גלישה בסרי לנקה - 10 ימים בארוגם ביי

10 ימים של גלישת גלים, נופש וקצת טיולים במפרץ ארוגם (Arugam Bay) שבמזרח סרי לנקה

תאריך הטיולSeptember 2015
עונה מומלצתיולי - ספטמבר

נסענו לסרי לנקה כחלק מטיול של חודש וחצי לסרי לנקה ולמלדיבים. במלדיבים תכננו לצלול בעיקר ובסרי לנקה להסתלבט כמה ימים על החוף וללמוד לגלוש. ארוגם הוא אחד היעדים המתויירים באי, ומציע אחלה חופים ושלל אפשרויות לינה ואוכל.
אנחנו טיילנו בחצי הראשון של ספטמבר, שזה סוף העונה היבשה בחופים המזרחיים באי. היה לנו מזל עם מזג אוויר מעולה, לא חם מידי רב הזמן ועם שעות בודדות של גשם בכל התקופה. מבחינת גלים לנו כמתחילים היה סבבה,לא יודעים להשוות לזמנים ומקומות אחרים. בתקופה הזו היו עדיין די הרבה תיירים, אבל המחירים כבר התחילו לרדת.

הגעה וחזרה

נחתנו בשדה שליד עיר הבירה קולומבו שעל החוף המערבי ב-4:00 לפנות בוקר. משם חלקנו וואן עם עוד שתי בנות שהיו איתנו על הטיסה (להפתענו הטיסה דרך קפריסין ודוחא הייתה די עמוסה בישראלים) במחיר של 140$ לארבעתנו. לא בזבזנו זמן וכבר ב11:00 היינו בארוגם. אפשר גם לקחת אוטובוס (לוקאל או אוטובוס תיירים בהרבה פחות כסף), בשביל זה צריך להגיע לתחנה בקולמבו (מרחק של כחצי שעה מהשדה).
את הדרך חזרה עשינו באוטובוס לילה שיצא מפוטוויל (העיירה הסמוכה, מרחק כמה דקות נסיעת טוק טוק מארוגם ביי). הנסיעה באוטובוס הלא ממוזג עלתה לנו 700 רופי לאדם. אוטובוס ממוזג עולה כפול והוא יוצא מעט מאוחר יותר. הגענו לקולומבו בשעה 03:30 לפנות בוקר ולקחנו טוק טוק ב- 2000 רופי ל- Negombo שם חיכה לנו חדר בגסטהאוס זול אבל מאוד מפנק בשם Freinds Guest House.

לינה

יש הרבה מבחר, טווח המחירים של המקומות הפשוטים במרכז נע בין 2000-5000 רופי לזוג ללילה. אנחנו ישנו שני לילות ב-Happy Panda, מקום שקט עם 3 חדרים וקפה קטן ששייך לזוג רוסים. המחיר לחדר שהזמנו מראש היה 4000 כולל ארוחת בוקר. בהמשך עברנו ל-Beautiful Sea Beach Hotel. הגסטהאוס היה חדש והתחיל לפעול רק כמה חודשים לפני שהגענו, בסמוך לו מסעדה שמנהל הזוג הסרי הלנקי הנחוש פהיר וסליה. לאחר התמקחות קצרה סיכמנו על 2200 (בלי מזגן) רופי ללילה. החדרים נקיים, יש מרפסת והים כמה צעדים מהחדר, אחלה ווי-פיי. האוכל שלהם טעים וזול. הם נחמדים מאוד, אבל כדאי לשים לב הם כל הזמן מנסים להציע ולמכור עוד דברים, לא בהכרח במחירים הגיוניים. אווירת ערב במסעדה מובטחת עם מוסיקה מפוקפקת שפהיר שם כשהוא על עמדת הרוטי, בשילוב של מנורת דיסקו.

אוכל

האוכל הסרי לנקי מתבסס על אורז וקארי- כאשר הכוונה לכל מיני תבשילים נלווים כמו דאל (תבשיל עדשים), מרק דג בקארי וכו׳. הרוטי, שבגרסתו הסרי לנקית נראה ומרגיש כמו מלוואח, גם נפוץ מאוד בשלל תצורות (ממולא בכל מה שרוצים, מגולגל מוכן לדרך או קצוץ יחד עם עוד ירקות ודברים במנה שנקראת קו-טאו). אנחנו ממש אהבנו את ה״סמבול״- קוקוס קצוץ שמוסיפים לו חריף ולימון ומגישים אותו עם הדאל והרוטי. הזמן שהיינו פה, לפני התחלת המונסונים, היה חלש מבחינת פירות. עדיין יש קוקוסים, אננסים, מנגו וכו׳, אבל לא בשפע ובזול כמו שהיה ניתן לצפות. השייקים/לאסי כיפים, לא ברמת השייקים של תאילנד אבל עדיין משמחים.
כמה המלצות למקומות שאנחנו אהבנו:
- אחלה אוכל, כאמור, במסעדה Beautiful sea beach hotel
- סלט פירות נדיב וזול במיוחד ב-blue ocean
- לא לפספס את הבצקים שבוויטרינות שעולים כל אחד כמה עשרות רופים. במיוחד את הבננות שעטופות במין קרפ צהוב מגוגל ממולא קוקוס
- אם רוצים להתפנק בחגיגיות במרכז יש כמה מסעדות שפתוחות בערבים ומציבות גריל גדול ועמוס דגים בחזית שקשה לפספס. בוחרים דג, מלווה בצ׳יפס וסלט במחיר של כ-1200 רופי
- אידלי! למתגעגעים לאוכל הדרום הודי, יש דאבה קטנה אחת בפוטוויל שפתוחה בבקרים שמוכרת אחלה אידלי ומאכלים הודים נוספים. טעים

כסף

באזור המרכזי של ארגום ביי יש כמה כספומטים (אבל נדמה לנו שאפשר להוציא בהם בכל פעם מעט כסף). אם רוצים להחליף דולרים כדאי לקפוץ לעיירה הסמוכה פוטוויל, נהגי הטוק טוק כבר יביאו אתכם לחנויות חומרי בניין/ירקות שלעת מצוא הן גם נקודות צ׳יינג׳ בשער טוב יותר מזה שמציעים בשדה התעופה או בארוגם ביי.

גלישת גלים

אף פעם לא גלשנו לפני כן, ואחרי שבוע גלישה קשה לתת עצות מקצועיות. אז ננסה לכתוב בעיקר על החוויה לאנשים בלי נסיון קודם ועל המקומות המומלצים לגלוש, לשכור גלשנים ולעשות שיעורים.

שיעורי גלישה -
יש בארוגם הרבה מאוד מקומות שמציעים שיעורים. ברובם העניין דיי דומה - מדריך אחד על שני גולשים, סדר גודל של 5000 רופי לזוג לשיעור + עלויות הנסיעה (תלוי במצב הגלים בנקודות השונות, מקסימום 1000 רופי נוספים)
ניסינו לעבור בין כמה בתי ספר ולהתמקח אבל לא מצאנו הבדלים משמעותיים. בסוף קבענו שיעור בבית הספר הכי זול שמצאנו, שסגרנו איתם גם להישאר עם הגלשנים אחרי השיעור בחינם. מצאנו עצמנו בקבוצה של 4 ישראלים ו- 4 גרמניות בלונדיניות שכבר די ידעו לגלוש, ארבעת המדריכים בקושי הסתכלו לכיוון שלנו והיו דיי גרועים באופן כללי.
החלטנו לא לחזור על הטעות הזו והפעם ללכת לבית ספר מומלץ בשם Aloha, אותו מנהל בחור בשם ג׳ונסון. השיעור עלה מעט יותר (תוספת של כמה מאות רופי) אבל לא היינו חלק מקבוצה והמדריך היה פשוט מעולה! למחרת יצאנו לשיעור נוסף איתם, הפעם עם מדריך אחר וגם הוא היה על הכיפאק.
אחרי שלושה שיעורים הרגשנו שמיצינו את השיעורים (אפשר גם למצות אחרי שיעור שניים) ובהמשך שכרנו גלשנים ויצאנו להתאמן לבד.

השכרת גלשנים -
כל הרחוב הראשי מלא בגלשנים להשכרה. המחירים דיי קבועים - גלשן ליום שלם ב- 1000 רופי לסופט בורד או 800 רופי להארד בורד, ולחצי יום 500 רופי לא חשוב הסוג. אם מגיעים מאוחר (שעתיים שלוש לפני שקיעה) אפשר לנסות לבקש הנחה ולרוב הם זורמים על זה. יצא לנו במהלך התקופה להשכיר מרוב החנויות, כל פעם בהתאם למלאי הגלשנים הנוכחי (קשה למצוא להשכיר סופט בורדים אחה״צ). היה נדמה שיש מקומות שבודקים לעומק את מצב הגלשן במעמד ההחזרה ומנסים לגבות תשלום עבור נזק, ומקומות אחרים פחות קפדנים שפשוט לוקחים את הגלשן בלי לשאול יותר מדי שאלות. המחירים על נזק לגלשנים מתחילים בכמה מאוד רופי על תיקונים קלים, וסביב 2500 רופי על אובדן חרב למשל.
המקום המומלץ בעיננו להשכרה הוא חנות הגלשנים הצמודה ל- Beautiful Sea Hotel מדרום. הבחור שם ממש נחמד, פתוח עד מאוחר בלילה ולא קפדן מידי.

נקודות גלישה -
בארוגם ביי המון נקודות גלישה במרחק של עד 15 דק׳ נסיעה בטוק טוק. במפרץ עצמו ישנן שתי נקודות - Baby Point (למתחילים עם קרקע חולית) וה-Main Point, שם הגלים מרשימים מאוד ומגניב ללכת לראות את הרציניים גולשים. שימו לב שה- Main Point נמצאת מעל ריף וסלעים.
במרחק 15 דק׳ נסיעה בטוק טוק (1000 רופי הלוך וחזור) דרומה נמצאת ה- Elephant Rock. זו נקודת גלישה עם נוף נהדר, גלים נוחים למתחילים וקרקע חולית. בדרך יש סיכוי גדול לפגוש פילים וקופים. מעל המפרץ ישנה תצפית יפה שכדאי מאוד לבלות בה לפני השקיעה/זריחה. שימו לב שההגעה כרוכה במעבר על סלעים או בשחיה קצרה בלגונה הסמוכה. אנחנו נהגנו להגיע לחוף בשחיה על הגלשנים בלגונה, עד שגילינו שיש בה תנינים...
Okanda - נסיעה ארוכה ויקרה בטוק טוק (2500 רופי בערך) לחוף מבודד יחסית. הקרקע חולית אבל הכניסה יחסית קשה עם גלי חוף אדירים.
Peanut Farm - מעט דרומית ל- Elephant Rock. במקום מסעדה קטנה וכמה בולנגלוס ללינה. החוף מאוד נוח לגלישה עם כניסה קלילה וגלים טובים. מעט עמוס בגולשים במהלך היום אבל מי שמגיע מוקדם יהנה מנקודת גלישה נהדרת!

עוד דברים לעשות

הטבע בסרי לנקה מאוד יפה ושמור ובכל נסיעת טוק טוק קצרה מחוץ לכפר רואים המון חיות. יש בסביבת ארוגם ביי המון פילים, קופים, צבאים, שועלים, תנים, ארנבות וכמובן המון זוחלים שונים וציפורים. בין הציפורים בולטים המוני שרקרקים ירוקים, טווסים, אנפות, שלדגים ועייטים מכמה סוגים. בין הזוחלים פגשנו הרבה תנינים בנחלים בסביבה, וכמה נחשים כולל קוברה ענקית.
לא צריך להתרחק הרבה כדי לראות חיות, ואפילו ראינו לטאת כוח ליד המלון! בכל נסיעה לאתר גלישה ובמיוחד בדרך ל- Okanda ראינו המון חיות מהטוק טוק.

במרחק נסיעה קצר, ישנן כמה שמורות טבע בהן ניתן למצוא את כל החיות המדוברות, ואפילו נמרים. הכניסה לשמורות על ג׳יפ, בסוג של ספארי אותו ניתן להזמין בדוכנים ברחוב הראשי של ארוגם.
אם רוצים אופציה זולה יותר, אפשר לבקש מנהג טוק טוק לעשות לכם סיור בעלי חיים של כמה שעות. הם מכירים נקודה טובה לראות תנינים ועם קצת מזל תפגשו פילים והפתעות אחרות. במסגרת סיור כזה שעשינו הגענו גם למקדש קטן על גבעה בגובה 250 מטר עם תצפית נהדרת על כל הסביבה.
אופציה נוספת היא ספארי לגונה, בלגונה הסמוכה לפוטויל. הזדמנות לשוט בסירה קטנה ולראות פילים, תנינים והרבה עופות מים.

• סדר יום מומלץ - לקום בזריחה לגלוש, לישון צהריים, לצאת לגלוש לקראת שקיעה. בבוקר ובערב יש פחות רוחות, השמש לא חזקה ויש פחות גולשים. אלה גם השעות היפות בלי קשר וכיף להיות בים!