הונגריה וסלובקיה המשך המסע שלנו במזרח אירופה

טיול זוגות שמתחיל בעיר ונגמר בכפרים וההרים היפים של סלובקיה-ניצול מקסימלי של שבוע טיול

תאריך הטיולSeptember 2014
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

הקדמה

אנחנו זוג צעיר שאוהבים לשלב טיול עירוני יחד עם טבע ונופים- וכל זה במחיר שפוי.
מדינות מזרח אירופה עונות על הדרישות הללו.
מקומות מומלצים לטיול מסוג זה (שהיינו) הם: קרואטיה וסלובניה/ פראג וסביבתה/ והפעם זה הונגריה וסלובקיה.
בכללי הטיול היה בנוי כך שיומיים ראשונים (מלאים) היו בבודפשט ועוד ארבעה ימים נוספים בהם שכרנו רכב וטיילנו עצמאית בסלובקיה .
החודשים המומלצים לטיול הם בין יוני-אוגוסט .
אנחנו טיילנו בסוף ספטמבר שזו כבר סוף העונה ,לכן לא היו הרבה תיירים וגם "צימרים" רבים היו סגורים -דבר שקצת הקשה למצוא איפה לישון אבל בסוף מוצאים.
העלות הכוללת של הטיול הייתה כ 7500 שקל לשנינו הכוללים הכל כולל הכל.
מטבע מקומי- כ63 פורינט לשקל אחד.

נחיתה לילית בבודפשט והגעה למלון

טסנו עם חברת UP (חברת בת של אלעל) ב190 דולר(כולל מזוודות 20 דולר לכיוון).
נחתנו ב00:00 בלילה בבודפשט.
דרכי התחבורה להגיע מהשדה תעופה למרכז העיר :
מטרו עובדת עד 23:00 בלילה , טראם עובדת כל הלילה אבל מהשדה זה קצת מסובך.
יש שירותי שאטלים מהשדה למרכז העיר - אומרים להם את שם המלון מחכים שיתמלא והשאטל מוריד אותך במלון, זה עולה בערך כמו לקחת מונית ספיישל).
בכל מקרה הדרך המומלצת להגיע בלילה היא עם מונית.
עלות של מונית מהשדה למרכז העיר היא בין 20-25 יורו .(במלון רצו 28 יורו ).

יום ראשון- טיול עירוני בבודפשט ברובע פשט (השדרה המרכזית, בית הפרלמנט, אנדרטת הנעלים,השוק המקורה,ושיט לילי בדנובה)

אנחנו התמקמנו במלון דירות Sun Resort Apartments שסגרנו דרך בוקינג מהארץ (עלה 450 שקל לחדר ל3 לילות).
חדר נחמד ונקי עם מטבחון למי שרוצה לבשל. המלון ממוקם בשדרה שלמה של מלוני דירות כמו שאנו התאכסנו בו .
בשדרה יש הרבה גלידריות, בתי קפה וקניון ,בונוס רציני זה סופר גדול שנמצא ממש מתחת למלון .
התחנת מטרו הקרובה במרחק 5 דקות הליכה (תחנת Ferenc korut) הרחוקה שתי תחנות ממרכז העיר.

את היום הזה הקדשנו לטיול ברובע הישן של העיר (פשט).
התחלנו בשדרה המרכזית VACI UTSA -שדרה נחמדה עם בתי קפה ודוכנים (מומלץ שם להמיר כסף באחד מדוכני המרת הכספים ,שער ממוצע עומד על 320 פורינט ליורו + עמלת החלפה של כ500 פורינט למי שממיר בין 10000-40000 פורינט.)

המשכנו עד הפרלמנט (יש סיורים בבית הפרלנט בעברית כל יום ב10:30 ו13:30 ,צריך לשריין מקומות מראש באתר שלהם <a href="http://www.budapest-parliament.com" target="_blank" rel="nofollow">www.budapest-parliament.com</a> (אנחנו לא עשינו את הסיור אבל הוא מומלץ).
משם על גדות הדנובה יש את אנדרטת הנעליים לזכר קורבנות השואה שנורו על גדות הדנובה.

הלכנו עד תחנת המטרו Nyugati ter שם יש קניון ענק למי שמעוניין.
לקחנו מטרו ל KALVIN TER שם ביקרנו בשוק המקורה שהוא האנגר של שתי קומות בקומה הראשונה יש שוק פירות וירקות ובקומה בשנייה חנויות מזכרות ודוכני אוכל מקומי.
לאחר סיבוב בשוק המקורה אכלנו במסעדת FOR SALE הידוע שנמצאת ממש מול לשוק (מומלץ מאוד!).
(כרטיסים למטרו רוכשים בתחנת המטרו עצמה ניתן לרכוש כרטיס חד פעמי/24 שעות/3 ימים/כרטיסייה, הכרטיסים תקפים לכל התחבורה הציבורית בעיר).

בערב (21:00) לקחנו שיט בדנובה דרך חברת LAGENDA השיט יוצא כל שעה עגולה ואורך כשעה - מקבלים מדריך אלקטרוני בעברית שמספר על העיר ועל האתרים שעוברים דרכם בשיט.(ממש נחמד ומומלץ, הם מחלקים סמיכות למי שקר ומשקה אחד כלול במחיר)
עשינו עוד סיבוב לילי ברחובות וחזרנו למלון -להספיק למטרו האחרונה ב23:00 .

יום שני- טיול עירוני בבודפשט- רובע המצודה (ארמון המלוכה, כנסיית מתיאש, מצודת הדייגים,כנסיית הסלע) מרחצאות סיי'צני.

בבוקר קפצנו לסופר לקנות מאפים טריים ולקחנו מטרו לצידו השני של הדנובה לתחנת Batthyany הנמצאת למרגלות מצודת המלוכה.
טיפסנו דרך הסמטאות עד ההגעה למצודה, שם נחמד להסתובב ולצלם את השדרה הראשית.
ירדנו דרומה לכנסיית מתיאש ומצודת הדייגים (מומלץ מאוד) יש תצפית פנורמית יפה מאוד על בודפשט מהמצודה.
הלכנו עד כיכר אדם קלארק שבקצה גשר השלשלאות (שם יש רכבל למצודה שחוסך את העליה מאיפה שאנחנו עלינו, לדעתי גם שם אפשר להשתמש בכרטיס התחבורה הציבורית).

משם לקחנו טראם לכנסיית הסלע (בקצה גשר החירות) עשינו בה סיבוב (מיוחד ונחמד) יש ממנה גם תצפית יפה על הגשר והעיר.

השעה הייתה כבר 15:30 , לקחנו מטרו לכיכר הגיבורים לתחנת Hosok tere (תחנת אחת אחרי יוצאת ממש מחוץ למרחצאות).
עשינו סיבוב בכיכר המרשימה ועצרנו באגם יפה עם ברבורים מחוץ למצודת ואידהוניאד .
המשכנו למרחצאות סייצ'ני וקנינו כרטיס עד השעה 22:00 , יש גם הנחה לכרטיס משעה 17:00 - 19:00.
המתקנים מסביב (סאונות ובריכות בטמפרטורות שונות) לבריכה הפתוחה נסגרים ב 19:00 ,הבריכה הפתוחה+בריכת שחייה נסגרת ב 22:00.
העברנו 3 שעות בכיף אחרי יום ארוך במתחם.(מומלץ להביא מגבת ושמפו שיהיה לאחרי הרחצה ,או לשלם עבור השכרת מגבת במקום).
ניתן גם לבוא למרחצאות בתחילת היום ולהינות מהשמש בלי לחץ של סגירת המתקנים ב 19:00.

מקומות עיניין נוספים בבודפשט שאנחנו לא עשינו:

יש את בית האופרה שניתן לרכשו כרטיסים למופעים שם למי שאוהב.
הרובע ההיודי ובית הכנסת היהודי שאמור להיות יפה מאוד (הגדול באירופה).
ברובע היהודי יש מסעדות ובארים רבים לצאת בערב .
האי מרגרט- הבנתי שיש שם מופעי מזרקות בערב כל יום ב 21:00.
אנדרטת הנעלים - מחוץ לפרלנט על גדות הדנובה.
סיור בפרלמנט (הרחבתי למעלה).
יש גם מרחצאות חמות במלון גלרט (ליד כנסיית הסלע) פחות המוני ממרחצאות סצ'יני, מניח שיותר יקר גם כן.

לדעתי טיול של שלושה- ארבעה ימים בבודפשט מספיק אנחנו היינו יומיים ,היה קצת לחוץ אבל ממצא.

יום שלישי -יום נסיעות -לקיחת רכב ונסיעה לסלובקיה להרי הטטרה הגבוהים

התקפלנו מהמלון , והלכתי להביא את הרכב מסוכנות BER ELEK שסגרתי בארץ דרך אשת טורס, התכנון היה לטייל עם הרכב בסלובקיה 4 ימים , ביום האחרון בערב לחזור לבודפשט למלון שסגרתי מראש ולמחרת לקום בבוקר ולטוס חזרה לארץ.

קצת על השכרת רכב בהונגריה:
* לסוכנות בהונגריה לא הכרחי שיהיה רישיון נהיגה בינלאומי- מספיק להם רישיון ישראלי.
* בסלובקיה כן צריך שיהיה רישיון נהיגה בינלאומי - לצומת לבכם.
* בהונגריה לוקחים מס יומי על השכרת רכב - 4 יורו ליום + מיסים על כל יום שהרכב נמצא מחוץ למדינה- 6 יורו ליום (לפחות ככה היה דרך הסוכנות שהזמנתי דרכה).
* עשיתי דרך הארץ חבילת אינטרנט של ג'יגה וככה היה לנו WAZE - עזר מאוד בנסיעות וחסך מלא זמן של בירבורים וכאב ראש.
* האוטוסטרדה בין בודפשט למעבר הגבול בסלובקיה היא ללא תשלום, במידה ורוצים לטייל בשאר הונגריה יש עלות של 10 יורו לנסיעה באוטוסטרדות.

לעיניננו
נסענו לסלובקיה לאיזור הנקרא "גן העדן הסלובקי" דרך ZVOLEN ועצרנו ב BREZNO -עייריה נחמדה יש שם מרכז מידע עם פרוספקטים שעזרו לנו לתכנן חלק מהמשך הטיול, כמו כן יש שם מסעדות ובתי קפה לעצירת התרעננות.
לאחר שהתרעננו המשכנו לסוע ל DEDINKY ,אליה הגענו ב18:00 בערב (לאחר נסיעה של 3 וחצי -4 שעות נטו).
זו עייריה יפה הממוקמת ליד אגם דדינקי מימנו ניתן לצאת לטיולים באיזור (שם נשארנו ביומים הבאים).

לפי הבנתי בעונה ניתן לסגור חדרים מראש דרך האינטרנט באתר Ladislav , בגלל שאנחנו לא היינו בעונה רוב הצימרים לא היו מאוכלסים . לאחר חיפוש קצר מצאנו צימר בשם Koliba Pension Susana שהיה ממש על האגם בעלות של 40 יורו ללילה.
אכלנו במסעדה בצימר ,ותכננו את הטיול טיול למחרת בעזרת מפה של השמורה שקניתי בצימר.

יום רביעי- טיול יום ב Zejmarska roklina, מערת הקרח Dobšinská ואגם Dedinky

אכלנו ארוחת בוקר בצימר ממש על האגם אבל היה יום מעונן והתחיל לרדת גשם.
לכן התחלנו את היום בביקור במערת הקרח Dobšinská ľadová jaskyňa במרחק 15 דקות נסיעה.
בשביל להגיע למערה צריך לטפס כחצי שעה ביער .
כל כשעה יוצא סיור מודרך למערה לרוב בפולנית או סלובקית ,אין אפשרות להכנס לבד.
במערה קר - כ0 מעלות אז להביא משו חם ללבוש לשלב זה.
מחיר כניסה עולה 7 יורו לאדם ואם רוצים לצלם זה עולה עוד 10 יורו.
הסיור אורך כשעה.

לשמחתינו שיצאנו מהמערה השמים נפתחו ומזג האויר התבהר מה שאפשר לנו לחזור לתוכנית המקורית.
חזרנו ל DEDINKY אכלנו במסעדה מקומית מצויינת מתחת לרכבל ויצאנו למסלול מעגלי בשם Zejmarska roklina .
המסלול אורכו 4 ק"מ ומתחיל בעיירה.
הדרך הלוך עוברת בנחל, בו צריך לטפס על סולמות ומדרגות בסלע ולקפצוץ בין חלוקי נחל (סימון שבילים ירוק/כחול) .
בסוף העליה יש קרחת יער יפה בה יש מסעדה ושולחנות פיקניק (בעבר פעל רכבל שהגיע עד קצה המסלול ,בשנים האחרונות הרכבל לא עובד יותר אבל עדיין נמצא שם).
הדרך חזור עוברת דרך היער (סימון שבילים ירוק).
המסלול בדרגת קושי קלה- בינונית ,צריך נעלים נוחות להליכה, מתאים גם למשפחות עם ילדים .
ממש מיוחד וכיף -מומלץ מאוד .

סיימנו את המסלול ב19:00 ככה ,חזרנו לארוחת ערב במסעדה בה אכלנו בצהריים (המסעדה ממש מעל למלון) והתמקמנו במלון בכניסה לעייריה (עלה 33 יורו לזוג).

בפארק הלאומי הזה בשם Slovensky Raj - גן העדן הסלובקי יש מסלולי הליכה רבים בדרגות קושי שונות: (אנחנו לא עשינו)
אני מעתיק סיכום שקראתי בלמטייל שיכול לעזור למי שרוצה לטייל יותר קשוח.

מסלול ה Sucha Bela -כ-5 שעות הליכה, כ-10 ק"מ, ערוץ מדהים ומרתק. מתחיל בעיירה Podlesok, שם גם נמצאת תחנת מידע. התחלנו ללכת במסלול הירוק במעלה הערוץ לאורך זרימת המים. הערוץ מדהים ביופיו, גם ביום שטוף גשם, עצים מחטניים עולים לגובה רב מבקשים להם את השמש, גזעים גדולים שלא עמדו בלחץ הרוחות והשלג, קרסו אל תוך הערוץ, מונחים שם באי סדר, המים שוחקים בהם צורות ומחליקים את קליפתם המסוקסת. מתקדמים הלאה בערוץ, מתגברים על המפלים במעלה הסולמות, חלקם מאוד גבוהים. פחד גבהים לא חייב להרתיע, אם כי זה מאוד אינדיווידואלי, מפני שגם אני סובלת מכך ולמרות הגובה ולמרות הרטיבות לא חשתי בבעיה. המסלול הירוק מתחבר לצהוב ועולה על דרך כבושה עליה קטנה בצהוב, איתו ממשיכים אחר כך במגמת ירידה עד להתחברות עם האדום חזרה אל נקודת ההתחלה. לטעמי הירידה היתה יותר בעייתית מהעליה, שכן היא ארוכה, מכאיב בקצות האצבעות, שורשי העצים מכבידים על ההליכה... אך בכל זאת אפשרי.

מסלול מהישוב צ`ינגוב: כ-7 שעות הליכה, כ-14 ק"מ. יצאנו במסלול הצהוב אל נקודת תצפית מרהיבה (Tomasovsky Vyhlad) הצופה על נהר Hornand. בדרך היה נחמד לפגוש מכר ותיק מהארץ, נחליאלי, שבוודאי חזר לארצו ונראה אותו שוב בחורף אצלנו. הדרך נמשכה בין בקתות עץ הפזורות בין העצים, עברה דרך אתר הקמפינג באזור, והובילה אל תוך יער עבות. העצים הלכו וסגרו עלינו עד כי נעשה ממש חשוך וזאת גם בשל העננים הנמוכים שהסתירו את השמש לחלוטין. הגענו אל נקודת התצפית בה העצים הואילו לרווח את צפיפותם, עמדנו על צוק איתן, ההרים ממול עטורים אף הם בעצים וביניהם מסתרגים כבמלאכת מחשבת עננים נמוכים המעניקים למראה עוצמה אדירה. מתחתנו בלתי נראה לעת עתה, אך שאון זרמתו בהחלט נשמע - זהו נהר ה-Hornand שעוד נגיע אליו. המשכנו בצהוב עד שנפגש בכחול המגיע אל גדתו של נהר ה- Hornand (לא להתבלבל.. בינתיים לא חוצים את הנהר). המשכנו בכחול נגד כיוון הזרימה פעמים מעליו, פעמים בסמוך לו ופעמים תלויים על קירותיו, מהלכים כמעט באוויר. אלא שלעזרתנו הוצבו סולמות תלויים. חצינו את הנהר מגדה לגדה על גשרים תלויים, עד שהגענו למפגש עם הירוק בו המשכנו לטפס.. (גם כאן יש סולמות בעזרתם מתגברים על סדרת מפלים). הגענו איתו עד לשרידי המצודה Klastorisko, מבצר נטוש וחרב שנבנה בשנת 700 לספירה. במרכז העמק המנקז אליו מסלולים רבים ניתן למצוא מסעדה שתספק מרק, שתיה ואתנחתא טובה לפני המשך המסלול.

המשכנו עם המסלול הכחול שהוביל אותנו על גבי הרכס כמו על הסכין, ממנו התגלו תצפיות יפות: מצד אחד נשקף העמק בין העצים ומצד שני רכסי ההרים המוסיפים לטפס מעלינו. את ההליכה מלווים פרחים בשלל גוונים וצורות, חלקם מוכרים, חלקם חדשים לי... שוב הדרך מפלסת לה נתיב במורד בין העצים, שורשיהם נאחזים היטב באדמה אך חלקם גלויים, לפעמים הם מקלים על ההליכה ולפעמים מקשים. לכן... זהירות. המסלול ממשיך לרדת בתוך היער בחזרה עד למפגש עם השילוט, פונים ימינה אל ערוץ הנהר Biely Potok - מסלול בצבע ירוק המלווה את הכחול. חוצים אותו וממשיכים בכחול לכיוון צ`ינגוב. הדרך הופכת רחבה ונוחה מתפתלת עם הזרם לכיוון מזרח עד התחברותה שוב לצהוב ומובילה אותנו לנקודת ההתחלה אל מגרש החניה.

יום חמישי- מצודת Spissky hard רכבל לתצפית lomnicky stit נסיעה ל Liptovska mara

התקפלנו מ Dedinky , מזג האוויר היה מעונן ,בדרך כלל בשעות הבוקר עדיין מעונן ולקראת הצהריים השמיים מתבהרים.
נסענו למצודת Spissky hard במרחק שעה נסיעה , עד אז יותר התבהר.
עלינו למצודה שם יש תצפית יפה על העיירה למרגלותיה , כמו כן נחמד להסתובב בחדרים במצודה ובין החומות- יופי של בילוי לכמה שעות (מומלץ מאוד).
משם התחלנו לסוע ל Tatranská Lomnica זו עיירת סקי למרגלות הרי הטררה העיליים בה יש רכבל שמסיע את המטיילים שני שלבים.
שלב ראשון- עולה לשליש גובה בהר ועולה 9 יורו לכיוון ,משם יש שבילי טיול היוצאים לכיוונים שונים בהר (ניתן לקנות כרטיס כיוון אחד ולרדת חזרה לתחתית ההר ברגל).
שלב שני- עולה עד פסגת ההר lomnicky stit ועולה 20 יורו לכיוון, לפני שעולים לפסגה שווה לראות איך הראות במרכז מטיילים דרך מצלמות שמשדרות בשידור ישיר מהפסגה - חבל לעלות סתם.
אנחנו לא לקחנו אף אחד מהשלבים , השמיים היו מעוננים ולא היה ניראה כזה אטרקטיבי מסלולי הטיול מלמטה.
במקום זה עשינו סיבוב בעיירה ושתינו קפה באחד מבתי הקפה הציורים שנמצאים בה , יש בעייריה הרבה תיירים ומקומות לינה למי שרוצה להעביר בה את הלילה.

המשכנו בנסיעה לכיוון Liptovska mara ובדרך עצרנו ב Poprad - עיר נחמדה עם מדרחוב ,כמה חנויות טיולים ומסעדות כשאנחנו הגענו הכל היה סגור בגלל יום שני.
המשכנו לLiptovska mara ונוכחנו לגלות שזו ממש עיר קטנה (בצד המזרחי של האגם) והאגם הזה בערך בגודל של הכינרת.
המשכנו לסוע צפון מערבה לאגם עד שמצאנו מקום נחמד לישון בו בשם Pension Mara ,בעלת הצימר נחמדה ויש נוף לאגם .(30 יורו ללילה).
יש ליד הצימר מתחם קמפינג ובקתות המתאימות למשפחה (עולה 50 יורו ללילה).

אכלנו במעדה מקומית בעיר (מומלצת מאוד) בשם Liptovska izba ,בקומה ראשונה מגישים אוכל מקומי וקומה שנייה זו פיצרייה, הם פתוחים עד 22:00 בלילה.

חזרנו לצימר וסגרנו את היום.

יום שישי סיבוב ב Liptovska mara, פארק העצים ונסיעה חזרה לבודפשט

בבוקר הלכנו לעשות סיבוב בעיר ,היה יום מעונן והכל היה סגור.

התכנון הראשוני היה לסוע ל Demavovska dolina (עמק הנמצא כמה ק"מ דרומית לאגם) ושם לקחת רכבל לתצפית Jasna ולטייל באיזור (אמור להיות ממש יפה) , זה לא קרה בגלל מזג האוויר ונאלצנו לשנות תכניות.

המשכנו לפארק העצים Lesnicky skanzen או בשם Forestry open air museum -נמצע ליד עייריה בשם Cierny balog.
זה ממש מקום קסום ,פשוט פארק שלם שנותן כבוד לעצים, יש שם מסלול הליכה של כשעתיים העובר בפארק ,בדרך עוברים 72 מייצגים עשויים מעץ או קשורים לעצים בצורה זו או אחרת ,ליד כל מייצג יש הסבר עליו ועל הקשר שלו לטבע.
בקיצור ממש יפה ומיוחד ושווה את הנסיעה (בדרך חזרה לבודפשט).
בגלל שהיינו בסוף העונה אז לא היו כמעט מטיילים וכל הפארק עמד לרשותינו וגם היה מזג אויר ממש יפה לקינוח.

*ליד האגם יש את פארק המים Aquapark Tatralandia מהגדולים באיזור עם בריכות חמות -נראה נחמד לבילוי בקיץ.

השעה הייתה כבר 16:00 והמשכנו לכיוון בודפשט (נסיעה של 3 שעות).

הגענו לבודפסט ב 20:00 בערב למלון easyHotel Budapest Oktogon שסגרתי מהארץ -מלון פשוט עם חדרים קטנים ,לא היינו צריכים יותר מזה (עלה 140 שקל) .
המלון נמצע במקום מרכזי יחסית , חנינו את הרכב ממש מחוץ למלון ברחוב ,לא הייתה עם זה בעיה (חניה חינם מ 20:00 בערב) .

התקלחנו והלכנו לאכול ארוחת ערב אחרונה במסעדת MENZA במרחק הליכה- מסעדה נחשבת יוקרתית עם במחירים שפויים (הם פתוחים עד 00:00 בלילה).

חוזרים הביתה

הטיסה הייתה ב10:00 בבוקר

כמה דברים לשים אליהם לב
בדרך לשדה התעופה יש שני טרמינלים :טרמינל 1- הוא לא מיועד לנוסעים ולכן תמשיכו לסוע לטרמינל 2 (מרוחקים כמה ק"מ אחד מהשני).
אנחנו שכרנו את הרכב דרך BER ELEK ,הם מציינים במקום החזרת הרכב "בשדה תעופה".
המיקום האמיתי הוא במרחק 4 ק"מ משדה התעופה ולא בדיוק בשדה כמו בחברות גדולות אחרות ,אז לקחת את זה בחשבון !

הספקנו לטיסה וחזרנו לארץ הקודש :)

• למי שמשכיר רכב - ממליץ מאוד לעשות חבילת אינטרנט מהארץ , בעיקר לWAZE מפות גוגל ואינטרנט. להביא מהארץ מתקן תליה לפלאפון וכבל טעינה מהרכב. לקנות מפץ דרכים של סלובקיה לתכנון נוח.
  • כל סלובקיה מלאה בשמורות טבע שמחולקות למפות סימון שבילים שניתן לרכוש בדוכני המידע לתיירים בערים ובהתאם לאופי הטיול לתכנן אותו.
  • שער ההמרה הטוב ביותר בבודפשט היה בסופו של דבר ממה שלקחו לי בכרטיס אשראי- אז שווה פשוט להוציא כסף מקומי מהכספומט בשער של 1 יורו ל64 פורינט.
  • בבודפשט מומלץ להוריד את אפליקציית Tripvisor עובדת ללא צורך באינטרנט ויש בה המלצות למסעדות ופעילויות בעיר.
  • לקחת בתיק תמיד מטרייה קטנה- אין לדעת מתי הגשם יפתיע.