טיול של מטיבי לכת בדרום ספרד במסלול GR240 - sendero sulayr

בתאריכים 5.10.2011-22.10.2011 טיילנו אני ואירנה בדרום ספרד סביב רכס SIERRA NEVADA במסלול GR240 או בשמו המלא sendero sulayr

תאריך הטיולOctober 2011
עונה מומלצתאביב, סתיו , קיץ (למרות שיכול להיות מאוד חם בקיץ)

הכנה , איסוף מידע והשוואתו לשטח

תיאור המסלול באופן כללי:
זהו מסלול ברמת קושי בינונית, והוא נמצא בדרום ספרד בפארק לאומי שנקרא סיירה נבדה. אורכו נטו כ 288 ק"מ ללא סטיות והוא בנוי בצורה מעגלית מ 19 שלבים כך שניתן להתחיל בכל נקודה אך לפי המדריך הרשמי ההתחלה היא במרכז המבקרים EL DORNAJO שנמצא בק"מ ה 23 בכביש בין העיר גרנאדה לעיירה סיירה נבדה. המסלול ברובו עובר סביב הגובה 2000 מטר ומחייב לינה מרובה בשטח באוהלים אם כי ניתן לסטות לעיירות סמוכות ומספר רפיוגים שמפוזרים בשטח בחלק מהשלבים. המסלול סומן בשנת 2007 ועדיין לא מוכר ומטויל כל כך. המטיילים שפגשנו על המסלול היו ספרדים בעיקר ומעט אנגלים ועשו לרוב קטעים יומיים ולא הליכה ב GR240 עצמו. השפה היחידה שבה דיברו רוב האנשים הייתה ספרדית ובמיוחד בעיירות הקטנות ולכן כדאי מאוד ללמוד קצת ספרדית בסיסית.

דרכי הגעה ועזיבה העיקריות:
1)טיסה לפי הקרבה להתחלת המסלול – גראנדה , מלגה, קורדובה, סויליה, מדריד. (טיסה ישירה מהארץ רק למדריד) .
*אנחנו טסנו בטיסה לא ישירה דרך בריסל למלגה ואותו דבר בחזרה.
2)אוטובוס עד גראנדה – של חברת ALSA .
להגיע לגראנדה לוקח: ממלגה כשעתיים , ממדריד כ 4.5 שעות (ניתן גם להגיע ברכבת אך הרבה יותר יקר ועדיין 4.5 שעות) . מסויליה/קורדובה כשלוש שעות.
יש אוטובוס ישיר משדה התעופה של מלגה לגראנדה פעמיים ביום , אחרת צריך לתפוס אוטובוס לתחנה המרכזית.
*נסענו ממלגה לגראנדה כשעתיים ובגראנדה ישננו בקמפינג מסודר שנמצא כ 5 דקות הליכה מתחנת האוטובוס המרכזית (בחזרה דומה).
3)אוטובוס מגראנדה לעיירה סיירה נבדה – אין תחנה רשמית בתחילת המסלול אך ניתן לבקש מהנהג לעצור שם וזה גם נאמר ע"י מודיעין החברה. הבעיה הגדולה היא בכך שהאוטובוס נוסע רק פעם ביום , לשם ב 9 בבוקר וחזרה ב 17 בערב.
אופציה שניה היא לנסוע לעיירה GUEJAR SIERRA במרחק של כ 45 דקות מגראנדה באוטובוס של ALSA שנוסע בערך כל שעה, לישון שם בקמפינג מסודר או מלונות וללכת בבוקר בכביש אספלט כ 9.5 ק"מ עם 750 מטר עליה מצטברת עד לתחילת המסלול הרשמי.
*אנחנו נסענו לתחילת המסלול מגרנאדה ובחזרה חתכנו בשלב האחרון ישירות ל GUEJAR SIERRA ומשם
באוטובוס לגרנאדה.

ישנם מספר יציאות לכבישים מרכזיים ולעיירות קטנות שבהם עוברים אוטובוסים למקרה חרום במהלך המסלול.

זמנים, עונה, טמפרטורה ועלויות:
1)העונה המועדפת - לפי הספר היא תחילת הסתיו כלומר תחילת ספטמבר אך ניתן לעשות אותו בכל ימות השנה אם כי צריך לקחת בחשבון שהמסלול ברובו עובר בגובה של 2000 ובקיץ יכול להיות מאוד חם כאשר בחורף יכול להיות חורפי ומסוכן.
*אנחנו עשינו את המסלול מה- 5.10.2011-22.10.2011
2)משך המסלול – בספר הרשמי המסלול נטו כולל 288 ק"מ ומחולק ל 19 שלבים וזמן הממוצע לעשייתם הוא בין 15-19 יום.
*אנחנו עשינו את המסלול ב 17 ימים עם מספר שינויים ותוספות.
3)שעות אור – באוקטובר היה כ 12 שעות אור כאשר הזריחה והשקיעה הם סביב 8.
4)טמפרטורות – באוקטובר הטפמרטורות בהרים היו סביב ה 15 ביום וסביב ה 3 בלילה כאשר בערים התווספו כ 8 מעלות .
5)עלויות - טיסה: סביב 500$ למלאגה דרך בריסל בחברת
בריסל אירליינס.
אוטובוסים: מלגה-גראנדה כ 10 יורו.
גראנדה-סיירה נבאדה/GUEJAR SIERRA כ 5 יורו.
שדה תעופה-תחנה מרכזית – כ 2 יורו.
קמפינג מוסדר – כ 16 יורו לשני אנשים באוהל.
רפיוגי מוסדר – כ 15 יורו לינה לאחד, כ 15 יורו ארוחה חמה, 5 יורו ארוחת בוקר,
כ 1.8 יורו למים מינרליים וכ 2.5 יורו למים חמים.
פנסיון/מלון כוכב אחד – כ 40 יורו לשני אנשים.
מלון 2-3 כוכבים – כ 60 יורו לשני אנשים.
ארוחה במסעדה ממוצעת – 30-40 יורו לשני אנשים.

*לנו יצאו כל העלויות ל 21 יום חוץ מקניות אישיות וטיסה כ 500 יורו לבן אדם.

דרגת קושי:
המסלול נטו הוא באורך של כ 288 ק"מ אך בפועל המרחק ישתנה בהתאם לתכנון של לינה ואוכל כי יש רק 2 עיירות בדרך בשלב 5 ו6 שבהן ניתן להצטייד ולישון במסודר. בשאר השלבים צריך לבצע סטיות ולפעמים ארוכות. תנאי השטח כוללים כבישי אפר, אבנים,שבילי הרים, שבילי חול, בוץ עשבים עצים ויערות. כמעט ולא קיימים שבילים מסוכנים כך שדרגת העבירות והקושי הכללית היא בעיקר בינונית אם כי בגשמים יכול להיות הרבה בוץ והחלקות. לפי הספר במסלול נטו יש כ 10000 מטר עליות וירידות מצטברות . הסימונים בשטח לרוב די טובים וברורים ומורכבים מעמודים בגובה של מטר עם לוגו של עלה, כיתוב SULAYR ו2 פסים אדום ולבן. בשלב אחד ומקומות בודדים היו פשוט שני פסים אדום לבן על האבנים. בכל השלבים היו גם שלטי הכוונה במספר נקודות מרכזיות בכל שלב שכוללים את שם היעד, הכיוון והמרחק עליו. בתחילתו/סופו של כל שלב ישנו גם שלט מסכם של השלב הקודם והבא שכולל מרחק, גרף עליות וירידות ואזהרות בדומה לספר (אם כי לא תמיד תואם).
*לנו יצא סביב ה 300 ק"מ עם 12000 מטר עליות וירידות מצטברות. משקל התיקים הכולל שלנו נע בין 11-15 ו 18-22 בהתאם להתחלה או הסוף של ההצטיידות באוכל.

מים אוכל ולינה:
1)מים – יש בספר מספר מקורות מים "SOURCE" מוסדרים שמסומנים במפות ואלא בעצם אותם המעיינות/נהרות
עם יציאה נוחה דרך צינור/אבן ואמבטיה קטנה (מתאים לשטיפת בגדים). לפי רשויות הפארק המים לא
מטוהרים והם ממליצים להשתמש בטבליות/מסננים. חוץ מזה ניתן למלא מים ב2 העיירות שעוברים
בדרך. אוקטובר זה סוף הקיף ותחילת הסתיו והגשמים בספרד ועדיין בגבהים סביב 2000 מטר יש תמיד
נחלים ומעיינות זורמים מהחורף הקודם.
*אנחנו שתינו ללא בעיות עיכול מיוחדת מה"SOURCE"ים ומהרבה המעיינות/נהרות שזרמו בדרך (כמובן שלפי כללי הגיון פשוטים כגון לא לשתות ממים עומדים, שינויי גובה קטנים מדי או סחף חזק מדי) ולכן סחבנו מקסימום 3-4 ליטר לשני אנשים בכל זמן נתון חוץ מימים שידענו מראש שלא יהיו מים בנקודת הלינה (יפורט בהמשך בכל שלב).
בפעם היחידה שהשתמשנו במסנן מים לשתיה בלבד (לא הרתחה) הייתה כאשר היה נהר מלאכותי באחד השלבים שזרם בתעלת בטון ולא היו מים אחרים בסביבה.

2)אוכל – לצערי אין חדשות טובות בתחום הזה לאוהבי האולטרה לייט. אין מקומות על השביל ללא סטיות רציניות שבהם ניתן להצטייד באוכל (הכוונה היא לרפיוגים, מלונות,מסעדות, חוות עזים, בקר וכדומה) חוץ מ2 העיירות בשלב 5-6 וממה שרשום בספר כרפיוגי מוסדר כל השנה בשלב 17 שהיה סגור.
*הצטיידנו בגראנדה ל4-5 ימים, אחר כך בעיירות CAPILLERA ו TREVELEZ בשלבים 5-6 ל 5-6 ימים ואחר כך
בעיירה ABRUCENA (בסטייה מהמסלול) בשלב ה12-13 לעוד 4-5 ימים.
פרט מאוד חשוב זה נושא הגז, בגרנאדה ובכל העיירות לא מצאנו מיכלי הברגה ולכן הראש מהארץ נשאר באחסנה ונאלצנו לקנות ראש בתקן אירופאי (לא חד פעמי). בסופו של יום מצאנו מיכלי הברגה רגילים כ 1 ק"מ מחוץ לעיירה TREVELEZ בשלב השישי בקמפינג מסודר כאשר חיפשנו מיכל גז אירופאי ולא מצאנו בכלל בעיירה זו , Capileira או Abrucena. צריך לציין כי מיכל ה 460 גרם שקנינו בגרנאדה הספיק להרתחה של כ 30 ליטר מים. במסלול עצמו היו הרבה עצי אגוזי המלך (בעיקר ליד ישובים או בתים) , המון שיחי פטל שחור ועצי תפוחים באחד השלבים.

3)לינה - לצערי אין חדשות טובות גם בתחום הזה וחייבים לסחוב אוהל ושק"שים חמים עד 2- מעלות COMFORT לפחות באוקטובר. היתרון הגדול בשמורה זו שניתן בצורה חוקית לישון בשמורה בכפוף לחוקים הבאים:
שם מצויין כי צריך לשלוח פרטים בפקס/מייל אך
ביררתי במשרדי הפארק ולא נאמר לי כי צריך לשלוח אליהם מידע כלשהו. זה נועד יותר לביטחון אישי של המטיילים להשאיר פרטי זיהוי במשרדים. בחלק מהחוקים קשה לעמוד, בעיקר הלינה ליד הכבישים שנגישים לכלי רכב ויערות ואכן יש פקחים (פגשנו 3 פעמים) שמסתובבים בכבישי אפר. לרוב ראינו אותם באמצע היום ולא ראינו אותם בערבים ובקרים בכלל. בפעם היחידה שישננו קרוב יחסית לכביש אספלט הגיעו שוטרים ממש בזריחה ב 8 בבוקר אך לא עשו כלום ורק ביקשו להשאיר את המקום נקי.
פירוט של המקומות לינה יהיה בכל שלב ושלב בנפרד.

ציוד ומפות:
למסלול עצמו לא צריך ציוד מיוחד באוקטובר חוץ ממעיל גשם טוב, כיסוי תיק מלא ואוהל 3 עונות. מומלץ פילטר מים כלשהו ומקלות הליכה. לגבי המפות, אנחנו השתמשנו ב GPS ובו מפה טופוגרפית בקנה מידה 1:25000 של כל האזור מהאתר בסעיף 5 במקורות מידע והקלטה של בחור שעשה את כל המסלול באופניים לפני כשנתיים מהאתר בסעיף 4. בנוסף יש מפות בקנה מידה של 1:40000 של כל שלב בנפרד כולל סימון השביל בספר מסעיף 1. ראינו בגראנדה ובמרכז המבקרים מפות נייר טופוגרפיות בקנה מידה של 1:25000 של האזור שלא כוללות סימון השביל הנ"ל. בשטח הסימונים של העמודים והשילוטים די טובים ברוב השלבים (אם כי במרווחים גדולים יותר מאשר בשביל ישראל) ולא הייתה בעיית התמצאות עם המפות של הספר ולמרות זאת, ה GPS עזר בחלק מהמקומות ומנע הליכה מיותרת.

יום 1 – (Pista San Jeronimo – Cortijuela (El dornajo

מגיעים באוטובוס מגרנאדה עד ק"מ ה 23, כאשר לפני כן רואים מספר מלונות ומסעדות בשולי הכביש. בק"מ ה 23 נמצא מרכז המבקרים EL DORNAJO שנפתח ב 10 בבוקר וכאן מתחיל המסלול הרשמי. במרכז מוכרים מעט דברי אוכל, מפות ספרים, מקלות הליכה וניתן להתייעץ איתם אך לא כדאי לצפות לאנגלית ברמה גבוה והם לא ששים לנדב מידע כך שצריך לבוא מוכנים מראש. בשירותים יש שלטים שהמים לא לשתייה אם כי לפי האנשים במקום ניתן למלא שם מים לשתייה כי אין מקור אחר בקרבת מקום. ה 6.2 הק"מ הראשונים נמשכים לאורך שביל אפר רחב ביערות ואז מגיעים לחציית נהר ומקור מים SOURCE - ראשון באבן. מעט לפני הירידה לנהר היה עץ אגוזי המלך עתיק ליד בית נטוש. לאחר מכן השביל הפך לשביל אפר צר ושביל שטח רגיל. אחרי כ 8 ק"מ נוספים מגיעים לסיום השלב הרשמי שבו יש מקור מים SOURCE, גן בוטני ומבנה רפיוגי כאשר שניהם היו סגורים באוקטובר. לפי המלצה מרשויות הפארק המשכנו כ 4 ק"מ נוספים אל תוך השלב השני כדי להגיע ל COLLADO CHAQUETAS ולישון באחד הבתים שנקראים LIVESTOCK SHELTER ומפוזרים לאורך כבישי האפר עבור רועי צאן באזור . בפועל היו שם שני בתים , בית רגיל למגורים ובית רפיוגי שאליו עבדו ובנו כך שנאלצנו לישון לידו בשדה באוהל. היה שם מקור מים שנראה כ SOURCE ששימש גם למקלחת .

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 18 ק"מ עם 800 מטר עליות ו 700 מטר ירידות.
לקח כ 8 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2.3 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 2 –La Cortijuela – Rinconada de Niguelas

היום השני התחיל מירידה לערוץ נחל ועליה רצינית על הרכס והליכה של כ 6 ק"מ עד לירידה לנחל אחר דרך גשר. לאחר מכן התחיל שביל אפר רחב והתגלו מספר בתים מאוישים ונטושים שמפוזרים בשוליים. מאחורי אחד הבתים הנטושים היה SOURCE שלא מסומן במפה. לאחר מספר ק"מ התחילה עליה נוספת עד סוף המסלול. היה SOURCE נוסף מסומן לקראת סוף השלב אך לא מצאנו אותו. המשכנו עד לנקודת הסיום של השלב שהתגלתה כתצפית יפה על העמק אך ללא שום מקום אפשרי להקמת אוהל. התקדמנו כק"מ נוסף עד שמצאנו מקור מים נוח ומקום סביר להקמת האוהל בשדה עשבים.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 14.5 ק"מ עם 900 מטר עליות ו 550 מטר ירידות.
לקח כ 8.5 שעות הליכה בקצב ממוצע של 1.8 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 3 – Rinconada de Niguelas – Tello ו Tello – Puente Palo

שלב 3 –Rinconada de Niguelas – Tello לפי הספר:
אחרי הליכה של כ3 ק"מ היה SOURCE מסומן ומספר מטיילים עם רכבי שטח עשו לידו קמפינג. המשכנו בשביל העפר כ 7 ק"מ נוספים ואז התחילה ירידה צרה על גבי צוק לעבר הסיום. הייתה המלצה מרשויות הפארק למצוא בית נטוש במצב טוב ב TELLO ללילה אך היה מספיק שעות אור ולכן המשכנו הלאה ועשינו גם את השלב הרביעי באותו היום.

שלב 4 –Tello – Puente Palo לפי הספר:
השלב הרביעי היה קצר וכלל עליה בעיקר בשבילי עפר. בסוף השלב מצאנו אזור שנקרא RECREATION AREA ובו מספר שולחנות ומבנים סגורים בתוך יער ושם החלטנו להקים אוהל. היה שם SOURCE שלא היה פעיל ובמקומו הייתה בריכה ירוקה. למזלינו היה נהר שזרם בתעלת מים מבטון והשתמשנו במים למקלחת והרתחה. לשתייה השתמשנו בפילטר קרמי בסיסי.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 21 ק"מ עם 500 מטר עליות ו 900 מטר ירידות.
לקח כ 8 שעות הליכה.

יום 4 – Puente Palo - Capileira

כל הלילה ובוקר היה ערפל כבד במקום ובבוקר היה קר מהרגיל באזור ולכן המסלול התחיל בביגוד מלא. השביל הלך כ 1 ק"מ בשבילי עפר ואחר כך השתנה לשביל הרים יפה ליד נחל זורם. השביל התחיל לרדת לכיוון העיירה Capileira והתגלו הרבה עצי אגוזי המלך ושיחי פטל שחור בדרך. לאחר כ 4 שעות הגענו לעיירה שהתגלתה כעיירה תיירותית יפה ולבנה ובה בתי מלון רבים, חנויות של מזכרות ומספר סופר-מרקטים קטנים להצטיידות. בנוסף היו מספר SOURSEים מפוזרים ומוקד מידע שבו דיבר הבחור שמפעיל אותו באנגלית שוטפת (היחיד בכל המסלול) והראה לנו תחזיות מזג אוויר ואפשרויות לעלות לפסגה הגבוהה במפות. החלטנו לשנות מעט את המסלול ולעלות לפסגה הגבוהה ביום שלמחרת.
*לפי תחנת המידע היה גם שירות אוטובוסים שמעלה מטיילים לפסגה בעלות של כ 10 יורו.
*בגלל יום ראשון רוב החנויות היו סגורות ולכן לא הצלחנו להצטייד בכל הרצוי ובמיוחד בבלון גז .

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 10 ק"מ עם 460 מטר עליות ו 750 מטר ירידות.
לקח כ 4 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2.6 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 5 – Capileira – Poqueira

החלטנו לעלות לנקודה הכי גבוהה באזור שנמצאת בגובה 3400 מטר והעליה התגלתה כיפה מאוד אך מתישה ביותר. לפי מפה כללית ביותר בתחנת מידע הראו לנו כיצד והיכן צריך להתקדם כי לא היה סימון ברור במפות לפסגה אם כי בשטח ה היה שביל מסומן בסימון ושילוט די רציף וברור למדי עד לרפיוגי. עברנו בדרך תחנה הדראולית ישנה, חוות סוסים ולאחר עלייה של כ 1100 מטר בשטחי מראה ונחלים התגלה רפיוגי הרים בגובה 2500 בשם Poqueira . זהו רפיוגי גדול שפעיל כל השנה ויכול להכיל עד כ 90 איש. יש בו ארוחות חמות, מקלחות חמות (בתשלום) וחדרים בסטייל דורמיטורי של 6-12 איש. לאחר התמקמות מהירה השארנו את התיקים הגדולים במקום והמשכנו לפסגה בשביל כתום שסומן על ידי עמודים כתומים בגובה של כמטר בכיוון מעלה (השביל היחיד בכיוון מעלה). סביב ה 3000 מטר האוויר נהיה דליל יותר וגם הזמן התחיל לדחוק ולמרות שראינו את הפסגה הגבוהה החלטנו לעלות דווקא לפסגה ממול בגובה 3200 מטר שבה הייתה שארית של שלג מעל אגם כחול ויפה. מסתבר שיש שם הרבה מסלולים חדשים ורובם מסומנים רק במפות הכי חדשות ובשטח וניתן להגיע משם להרבה עיירות בכל הצדדים. למעלה יש מספר רפיוגים לא מאוישים למקרי חרום ומזג אוויר גרוע. עברנו אחד כזה בגובה 3000 מטר שיכול להכיל כ 10 איש. לאחר מכן ירדנו באותה הדרך עד לרפיוגי המאויש. המים ברפיוגי לא ניתנים לשתיה ומבירור קצר נלקחים ממקור מים עומדים ולכן ניתן לקחת מי שתיה בנחל שנמצא כ 200 מטר משם או לקנות מים מינרלים. ברפיוגי היו שתי מארחות כאשר אחת מהן דיברה באנגלית צולעת.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 16.5 ק"מ עם 1900 מטר עליות ו 850 מטר ירידות.
לקח כ 11 שעות הליכה בקצב ממוצע של 1.6 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 6 – Trevelez -Poqueira

לאחר הביקור בפסגה היה צורך לחזור למסלול אך לא היה טעם לחזור ל Capileira כי לפי מרכז המידע שלב 6 הרשמי מאוד דומה לחלק הראשון של העליה לפסגה מבחינת הנופים ולכן החלטנו להתקדם לסוף שלב 6 ישירות. לאחר שלושת הקילומטרים הראשונים שסומנו בעמודים כתומים בכיוון למטה התחילו שלטים וסימון שמפנים לעיר Trevelez. התחילה ירידה ארוכה וקיצונית לאורך כ 5 קילומטר נוספים עד לעיירה. גם Trevelez התגלתה כעיירה תיירותית למדי עם הרבה מלונות וחנויות לתיירים. לאחר התמקמות במלון ואוכל, הלכנו לחפש בלוני גז ודברים להצטיידות ל 6 ימים הבאים. נמצא הכל חוץ מבלוני גז (היה בלון גז קטן של ניקוב ב PREFERIA - סוג של חנות כלבו) ולאחר חיפוש בכל החנויות בעיר נזכרנו כי יש קמפינג במרחק של כ 1 ק"מ על הכביש המרכזי. המאמץ הנוסף בעליה השתלם ואכן היו בקמפינג כל סוגי בלוני גז וגם הברגה משני הסוגים.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 8.5 ק"מ עם 300 מטר עליות ו 1200 מטר ירידות.
לקח כ 4.5 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 7 – Trevelez- Loma del Lastonar

בתחילת היום יורדים דרך העיר עד לנחל, ממשיכים מעט בכביש ואז מתחילה עליה רצינית (לא מסומן בצורה ברורה) של כ 600 מטר שפרוסה על כ 6 ק"מ. לאחר מכן ממשיכים בירידה ארוכה ומתונה לאורך שבילי אפר. אחרי כ 14 ק"מ נוספים הגענו לבית נטוש שלידו היה צינור מים זורמים ומקום די נוח וישר להקמת אוהל בכוך עגול של אבנים. החלטנו להשאר שם כי לא נראו מקורות מים נוספים במפה בקרבת מקום. לא היו SOURSEים מוסדרים בשלב הנ"ל.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 21 ק"מ עם 900 מטר עליות ו 550 מטר ירידות.
לקח כ 10 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2.2 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 8 – Loma del Lastonar – Fuente del Espino

כדי להגיע לסוף השלב השביעי נדרשו עוד כ 4.5 ק"מ של הליכה נוחה בשביל אפר רחב. לאחר מכן כ 13 ק"מ נוספים היו בשטח מגוון שכלל שטחים פתוחים , יערות סבוכים ויפים ושטחי מרעה. היו מספר נחלים בדרך אך רק לקראת הסוף היה SOURSE מוסדר ליד כביש אפר רחב ולידו גם החלטנו לשים אוהל ליד גשר מעל נהר זורם ועץ אגוזי המלך לפני כשני ק"מ לפני הסוף הרשמי של שלב 8

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 18 ק"מ עם 550 מטר עליות ו 650 מטר ירידות.
לקח כ 8 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2.2 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 9 – Fuente del Espino – Barranco del Riachuelo

נותרו כ 2 ק"מ עד הסוף של השלב השמיני ולמרות השם שמתחיל בFUENTE (מזרקה) לא היו מים בסוף השלב. רוב ההליכה בשלב זה הייתה נוחה בשבילי עפר ויערות אך הסימון היה על הפנים במיוחד בהתחלה. היה יחסית מעט סימונים ובשלב מסויים באחד היערות הוא פשוט נעלם לגמרה. אנשים טובים הניחו פירמידות של אבנים שעזרו מאוד לעבור את היער ורק בדיעבד הסתבר כי השלב הנ"ל היה סגור בכלל לשיפוצים (בסוף השלב היה שלט תלוי על שלט המידע המרכזי). SOURSEים בשלב הזה לא היה חסר, היה אחד אחרי כ 10 ק"מ נוספים וב RECREATION AREA עוד כ1.5 ק"מ . היה שם פארק קטן לאורך הנחל שהכיל מספר שולחנות והרבה עצי אורן גבוהים. לאחר כ 6 ק"מ נוספים הגענו לנחל רחב ומעליו מערה פתוחה ורחבה שנסגרה על ידי אבנים וכנראה שימשה בעבר לגידול חיות. היה בה מקום ישר ונוח לשים את האוהל ולרדת לנחל להתרחץ ולמלא מים.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 19.5 ק"מ עם 350 מטר עליות ו 500 מטר ירידות.
לקח כ 9 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2.2 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 10 – Barranco del Riachuelo – El cerecillo

נשארו כשני ק"מ עד הסוף הרשמי של השלב התשיעי ואמור היה להיות SOURSE באמצע אך לא מצאנו אותו. אחרי ק"מ נוסף מצאנו חורשת תפוחי עץ נטושה מצד שמאל של השביל. בשלב זה היו מספר נחלים שאותם חצינו אך לא היה SOURCE מסודר. באחד הנחלים היה גשר אבנים עתיק ומפתיע. בסוף המסלול הרשמי היה יער אך לא היו מים בקרבת מקום ולכן החלטנו להמשיך עד לנחל הקרוב. מצאנו מקום נוח כ 3 ק"מ אחרי ביער שנמצא כ 30 מטר מעל נחל שופע.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 19 ק"מ עם 750 מטר עליות ו 800 מטר ירידות.
לקח כ 8.5 שעות הליכה בקצב ממוצע של 22 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 11 –El cerecillo – La Polarda

היום התחיל בירידה לנחל ואחר כך ירידה מתונה לאורך כ 3 ק"מ נוספים עד לנחל נוסף. עברנו מתחם מגודר קרוב לשביל עם עמדת שמירה עתיקה. לאחר מכן התחילה עליה גדולה אך מתונה שבדרכה היו הרבה עצי אגוזי המלך עתיקים ורחבים. השביל היה ברובו שביל שטח רגיל בשטחים פתוחים ויערות. לא היה SOURCE מוסדר אך היו הרבה מקורות מים בדרך. לפי המלצת רשויות הפארק הלכנו ללון ב LA POLARDA VIBOUAC בגובה 2100 מטר שמרוחק כ 800 מטר מהשביל שמאלה ומופיע במפה. זהו בית מחסה חורפי שבנוי במיוחד למטיילים והוא חופשי לשימוש. הבעיה היחידה היא מקור מים זמין לידו והקרוב ביותר היה כ 4 ק"מ לפניו לפי המפה ואכן מלאנו שם מים. הבית הכיל בתוכו שולחן עץ, ספסל עץ, אח עצים ומיטת עץ של שני קומות שמיועד ל 10 איש מקסימום. בחוץ ליד יער סמוך היו מפוזרים בולי עץ חתוכים (כמו בהרבה מקומות אחרים בשביל בעקבות המלחמה של הספרדים בשרפות).

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 17.5 ק"מ עם 1000 מטר עליות ו 650 מטר ירידות.
לקח כ 8.5 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2.1 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 12 – La Polarda - Abrucena

לפי התכנון המקורי היינו צריכים להצטייד במזון בשלב זה בגלל קרבתו ל 2 עיירות סמוכות ולכן חיפשנו כיצד לחתוך בצורה הכי מהירה ויעילה. למזלינו מלאנו מספיק מים כי ה SOURSE הקרוב (כ 2 ק"מ) היה יבש. לאחר הליכה נינוחה בעיקר בירידה של כ 8 ק"מ התפצלנו מהשביל על כבישי אפר שאומנם הובילו לשני העיירות אך נדרשו כ 9 ק"מ הליכה. לאחר כ2 ק"מ הגענו לRECREATION AREA גדול שהכיל הרבה שולחנות, שירותים מסודרים, מקומות לפיקניק ולילדים. למזלינו התגלה שלט של שביל GR142 שהראה כי ניתן להגיע ל ABRUCENA תוך 4-5 ק"מ ולמרות שלא היה מסומן במפה, החלטנו ללכת בו. הסימון היה דומה על האבנים לGR240 והיה אדום לבן אך על עמודים ושלטים היה רישום של GR142. התגלו בדרך מספר עצי שקדים טריים. למרות שהדרך הייתה קצרה, היא הייתה מאוד קיצונית וירדנו כ 1200 מטר באותו היום ישירות ל ABRUCENA. לעומת העיירות הקודמות שהיו תיירותיות למדי, ABRUCENA (ו ABLA שלידה) התגלו כההפך הגמור. לא מצאנו אפילו מלון אחד בעיירה שהייתה די גדולה אך מה שכן, הלכנו בסיבוב מעגלי ארוך אחרי השילוט של תחנת המידע והגענו לסוף העיירה בנקודה העליונה ל INFORMATION שבו הייתה משפחה נחמדה מאוד שלא דוברת אנגלית כלל. הבננו שהם משכירים בתים שלמים ורצינו לשכור אחד אך הייתה אי הבנה מסויימת שנפתרה ע"י ה GOOGLE TRANSLATE שהבן העלה במחשבו האישי והסתבר שבעלת הבית רצתה לנקות את הבית לפני שאנחנו נכנסים אליו. הבית היה מעולה למרות העלות הנמוכה יחסית של 40 יורו ליום והיה מצוייד בכל מה שרק ניתן לצפות , מקרר, מיקרו, כלים, תנור וכדומה. הלכנו לחפש חנויות גם פה וגם בעיירה סמוכה ABLA במרחק של כ 500 מטר ובשתיהן התגלו רק מספר קטן של סופרים קטנים מקומיים אבל זה הספיק להצטיידות ברוב הדברים הנחוצים (חוץ מהגז שלמזלינו היה מספיק ולא ניתן היה למצוא אותו שם). בעיירות לא היו כמעט מסעדות ואכלנו במסעדה ביתית משהו (ללא תפריטים) בהמלצת המשפחה בתחנת המידע. ביום למחרת הלכנו לחפש לחם טרי ובמקרה ראינו שוק מקומי בחנייה גדולה בכביש הראשי שבו היו בעיקר בגדים אך גם מוצרי מזון כגון נקניקים וגבינות וגם כל סוגי האגוזים האפשריים.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 14.5 ק"מ עם 150 מטר עליות ו 1250 מטר ירידות.
לקח כ 4.5 שעות הליכה בקצב ממוצע של 3.1 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 13 - Abrucena – Piedra Negra

היינו צריכים לחזור לשביל GR240 וכדי לא לחזור באותה הדרך וגם להתקדם, הלכנו בכביש אספלט כדי להתחבר לסוף השלב הקודם (היה שילוט בעיירה) כ 2 ק"מ בעלייה ולאחר מכן היה צריך להמשיך כ 4-5 ק"מ בכביש כדי להגיע לשביל אך לפי המפה החלטנו לקצר במספר שבילי אפר. הכל הסתדר עד ה200 מטר האחרונים שהתגלו כעלייה רצופה בזווית של כ 60-70% ביער פתוח של כ 120 מטר. לאחר חזרה לשביל התחילה עלייה מתונה אך ארוכה בשבילי אפר של כ 5.5 ק"מ ולאחר מכן השביל הפך לשביל שטח ביערות בעיקר למשך כ 5 ק"מ נוספים. כחצי ק"מ לפני סיום השלב הרשמי היה מצוייר נהר רחב במפה ובו תכננו להצטייד במים אך זו התגלתה כמשימה קשה מהרגיל כי לא הייתה זרימה ונאלצנו לעלות כ 50 מטר במעלה הנהר כדי למצוא מקור מים יציב. גם פה לפי המלצה סטינו מהשביל כ 500 מטר במעלה נגד שרפות לכיוון Piedra Negra Vivac שגם בו לא היו מי שתיה בכלל. ברפיוגי הנ"ל היה שולחן קטן מעץ, ספסל עץ, מספר בולי עץ גדולים ששימשו ככסאות ואח דו שלבי שבו גם ניתן היה לשים מחבטות אך לא היו מיטות בכלל והשתמשנו בחלק הפנימי של האוהל בעקבות מספר עכבישים שראינו וכורי העכביש הרבים בפנים.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 16.5 ק"מ עם 1150 מטר עליות ו 100 מטר ירידות.
לקח כ 7.5 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2.2 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 14 Piedra Negra – El Toril

לאחר חזרה לשביל היו כ 11 ק"מ של שביל מתחלף בין אפר ושטח והגענו ל SOURCE מוסדר. הייתה הליכה ליד נחלים זורמים ותצפיות על עמק תחנות הרוח. לאחר כ 7 ק"מ נוספים הגענו לסוף השלב אך היה עוד זמן ולא היה מקור מים זמין ולכן המשכנו כ 4 ק"מ נוספים עד RECREATION AREA שהיה מצוייר על המפה ובו גם אמור היה להיות INFORMATION ו AUBERGE (רפיוגי בתשלום). שניהם היו סגורים וגם מקור המים היה סגור אף בסוף מצאנו אחד נוסף במעלה הכביש כ 500 מטר משם (מצוייר במרחק של כ 1 ק"מ במפה). נאלצנו להקים אוהל מאחורי ה AUBERGE כאשר להפתעתנו המשטרה המקומית באה בבוקר בזריחה לראות שהכל בסדר.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 14.5 ק"מ עם 650 מטר עליות ו 600 מטר ירידות.
לקח כ 7.5 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2.6 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 15 - Postero Alto El Toril

לפי הספר: (שלב 15)
זהו שלב קצר מאוד וגם עשינו כ 4.5 ק"מ ממנו ביום הקודם ולכן החלטנו לעשות גם את השלב הבא. בהתחלה הייתה עלייה בינונית בשבילי שטח פתוחים ולאחר מכן ירידה מתונה אך ארוכה לאורך כ 5.5 ק"מ. בסוף השלב הרשמי לא היו מים ב SOURCE מוסדר אך היו מספר נחלים וגם מספר בתים נטושים שלפי מרכז המבקרים ניתן היה לישון בהם. המשכנו לשלב הבא.

לפי הספר: (שלב 16)
השלב הנ"ל התאפיין בהליכה מרובה בשטחים פתוחים וחציית מספר רב של נהרות כולל שיחי פטל שחור. לפי רשויות הפארק בסוף השלב הנ"ל אמור היה להיות רפיוגי גדול בשם Postero Alto שפתוח כל השנה ומכיל מקלחות חמות ואוכל. בפועל הרפיוגי היה סגור כולו חוץ מאשר חדר חורף בודד בצד שבו היו מיטות עם מזרונים וכיור עם מים טובים אך עם שלט שהמים לא מיועדים לשתייה. כמובן שחשמל, חימום, שירותים ומקלחות לא היו פתוחים אך החדר היה מספיק חם ונוח.

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 25.5 ק"מ עם 750 מטר עליות ו 900 מטר ירידות.
לקח כ 10 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2.6 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 16 - Postero Alto- Pena Partida

כל השלב בנוי מעלייה מתונה אך ארוכה והשטח ברובו הוא שטח הררי ויערות. בדרך ישנם הרבה נחלים שחוצים אך ללא SOURSE מוסדרים. בסוף השלב היה רפיוגי חופשי בשם Pena Partida קטן ומוזנח יחסית בגובה 2500 אך היה עוד זמן והחלטנו להמשיך עד לרפיוגי הבא שהיה במרחק של כ 5 ק"מ בירידה משם. הגענו לרפיוגי חופשי גדול יחסית ומגודר בפני חיות בשם El Calvario (cucaracha) שבו היו שולחנות וספסלים מאבן , 2 חדרים עם מיטות עץ, אח גדול ובחוץ שולחן מאבן והרבה עצי אגוזי המלך. המקום היה מוזנח יחסית כנראה מרוב המבקרים במקום (המקום היחיד שישנו בו הרבה אנשים על המסלול חוץ מאיתנו) .

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 22 ק"מ עם 750 מטר עליות ו 950 מטר ירידות.
לקח כ 8 שעות הליכה בקצב ממוצע של 2.5 קמ"ש כולל מנוחה.

יום 17 - Pena Partida – Guejar Sierra

ההליכה התחילה בירידה תלולה ביער לעבר נהר רחב ומרכזי ונמשכה כ 2 ק"מ. לאחר מכן הייתה עלייה קצרה והתחברות לשביל אפר נוח להליכה שהמשיך בירידה הררית ומתונה כמעט עד לסוף השלב הנוכחי כ 4 ק"מ נוספים. כאשר הגענו לפיצול שבילים והתחלנו לעלות ל La Hortichuela , פגשנו פקחית מקומית שהמליצה לנו להשאר על השביל ולהמשיך עד העיירה Guejar Sierra ולתפוס שם אוטובוס לגראנדה. בתכנון המקורי היינו אמורים לסיים את המסלול היכן שהתחלנו אותו במרכז המבקרים El Donajo ולתפוס שם את האוטובוס היחיד בשעה 17:00 שנוסע מהעיירה Sierra Nevada ועוצר ליד המלונות כ 100 מטר אחרי מרכז המבקרים (לפי מה שאמרו לנו שם) . שאלנו מספר אנשים וגם את הפקחית האם האוטובוס נוסע גם בשבת אך אף אחד לא ידע (והוא אכן נוסע לפי האתר של חברת האוטובוסים גם בשבת וגם בראשון) ולכן החלטנו ללכת לפי המלצת בפקחית לעיירה הסמוכה כי שם יש אוטובוסים לגראנדה כל חצי שעה-שעה. המשך השביל היה נוח להליכה ובו היו מספר רב של מטיילים מכל הגילאים (כנראה בגלל הקרבה לכביש וסוף השבוע) ולאחר כ1 ק"מ יצאנו לשביל אספלט צר שהוביל אחרי כ 6 ק"מ לעיירה Guejar Sierra .

סטטיסטיקת הליכה:
אורך כ 13 ק"מ עם 200 מטר עליות ו 900 מטר ירידות.
לקח כ 8 שעות הליכה בקצב ממוצע של 3.1 קמ"ש כולל מנוחה.

לסיכום

לדעתי זהו אזור מאוד יפה וכדאי להגיע עליו דווקא אחרי החורף כאשר הכל פורח ועדיין יש שלגים במקומות הגבוהים.
לטעמי האזור עדיין לא מספיק מפותח יחסית לשבילים אחרים ויותר מוכרים באירופה ברמת השירותים הבסיסיים למטיילים מבחינת מידע , שילוט , לינה ואספקה אוכל ומים ויתאים בעיקר למטיילים שאוהבים שקט, לינות שטח, רחצה במי נחלים קפואים ולא פוחדים לסחוב משקלים גבוהים (או לעשות חלקים מהשלבים בעזרת רכב).