טראק 7 ימים בשמורת איגווסטורטס, הפירנאים של קטלוניה.

חזרתי אחרי שלוש שנים אל מחוזות הגעגוע של הפירנאים. מחוזות של מעברי הרים מושלגים, מאות אגמים ופריחה מהממת. בעקבות הטיול מ-2019 (ראה קישור) נזדמנה לי הצעה לארגן ולהדריך טיול נוסף, כמובן שקפצתי על המציאה

תאריך הטיולJune 2022
עונה מומלצתיוני עד ספטמבר

הקדמה- שמורת איגווסטורטס ונסיעה מברצלונה לבוי

רכס הרי הפירנאים שמפריד בין חצי האי האיברי לצרפת משתרך לאורך 430 ק"מ מהים התיכון במזרח לאוקינוס האטלנטי במערב. חלקו המערבי של הרכס מצוי במדינת קטלוניה שבירתה ברצלונה. בכל קטלוניה יש רק פארק לאומי אחד, זהו פארק איגווסטורטס- המים המתפתלים.
גודל השמורה 150,000 דונם ויחד עם השמורה הפריפריאלית שעוטפת אותה 400,000 דונם. בשטח הזה ניתן למצוא כ-200 אגמים, מאות נחלים, עשרות פסגות צוננות ומעברי הרים בגבהים של עד 3,000 מטר. הלינה בכל שטח השמורה מתאפשרת אך ורק באחת מתשע בקתות ההרים (רפיוחיוס) שבתוך הפארק.
בשנות התשעים פרצו שומרי הפארק דרכים בין תשעת הבקתות לצרכים שלהם וכך נוצר מסלול Carros de foc שמשמעותו בקטלונית מרכבות האש. המסלול הפך פופולרי בשנים האחרונות ויש מטיילים שמחתימים בכל בקתה כרטיס מיוחד שניתן לקבל בכל בקתה.
לפארק שני שערי כניסה עיקריים, ממזרח, עיירת הסקי אספוט ממנה ניתן להגיע בכמה שעות הליכה לשלושה מתוך תשעת בקתות השמורה,
מצפון יש כמה אפשרויות כניסה דרך עמק Aran וממערב דרך עמק בוי (boi), אנחנו בחרנו להתחיל בבוי בגלל המעיינות החמים (שיתבררו כפיאסקו) ובשל כפרים הציוריים עם הכנסיות הרומנסקיות.

אחרי המתנה ארוכה לביקורת דרכונים בברצלונה יצאנו ברכב שכור צפונה 3.5 שעות נסיעה לעמק בוי val de boi. הנוף בדרך משתנה מהמישורים והגבעות הצחיחות להרים מוריקים ומוריקים יותר ככל שנכנסים להרים ועולים בגובה. בדרך העולה לאורך נהר naguera עצרנו וטיילנו לאורך סכר עצום שנבנה ע"י מהנדסיו של גנרל פרנקו על מנת לספק חשמל ומים למחוזות כפריים בפנים היבשת.
אחרי 3 שעות נכנסנו לעמק בוי למלון שהזמנו באתר המעיינות החמים. לאכזבתנו האתר עוד היה סגור והסתבר שהמלון משמש בית מרגוע לארגונים של פנסיונרים קאטלונים. המלון נוח והפארק סביבו מקסים אבל ללא המעיינות עדיף ללון באחד הכפרים.

יום 0 טיול בעמק בוי

8 עיירות בעמק בוי, בכל אחת כנסיה רומנסקית בת 900 שנה. הכנסיות הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסקו. נסענו לעיירה Taul ועלינו לטיול קצר בטבע מעל העיירה, חזרנו לעיירה ונכנסנו לכנסיה. ציורי הקיר שאיתרו את הכנסיה בעבר גולפו על מנת להציגם במוזיאון בברצלונה. במקום זאת מוצג בכנסייה מופע אור-קולי בו מקרנים הציורים על קירות הכנסיה. המופע כעשרים דקות ממש מרהיב. מטאול המשכנו בשביל היורד לעיירה בוי ומשם מונית חזרה לטאול. בבוי אפשר גם לטפס למגדל המפעמונים בן ששת הקומות. למרות שקנינו כרטיס משולב לשלוש כנסיות אחרי שתיים הרגשנו מיצוי וחזרנו למלון.

יום 1 מקלדס דה בוי לונטוסה

8:30 השארנו ציוד לא נחוץ ברכב והתחלנו לעלות ישר מהמלון צפונה בשביל שעולה לאורך נהר la noguera del tor. ההליכה עד האגם הסכור ponta de cavallers בגובה נמוך יחסית 1550-1850 מספקת מגוון של פרחים ועצים שלא יראו במשך ימי הטראק. מעל האגם הנוף הופך אלפיני יותר עם עצים דלילים ונמוכים.
16:30הגענו לונטוסה (2220), רפיוחיו נחמד מאוד יושב מעל אגם estany negre עם נוף מהממם.
בונטוסה 6 עובדים מטעם אגודת ההרים הקטאלונית שמתחלפים כל 15 יום. הרפיוחיו נוח יחסית ולמרות שיש בו 80 מיטות היינו כעשרים מטיילים סה"כ. מה שנכון לגבי רוב המסלול פרט לסוף השבוע שהיה עמוס. הסיבה לרווחה היחסית כך הסתבר זה שהעונה מתחילה רשמית בעשרים ליוני ואנחנו באנו בתחילת העונה.
סה"כ 6 ק"מ. כ-700 מטר עליה.

יום 2 ונטוסה לרסטנקה

8:30 יצאנו לדרך. אחרי 10 דקות מגיעים לאגם גדול, מרבדים ורודים של שיחי אזילאה (רודודנדרון), המכונה בצדק שושנת האלפים.
11:00 הגענו לאגם לאס מונגס, אגם ענק תחת הפאס. מעל האגם ותחת הפאס נפגשנו עם שביל gr11 שמסומן אדום לבן, gr11 חוצה את הפירנאים הספרדים לכל אורכם. שביל מקביל עובר גם בצד הצרפתי ושביל נוסף עובר חוצה לסירוגין בין צרפת לספרד ותופר את הפסגות הגבוהות. 12:00 הגענו לפאס ממנו ירדנו לאגם לייק פורט ומשם כבר ראינו את אגם רסטנקה לרגלינו.
הגענו לרסטנקה לקראת 14:00. ליד הרפיוחיו פריחה משגעת של מלכת הפירנאים טייגר לילי. השושן המנומר. הרפיוחיו עצמו מפחות נוחים אבל האוכל היה בסדר גמור וניתן לטייל עם הכפכפים של הבקתה לסכר וסביב האגם.
סה"כ 8.4 ק"מ 630 מטר עליה מצטברת.

יום 3 רסטנקה לקולומרס

8:00 היום השתדלנו לצאת מוקדם מתוך ידיעה שאנחנו רוצים לטפס לפסגת מונטרדו 2833 מטר. הדרך עד לפאס עולה בדיוק בדרך אותה ירדנו אמש. 10:30 הגענו לפאס, השארנו שם את התיקים ועלינו עם בקבוק מים ביד לפיסגה. בדרך לפיסגה נפתח נוף לכיוון עמק ארן והרכס שגובל עם צרפת מצפון. למרגלותנו עברנו אגם שחציו עדיין קפוא. המשכנו לפיסגה משם חזינו בנוף מרהיב לכל הכיוונים. 13:30 ירדנו חזרה לפאס, לקחנו את התיקים וחצינו עמק קטן ממנו עלינו לפאס פורט דה קלדס ומשם ירידה יפה ומתונה לקולומרס.
קולומרס רפיוחיו מרווח ונוח עם ארוחת ערב מצוינת. גם כאן התפוסה הייתה חלקית מה שהוסיף לתחושת הרווחה ולתחושת המזל המבורך שבחרנו לצאת לפני שיא העונה.
סה"כ כולל עליה לפסגה 9.9 ק"מ. עליה מצטברת 1138 ירידה 1005

יום 4 קולומרס לסבורדו

5:45 עם אור ראשון יצאתי לטיול סובב 7 אגמים שמקיף את הקרקס הקרחוני קולומרס ואכן עובר בשבעה אגמים. טיול הזריחה היה מרשים ביותר, השקט והוד ההרים והאגמים נותן השראה רבה. בדרך חזרה זכיתי לראות שועל שהלך לכיווני עד שהבחין בי ונעלם. חזרתי לבקתה בזמן לארוחת הבוקר.
9:00 יצאנו לדרך. עצרנו ליד אגם שממנו חצובה מערה שמחברת ומזינה את אגם קולומרס. כל הסכרים והחציבות נעשו בימיו של פרנקו שכמו כל פשיסט אהב מפעלי תשתית גדולים.
אחרי הליכה 2.3 ק"מ של הליכה קסומה ונינוחה מתחילים לעלות לכיוון הפאס. שימו לב שהשביל עובר מימין לואדי במדרון של אזיליאה ורודה ולא כפי שמסומן במפה.
13:00 לערך הגענו לפאס ואחרי כברת דרך נפתח הנוף לקרקס סבורדו, עמק סבורדו מהווה את ראשיתו של קניון Arriu de ruda שזורם לעמק ארן מצפון.
בקתת סבורדו יושבת בעמק סבורדו שם רעו באחו סוסים בלגים ענקים כמוהם ראינו רבים במהלך הטיול ונראה שהם רועים פרא ללא בעלים.
בקתת סבורדו קטנה מעוד וצפופה. מפליא איך למרות התנאים מצליח הצוות הקטן להוציא ארוחת ערב כלל לא רעה.
סה"כ 5.5 ק"מ. עליות 554 ירידות 399

יום 5 סבורדו לארנסט מלפר

8:00 יצאנו מסבורדו לכיוון Malaffre על gr11 והתחלנו לעלות כ-400 מטר למעבר פורט דה רטרה, העלייה במפנה צפוני מלאה שלוגיות שצריך לחצות. מעבר רטרה מיוחד בכך שהוא מתפצל מצפון לשני עמקים, עמק סבורדו ועמק קולומרס. למרבה הצער אין מהמעבר חלון יפה לנוף ובשביל לראות את הנוף המרהיב צריך להשאיר את התיקים בפאס ולעלות לפסגת רטרה. אנחנו ויתרנו על זה הפעם וירדנו עם gr11 דרומה לעמק רטרה. אחרי כ-500 מטר יש פיצול שמאלה לאמיטגס, אנחנו המשכנו בעמק על gr11, עמק רטרה יפיפה וככל שיורדים פוגשים day tourist שבאים עד אגם מאוריציוס עם גיפ ויוצאים לטיול יום. אחרי כברת דרך מגיעים לדרך ג'יפים לצד אגם רטרה, שם גם יש פיצול לדרך שחוצה את השמורה לכיוון בוי. באגם רטרה כיוון שהיה יום שבת היו עשרות נופשים ספרדים, כדאי לשכלל את זה בתכנון המסלול כך שאת סוף השבוע להעביר אם אפשר בבקתות מרוחקות עם גישה מוגבלת. אחרי האגם יש פיצול ימינה לשביל שיורד למפל רטרה וממשיך לאורך האגם. מפל רטרה עוצמתי ביותר, פי 3 ממפל הבניאס בגובה וכפול בספיקת המים. את ההליכה לאורך האגם מלווים הפסגות הכפולת של els encantat "השמח" הר מחט גירני שהנוכחות של בנוף מהפנטת. בסוף האגם מגיעים לסכר היכן שעומדים השאטל-ג'יפ לאספוט. משם 15 דקות הליכה לבקתת (1950) erenst mallafre.
מלפר בקתה פצפונת ללא שום שיק אבל יושבת לצד אחו מהאגדות עם נחל, עצי צפצפה ואינסוף פרפרים.
סה"כ 9.3 ק"מ עליה 480 ירידה 886

יום 6 Mallafre to JM Blank

כבר ביום הקודם שלושה מתוך ארבעתנו הרגשנו בחולשה, ליום הזה יצאנו שלושה ואחד המטיילים תפס ג'יפ מאגם מאוריציוס לאספוט. בדיעבד ארבעתנו נדבקנו בקורונה.
העליה ממלפר לאורך נהר פגוארה בתחילה בתוך יער צפצפות ואורנים, ככל שעולים נעלמות הצפצפות ומתחלפות באורנים ומרבדי אזילאה, אחרי כברת דרך קטנה מתחלף המסלע לגירני ושוב לגרניט. זה המקום היחיד במסלול שנתקלנו בו בסלעי משקע. כפי שצוין גם הר אנקנטט משמאלנו עשוי אבן גיר פריכה ומכאן הבליה המואצת שנתנה לו את המראה הייחודי בנוף.
אחרי כשלושה ק"מ במעלה הנחל מושך השביל שמאלה ומתחיל לעלות לכיוון מעבר המנזר- Monestero (2716). כדאי לשים לב שבאמצע העליה יש פיצול ימינה שמוביל למעבר פגוארה, זו הדרך לבקתת קולומינה, לג'ים בלאנק צריך את מעבר מונסטרו.
13:30 הגענו לפאס. מהמעבר יש אפשרות לעלות לפסגת פגוארה (2982) אבל אנחנו תשושים מקורונה נאלצנו לוותר.
הירידה מהפאס לעמק פגוארה חוצה עמק קטן ואז חוצים לעמק פגוארה. באיזשהו שלב נפתח הנוף לאגם אסטני נגרה דה פגוארה ואסטני טורט דה פגוארה שניזון ממנו. בקתת גים בלאנק (2320) נמצאת במאין חצי אי במרכז האגם. זהו ללא ספק המראה היפה היותר במסלול.

סה"כ 8.77 ק"מ עליה 966 ירידה 539

יום 7 ג'ים בלאנק לאספוט

הבוקר נאלצנו לקבל החלטה קשה לפרוש מהמסלול ולרדת לעיירה אספוט.
הירידה מגים בלאנק לאספוט תחילתה בדרך ג'יפים במורד המדרון הצפוני של נהר פגוארה. אחרי כחצי שעה יש פיצול בין דרך הג'יפ שיורדת לחניון ולאגם מאוריציוס ושביל הליכה בתחתית העמק שמוביל ישר לאספוט. השביל מאוד יפה וככל שיורדים היער הופך מיער מחתני לחורש מגוון. כמות הפרפרים מהממת והמים נוזלים מכל כיוון.
בעיירה אספוט ע"פ גוגל פחות מ-500 תושבים וכנראה שללא התיירות, בעיקר תיירות החורף הייתה ניטשת מתושביה כליל. מרכז הכפר שפונה לנהר אסקריטה שחוצה את הכפר משופץ ומלוטש ושם ניתן למצוא את החנויות, המסעדות ומקומות הלינה, אבל למרבה ההפתעה כשנכנסים פנימה לסמטאות ניתן לראות בתים נטושים לחלוטין, חלקם אף מטים ליפול.
באספוט יש מרכז מבקרים נחמד, יעיל וממוזג, לידו נמצאת תחנת המוניות ושם גם יש בית מרקחת. שם קניתי 4 בדיקות קורונה שהסבירו היטב את מהות החולשה שתקפה אותנו. למחרת לקחנו מונית (180אירו) לרכב שנשאר בבוי וחזרה לשדה התעופה בברצלונה.