Rota Vicentina דרך הדייגים 13 ימים בין כפרים בדרום מערב פורטוגל, כל השנה

טרק 13 ימים 226 ק"מ מ Sao Torpez ל Lagos. דרגת קושי בינונית קלה לאורך האוקינוס האטלנטי. בני 60+ בכושר, הלכנו רק עם תיק יום. ישנו ואכלנו בכפרי הדייגים בדרך. טירקנו פעמיים באוקטובר ובנובמבר.

תאריך הטיולOctober 2023
עונה מומלצתרשמית ספטמבר עד יוני. בקיץ חם מדי. הלכנו באוקטובר והיה מעולה ומומלץ. הלכנו גם בנובמבר והיה מעולה ומומלץ, מזג אויר חלומי, ההמלצה שלנו. בהמשך אפרט את ההבדלים.

Rota Vicentina דרך הדייגים, 13 ימים בדרום מערב פורטוגל, נובמבר 2022 ו אוקטובר 2023
אנחנו בני 60+ בכושר מצויין, חיפשנו טרק לנובמבר, אנחנו מעדיפים לטייל מחוץ לעונה. ממליצים בחום על הטרק וגם לטייל אותו מחוץ לעונה, רוב הלינות והמסעדות היו פתוחים ולא היה צריך להזמין כלום מראש, כנ"ל לגבי אוקטובר רק שיותר מסעדות, יותר מלונות ויותר מטיילים וגם יותר חם.
המסלול בחלק הדרום מערבי של פורטוגל לאורך האוקינוס האטלנטי,
הלכנו אותו מצפון לדרום מ Sao Torpez ל Lagos
13 ימים 226 ק"מ. ישנו ואכלנו בכפרי הדייגים שלאורך המסלול.
בנובמבר הלכנו עם תיק יום וכיבסנו כשהיה צריך.
באוקטובר בחלק מהימים נעזרנו בשירות העברת תיקים.

אם אתם קצרים בזמן, הימים הראשונים הכי יפים, על האמצע אפשר לוותר והימים האחרונים יפים מאוד במיוחד אהבנו את היום האחרון.

לינק לתמונות מהטרק לפי הימים: https://youtu.be/I_tnQDnjmd4

הגעה וחזרה

יצאנו לטרק מליסבון, עשינו את הטרק פעמיים, פעם עם רכב שכור ופעם בתחב"צ:

רכב שכור
בפעם הראשונה הגענו לתחילת המסלול עם רכב שכור מליסבון, נסיעה לא ארוכה מדי ומיד צעדנו את המקטע הראשון, השארנו את הרכב בחניה חינם בחניון של חוף סאו טורפז בתחילת המסלול אחרי שביררנו שאין בעיה וחזרנו אליו בסוף עם אוטובוס.
אוטובוס חזרה לרכב: גוגל לא מצא שום אפשרות חוץ מלחזור לליסבון קודם. הורדתי את האפליקציה Omio להזמנת האוטובוס בסיום הטרק מ Lagos ישירות ל Sines שמרוחקת 7 ק"מ מ Sao Torpez ואז מונית 5 דקות או אנחנו צעדנו ברגל בחזרה לרכב.

תחב"צ
בפעם השניה לקחנו אוטובוס מליסבון של redeexpress ל sines עולה 15€, יוצא בערך כל שעתיים, שעתיים וחצי נסיעה, האוטובוס מתמלא אז כדאי להזמין בבוקר או יום קודם, אנחנו התייבשנו בתחנה שעתיים כי לא היה מקום על האוטובוס הקרוב. עדיף לקנות את הכרטיס דרך האפליקציה למרות שלוקח עמלה של יורו וחצי. קניתי כרטיס בתחנת האוטובוס ומשם הוא יוצא Lisbon Bus Station
Terminal Rodoviario de Sete Rios
מסינס לקחנו מונית 10€ לתחילת המסלול, כ 8 ק"מ ל Sao Torpez המקום זה חוף גולשים לא יישוב.
מספר הטלפון של נהג המונית 966660560ובסביבות 14:00 התחלנו לצעוד.

אוקטובר או נובמבר

היינו באוקטובר ובנובמבר ואלה התובנות שלנו:
באוקטובר יש די הרבה מטיילים על השביל, כמה עשרות. בנובמבר כמה בודדים.
באוקטובר כל המסעדות/בתי קפה על הדרך פתוחים, בנובמבר הרוב סגור.
באוקטובר כל הלינות זמינות, בנובמבר יש לינות בכל הכפרים אבל פחות מגוון.
באוקטובר חם מדי ומקשה על ההליכה אבל אפשרי להתרחץ למרות שדי גבולי. בנובמבר נעים מאוד לצעוד וקר לרחצה, כן מלא גולשים עם חליפות.
אנחנו לא נהסס ללכת גם בדצמבר ינואר, מצויידים היטב לגשם. אין בעיה של בוץ כי הרוב זה הליכה על חול, לא יודעים מה מצב הלינות.

לינות ואוכל

לינות:
הזמנו דרך בוקינג תוך כדי הצעידה ולא דרך האפליקציה של הטרק שהיתה לא מעודכנות.
יש מנעד רחב של אפשרויות ותלוי בגודל היישוב, המחירים הרבה יותר זולים יחסית לאירופה הקלאסית.
ישנו בכפרים בדרך, תמיד בחדר זוגי עם מקלחת ושירותים, לפעמים עם ארוחת בוקר לפעמים עם מטבחון.
ראינו שיש קמפינגים מסודרים בעיירות, מאחר וזה לא היה סוג הטיול שלנו אז אין לי מושג אם יש קמפינגים בכל הכפרים והאם הם פעילים מחוץ לעונה הקלאסית.
אוכל:
תתפנקו על מאכלי ים, לא ניסינו שום דבר אחר....
האוכל טרי ומגיע ישר מהאוקינוס ובמחיר זול. בכל ארוחה שמים על השולחן מגש עם לחם גבינות וזיתים, זה בתשלום, אם לא נגעתם לא שילמתם, לפעמים ישאלו אם תרצו ולפעמים פשוט יניחו על השולחן.
יש כאן הזדמנות לאכול מאכלי ים מיוחדים, כמו לובסטר, במחיר מגוחך ביחס לכל מקום אחר בעולם.

העברת תיקים

פינוק אמיתי, עובד יפה מאוד.
15€ להעברה, תיק עד 20 ק"ג, אפשר לצרף שני מטיילים ביחד ולטייל לייט, בכל יום שהחלטנו להעביר תיק קודם הזמנו לינה לילה הבא ואז נרשמנו באתר והשארנו את התיק בחדר וקיבלנו אותו במלון הבא עד 16:30 . כמובן שהיו ימים שהגענו קודם למלון אבל בדר"כ התיק כבר חיכה לנו. אם מתכננים מראש העברת תיקים לקבוצה או מראש יודעים על כמה ימים יש הנחות באתר, למשל תיק שני בתוספת של 5€ בלבד.

לבוש

בנובמבר
ציוד לרוח וגשם. לא השתמשנו בכפפות ולא במקלות הליכה. היו לא מעט ימים חמים אז 2-3 חולצות קצרות, רק פעם אחת באמצע היום לבשנו מכנסי גשם, כמה פעמים מעיל גשם, פליז קל לחימום, הולכים המון בחול טובעני, אפשר חלקים גדולים ללכת יחפים בעיקר במקטעים בצפון. משקפי שמש רצוי כי כשאין עננים השמש מאוד מסנוורת. מומלץ פלסטרים לשלפוחיות.
באוקטובר הכל זהה, רק שיותר חם :)
כובע, קרם הגנה, מעיל גשם, מכנסי גשם, מזיעים הרבה אז מלאי חולצות קצרות.

נעליים - נעלי ספורט לשטח, או שורש. הדרך מלאה חול, יש קצת קטעים שצריך לעלות ולרדת גבעות עם סלעים. ברוב הטרק הדרך מאוד נינוחה ושיפועים לא דרמטיים. לקחת בחשבון שהמקטעים לא קצרים בין 15 ל 20 קמ ביום.

חלוקה לימים

Salema – Luz, 12km, 4.30h
Luz – Lagos, 11km, 4h

ניווט וסימון

יש שני מסלולים, "הדרך ההיסטורית" מסומנת באדום לבן ו"שביל הדייגים" מסומן בירוק כחול.
שביל הדייגים ברובו עובר קרוב לאוקינוס ונחשב לקשה יותר מהדרך ההיסטורית שנמצאת ברובה בתוך היבשה, יש מספר חלקים חופפים.
הסימון בדר"כ מאוד ברור וטוב, לפעמים צריך עזרה של אפליקציה.
האתר של הטרק:
https://rotavicentina.com מצוין ומכיל הרבה מידע. באתר קבצי KMZ לכל מקטע, העלתי ל maps.me ואז אפשר לראות את המסלול אופליין, נעזרתי רק כשהסימון לא היה ברור, רוב המסלול מסומן מצויין. המקטעים באמצע מסומנים פחות טוב, בקטעים מסוימים הסימון הוא של הדרך ההיסטורית.

בפעם השנייה העדפתי לנווט עם AllTrails, אחרי שהורדתי את הקבצים לניווט אופליין. האפליקציה כבר עם הקבצים, בחיפוש לכתוב :Vicentina Route ולבחור את המקטע המתאים. הכנתי לי תיקייה בשמורים של מקטעי הטרק. היתרון של האפליקציה הזאת שהיא מראה כל יום את המרחק, כמה זמן וגרף של העליות/ירידות, האפליקציה גם צובעת בכתום ואדום אם השיפוע חד, ובזמן הניווט היא יודעת להראות את המיקום בגרף, כמה זמן עבר וכמה נותר, היא מחשבת לפי קצה ההליכה. יש גם אופציה preview של המסלול.

לסיכום

זהו אחד הטרקים האהובים עלינו. עשינו אותו בנובמבר 2022 ומאוד אהבנו, חזרנו אליו באוקטובר 2023 בזמן שחיכינו לטיסה חזרה לארץ אחרי הזוועות שחמאס עולל בישובי העוטף. הטרק הצליח להכניס קצת שפיות ורוגע לליבנו הדואב, וזאת הייתה משימה לא קלה בכלל...

• לינות - יש מגוון לינות בכפרים, כל יום הזמנתי לילה הבא. המחירים בדר"כ זולים מאירופה בין 35 ל 90 יורו ללילה לזוג לחדר עם מקלחת ולפעמים גם א. בוקר. נעליים - הלכתי עם נעלי טיולים של סקרפה, ויחפה במיוחד בחלק הראשון. לדעתי נעלי ספורט לשטח עדיף, או מי שנוח לו ללכת עם שורש. הדרך מלאה חול, יש קצת קטעים שצריך לעלות ולרדת גבעות עם סלעים. רוב הטרק הדרך מאוד נינוחה ושיפועים לא דרמטיים. לקחת בחשבון שהמקטעים לא קצרים בין 15 ל 20 קמ ביום.
  • אוכל - האוכל ממש זול וטעים, בעיקר מאכלי ים. הכל טרי, דגו באותו היום. מקומיים - אנשים חמודים, פשוטים, לא מדברים אנגלית, שמחים לעזור.
  • לבוש - כובע, קרם הגנה, מעיל גשם, מכנסי גשם, מזיעים הרבה אז מלאי חולצות קצרות. כביסה - אני כיבסתי ידנית בחדר כל יום חולצה ותחתונים, מדי פעם גרביים. הכל מתייבש במהלך הלילה.
  • העברת תיקים - פינוק אמיתי, עובד יפה מאוד. 15€ להעברה, תיק עד 20 ק"ג, אז אפשר לצרף שני מטיילים ביחד ולטייל לייט, נרשמתי באתר והשארתי את התיק בחדר וקיבלתי אותו במלון הבא עד 16:30. https://www.vicentinatransfers.pt/
  • כסף - לא כל המסעדות והמכולות מקבלים אשראי, צריך מזומן.