שלושה ימים עם ציוד על הגב בSIERRA DE GREDOS במערב ספרד

שלושה ימים בתוואי הררי תלול ויפהפה באחד הרכסים הפחות מוכרים של ספרד. עליה לשיא גובה של 2592 מ'. אורכו של המסלול 33 ק"מ. אגמים, עיזי הרים ותצפיות עוצרות נשימה בנשרים. המסלול מעגלי וברמת קושי גבוהה!

תאריך הטיולOctober 2022
עונה מומלצתאביב, קיץ או סתיו. ראינו סימנים לכך שהאזור מטויל גם בחורף כטיול בשלג אך אין לנו מידע על כך.

יום א' מהכפר El Raso לאוכף Collado del Sillao de la Peña de Chilla

נקודת ההתחלה היא כפר קטן בשם El Raso שנמצא על מורדות הרכס המרשים שגודלו כ-3500 ק"מ רבועים. בכפר ניתן לחנות רכב ולמלא מים לתחילת הטיול. בדרכנו לשם עברנו בכמה כפרים עם אווירה מאד מקומית, ברים, מאפיות, סופרים ושמחה ספרדית. אחרי הנסיעה הארוכה נהננו מקפה ומאפה מקומיים ועשינו תצפיות על המקומיים.
מחלקו הצפון מזרחי של הכפר ניתן להתחיל לעלות בהליכה נוחה אך תלולה על סידרה של דרכי עפר ושבילי רועים לרגלי ההרים. נהננו מהליכה רגועה יחסית ביער ספר הררי ושטח לא מאד מסולע, סביבנו אלונים גדולים ונוף העמק הנפרש תחתינו.
שני פלגי מים לאורך היום מאפשרים מילוי בערך כל 4 שעות. יש לשים לב שנקודת הלינה המוצעת ואף אחריה אינה ליד מים ושבצהרי היום הראשון יש למלא מים עד לצהרי היום השני. השבילים בחלק זה אינם מסומנים טוב בשטח, אך קל למצוא אותם באמצעות שימוש באפליקציות ניווט כגון Komoot map ו- Mapy.cz.
סה"כ הלכנו ביום זה 11 ק"מ ועלינו 1,400 מטר.

יום ב' אל Pico Almanzor ומשם אל האוכף Portilla de los Machos

היום של שיא הרכס והנוף שהכי ריגש אותנו. עליה אל Pico Almanzor בשביל מרוג'ם טוב עד לאוכף שמתחת לפסגה. רמת הקושי גבוהה מאוד שכן כמעט כל העליה הינה על בולדרים מחודדים ודרדרות שמאטים מאד את ההליכה. העליה אל התצפית בראש ההר היא בחלקה טיפוס זהיר בתלילות גבוהה, נוסף לכל הצרות מדובר בקטע ניווט יותר מורכב ומבלבל, בנקודה זו יש להר כמה פסגות קרובות וקל לרדת מהשביל. החלק המורכב ביותר לטיפוס הוא סביב הפסגה ואת הקטע האחרון לפסגת ההר (שמהווה טיפוס אנכי) כדאי לעשות ללא תיקים. ראינו ספרדים שנעזרו שם בחבל. זהו החלק היותר מטויל של המסלול ובו נפגשנו עם מטיילים ספרדים אחדים.

החלק הבא בירידה מההר ממשיך בשביל צפונה ונהיה נוח יותר לתנועה. באזור זה צפינו בעשרות עיזי הרים שחלקן אדישות מאוד לתנועת מטיילים. מדובר בתת מין מקומי ומקסים ביותר שאיפשר לנו להתקרב ולתצפת מאד מקרוב. יש שם אגמים קטנים, נחלים זורמים וכרי עשב גדולים, הנוף מצוקי מרשים ופתוח, ללא דרדרדות משמעותיות.

*יש לשים לב שאין בנימצא מים בחלקו הראשון של היום- עד לנקודה המסומנת במפה, אחרי הפסגה, ועל כן יש להערך בהתאם.

בסוף יום זה החלטנו לעלות לישון במעבר ההרים, מדובר בטיפוס קשוח אך זכינו בשקיעה וזריחה מתגמלות מאד. בכל מעברי ההרים שראינו באזור זה היו נקודות חניה קטנות ומוגנות בקירות אבן נמוכים לחסימת הרוח. אפשרות נוספת היא לישון למטה בסמוך ל"לגונה גראנדה" (הלאגונה הגדולה), יש שם גם רפוחיו מתפקד (לא נכנסנו ואין לנו פרטים עליו). כדאי לקחת בחשבון שזה יאריך ויעלה את רמת הקושי של היום הבא. סה"כ הלכנו ביום זה 7 קילומטר, ובמצטבר עלינו כ-1,100 מטר.

יום ג' Alto de la Albaarea וחזרה לEl Raso

היום האחרון הוא הארוך מכל הימים. תחילתו במסלול קשה על בולדרים אך מחציתו השניה זורמת ומסומנת על שבילים נוחים ובמגמת ירידה.
לאורך הדרך נקודות מילוי מים נוחות. זכינו לתצפיות מתמשכות בעשרות נשרים ואף צפינו במושבותיהם. ביום זה קטע אחד תלול מאד ומסוכן בירידה הגדולה מקו הרכס לערוץ של גיא מסולע ותלול (מסומן במפה). השביל עקף את הנקודות המסוכנות מדרום בעודו יוצא מעט מערוץ הזרימה.

לאורך היום נהננו לראות את הנוף המשתנה מצוקי ודרדרות הגרניט שהפכו ליער ספר הררי של עצי אלון ענקיים ותחתיהם שרכים צפופים. נופים נהדרים לכל אורך היום ובסופו קטע יפיפה של הליכה בשטחים הכפריים וגם טבילה מפנקת לסיום בבריכות הנהר "Garganta de Chilla".
סה"כ הלכנו ביום זה 18 ק"מ וירדנו כ- 1,870 מטר.

• טיול למיטיבי לכת ברמת קושי גבוהה, כדאי להערך בהתאם מבחינת ציוד.
  • שווה להביא משקפת!
  • הסתדרנו יפה עם 3 ליטר לכל אחד אבל לא יזיק לקחת בקבוק נוסף לתחילת היום השני.
  • האזור מהווה גן לאומי רחב מאד שמציע המון אפשרויות, אפשר לגוון ולנסות שבילים אחרים, להאריך את הטיול ואף לעשות את המסלול שלנו בארבעה ימים ויותר בנחת.
  • נעזרנו באפליקציות ניווט Komoot Map ו- Mapy.cz אליהן הורדנו את המסלול והמפות במצב offline.
  • קליטה לרשת סלולרית ספרדית היתה באוכפים ובאזורים בהם הלכנו בשיא גובה.