טיולי יום וטרק קצר בהרי הטטרה הגבוהים

ביולי 2018 יצאנו רונן ואנוכי לטיול בסלובקיה, בהרי הטטרה הגבוהים. סה"כ 5 ימי הליכה. אזור יפהפה ומומלץ.

תאריך הטיולJuly 2018
עונה מומלצתבאביב, אם כי אפשר עד ספטמבר [ואולי אפילו תחילת אוקטובר]

הרי הטטרה הם חלק מרכס הרי הקרפטים, והם מהווים גבול טבעי בין סלובקיה לפולין. ההרים נחלקים להרי הטטרה הגבוהים והנמוכים. הרי הטטרה הגבוהים קטנים למדי בשטחם אבל איכותיים מאוד, ומציגים נופים יפים, הרים מחודדים ומצוקיים מאוד, אגמים נהדרים וצמחייה אופיינית. גובה ההרים הוא עד 2500 מטר בערך [פסגת הר ריסי]
אנחנו ביצענו 2 טיולי יום מעגליים וטרק בקתות בן 3 ימים.
בסיפור דרך זה אתאר את הטיול ואוסיף מפות בפורמט GPX של המסלולים שעשינו.

מנהלות ותכנון הטיול

את הטיול תיכננו [בעיקר רונן למעשה] על פי סיפורי דרך מהאתר הזה בעיקר של נועם גוטמן.
הטיול מבוסס על לינה במלונות בטיולי היום, ובבקתות בטרק. התנאים בבקתות משתנים מבקתה לבקתה אבל סבירים סהכ והבקתות נראות מודרניות מסודרות ויפות, וממוקמות בד"כ באיזור עם נוף יפה.
ההתניידות אל הטרק והמסלולים היא באמצעות רכבות ואוטובוסים. התח"צ באיזור לא רעה בכלל.
כמו כל טרק אלפיני, גם כאן עולים ויורדים המון, בממוצע 1000-1200 מטר עליה וירידה ליום על 15-18 קילומטר.
השבילים מסודרים ומסומנים אבל לא קלים ורבים מהם חוצים שדות בולדרים.
כושר- כדאי להיות בכושר טוב לקראת הטרק הזה ולעשות אימוני מדרגות, ריצות שטח וטיולי הכנה עם תרמיל.
ציוד: התרמיל שהבאנו שקל בסביבות 14 קילו כי כלל אוכל כשר. יש אוכל בבקתות כך שמי שלא שומר יכול לשאוף למשקל של פחות מ10 קילו , רצוי לסחוב כמה שפחות משקל.
מים- יש הרבה נחלים ואגמים בדרך ושתינו מהם. כשמזג האוויר טוב אין סיבה לסחוב יותר מליטר וחצי-שניים.
השבילים סלעיים מאוד לכן כדאי להביא נעליים עם סוליה חזקה כי הסלעים החדים מורגשים דרך הסוליה. מקלות הליכה יעזרו בעליות וגם בירידות. מומלץ להביא למרות שהם יכולים להציק במיוחד כשרוצים לצלם...

יום 0- הגעה מישראל והתמקמות

הגענו בטיסת צ'רטר [מצאנו באתר גוליבר] של חברת "קורנדון" [חברה הולנדית מסתבר] לשדה התעופה הקטנטן שליד העיר פופרד טאטרי. [Poprad]
פופרד היא עיר בת כ50 אלף תושבים, ואין יותר מדי מה לעשות בה.
משדה התעופה ניתן לראות באופק את הרי הטטרה הגבוהים, כ1500 מטר מעלינו, טובלים בעננים.
הלכנו רגלית לתחנת הרכבת ולקחנו רכבת לעיירה שטרבסו פלסו [Štrbské Pleso] [פלסו=אגם בסלובקית]
שטרבסקו היא עיירה נחמדה, ממוקמת על גדות אגם יפהפה. למרגלות הרי הטטרה. יוצאים ממנה מסלולי טיול בהרים. משמשת גם כבסיס לספורט חורף.
התמקמנו במלון ויצאנו לסיבוב קטן בעיירה וסביב האגם.

יום 1- טיול יום לפאס Bystrá lávka

מרחק כ 15 קילומטר. טיפוס: 950 מטר. ירידה: 950 מטר. כ7 שעות הליכה.

המסלול מעגלי, מסומן בצהוב, והוא מתחיל ונגמר באגם שטרבסקו. מתחילים ללכת במעלה עמק ארוך ומיוער, ההרים משני הצדדים מצוקיים ובעמק זורם נחל די גדול. ההליכה בשביל במגמת עלייה מתונה. ככל שעולים במעלה העמק יש פחות ופחות עצים ואת מקומם תופסים עצים נמוכים. בהמשך רואים מפל מים יפה שמעליו יש אגם. השביל עוקף את המפל בעזרת חבלים שמקילים על הטיפוס.
השביל ממשיך לעלות ואחרי כ7 קילומטר מגיעים לאגם יפה וצלול מאוד, כאן כבר אין עצים וגם צמחייה כמעט ולא. ממול יש רכסי הרים מצוקיים מאוד. הסלעים בצבע אפור ומעוטרים בכתמים ירוקים זרחניים מה שמוסיף ליופי שלהם [לדעתי].
כאן השביל מקבל תפנית ופונה שמאלה ומתחיל לטפס בתלילות לפאס. בדרך חוצים שלוגיות פה ושם [ביולי...]. אחרי כ250 מטר של טיפוס [הפרש גובה] תלול יותר ויותר מגיעים לפאס , גובהו כ2300 מטר. נשקף ממנו נוף נהדר של העמק שטיפסנו ממנו, ושל העמק שאנחנו יורדים אליו, שגם בו יש אגם יפה.
יורדים כ200 מטר גובה ומגיעים לאגם, השביל כולו עשוי מבולדרים וסלעים.
מכאן ממשיכים לרדת בעמק חזרה לכיוון שטרבסקו. לידינו יש נחל וככל שיורדים יש יותר ויותר צמחייה ועצים. כך עד לאגם שטרבסקו.

יום 2- טיול יום להר ריסי

מרחק כ 15 קילומטר. טיפוס: 1200 מטר. ירידה: 1000 מטר. כ7.5 שעות הליכה.

לאחר לילה נוסף באותו מלון [יש הרבה מלונות בעיירה] יצאנו שוב - היה זה יום שישי - והפעם בשביל אדום לכיוון אגם פופרדסקו פלאסו [Popradskom plese] , שם היינו שישי- שבת. השביל באורך כ4.5 קילומטר עובר בתוך יער ובמגמת עלייה. ניתן לעבור באמצע לשביל ירוק מקביל שעובר סמוך לנחל, השביל האדום יותר נופי וקצת יותר ארוך.
באגם פופרדסקו יש מלון ובקתה, אנחנו לקחנו את המלון [הורסקי - Horsky Hotel] והוא נחמד, יפה ומציע מגוון סוגי חדרים. לאחר שהתמקמנו בחדר, השארנו את התרמילים, לקחנו תיקי יום קטנים ויצאנו לכיוון הר ריסי.
בתחילת השביל יש ציוד אספקה אותו אפשר לקחת לבקתה הממוקמת בהמשך למי שמעוניין להתנדב לעניין.
מתחילים בשביל כחול הפונה צפונה ועובר בתוך יער הרבה צמחייה ונחל גדול אותו חוצים בגשר. אחרי כקילומטר מגיעים לצומת ופונים ימינה באדום. השביל מתחיל לטפס במעלה ההר ונהיה קשה יותר, אחרי כ300 מטר טיפוס מגיעים לאגם יפה. עוברים אותו מימין והשביל ממשיך לטפס בתלילות תוך שימוש בסולמות ועזרים נוספים. אחרי הקטע המצוקי לפתע רואים - באמצע שום מקום- בקתה ענקית שיושבת על ההר קצת כמו תיבת נוח... בדרך ראינו גם סבלים שסוחבים לה אספקה.
בקתת ריסי- כ200 מטר מתחת לפסגה- מקום טוב לעצירת מנוחה. בשלב זה ירד גשם חזק והמתנו קצת בבקתה שהוא ירגע.
מהבקתה עוד כ250 מטר טיפוס - בערך שעה- עד לפסגה, החלק האחרון מצוקי והטיפוס אליו מצריך שימוש בידים גם. מהפסגה נשקף נוף מרהיב של הרי הטטרה המחודדים והסלעיים והאגמים שבעמקים. הפסגה, כ2500 מטר גובה, היא גבול בין סלובקיה לפולין- מפה אפשר לרדת לצד הפולני של הרי הטטרה.
על פסגת ההר מותקן כליא ברק. לא מומלץ לעלות לפסגה כשיש ברקים!
חזרנו באותה דרך שבאנו חזרה לאגם פופרדסקו ולמלון.
בשבת נחתי, והקפתי את האגם בטיול רגוע.

יום 3- טרק: לבקתת פריזלנום

11.5 קילומטר, 1100 מטר טיפוס, 400 מטר ירידה, 6.5 שעות הליכה.

התכנון שלנו היה להתחיל בזדיאר ולסיים במלון שהיינו בשישי שבת באגם פופרדסקו. השארנו חלק מהציוד במלון, ונסענו לזדיאר [zdiar] . כדי להגיע לשם לקחנו רכבת והחלפנו לאוטובוס.
זדיאר נמצאת בעמק מחוץ להרי הטטרה , מצד מזרח להם, צמוד לכביש.
כמו כל טרק שמכבד את עצמו המסלול מתחיל בעלייה מתישה של קרוב ל1000 מטר [!]. מתחילים ללכת מערבה בשביל אדום, בעמק, כאשר מצד שמאל שלנו נישאים הרי הטטרה מעלינו. אחרי כקילומטר השביל נכנס לתוך ואדי צר [יחסית] ומתחיל לטפס מעלה, השביל עובר בתוך יער עבות עם צמחייה רבה ובצד שמאל, על הגדה ממול, מלווה אותנו מצוק מרשים שעצים צומחים עליו.
העלייה תלולה וטכנית לפרקים. ככל שעולים העצים מתמעטים ומתחלפים בצמחייה נמוכה ודשא.
אחרי כ 3 שעות עלייה מגיעים לפס Široké sedlo, מהפס נוף פנורמי מרשים של כל האיזור ושל ההרים היותר גבוהים שנגיע אליהם בהמשך.
בפס יש צומת שבילים. המשכנו שמאלה, השביל יורד מתונות ועובר בקטע קשה ומרובה אבנים. באמצע הדרך
מגיעים לעמק ביניים עם אגם במרכזו. ממשיכים לרדת עד שמגיעים לאגם ולבקתת 'זלנום'. [Chata pri Zelenom plese][בסלובקית צ'אטה = בקתה]
הבקתה ממוקמת בעמק מוקף הרי נישאים ולידה אגם יפהפה. היא מציעה תנאים טובים למדי. ניתן להגיע אליה ברכב שטח.

יום 4- טרק: לבקתת זבוזניקה

18.5 קילומטר, 1200 מטר טיפוס, 800 מטר ירידה, 8.5 שעות הליכה.

על פי התכנון המקורי היינו אמורים להמשיך בשביל האדום למעבר הרים [פס] Sedlo pod Ostrvou. אבל בבקתה אמרו לנו שהשביל נסגר עקב בעיית בטיחות, אז הלכנו בשביל שמקיף את הרכס. מן הסתם שביל זה פחות מומלץ.
התחלנו בהליכה מזרחה על שביל מסומן בצהוב ועובר בעמק מיוער, עם נחל זורם ליד.
אחרי כ4 קילומטר מגיעים לצומת, עוזבים את השביל הצהוב ואת הנחל ומתחילים לטפס ימינה, בשביל ירוק.
כמה מאות מטר אחכ מגיעים לצומת נוספת ושוב פונים ימינה בכחול. השביל מטפס מתונות על צלע ההר כאשר בצד שמאל רואים את הנוף של העמקים למרגלות הטטרה ואת פופרד ועוד עיירות באיזור.
4 קילומטר מהפיצול מגיעים לשביל המקורי- האדום- למרגלות רכבל גבוה ואגם יפה, הרכבל מוביל לפסגת הר Lomnický štít [ההר השני בגובהו בטטרה] ויש שם מסלולי ויה פארטה, ונוף פראי.
חזרנו לאדום, ממשיכים בו עוד כ 5קילומטר. השביל במגמת ירידה והולך על צלע הר, עד למפגש עם שביל כחול שפונה ימינה בעמק. מכאן מתחילה עלייה ארוכה של כ650 מטר על 5 קילומטר, עד לבקתת זבוזניקה.
השביל עובר על צלע ההר השמאלית, נוף יפה נשקף ממול ובצד ימין. העלייה נהיית תלולה יותר ויותר ככל שמתקדמים. גם היער והצמחייה מתמעטים ונשארים סלעים אפורים עם כתמים ירוקים זרחניים. בדרך רואים שלוגיות ו2 אגמים צלולים בעמק בצד שמאל, וגם פוגשים סבלים שסוחבים אספקה לבקתה [כ40 קילו! שאלתי].
בקתת זבוזניקה [Zbojnícka chata] היא הבקתה הבסיסית ביותר בטרק. יש בה דורמיטורי גדול עם כ20 מיטות והשרותים בחוץ. למרות זאת היא בקתה די גדולה ומצוידת, מודרנית ונראית טוב. כדי לקלוט סלולרי יש לטפס על גבעה קטנה ליד הבקתה.

יום 5- טרק: חזרה למלון הורסקי

16 קילומטר, 750 מטר טיפוס, 1250 מטר ירידה, 9.5 שעות הליכה.

היה זה היום היפה ביותר בטרק, וכלל נוף מגוון מאוד, אגמים ונחלים מעברי הרים ועמקים.
התחלנו בהליכה בשביל הכחול לכיוון הפס, כ2 קילומטר הליכה שבסופם טיפוס תלול ביותר לפס! יש להזהר מדרדור אבנים למטה . אחרי כ250 מטר טיפוס טכני מאוד מגיעים לפס, ממנו נשקף נוף פראי ונהדר. הירידה הראשונית מהפס מתבצעת בעזרת שרשראות ברזל ורגליות והיא לא קלה, במיוחד עם תרמיל גדול. אחרי הקטע של השרשראות הנוף נפתח קצת ורואים אגם יפהפה בעמק. יורדים לכיוון העמק אך השביל ממשיך על צלע ההר ועולה לפס נוסף, שם יש צומת וממשיכים שמאלה בשביל הירוק. ניתן לעלות מהצומת בשביל צהוב לפסגת Východná Vysoká - 240 מטר טיפוס- אולי זה שווה כשיש ראות טובה.
בכל אופן אנחנו המשכנו כלפי מטה לעמק, הירידה טכנית בהתחלה ועם סולמות. השביל סלעי מאוד.
בעמק מגיעים לאגם קטן אך בעל צבע מים טורקיז עמוק ונפלא, ייחודי מאוד.
ממשיכים מטה בעמק בשביל הירוק, סביבנו הרים גבוהים ומצוקיים. מתוך האדמה פורץ לפתע נחל גדול וזורם לידינו. כ3 קילומטר מהפס השני מגיעים לאגם נוסף וגדול , שמלון גדול בנוי לידו. [כמובן שיש כביש שמוביל למלון] באזור המלון מחליפים את השביל לשביל נוף אדום הפונה מערבה ומטפס מאחורי המלון, כ250 מטר טיפוס על 3 קילומטר, עד שמגיעים לאגם יפהפה. מצד שמאל רואים את המישורים שלמרגלות הרי הטטרה, את פופרד ואת השדה תעופה.
הפסקה קלה באגם וממשיכים בשביל האדום, השביל כולו מבולדר , עולה ויורד מתונות לאורך צלע ההר, מצד שמאל נוף יפה. אחרי כ4 קילומטר מגיעים לראש המעלה שמנו נרד חזרה לאגם פופרדסקו. המעלה נקרא Sedlo pod Ostrvou. שווה לטפס לפסגה קטנה לידו לתצפית הקפית. מראש המעלה נוף נהדר של אגם פופרדסקו והעמקים וההרים שלידו. הירידה היא כ550 מטר הפרש גובה ולוקחת כשעה-שעה וחצי.

חזרה וסיכום

הגענו חזרה למלון הורסקי, לקחנו את הציוד שהשארנו, הלכנו ברגל על הכביש לתחנת רכבת 3 קילומטר למטה ולקחנו רכבת לפופרד. לילה במלון בפופרד ולמחרת מונית לשדה וטיסה חזרה לישראל.

לסיכום, הרי הטטרה מאוד יפים ואני ממליץ לטייל בהם. המסלולים לא קלים והם מרובי עליות, ירידות והשבילים מלאים בולדרים וסלעים ואבנים חדות. לכן צריך להערך בהתאם גם מבחינת ציוד וגם מבחינת כושר והכנה פיזית.

ממליץ לקרוא את סיפור הדרך המכונן :) של נועם גוטמן.