומלצת לוותר, יש כאלה שבוחרים לקחת רכבת במקום המקטע הראשון.

יום 1: פורטו - לאברוג/וילה צ׳ה (קמינו דה קוסטה)
טיילת נחמדה מאוד על קו החוף, בריזה נעימה ואווירה של חופשה.

יום 2: וילה צ׳ה - ראטס
ביום השני עשיתי את המעבר מהקמינו דה קוסטה לקמינו סנטרל, דרך וילה דה קונדה וארקוס עד שהתחברתי עם השביל הראשי בראטס. יש סימונים אבל פחות אז לא הסתמכתי עליהם והלכתי פשוט לפי המפה - אין הרבה מה לראות בין וילה דה קונדו לראטס.
בראטס נמצאת אחת האלברגות היותר נחמדות על הקמינו פורטוגז - מנוהלת על ידי מתנדבת בשם כריסטינה ומתבססת על תרומות בלבד. מעבר ללינה קיבלנו גם ארוחת ערב עם יין, אכלנו כולם ביחד והייתי אווירה ממש נחמדה.

אם רוצים לקצר, לדעתי אפשר לעשות את היום הזה באוטובוס או טרמפים.

יום 3: ראטס - בארסלוס - טאמל
הרבה מסיימים את היום בבארסלוס - אחת הערים היותר גדולות שנעבור בהן, מאוד יפה ונחמדה, על הנהר.
אני בחרתי להמשיך לאלברגה הבאה, בערך 10 קמ בהמשך השביל בטאמל.
כמה קמ אחרי בארסלוס לשים לב שחוצים פסי רכבת - הסימון לא ברור.
אין סופר באזור אבל יש מסעדה - אפשר להצטייד לפני בבארסלוס.
רוב היום על אספלט או כביש מרוצף.

יום 4: טאמל - פונטו דה לימה
מתרחקים מאזור הערים, יותר בין שדות, עדיין רוב הזמן על אספלט.
בית קפה/בר ממש חמוד ויפה 3-4קמ אחרי באלוגאש וקמ לפני ויטורינו דוס פיאס, שווה עצירה לנאטה וקפה.
ממשיכים בין הגפנים עד פונטו דה לימה, יש נהר יפיפה, שווה טבילה.

יום 5: פונטה דה לימה - רוביאס
יום יותר קצר אבל יש עלייה מפנקת בדרך. רוב הדרך בטבע.
אלברגה קטן יותר ממה שראינו עד עכשיו, לשים לב לשעות הפתיחה.
יש בית קפה/מכולת עם מצרכים בסיסיים.

יום 6: רוביאש - טוי
דרך יער לולנסיה, חוצים את הגשר שהוא גם הגבול בין פורטוגל לטוי, ספרד.
מצאתי המבורגריה ממש חמודה בטוי -
Hamburgesiria casa blanca

יום 7: טוי - מוס
במוס אין סופר, יש מסעדות.

יום 8: מוס - רדונדלה - פונטודרה
רדונדלה עיר יותר גדולה ונחמדה. יש הבוחרים לא לעצור במוס ולעשות בה את הלילה, יש הרבה אפשרויות לינה ואכילה.

יום 9: פונטודרה - ארמנטירה (ספיריטואל וריאנט)
ביום הזה יש אפשרות להתנתק מהשביל המרכזי וללכת ב"דרך הרוחנית" (spiritual way), דרך אלטרנטיבית חדשה יחסית שמוסיפה יום אחד למסע.
ארמנטירה עיירה קטנה וחמודה, יש מסעדה/פאב אבל אין סופר.

יום 10: ארמנטירה - וילה נובה. (ספיריטואל וריאנט)
אחד הימים הכי יפים בקמינו. הולכים כמעט כל היום בRuta de pedra e de agua" (דרך האבנים והמים), דרך נחמדה ממש ופסטורלית שהולכת לצד נחל. יש בית קפה בדרך.
אלברגה מעל אולם ספורט, יש סופר ומקומות לאכול מסביב, עיירה חמודה מאוד על המים, יש חוף קרוב.

יום 11: וילה נובה - פאדרון. (ספיריטואל וריאנט)
את היום הזה הרוב לא הולכים, ובמקום עולים על סירה לפדרון. הסירה עולה 19€. אני החלטתי לקחת רכבת. הרכבת יוצאת מוילה גרסיה (10קמ מוילה נובה). מגיעים ישר לפדרון, אז זה מעיין יום מנוחה. מי שרוצה להמשיך, סנטיאגו במרחק 25 קמ בלבד!

יום 12: פאדרון - סנטיאגו דה קומפוסטלה
הקתדרלה מרשימה ומרכזת אליה את כל העולים לרגל, הזדמנות נחמדה להתקל בכל העולים לרגל שפגשתם בדרך ולסכם את המסע.
העיר עצמה מגניבה מאוד, אני עשיתי שם שני לילות אחרי. יש שדה תעופה.

• אפשר לכבס בגדים כמעט כל יום - למי שרוצה להצטמצם אפשר לגמרי להסתדר עם זוג בגדים אחד להליכה.
  • כל יום עוברים או ישנים לפחות בעיירה אחד, לא צריך להצטייד ביותר מידי דברים, יש בתי מרקחת בדרך, יש סופרים, מסעדות והרבה בתי קפה קטנים וחמודים, כך שלא צריך לסחוב אוכל מעבר לנשנושים או ארוחת צהריים קלה אם רוצים. יש נקודות למילוי מים אז גם מים לא צריך לסחוב הרבה.
  • למי שרוצה לישון באלברגות המקומיות (אכסניות לעולים לרגל), שעולות 5-6€ מומלץ להגיע יחסית מוקדם (13:00-15:00, תלוי בשעת הפתיחה שלהם) בעונות המתויירות כי המקומות נתפסים מהר. בגלל זה, סדר היום של הפילגרים בקמינו קצת שונה מבטיולים אחרים, יוצאים מוקדם בבוקר ובדרך כלל מגיעים לאלברגה הבאה בצהריים - אחרי הצהריים. מה שנותן זמן לכבס ולבשל, לקרוא או לשחק קלפים וכמובן, להסתובב בערים ובעיירות. לכן אני ממליץ להביא זוג בגדים להליכה וזוג בגדים לעיר.
  • חותמות: העולים לרגל שמגיעים לסנטיאגו דה קומפוסטלה זכאים לקבל תעודה - "הקומפוסטלה". מי שמעוניין צריך לאסוף שתי חותמות ב100 קמ האחרונים לפני הכנסייה - אין בעיה למצוא חותמות בדרך. את החותמות אוספים על "דרכון" של הקמינו שאפשר לקבל בחינם בקתדרלה בפורטו (לפי מה ששמעתי), אני קניתי אחת ב2 יורו האלברגה. צריך להציג את ה"דרכון" הזה גם באלברגות מכיוון שהן אקסקלוסיביות לעולים לרגל.
  • ניווט - אני קניתי ספר מפות מבעוד מועד. בתכלס כמעט ולא השתמשתי בו, אבל הם קיימים ולא בעיה למצוא אם רוצים שיהיה בקאפ למאפס.מי. במהלך ההליכה קל מאוד להישאר על המסלול, יש הרבה מאוד חצים צהובים שמסמנים את הדרך וגם איקסים במקומות שאליהם לא צריך ללכת - פשוט להיות ערניים ולשים לב.
  • יש חשמל בכל האלברגות ווואיפיי בחלקם. קניתי סים קארד משולם מראש 10€, צריך לוודא שהוא מתאים לכלל אירופה.