טרק של שלושה ימים בפארק הלאומי אורדסה

טרק של שלושה ימים בשמורת אורדסה שבפינראים הספרדיים. מסלול מעגלי, המתחיל לאורך עמק אורדסה ומטפס לעבר מונטה פרדידו - ההר השלישי בגובהו בפירנאים. בדרך עוברים לצד מפלים יפים, הרבה בעלי חיים ונוף מגוון ומיוחד

תאריך הטיולAugust 2015
עונה מומלצתיוני עד תחילת אוקטובר

שבוע ספונטני בספרד

השבוע המעולה שיצא לנו בפירנאים לא תוכננן מראש וכרטיסי הטיסה נקנו יומיים לפני הטיסה לאחר מס׳ ימים של מעקב צמוד אחר כמה מהאתרים/אפליקציות של הדקה ה90, ההגדרות שלנו היו: לא פחות משבוע, נסיעה של לא יותר מ 5-6 שעות עד לשמורה וכרטיסים ל-4 אנשים (מה שהכי הקשה על מציאת הכרטיסים).
יום לפני שקנינו את הכרטיסים הזמנו באינטרנט כרטיסים לבולגריה אך מאוחר יותר הסתבר לנו שלא נשארו מספיק מקומות לכולנו וביטלנו את הרכישה. המעבר המנטלי החד מטיול בבולגריה בהרי הפירין, לאלבניה, איטליה, צרפת ועוד לפחות 3 מדינות בהחלט נכנס לחלק מחווית הטיול שבמקרה התרחש בסופו של דבר בפירנאים.

כמה לקחים למציאת כרטיסי טיסה בדקה האחרונה:
1- להסתמך על כמה שיותר אתרי טיסות ומנועי חיפוש, טיסות זולות ורלוונטיות אליכם לא יופיעו בכל האתרים ולכן נדרש מאמץ אינטרנטי לא קטן למצוא את הטיסה הטובה ביותר.
2 - הטיסות נהיות ממש זולות ביומיים-שלושה אחרונים שלפני הטיסה. אם זה נופל על סופ״ש קחו את זה בחשבון כי אז העסקאות יכולות להתעכב ולא כל החברות הישראליות יהיו זמינות ב-100%
3 - הכרטיסים המוצעים ברוב האתרים מופיעים גם באתרים אחרים במקביל ולכן אם רשום שיש 4 מקומות יכול להיות שרבע שעה לפני מישהו קנה באתר אחר והיצע הכרטיסים עדיין לא התעדכן.

אנחנו בסופו של דבר מצאנו כרטיס לברצלונה (העיר הגדולה הקרובה ביותר לפירנאים) ב-$390 דרך אתר bilk.co.il שאפילו נתנו שירות די טוב עם מענה טלפוני של 24 שעות.

אפליקציות ואתרים שיכולים להיות שימושיים לטיסות ברגע האחרון:
1 - Hulyo (אפליקציה)
2 - www.bilk.co.il
3 - www.daka90.co.il

שמורת אורדסה

שמורת אורדסה הינה אחת מהשמורות המתוירות ביותר בהרי הפירנאים ומפורסמת בעיקר בזכות העמקים התלולים והמרשימים שנמצאים בגבולות השמורה.
השמורה אינה גדולה במיוחד אך מרושתת בשבילים רבים (חלקם מסתמכים על רוג׳ומים) ומאפשרת לטייל בווריאציות רבות ומס׳ ימים ככל שרוצים. החלק המתויר ביותר של השמורה הוא איזור Valle de ordesa (עמק אורדסה), אליו מגיעים כל התיירים שמעוניינים לראות את השמורה, גם אם זה רק למסלול של כמה שעות.
בניגוד לשמורות אחרות בפירנאים, שמורת אורדסה אינה מתאפיינת באגמים רבים ובתחומה קיימים מס׳ פסגות גבוהות מעל גובה 3000 מ׳ כאשר הגבוהה ביניהם נקראת Monte Perdido (סרטון מעולה על הגאולוגיה של השמורה מצורף בתחתית סיפור הדרך).

העיירה הקרובה ביותר לשמורת אורדסה נקראת Torla - עיירה קטנה ותיירותית שבתיה בנויים מאבן בסגנון ישן. הנסיעה מברצלונה לטורלה לוקחת כ-4 שעות בכבישים טובים ונוחים לנסיעה.

Torla (טורלה) - התארגנות ויציאה לטיול

כאמור, Torla היא העיירה ממנה יוצאים לשמורת אורדסה.
הכביש שחוצה את Torla לכיוון השמורה עובר בצד העיירה ובשביל לראות את העיירה עצמה ולהגיע למדרחוב המרכזי צריך לרדת ממנו וללכת ברגל. במדרחוב תוכלו למצוא חנויות לציוד טיולים, סופרמרקט, מסעדות, מאפיות וכו׳..
ממש בתחילת העיירה, לצד הכביש הראשי ישנו Tourist info עם תחנת אוטובוס (משם יוצאים שאטלים אל השמורה) וחניה ענקית ללא תשלום. הבחורה שאיתה דיברנו ב-Tourist info לא הייתה מועילה במיוחד ובדיעבד הבנו שהיא פשוט לא מכירה את השבילים והיכן יש מעברים קשים/מסוכנים וכו׳, ממליץ לכם לא להסתמך על תכנון טיול בעזרתם.

לינה:
העיירה תיירותית מאוד וקיימות בה אופציות רבות ללינה, מכל הסוגים המוכרים. אנחנו ישנו באתר קמפינג שנקרא Ordesa camping. המקום היה עמוס באנשים אך לאור העובדה שהגענו בשעה מאוחרת לTorla, החלטנו לישון במקום הראשון בו יהיה מקום. באותו מקום אפשר לשכור גם בונגלוס (כמובן שיקר יותר). במקלחות היו מים חמים, המסעדה שבמקום לא מומלצת.

בלוני גז:
ניתן למצוא בחנויות הטיולים בלוני גז מתברגים/נקירה ואם אזל להם המלאי ישנה גם חנות טבק שמוכרת - תשאלו את המקומיים.

נסיעה לשמורה:
ההגעה לשמורת אורדסה מאוד מאורגנת ונוחה. ליד הTourist info ישנו בוטקה קטן שמוכר כרטיסים לאוטובוס שעולה עד לתחילת השמורה. כרטיס נסיעה לבן אדם עולה 4.5 יורו, אפשר לקנות הלוך-חזור.

מפות:
את המפות לשמורה אפשר לקנות כמעט בכל חנות בטורלה (חנויות ציוד טיולים, תחנות דלק Touris info וכו׳). המפה בה אנחנו השתמשנו לטרק הייתה בקנה מידה של 1:40,000 של חברת Editorial Alpina בעלות של 11 יורו.

ציוד טיולים:
אם חסר לכם ציוד טיולים בחנויות בטורלה גילינו שיש מחירים טובים וכדאיים ביחס לחנויות בעיירות אחרות ובמיוחד ביחס לישראל.

היום הראשון - תחילת השמורה עד לבקתת Goriz (דרך Faja de pelay)

את היום הראשון התחלנו בשעה יחסית מאוחרת ואת החצי שעה האחרונה העברנו בהליכה לילית עם פנסי ראש.
המסלול מתחיל בנק׳ הכניסה לשמורה, שם האוטובוס עוצר ומוריד את המטיילים. בסמוך לתחנת הירידה ישנו בית קפה/מסעדה למעוניינים.
לאחר הליכה של כ-200 מ׳ בתוך העמק מגיעים לפיצול שבילים עם שילוט לכל מיני מקומות. השלט הרלוונטי למסלול שאנחנו עשינו הוא ל-Faja de pelay (השביל עליו הולכים בסיום העלייה) או Refujio de calcllarruego (המחסה שנמצא בסוף העלייה). לאחר עוד כמה דקות של הליכה מגיעים לתחילת העלייה הרצינית ביותר של יום ההליכה,טיפוס של כ-600 מ׳ והיא לוקחת כ-2.5-3 בקצב הליכה טוב.
השביל שמטפס נמצא כמעט כל הזמן בתוך היער על מדרונות העמק ומידי פעם אפשר להציץ בין העצים ולראות את המצוקים המטורפים של Valle de ordesa.

סוף הטיפוס הראשון של היום מסתיים בנק׳ תצפית מעולה על העמק ובסמוך אליה ישנה בקתת מחסה למקרה של גשם, נק׳ מעולה לעצירת אוכל.
מנק׳ זו ממשיכים עם השביל בדרך די מישורית שממשיכה לאורך Valle de ordesa בחלקו העליון של המצוק (ה-600 מ׳ שכבר טופסו) עד שמגיעים לקצה העמק שנהיה פחות ופחות עמוק עד שנגמר. הנוף מדהים לאורך כל הדרך וניתן לראות גם לא מעט חיות כמו מרמיטות, צבאים ועופות דורסים.

הקטע האחרון של יום זה הוא טיפוס של כ-450 מ׳ מהנק׳ בה השביל כמעט מגיע אל תחתית העמק ועד לבקתת Goriz. תחילת הטיפוס יכולה מעט לבלבל מכיוון שישנם 2 שבילים שיוצאים מהשביל הראשי. מה שחשוב לדעת כדי להתמצא זה שלא אמורים להגיע לתחתית העמק אלא לפנות ימינה באחד השבילים שמתפצלים ולעשות מעקף ימני של קצה העמק התלול עם השביל החדש. בכל מקרה, גם אם בטעות ירדתם עד לעמק, זאת לא טעות ענקית והחזרה היא די קצרה.

בקתת Goriz היא בקתה מפורסמת מאוד ומתויירת מאוד מה שמושך אליה המון תיירים. אנחנו לא נכנסו אל הבקתה, אלא הקמנו אוהל בקרבתה (איפה שתראו עוד הרבה אוהלים), הקמת האוהלים אינה כרוכה בתשלום וניתן להשתמש בשרותי הבקתה.

מים - ישנם מס׳ נקודות לאורך השביל על המצוק שבהם ניתן למלא מים (מעיינות טבעיים שזורמים), בכל מקרה כדאי לקחת מעט ספייר כי בעלייה צורכים הרבה מים יחסית ועד לסופה אין איפה למלא. בבקתת Goriz ניתן למלא מים מהברז.

היום השני - מבקתת Goriz אל Mt Perdido ולינה לצד הדרך ב-Faja Roya

אחרי שסיימנו את היום הראשון מאוחר עם מחסור שעות שינה שעוד סחבנו מהנסיעת לילה מברצלונה, הרשנו לעצמנו לקום באיזי ולהתארגן באיטיות. חודשים יולי אוגוסט הם מצויינים לטיול בפירנאים, לא רק בגלל המז״א אלא גם בגלל שהימים מאוד ארוכים! השמש זורחת בערך ב-07 ושוקעת לקראת 21.

את היום הזה רבים מהאנשים עושים כטיול יומי ללא ציוד אל פסגת Monte Perdido עם לילה נוסף בבקתת Goriz. מכיוון שאנחנו לא חזרנו לבקתה, טיפסנו את העלייה עד לאגם Lago Helado עם הציוד (טיפוס של כ-750 מ׳) ומשם עוד כ-400 מ׳ ללא ציוד עד לפסגת Monte Perdido.
השביל ברור לאורך כל הטיפוס ואנשים רבים עושים אותו, מה שגם מקל על מציאתו מרחוק. הטיפוס עד לאגם הוא טיפוס סטנדרטי על סלעים שלקח לנו כ-3:50 שעות בקצב איטי ואילו הטיפוס מהאגם לפסגה כמעט כולו על דרדרת ״רכה״ שעל כל צעד קדימה מחזירה חצי צעד אחורה ולקחה לנו כ-שעה בקצב יחסית טוב.
כשאנחנו הגענו לפסגת ההר הראות לא היתה בשיאה אך בכל זאת אפשר לראות חלקים גדולים מהשמורה היפה של אורדסה. למעוניינים, ישנו מקום טוב לשים אוהל על בפסגה עצמה.

לאחר הפסקת צהריים באגם עם שנ״צ קצר, התחלנו את החלק ה-2 של היום. חלק זה פחות מתויר בצורה משמעותית מהמסלול שתואר עד כה אך עדיין בשיא העונה רואים מטיילים.
השביל מופיע במפה כשביל מנוקד (שביל רוג׳ומים) שיוצא מ-Lago Helado לכיוון דר׳-מע׳ ועוקף שלוחה, בפועל השביל ברור בחלקו הראשון וניתן לזהותו גם בזכות השביל על הקרקע ולא רק הרוג׳ומים. הנוף בשביל מדהים ומכאן מתחיל איזור ההליכה שהיה האהוב עלינו בטיול. אחרי שעוקפים את השלוחה ומתחילים לרדת לכיוון וואדי, השביל עצמו כבר לא ברור אך עדיין יש לא מעט רוג׳ומים. מומלץ להיעזר במפה ולוודא שאתם במקום הנכון מדי פעם, בכל מקרה אם אתם עושים בטיפוס משמעותי כנראה שטעיתם. השביל לא מטפס יותר מ-40 מ׳ מהאגם ועד לנק׳ הלינה ובגדול שומר על גובה יחסית אחיד - בין 2900-3000 מ׳.

אנחנו בחרנו את נק׳ הלינה בנק׳ מסוימת לקראת החשיכה אך יש לא מעט כאלה וכדאי לעצור איפה שנראה לכם הכי מתאים.

מים - ישנם מס׳ נקודות שאפשר למלא מים לאורך היום. בחלק השני של היום יש שלוגיות גדולות שמתחתיהן זורמים נחלים קטנים - אלו הם המים הכי טעימים.

היום השלישי - הליכה על Faja Roya וירידה דרך Clavijas de cotatuere

היום האחרון של הטרק, יום ארוך ומגוון עם מעבר מפחיד!! בחלקו האחרון.

מתחילים את ההליכה באותו שביל עליו הלכנו אתמול בהליכה די מישורית עד שמגיעים לנק׳ יפהפיה, ממש על הגבול של ספרד-צרפת עם תצפית אל הפירנאים הצרפתיים, מנק׳ זו השביל מתחיל בירידה שנמשכת עד לסוף היום. אנחנו הנחנו את התיקים בנק׳ התצפית והלכנו עוד כחצי שעה עד הרכס על נק׳ שיא גובה מצוקית שמאפשרת תצפית טובה יותר על הצד הצרפתי (מסומן במפה).

הירידה חזרה לכיוון העמק מנק׳ התצפית יכולה להיות מעט מבלבלת מכיוון שלעתים ישנם רוג׳ומים שמכוונים לדרכי קיצור. אנחנו ירדנו בדרך קיצור שכזאת בלי להתכוון והיא הייתה כנראה תלולה יותר אך עבירה. בכל מקרה, נכון להמשיך עם הרוג׳ומים שבדרכם ישנו גם תוואי כלשהו של שביל על הקרקע. בכל מקרה, העלתי את קבצי ה-GPS לסיפור הדרך, אם יש ברשותכם מכשיר - יכול לעזור.
דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שאמנם הירידה נראית על המפה לא ארוכה,אך התוואי הטרשי הופך את ההליכה לאיטית מאוד ולא נוחה ולכן כדאי להתחיל את היום בשעה די מוקדמת כדי לא להיכנס לחושך.

החלק הראשון של הירידה (מנק׳ התצפית ועד לעמק שנמצא דר׳ - מע׳ לפסגת 2627 (pico del descardagor)) מאופיין בהליכה על בולדרים ודרדרות.
החלק השני של הירידה כבר הרבה יותר נוח להליכה וברובו דומה לשביל שטיפס ביום הראשון על גדת עמק Valle de ordesa אך ישנו חלק מאוד מפחיד!! שלא יתאים לכל המטיילים.
את הירידה מתחילים בשביל ברור שיורד עמק מדהים! שקצהו מסתיים במצוק. לאחר שמגיעים לתחתית העמק השביל מגיע לפיצול T, לוקחים ימינה עם השביל ולאחר עוד כ-200 מ׳ רואים כתובת על סלע עם חץ למעלה - שם יורדים למטה עם השביל (הכתובת היא לאנשים שעולים במעלה).
בסוף ירידה זו מגיעים למישור ונחל זורם, נק׳ זו נמצאת לא רחוק מהנק׳ הקשה ביותר למעבר - מעבר יתדות.

מעבר היתדות:
נק׳ זו נקראת במפה Clavijas de cotatuere והיא כוללת יתדות של כ-20 מ׳ בהליכה לצד ועוד כ-10 מ׳ של יתדות בירידה.
יותר מאשר הנק׳ מסוכנת היא מפחידה. במצוק תקועות יתדות לרגליים ולידיים עם כבל מתכת במרכז ומתחת אין שום דבר חוץ ממצוק תלול של עשרות מטרים.
אם אתם יודעים שיש לכם פחד גבהים רציני אז לא מומלץ לעשות את המעבר הזה וניתן לעשות את הירידה לנק׳ הסיום מהשביל שיורד בוואדי אחר כ-2 ק״מ אוויריים מערבית לוואדי זה, יוסיף כ-שעה-שעתיים של הליכה.
אם אין לכם בעיה כזאת ובא לכם לעבור את החוויה זה בהחלט אפשרי וכולנו עשינו את זה (לא מטפסי הרים), למי שרוצה להרגיש גם יותר בטוח אפשר להביא רתמת סנפלינג שתאבטח אתכם לכבל ותפחית את המחשבה של מה קורה אם אני מחליק בטעות :).

בכל מקרה!! אם יורד גשם אל תעשו את המעבר!

שאר המסלול יורד בתוך היער בחזרה אל Valle de ordesa אל נק׳ הסיום בתחנת האוטובוס שליד המסעדה.

לסיכום -מסלול אדיר! עם נופים מדהימים, מומלץ בחום!

עלויות

7 ימים מלאים של טיול בספרד (נחיתה בראשון בערב והמראה חזרה לישראל בראשון בלילה) עלו לנו 2700 ש״ח לבן אדם - כולל הכל (טיסה,רכב שכור, לינה בעיירות, הסעות לשמורה,אוכל לטרקים, דלק, כמה ארוחות במסעדה ועוד דברים קטנים פה ושם..)

פירוט עלויות עיקריות:
טיסה: 1500 ש״ח (390 דולר)
רכב: 816 ש״ח (seat leon מפנקת ל-7 ימים, לקיחה והחזרה בשד״ת)
לינה עם אוהל בקמפינג: כ-30 ש״ח לבן אדם ללילה
לינה בDorms: כ-45 ש״ח לבן אדם ללילה
מפות סימון שבילים: כ-45 ש״ח למפה (תלוי בסוג המפה)

• לינה באוהלים - באורדסה מותר לישון באוהל מעל גובה 2500 מ׳ או בבקתות שמורשות לקמפינג
  • מז״א - יכול להיות הפכפך גם בחודשי הקיץ. מומלץ לבדוק תחזית באינטרנט לפני יציאה
  • חודשי הקיץ מלאים בתיירים! כדי לטייל בשלווה מומלץ ללכת לשבילים הצדדיים ולא המרכזיים.
  • מים - נאמר לנו בTourist info שאין הרבה מקומות, בפועל יש לא מעט מעיינות באמצע הדרך. ישנם מקטעים שאין הרבה מים ולכן כדאי לסחוב 2 בקבוקים של ליטר וחצי לבן אדם.