מסלול נהדר של 3.5 ימים בSierra de Gredos, ספרד

תאריך הטיולOctober 2023
עונה מומלצתמאי עד אוקטובר

מידע כללי והקדמה

סיירה דה גרדוס הוא רכס לא כ"כ מטוייל במערב ספרד, כשעתיים נסיעה ממדריד ומגבול פורטוגל. אנחנו זכינו לטייל בו זו הפעם השלישית ונהנים לגלות בו בכל פעם יופי נפלא והזדמנויות רבות למפגשים קרובים עם בעלי חיים וטבע פראי.

נקודה חשובה על בעלי החיים: זה אחד המסלולים בהם ראינו הכי הרבה בעלי חיים להם רגישות לנוכחות אדם, בדגש על דורסים גדולים. ראינו מאות עזי הרים, מאות נשרים ודורסים נוספים ביניהם עקבי חורף, עיט גמדי, דיות שחורות ועוד.
חשוב לציין שבאזור מנסים לשקם את אוכלוסית הפרסים הנכחדת ודורסים נוספים.
אין להתקרב לאזורי קינון על מנת שלא להפריע להם. אם אתם רואים עופות דורסים יושבים על צוקים חשוב להתרחק ולא להרעיש.

הקדמה:
אנחנו טיילנו במסלול זה במשך 3 ימים עם ציוד על הגב, אך ניתן להגיע לאזורים נהדרים בתוכו גם לזמן קצר, לחלק אותו למקטעים ולבקר באזור גם לטיולי יום קלים יותר.

המסלול דורש לסחוב ציוד לינה ואוכל לכל אורכו. רמת הקושי בינונית, ומתאים לאנשים עם נסיון בניווט שכן אינו מסומן היטב.
בחרנו מסלול שהולך על קו הרכס בחלקו המרכזי, עובר בפסגות של עד 2300 ועובר בLagunda Grande ('הלגונה הגדולה') היפה ובLa Mira, פסגה יפהפיה. הנוף ברובו הינו של בולדרים ומצוקי גרניט, הנישאים מעל עמקים רחבי ידיים.

מים: נמצאים לאורך כל המסלול, לפחות פעמיים שלוש ביום. אנחנו טיילנו בעונה היבשה (תחילת אוקטובר 23) והסתדרנו עם 3 בקבוקי ליטר וחצי לשני אנשים, אותם מילאנו בהזדמנויות שונות לאורך הדרך. באזורים מסוימים ניתן היה להסתדר עם פחות.

מפה: השתמשנו באפליקציית Komoot Map וכן במפה מודפסת ונוחה מאד של חברת Editorial Alpina שניתן לקנות במרכז המבקרים של השמורה ויתכן שבעוד מקומות.

הגעה לאזור

הינו עם רכב שכור ולא בדקנו אפשרויות לתחבורה ציבורית.
התחלנו את המסלול במעבר ההרים Puerta del Pico סמוך לכפר Cuevas del Valle. החנינו את הרכב בחנייה חינמית הסמוכה למסעדה צמודה לכביש היושבת בראש האוכף.

סיימנו את המסלול ב Navalperal del Tormes, כפר קטן. משם תפסנו טרמפים בחזרה למעבר ההרים. חשוב לציין שקשה לתפוס טרמפים באזור, ולנו הדרך לקחה למעלה מ-3 שעות ולא פחות מ-5 טרמפים. יחד עם זאת היתה זו דרך נהדרת להתוודע לתושבי האזור. באחת מתחנות הדלק בערך באמצע הדרך- בNavaredonda de Gredos ביררנו כמה תעלה הזמנה של מונית ונאמר לנו שכ-30 יורו.
לטרמפ האחרון, בוקר חביב מאד תושב אחד הכפרים, שילמנו כדי שיסייע לנו להשלים את הנסיעה, הוא הסכים ושמח מהמחווה.

יום 1

אחרי נסיעה מפורטוגל התחלנו בשעה 14:00 בPuerto del Pico (עדיף להתחיל מוקדם יותר). תחילת המסלול מסומנת היטב, על שביל נופי נוח, כמעט על קו גובה, הליכה לכיוון דרום מערב. אחרי 2 ק"מ השביל מטפס צפונה על קו הרכס ונעשה פחות ברור לניווט, הסימון נעשה פחות רציף ונוח שכן הוא מתפצל מהמסלול המטוייל והמסודר יותר. למעשה מרגע זה עיקר הסימון יהיה ברוג'ומים. באזור זה במקביל לשביל עובר גם שביל ג'יפים עליו ניתן לצעוד כמעט עד ל Risco del Biezo, כיפה בגובה 1983.
הלכנו בין בולדרים גדולים, ועצרנו לישון באוכף שאחרי הכיפה La Fría . באזור זה יש מושבות נשרים גדולות. חשוב לישון במקום שאינו בקשר עין עם הנשרים כדי לא להפריע להם. הפרעה כזו עלולה לפגוע בקינון. כמו כן חשוב מאד לא ללכת לידם בחושך, ובמיוחד לא להעיר לכיוונם.

בדיעבד ניתן היה להמשיך עוד כק"מ קדימה ולישון קרוב לפלג מים קטן (מסומן במפה) באזור יותר שטוח ופחות סלעי. לכל אורך ההליכה היה נוף נהדר ונהנו ממפגשים רבים עם עזי ההרים ופריחת סתווניות.

יום 2

ק"מ אחד ממערב לנקודת הלינה מצאנו פלג מים קטן (מסומן במפה כאן). הפלג נמצא 100 מטר ממזרח- קצת קודם לפיצול שבילים קטן עם שביל שיורד מהרכס.
התקדמנו מערבה על הרכס ,לאורך רוב היום לא היו כמעט שבילים והסימון היה גרוע. סימנו את ההליכה בנחל שנמצא מתחת לכיפת ה- La Mira. שם חנינו ללילה וזכינו לזריחה נהדרת. נקודת חניה נהדרת עם כרי דשא, בריכות שכשוך ופלגי מים, עדר יעלים שהגיע לבקר ונוף נהדר.

יום 3

עלינו לתצפית ב La Mira משם התקדמנו על הרכס מערבה. רוב היום, עד לירידה לכיוון הלגונה, השבילים היו נוחים. הנחל שמצפון לCerro de la Cagarruta הוא אחד הואדיות היפים שראינו בטיול זה. מלא פלגי מים, בריכות מעולות ומפלונים.
משם טיפסנו ל Morezón, כיפה ברום 2389 מ' ממנה נשקף נוף מאד יפה לאגם ולכיפה Almanzor הגבוהה ביותר ברכס. ירדנו לכיוון צפון ממערב באמצעות שביל למיטיבי לכת אל החופים של האגם. השביל מסומן ברוג'ומים, עוקף ועובר כמה קטעי מצוק מסוכנים.

טבלנו באגם והמשכנו ממנו צפונה, צועדים לאורך הנהר לאחר שחצינו אותו בחנייה נוחה על גשר אבנים מסודר ומסומן.
תחילת הדרך סובלת מעודף ריג'ום מה גם שהמפה (גם זו שכאן וגם המודפסת) לא מעביר הטוב את הטופוגרפיה, שהיא הרבה יותר דרמטית (הנחל מתחתר עמוק באזורים מסוימים)- וזה מבלבל מאד (אנחנו התברברנו שם). חשוב להשאר קרוב יחסית למים ולא לתעות בשבילים צדדיים המטפסים למעלה לכיוון הCinco Lagunas.

עברנו כמה שרידי מחסות מטיילים, וחנינו אחרי חציה יבשה קטנה , סמוך לפיצול ערוצים גדול, עם נחל שמגיע מדרום מערב. אזור נוח ושטוח לחניית לילה.

*חשוב להדגיש שבשום שלב לא היה צורך לחצות את הנהר בחציה רטובה .

יום 4

המשכנו בהליכה נינוחה צפונה לאורך הנהר כ-11 ק"מ על שבילים נוחים. לכל אורך היום יש המון הזדמנויות לטבול בבריכות סלע יפהפיות. תצפיות אחרונות בעיזי הרים, ציפורים מקומיות והרבה פטל יפה בלי הרבה טעם. ההליכה מסתיימת באזור כפרי מיושב, עם מרעה פרות וסוסים, גשר וחניה מוסדרים. משם עלינו לכפר Navalperal de Tormes והתחלנו את דרכנו חזרה אל הרכב בטרמפים.