הפירנאים הספרדיים עם תינוק

המטרה הייתה למצוא דרך לטייל בטבע עם תינוק בן שבעה חודשים. אחרי קצת התלבטויות בחרנו לעשות את זה בצורת טיול כוכב בשתי שמורות מרכזיות בפירנאים: אורדסה ואייגווסטורטס.

תאריך הטיולJune 2023
משך הטיולשבועיים
עונה מומלצתאביב, קיץ וסתיו

הגעה ולוגיסטיקה

אני אפרט כאן בעיקר עניין לוגיסטיקה ומנהלות שקשורות להגעה, טיול ולינה עם תינוק. אותי זה העסיק לא מעט בתכנון ואני חושבת שבסופו של דבר הסתדרנו היטב והיינו מרוצים, כך שאולי זה יעזור להורים נוספים.

בחרנו לטוס מישראל לברצלונה ובחזור לטוס חזרה ממדריד. המחשבה המקורית הייתה להגיע לטייל גם באזורים שיותר קרובים למדריד ולכן לחזור ממדריד. בפועל זה לא קרה ולכן הנסיעה למדריד קצת האריכה את החזור, כך שאולי עדיף להגיע ולחזור מברצלונה.
בברצלונה שכרנו רכב והבאנו סלקל מהארץ. מניסיון של חברים ואנשים נוספים לא כדאי להסתמך על כיסא בטיחות בחברת ההשכרה (הם לא מתחייבים שיהיה כיסא זמין וגם אם יש, הרבה פעמים הוא לא תואם גיל). להטיס כיסא בטיחות בחברת תעופה זה מאוד קל. אנחנו פשוט השתמשנו בקרטון המקורי לאריזה כדי להגן עליו ומוסרים אותו בצ'קאין עם שאר המזוודות.
בנוסף לסלקל הבאנו עגלה ששימשה אותנו בעיקר בהתניידות בערים ומנשא (ארגו) לשאר הזמן. תכננו לקנות מנשא טיולים בספרד, אבל זה בסופו של דבר לא יצא לפועל. הסתדרנו די טוב עם מנשא הארגו כי הוא בשימוש קבוע אצלנו אבל זה כבר התחיל להרגיש גבולי. לדעתי עבור תינוקות שיושבים היטב החל מאזור 7 חודשים כבר כדאי לשקול לטייל עם מנשא גב. כמובן שהכוונה היא לטיולים ארוכים יחסית. אצלנו הוא מטייל עירני ומרוצה עם הפנים קדימה במנשא וישן עם הפנים עלינו במנשא, כך שזה פתרון להכול.

# לינה
בכל אחד מהפארקים בחרנו כפר קרוב יחסית למרבית מסלולי ההליכה כדי להקטין את זמן ההתניידות ברכב. העדפנו לישון בדירות ולא במלון משיקולי נוחות. בדירה יש יותר מחדר אחד וכשהתינוק הולך לישון בערב אפשר בכיף להמשיך לשבת ולדבר בחופשיות בחדר הנוסף. בנוסף, בדירות יש מטבח שאפשר לנו בישולים מינימאליים. הקטנצ'יק כבר אכל שתי ארוחות מוצקים שהיה צריך להכין בשלב הזה וגם משיקולי חיסכון בזמן העדפנו אנחנו לאכול ארוחת בוקר בדירה ומרבית הפעמים גם ארוחת ערב.
בדירות שלקחנו ביקשנו שידאגו לנו ללול (סיננו מראש בבוקינג דירות שיש בהן לול) וקיבלנו לול קמפינג שבהחלט היה מספיק. הבאנו איתנו מוניטור נייד שהתקנו מעל הלול וזה איפשר לנו כאמור להמשיך את הערב בסלון/מרפסת בלי בעיה. קילחנו את הקטנצ'יק בדוש על הידיים.

# ציוד לקחת ליום טיול
כל יום יצאנו ליום שלם וחזרנו רק לקראת הערב. לקחנו את הציוד המינימאלי שיכולנו כדי לטייל בכיף ולא להעמיס על עצמנו. פרט לדברים הברורים (אוכל לנו, מים קרם הגנה וכו..) לקחנו משטח מתקפל לתינוק (כמו שמיכה עם קצת ריפוד) כדי לאפשר לנו להניח אותו בכל מקום לזמן בטן וקצת זחילה (הוא זחל ממש בקטנה), צידנית קטנטנה שבה שמנו ארוחת מוצקים אחת שהכנו בשבילו עם קרחום קטן ושאר הציוד שצריך בשביל להאכיל אותו. בקבוקים עם מים מורתחים ומחלק מנות בשביל תמל עם קצת ספייר.

# ציוד נוסף שלדעתי ממש עזר
- רתמה מבד שמתלבשת על כיסאות של מבוגרים שמאפשרת להושיב אותו על כל כיסא בביטחה.
- שקית לסטרילזציה למיקרו
- מתקן לייבוש בקבוקים מתקפל
- שק לשליחת העגלה במטוס (למנוע ליכלוך/שריטות בעיקר)
- מטריה קטנה מתקפלת כי אף פעם אי אפשר לדעת מתי יהיה גשם (והיה)
- מנורת לילה קטנטנה
- כמה שקיות זיפר/לוקלוק לאיחסון האוכל שהכנו
- פינג'ן להרתחת מים (אין שם קומקומים כמעט)

# קניות
עצרנו כמה פעמים בסופר ולא חסר סופרים בכפרים הגדולים או בערים בדרך. בעיקר קנינו אוכל לנו, אוכל להכין לקטנצ'יק וטיטולים. מבחינת טיטולים לא הייתה אף חברה מוכרת, בסוף פשוט קנינו אקראית והיה בסדר גמור (נורא דומה ללייף). מבחינת אוכל בשביל התינוק קנינו בעיקר פירות, ירקות, חומוס, קינואה, עוף וכו.. באמת שיש הכול. בדיעבד אולי הייתי מביאה טחינה מהארץ.

בסאלו (Besalú) והשמורה הוולקנית גרטוצ'ה (Zona Volcànica de la Garrotxa)

אחרי שהות קצרה בברצלונה נסענו ישירות לבסאלו (Besalú) שהיא עיירה חמודה, יפה והיסטורית מימי הביניים ובחרנו ללון שם 2 לילות. בדרך עצרנו בגירונה בשביל להתרענן, לאכול וגם כי היו לנו סידורים שם אבל תכלס בהחלט לא חובה.
בסאלו עיירה מאוד יפה, עם עיר עתיקה משומרת מימי הביניים. אחד מההיילייטס הוא הגשר המרשים וגם הריסות בית הכנסת והמקווה. שימו לב שאם בוחרים לישון בעיר העתיקה (יותר כמו אזור עתיק) כמונו אי אפשר לחנות שם. ניתן להיכנס עם הרכב ברחובות מאוד צרים לחנות לכמה דקות להוריד ציוד אבל מיד לצאת לאחת מהחניות הסובבות. בגלל שזה לא אזור מאוד גדול זה לא באמת מאוד משנה, אבל צריך לקחת את זה בחשבון. אני ממליצה לעשות טיול בעיירה ובגשר בזמן השקיעה. יש כמה מסעדות וכמה סופרים קטנים אבל כפי שנוכחנו לדעת גם באזורים נוספים בצפון ספרד, אם לא מגיעים בסוף שבוע בעונה אז רוב הזמן רוב הדברים פשוט סגורים. בעיקר המסעדות. אז אל תבנו עליהם יותר מידי. כן לרוב יש שעות פתיחה אבל מאוד מצומצמות.
יום למחרת נסענו לעשות טיול נחמד וקליל בשמורה הוולקנית גרטוצ'ה (garrotxa).
השמורה מורכבת מכ40 הרי געש בגדלי שונים שאינם פעילים, מכוסים בצמחיה. בחלקם יש מבנים או מנזרים. אפשר לטייל בפנים, או לתצפת מעל.
בחרנו לעשות שני מסלולים. הראשון נקרא Santa Margarida volcano trail. מסלול מעגלי קל באורך של כ6-7 קמ. מתחיל מהחניון המסומן בעיגול כחול בתמונה. בתחילת ההליכה יש מעט הליכה לאורך הכביש, אבל די מהר השביל נכנס פנימה, עולה למנזר גדול ומשם מגיע לשביל המשקיך לתוך אחד מהרי הגעש על כנסיה קטנה. לאחר מכן יורדים לתוך הלוע אל הכנסיה ועולים מהצד השני, משם ההליכה קצרה חזרה לחניון.
המסלול השני הוא פחות מסלול אלא יותר עליה לנקודת תצפית. מגיעים לחניה של בית בקברות בעולות (Olot) ומשם עולים בעליה משופעת אך קצרה לנקודת תצפית ממש יפה על העיירה. על הגבעה יש מנזר (לא הגענו בשעות הפתיחה אז לא נכנסנו) ומסלול קצרצר מעגלי שמקיף אותה.
שני המסלולים מאוד נחמדים וקלים, אך דורשים מנשא (ולא עגלה).
למטה מצורפות שתי תמונות עם החלק במפה שרלוונטי לכל מסלול ובחלק של הקבצים מצורף פידיאף רשמי של הפארק שמתאר את הטיול בו (planol-guia-en-fr).

מבסאלו לסורט (Sort) דרך Els Empedrats

יום למחרת תכננו להגיע לSort, שהיא עיירה שנמצאת קרוב מאוד לשני פארקים בפירנאים: אלט פירנאים (Parc Natural de l'Alt Pirineu) ואייגווסטורטס (Aigüestortes i Estany de Sant Maurici National Park). תיכננו להישאר בסורט כמה ימים כדי לעשות טיולי יום בשתי השמורות.
הנסיעה מבסאלו לסורט היא כ3.5-4 שעות ולכן החלטנו לחלק אותה לשתיים עם עצירה וטיול קצר ליד עיירה בשם באגה (Baga). בסמוך לעיירה יש קניון יפה עם מפלים ומסלול די מוכר למפל הנקרא Els Empedrats.
בחלק של הקבצים למטה מצורף gpx של ההליכה למפל. הוספנו גם עליה למפל el Bullidor de la Llet
(פניה קצרה מהמסלול). סה"כ ההליכה היא 2.5 קמ לכיוון, הלוך חזור, בתוספת הגיחה יצא כ6 קמ. החלק האחרון לפני ההגעה למפל Els Empedrats כלל חציה קצת מסובכת של נהר ומעט בולדרים, יכול להיות שרחוק יותר מהעונה הרטובה הנהר נמוך ולא תדרש חציה מסובכת. בכל מקרה מדובר על ה100 מטרים האחרונים ואם רוצים להימנע אפשר ללכת רק לel Bullidor de la Llet אליו אין שום בעיה בגישה.
המסלול הזה הוא חלק ממסלול יותר רציני ואפשר לעשות בשמורה הזו כמה ימי טיול עם לינה בבקתות, בשבילנו זו הייתה רק עצירה בדרך.

אייגווסטורטס: עמק ואגמי גרבר (Valle y lagos de gerber)

התחנה הראשונה שלנו בפירנאים הייתה Sort. אם להיות מדוייקים Roní, ספק כפר ספק אוסף של 5 בתים 10 דקות נסיעה מסורט. סורט הוא כפר רציני יחסית, עם כמה סופרים וכמה מסעדות, כך שאם אתם צריכים להצטייד, זה בהחלט מקום טוב לכך. בנוסף, בימי שבת יש שוק נחמד לאורך הנהר. רוני וגם מרבית הכפרים האחרים המפוזרים לאורך הכביש המוביל לשמורות פחות רציניים ולא מתאימים להצטיידות.

ביום הראשון כשהגענו מזג האוויר לקח תפנית לרעה והיה אפרורי ואפילו קצת גשום. כשהתבהר קצת לקראת הצהריים החלטנו בכל זאת לקחת סיכון ולנסות לטייל. לשם כך בחרנו במסלול לא ארוך אבל כפי שהתברר מאוד יפה ומבודד: אגמי גרבר. מדובר במסלול לא פשוט אך קצר, הלוך חזור כ7 קמ. שמתחיל בחניון המיועד בחורף לעליה על רכבלי סקי. המסלול עולה כ300 מטר במצטבר ל3 אגמים, אחד אחרי השני. בשיא הגובה לכ2200 מטר. האגמים מאוד יפים ומרשימים, ויחד עם נוף ההרים המושלגים בהחלט שווים את המאמץ.
השביל לא נוראי, אך מוצף מעט בחלקו ולכן קצת מחליק. יחד עם זאת, לא הרגשנו שישנם איזשהם חלקים מסוכנים להליכה עם מנשא (קדמי) והכול הרגיש בטוח, אם כי ההתקדמות הייתה איטית להמנע מהחלקה.

ביום יפה מאוד מומלץ לעצור ליד האגם הראשון לפיקניק ושטיפה של העיניים בנוף. שטיפה של הגוף לא אפשרית כי אסור להיכנס לתוך המים.

לפרטים נוספים על המסלול:
מצורף gpx של המסלול שעשינו בחלק של הקבצים.

אייגווסטורטס: אגם סנט מאוריציו (Estany de Sant Maurici)

כנראה המסלול הכי פופולארי באיגווסטורטס וזה ניכר לכל אורכו. כבר בהגעה יש טריק - עם הרכב אפשר להגיע רק עד איזשהו חניון שנמצא בפועל כ3.5 קמ מתחילת המסלול של האגם, כלומר אם מחליטים לחנות שם זה מוסיף עוד כ7 קמ הליכה הלוך חזור. האופציה הנוספת היחידה היא לקחת "ג'יפ טקסי" מעיירה שנקראית אספוט (Espot), כ15 דק נסיעה. הג'יפ-מונית יכול לעבור את המחסום שאחרי החניה ולנסוע כל הדרך עד תחילת המסלול באגם. בפועל, הצורך בגיפ לא קיים. הדרך נהדרת ועבירה לכל כלי רכב. יכול להיות שהעניין הוא להימנע מעומס רכבים ליד האגם, זה מרגיש יותר כדרך להוציא כסף ממבקרים. כך או אחרת, בשביל לנסוע לשם אין שום צורך להזמין מראש. מגיעים לתחנת הג'יפים באספוט (זה על הכביש הראשי, עיירה פצפונת, תזהו מיד), משלמים על הכרטיסים ומחכים שבחור\בחורה שמעמיסים את הג'יפים יקראו בשמכם. זה לא לוקח יותר מידי זמן גם כשנראה שיש עומס.
לגבי נסיעה עם תינוק - אז להם אין בעיה והם לוקחים עליו כסף למרות שהוא יושב עליכם. הנסיעה לא מסוכנת אבל כמובן שאין שום כיסא תינוק. אנחנו לקחנו אותו עלינו במנשא וזה היה בסדר גמור. לשיקולכם.
האתר עם המידע לגבי המחירים והמוניות: https://www.taxisespot.com/est...

המסלול עצמו באמת ממש יפה. כבר בהתחלה כנראה שתיפגשו מאוד מקרוב עם קבוצת יעלים שמסתובבים באזור השירותים. מנקודת ההורדה של הג'יפים עד האגם יש כביש מעץ, מן פלטפורמה שהופכת את ההגעה לאגם לנגישה, אבל לאחר מכן זה הופך לשביל רגיל.

ניתן לעשות קומבינציות שונות של המסלול, להקיף את האגם בשביל ממש צמוד אליו - אופציה קצרה ונחמדה אבל לא עולים לנקודות תצפית על האגם שזה חבל.
אנחנו בחרנו להתחיל בשביל ההיקפי ולעבור לשביל העולה למפלי רטרה (Ratera), אגם רטרה ומשם לתצפית על אגם מאוריציו. לאחר מכן יורדים חזרה ולבסוף מתחברים לשביל ההיקפי לקראת סופו. סה"כ כ6.5 קמ וכ400 מטר עליה בגובה. בשבילנו זה היה מעולה. גם באורך, גם הנופים וגם השביל היה נוח לכל אורכו. יש לא מעט אנשים על המסלול אבל זה לא מרגיש צפוף.
מצורף קובץ gpx עם המסלול בחלק של הקבצים.

אלט פירנאים: קרטרה דל פורט דל בונייגווה (Carretera del Port de la Bonaigua)

המסלול האחרון שעשינו באזור הזה נמצא מאוד קרוב למסלול הראשון (אגמי גרבר) אבל מהצד השני של הכביש. למעשה מהחניה של המסלול הזה אפשר לראות את החניה וחלק מהמסלול של אגמי גרבר. אבל כנראה שגם מרחק גיאוגרפי קצר יכול לעשות הבדל גדול, המסלול, שלא כמו שכנו נמצא בפארק אלט פירנאים ותצורת הנוף שלו מאוד שונה. אחרי עליה תלולה נפתחים מרחבים פתוחים עם הרגשה חצי אלפינית. על חלק מהמדרונות עוד היו שאריות שלג גם ביוני. אין כמעט צמחיה גבוהה, מה שמאפשר להסתכל ללא הפרעה על הנוף המרהיב. מתחתינו בשלב מסויים לפתע מופיע אגם, עם אי קטן וסירה.
אפשר להמשיך את ההליכה, להקיף את האגם ולהמשיך אל האגם הבא. אנחנו היינו עייפים ובחרנו להסתפק במסלול חצי היקפי (חלק מהשביל מתאחד) של כ 6.5 קמ עם עליה של כ500 מטר. מבין המסלולים באזור זה היה המסלול הכי קשה פיזית, לא בטוחה למה, כי על הנייר אין לו מאפיינים פיזיים מיוחדים אבל השביל העולה בעליה תלולה על ההתחלה כנראה קצת התיש.
קובץ הgpx מצורף בחלק של הקבצים.
בכל אופן, אין כמעט אנשים על המסלול (פגשנו אדם אחד כל היום) והנופים מדהימים.
כבונוס, בדרך למסלול זכינו לראות דוב לצד הדרך (!). אלו לא דובי גריזלי ואין צורך לחשוש מהם יותר מידי, אבל זה בהחלט יוצא דופן לראות אותם. מה גם שיש רק כ70 דובים בכל ספרד.

מסורט לברוטו (Broto) דרך אל פונטה דה סוורט (El pont de suert) ואיינסה (Ainsa)

היעד הבא היה הפארק הלאומי אורדסה (Ordesa y monte perdido) . בחרנו לישון בכפר בשם ברוטו, כ20 דקות נסיעה מהכניסה לפארק ותחילת רוב המסלולים. הרבה אנשים המגיעים לטייל באזור בוחרים לישון בטורלה-אורדסה (Torla-Ordesa) הנמצאת קרוב יותר לכניסה. לדעתי זה מיותר. טורלה מרוחקת כמה דקות נסיעה מברוטו אבל יקרה יותר משמעותית וצפופה. ניתן לחנות את הרכב רק בחניון שמחוץ לסמטאות וזה יוצר חוסר נוחות משמעותית בהגעה.
הנסיעה בין סורט (בפועל רוני) לברוטו היא כ3-4 שעות. כדי לחלק את הנסיעה וגם לנצל את היום, בחרנו לעשות שתי עצירות בדרך. עצירה בעיירה בשם אל פונטה דה סוורט ועצירה באיינסה. אל פונטה דה סוורט עיירה נחמד בלי יותר מידי אטרקציות. הסמטאות והרחובות ההיסטוריים יפים מאוד ארכיטקטונית ומטופחים. יש הרבה מדשאות ומסלול ההליכה לאורך הנהר עם חציית הגשרים נחמד. לא הייתי מגיעה במיוחד לעיירה, אבל היא הייתה בדרך והייתה עצירה מוצלחת.
באיינסה יש שרידי עיירה מימי הביניים, עם מצודה וארמון ומוזיאון לחובבים. גם פשוט להיסתובב באזור העיר העתיקה מאוד מרשים ויש אפילו כמה מסעדות לא רעות בכלל.

המלצה למסעדה: תכלס האוכל במסעדות לא הרשים בכלל עד כה, אבל דווקא בTorla נתקלנו במסעדה נהדרת, אז למי שרוצה קצת להיתפנק אני מאוד ממליצה: Restaurante La Cocinilla. שילמנו כ25 יורו על תפריט מלא שכלל מנת פתיחה, מנה ראשונה, עיקרית, קינוח ויין. היה מאוד טעים ושירות מדהים (המלצר כל הזמן בידר ושיחק עם הקטנצ'יק :) ).

אורדסה: מפל זנב הסוס (cola de cabello)

כנראה הטיול הכי פופולארי בשמורה. לא יודעת אם בהכרח בצדק אבל הוא יפה ללא ספק. לטיול הזה יצאנו אחרי שחווינו הרעה משמעותית במזג האוויר. יום שלם של גשם מנע מאיתנו לטייל יותר מידי. לכן כשהגשם קצת נרגע למחרת רצינו לנצל את זה ולצאת למסלול. מפל זנב הסוס הוא מסלול יחסית נוח ונגיש, ההליכה לאורך כל הדרך היא על שביל מאוד רחב. אם בוחרים לעשות את כל המסלול הוא 17.5 קמ, אבל למעשה, מפל זנב הסוס הוא הנקודה האחרונה במסלול הלוך-חזור, אבל בדרך יש עוד מפלים מאוד יפים וניתן להסתובב בכל רגע נתון. התחלנו את ההליכה מחניון מאוד גדול שהוא נקודת היציאה לרוב המסלולים באזור ויש בו גם tourist infrmation. הם לא מאוד עוזרים אבל היה לנו חשוב לוודא שבמידה וירד גשם המסלול לא מסוכן ולא מחליק.
ההליכה עד המפל הראשון היא מאוד מישורית ונוחה. התחלנו את המסלול עם עוד כמה קבוצות של סבתות ספרדיות אנרגתיות, אבל רובן הגדול הלך רק עד המפל הראשון. מהמפל הראשון עד המפל השני זה עוד כשעה וגם שם השביל עדיין מאוד מישורי ונוח. בחלק הזה ראינו כבר משמעותית פחות אנשים. מהמפל הזה מתחילה עליה (לא דרמטית בכלל) לכיוון מישור גבוה ולכיוון הצוקים המתנשאים מלמעלה.
אחרי מעט עלייה יוצאים לאזור פתוח ומאוד יפה המקביל לנהר. זוהי נקודה נהדרת להפסקה.
עבורנו, בשלב הזה מזג האוויר קיבל שוב תפנית לרעה ולכן המשכנו רק עוד קצת למפל קטן נוסף (לא מופיע עם שם ברור במפה) ושם הסתובבנו וחזרנו. בסה"כ יצא לנו יום של כ14 ק"מ הליכה ועם זאת הוא היה פחות קשה מימים קצרים בהרבה.
המסלול מאוד פופולארי ומסומן היטב אז לא חושבת שיש צורך בGPX שלנו.

אורדסה: מסלול פאז'ה ראקון Faja Racon

כנראה המסלול הכי קשוח אבל גם הכי יפה שעשינו. מעגלי - 10 ק"מ בסה"כ אבל עם עלייה של 600 מטר על ההתחלה (וירידה בהתאם). הוא גם היה כנראה המסלול הכי פחות בטוח, אם כי כל עוד הילדים עליכם ואתם מרגישים בטוחים בהליכה הרגילה שלכם לא אמורה להיות בעיה. לא הייתי ממליצה על המסלול הזה עם ילדים קטנים שמתרוצצים ואנשים עם פחד גבהים קיצוני וגם לא כשיורד גשם.
בפועל, ההליכה היא על שביל לא מאוד צר (לפעמים מרחוק זה נראה צר) ומצידיו מצוק עצום בצד אחד ומדרון תלול (אך לא נפילה חופשית) מצד שני. לפעמים השביל עובר מתחת למפלון קטן או על זרימת מים מה שהופך אותו למעט מחליק. עם כל זאת, למעט פעם אחת שדרשה מאיתנו ירידה מסלע גדול בכמה שלבים הרגשתי שזה היה עבורנו בטוח ובסדר גמור להליכה (היינו שני מבוגרים עם תינוק על מנשא קידמי).
העליה הראשונית היא החלק הקשה פיזית, עליה של 600 מטר עד לתחתית המצוקים שמתנשאים למעלה. אבל ברגע שעולים מעל לקו העצים הנוף עוצר נשימה. העמק עם הפסגות והמצוקים המרוחקים מאחורינו והמצוקים האדירים שמתנשאים מקדימה בהחלט שווים את המאמץ.
העליה לוקחת כשעה ובסופה מגיעים למפל קטן. שימו לב שבשלב הזה השביל מתפצל לשניים. אנחנו בחרנו ללכת את מסלול הFaja Racon ולכן פנינו ימינה (מזרחה). המסלול הפונה צפון-מערבה (שמאלה) מטפס אל הפאס וחוצה את המצוק לצד השני, זה דורש ציוד וניסיון טיפוס. מאותו רגע יש עוד כשעה וחצי של הליכה לאורך המצוק כשמימיננו נוף מטריף. אין כל כך נקודות עצירה ברורות, אבל תמיד אפשר לעצור לנוח על הסלעים. אם אתם רוצים עצירה ארוכה אז בעליה לפני הפניה אל המצוק וגם בירידה אחרי יש בקתות מחסה מהגשם ואפשר לעצור לידן.
אחרי שעה וחצי של הליכה נגלה לפנינו מפל הקטטוורו (Catatuero), אבל הפניה לירידה היא לפני שמגיעים אליו. יורדים בשביל זיגזג עד שמגיעים לבקתת המחסה. ממנה יש הליכת צד לתצפת על המפל (ועוד כמה מפלים) מלמטה. אפשר להמשיך מהביקתה לFaja Petazals ולהישתלב עם השביל למסלול מפל זנב הסוס באזור המפל השני. אנחנו בחרנו לרדת ישירות למטה. זה אומר שמשתלבים גם כן במסלול של מפל זנב הסוס אבל ממש קרוב לחניה. ממש לפני הירידה גם זכינו לביקור של קבוצה איילים שהתקרבה ממש עד אלינו!
מצרפת תמונה עם המסלול שעשינו וקובץ gpx בסוף.

הגענו לברוטו ויש גשם - מה עושים (וגם סתם רעיונות לעוד דברים לעשות בסביבה)

היות ונתקלנו בסיטואציה הזאת (מניחה שאם מגיעים בעונה הסיכוי שזה יקרה קטן) חשבתי לפרט כמה דברים שניסינו (וכמה שלא).
1. בתוך ברוטו Broto או ממש צמוד -
- מפל סרוסל (Cascada de Sorrosa) - בתוך ברוטו יש מפל ממש מרשים ושווה ביקור. 5 דקות הליכה ממרכז הכפר. אם חשקה נפשכם אז יש אפילו ויה פראטה (הליכה בטיפוס עם חבל איבטוח) קצרה אך נראית ממש נחמדה מתחתית המפל למעלה. נראה היה שיש כמה חברות שמארגנות קבוצות לויה פראטה, אבל היות ולא עשינו אין לי המלצה ספציפית.
- חוות גבינות - שם קצת מפוצץ לחווה קטנטנה בדרך למפל סרוסל עם חנות שעובדת בשעות מאוד ספציפיות. הם מוכרים גם בירות בוטיק מקומיות. אל תצפו לסיור בחווה, אלא יותר להליכה בשביל בוצי לחנות ולטעום 2-3 סוגי גבינות. שעות הפתיחה משתנות, מחוץ לעונה הם פתוחים רק בסוף שבוע (יש שלט על השער).
- אוטו (Oto) - כפר קטנטן 10 דקות הליכה מברוטו. אין שם שום דבר מיוחד, אבל הארכיטקטורה ממש יפה ונשתמרה הרבה יותר טוב מבברוטו, שווה סיבוב הליכה. בנוסף, למי שזה מעניין אותו, יש אתר קמפינג ממש בכניסה לכפר שנראה שווה.
- בית הכלא - שם מפוצץ למגדל קטן שבו נשתמרו שני תאים בהם הוחזקו אסירים בימי הביניים. בהחלט מינימליסטי והמדריך (שהוא גם העובד היחיד בtourist information בברוטו) מקדיש כשעתיים ביום לפתוח את המקום ולעשות שם סיור בספרדית למי שמעוניין.

2. טיול הליכה מברוטו לTorla -כ4 קמ לאורך הנהר. יחסית קליל ונחמד. כדי להימנע מהליכה הלוך חזור אפשר לתפוס טרמפ חזרה לברוטו (או אם מטיילים עם תינוקות אז אחד יכול לתפוס טרמפ ולהביא את הרכב).

3. Valle de Otal - מסלול טיול קליל ונוח על שביל רחב שעשינו ביום גשום. למעט הבאסה בלהירטב המסלול עצמו מאוד רחב, נוח להליכה ולא מסוכן כשיורד גשם. סה"כ היה יפה ונחמד לטייל איפשהו גם כשקצת גשום.