שבועיים במחוז יונאן בסין

מחוז יונאן בסין הוא אחד המחוזות היפים והמיוחדים שיש לסין להציע. הרים מושלגים, שדות פתוחים, מנזרים טיבטיים ואנשים מקסימים יוצרים שילוב מושלם לטיול של שבועיים קסומים במחוז היפייפה!

תאריך הטיולMarch 2019
עונה מומלצתעונת הסתיו והאביב הן העונות הטובות לטיול במחוז- חודשים מרץ - מאי וספטמבר- אוקטובר. בקיץ חם מאוד ואילו בחורף קפוא ומושלג.

מידע כללי

מחוז יונאן הוא מחוז עשיר בקבוצות מיעוטים (כשליש מאוכלוסיית המחוז הינה בני מיעוטים שונים) והטבע בו מגוון ועוצר נשימה.

אל מחוז יונאן מגיעים לרוב כחלק ממסלול "הדלת האחורית" - The Back Door של סין, מסלול העובר בין המקומות המיוחדים והיפים של מחוזות יונאן וסצ'ואן ויש "מלחמה" קבועה בין המטיילים האוהבים יותר את יונאן אל מול האוהבים יותר את סצ'ואן.
במלחמה זו יונאן מנצחת עבורי, אבל בניצחון טכני. בגלל מז"א קר מאוד בסצ'ואן ויתרנו עליה ובילינו שבועיים מדהימים רק במחוז יונאן.

תחבורה:
התחבורה במחוז מסודרת מאוד. ניתן להגיע אל ומכל מקום ברכבת מהירה (לרוב השתמשנו בהן מנוחות וקיצורי זמן) או באוטובוס. גם בתוך כל עיר שהגענו התחבורה הייתה מסודרת מאוד ונוחה לשימוש.

אוכל:
האוכל מגוון מאוד במחוז ובאופן אישי מכל המקומות בהם אכלתי והייתי בסין, האוכל בו הוא האהוב עליי. הוא מפורסם בזכות מנת נודלס בשם אטריות מעבר לגשר, אבל אנחנו פשוט נהננו מהשווקים בערים העתיקות ולהיצע הגדול שיש להם.

לינה:
בכל המחוז הסתדרנו עם הוסטלים (דורמס) ברמה גבוהה מאוד. עקבנו אחרי המלצות אתר Travel China ולא התאכזבנו כלל.

את הטיול עשיתי עם חברה (שתי מטיילות בגילאים 23-24), השתמשנו בכל מקום שיכלנו בתעודת סטונדנט וקיבלנו הנחה של 50 אחוז על כניסה לאתרים.
נפגשנו בקונמינג (היא נחתה שם בשדה התעופה הבין לאומי) ואני הגעתי ברכבת.
את הלילה הראשון העברנו בהוסטל Kunming Cloudland International Youth Hostel.

דאלי - Dali

אל דאלי הגענו ברכבת מקונמינג.
לקחנו אוטובוס אל העיר העתיקה מתחנת הרכבת שעלה יואן אחד.

בדאלי התארחנו בבית שמחה אצל קשת ועדינה.
בית שמחה הוא בית אחד מתוך "רשת" של בתים ברחבי סין (קיימים גם בקונמינג, בצ'נגדו, בשיאן ובשנחאי) שהבית הוא בעצם של נוצרים סינים אוהבי ישראל. הם מארחים ישראלים בתמורה לשיחות בעברית (הם כולם דוברי עברית וברמה טובה!).
הרעיון של הבית מקסים והמאחרים שלו עוד יותר, זו חוויה ממש מיוחדת ונעים להרגיש בבית גם אם רק לכמה ימים.
ניתן ליצור קשר עם קשת באפליקציית WeChat בטלפון +8613398729174.
כמובן שיש לכבד את חוקי הבית (אין אלכוהול, חזרה עד 22:30 וזוג לא נשוי ישן בנפרד).
קשת ועדינה מקסימות ממש, רוצות ללמוד כמה שיותר על ישראל ולתרגל את העברית שלהן. הכנו יחד ארוחת שישי וארוחות ערב וגם יצאנו לטייל מסביב לאגם.

לעשות:
- "שביל העננים" בהר צאנג; את רכס הרי הצאנג רואים מהחלון בחדר בבית שמחה ואי אפשר לפספס אותו גם במבט הכי קטן בעיר העתיקה. הרכס המהמם מציע שביל מקסים לטיול יום שנקרא שביל העננים, שביל מישורי ברובו (חוץ מהעלייה אליו) שמקיפה את הרכס לרוחבו. ניתן לעצור בכל נקודה שרוצים ולרדת למטה, אבל אורך השביל הוא כ-25 ק"מ. כשטיפסנו את שביל העננים רצינו לעלות תחילה ברכבל, אבל בגלל שהוא לא היה פעיל עלינו ברגל עד תחילת השביל. ראינו לפני תחילתו מקדש עוד קצת במעלה ההר והגענו אל מנזר בודהיסטי מקסים עם גינה מהממת, ובופה בודהיסטי עם אוכל פשוט מעולה! מומלץ בחום להגיע אליו - Ji Zhao An Temple.
את הירידה עשינו בטרמפ שקיבלנו מבחור סיני, שהוריד אותנו באוניברסיטת דאלי בגלל הפריחה היפייפיה באביב! אם אתם שם ורואים ניצוצות של ורוד לכו לטייל שם, ממש יפה!
- סיבוב סביב אגם Erhai; ביום השני שלנו בדאלי השכרנו אופנוע חשמלי (מגברת על אחד הרחובות הראשיים, יש המון מקומות להשכרה) ונסענו סביב האגם עד כפר Xizhuo ופארק Hai She Gong Yuan שהוא סוג של "לשון" לתוך האגם.
בדרך ראינו המון כפרים, שווקים, אכלנו המון אוכל רחוב טעים בכפר ובעיקר נהננו מהאווירה והנופים המהממים! לאורך האגם יש המון נקודות וגנים עם כיסאות פלסטיק שקופים שהסינים יושבים עליהם להצטלם, עצרו להתבונן גם זה, זו חוויה תרבותית משעשעת למדי!
- העיר העתיקה; העיר העתיקה בדאלי פשוט מהממת! בתים מאבן ומעץ, חנויות, מקומיים שמסתובבים בתלבושות מסורתיות ובלילה הכול מואר באורות יפייפים! קשה לי לתאר במילים, אז אתן לתמונות לדבר בעד עצמן.
הסתובבנו כל יום בעיר העתיקה והגענו כל יום למקום חדש - עוד שער, עוד מקדש, עוד רחוב שלא היינו בו או סמטה צבעונית. אל תפספסו את המקום הקסום הזה ותיהנו ממנו! הוא אכן תיירותי, ויש שיאמרו שהוא מצועצע מידי, אבל אנחנו ראינו בו קסם ויופי ואהבנו כל רגע ממנו.
- שלוש הפגודות של מקדש צ'ונגשנג; למרגלות הרי צאנג ישנן שלוש פגודות שנבנו במאה ה-9 לספירה ומשקיפות על אגם ארחאי. אנחנו הסתפקנו בלראות אותן מבחוץ אבל כניסה תעלה 120 יואן לפני הנחת סטודנט.
- שוק בכפר Yousuo בימי שישי - כשעה צפונה מדאלי בכפר מתקיים שוק גדול מאוד. השוק צבעוני, מקסים והרבה מאוד בני מיעוטים מגיעים אליו כדי לקנות מכל טוב! ממש שווה להגיע, מגיעים באוטובוס שיוצא מהעיר העתיקה מול השער המערבי של העיר, קשת ועדינה יודעות להסביר. בכל אופן מומלץ לבקש מהן (או מכל סיני אחר) שיכתבו לכם על פתק את שם הכפר כדי שתדעו להראות לאן אתם מבקשים להגיע.

אחרי ארבעה ימים מדהימים בדאלי נפרדנו מקשת ועדינה, לקחנו רכבת והמשכנו לליג'יאנג.

ליג'יאנג - Lijiang

ליג'יאנג היא עיר המיעוטים של בני הנאש'י ומהווה כבר שנים את אחד מיעדי התיירות הנחשקים של מחוז יונאן. בעיר יש אין ספור בתי אמנים, בתי קפה, הופעות מוסיקה חיה ומערכת תעלות מים שמשרה אווירה רגועה ומקסימה.
בניינים רבים בעיר מלאים בכתב נאש'י, כתב ציורי הכולל למעלה מ1400 סימניות שנראות כמו ציור ילדים. כתב פיקטוגרפי זה הינו האחרון בעולם שעדיין בשימוש!

מתחנת הרכבת בליג'יאנג לקחנו אוטובוס אל ההוסטל בו ישנו - Mama's Naxi Guesthouse. הגסטהאוס מקסים וחמים ויש לו מרפסת שמש סגורה שנעים לשבת בה למרות הקרירות בעיר.

הגענו לעיר ליום וחצי, שלאחר מכן יצאנו לטרק דילוג הנמר.

לאכול:
אכלנו בעיר העתיקה במגוון המסעדות וגם במסעדה N's Kitchen שהייתה מערבית וממש טעימה!

לעשות:
- הסתובננו בעיר העתיקה; שהייתה שונה וקצת צפופה יותר מבדאלי אבל לא פחות יפה.
- פארק בריכת הדרקון השחור; פארק יפייפה שנמצא במרחק של כרבע שעה הליכה מהעיר העתיקה. מהפארק נשקף הר דרקון הג'ייד המושלג למרגלות אגם גדול שסביבו צמחייה ירוקה ופורחת, ובתוספת מקדשים ופגודות הופך למקום מושלם להסתובב בו לכמה שעות אחר הצהריים.
- הר דרקון הג'ייד המושלג; פארק עם נוף עוצר נשימה! מלבד ההר עצמו ניתן לטייל בעמק הירח הכחול (אגם מלאכותי עם מים כחולים) ולעלות ברכבל לעוד עמקים נוספים (אנחנו עלינו לאחו היאקים). המחיר הגבוה מאוד גם לכניסה לפארק וגם לרכבלים השונים מרתיע, אבל הנוף פשוט שווה כל אגורה!
מחיר הכניסה לפארק הוא 50 יואן אחרי הנחת סטודנט, שלא בעונה. הרכבל לאחו עלה 65 יואן.
שימו לב - במידה ותרצו לעלות לפסגת הר הדרקון תאלצו לעמוד בתור ארוך לרכבל. הכרטיסים נגמרים באיזשהו שלב ביום!
ההתניידות בפארק היא באוטובוסים (20 יואן) או ברכבי גולף קטנים. בכל נקודה בפארק ניתן לקחת אוטובוס לכל מקום.

את ליג'יאנג עזבנו מוקדם בבוקר למחרת, ומאמא נאשי דאגה לסדר לנו הסעה לנקודת ההתחלה של טרק דילוג הנמר וגם להעביר את התיקים שלנו לנקודת הסיום.

טרק דילוג הנמר

על טרק דילוג הנמר לא אפרט כאן, משום שכבודו במקומו מונח והוא קיבל סיפור דרך משל עצמו.

את הטרק עשינו במשך יומיים, יצאנו אליו מליג'יאנג והמשכנו משם באוטובוס לשאנגרי-לה.

קישור לסיפור דרך המפורט על טרק דילוג הנמר שכתבתי מצורף בתחתית הסיפור בקישורים.

שאנגרי-לה Shangri-La

שאנרגי-לה היא הדלת לעולם הטיבטי מכיוון יונאן. היא יושבת על אזור היסטורי טיבטי מפורסם בשם קהאם. העיר זכתה לשמות רבים במהלך השנים, ונהנתה ממעמד גבוה בזכות דרך "התה והסוסים" שעברה בה.
היא זכתה לתהילתה לאחר שווקה ע"י הממשל המקומי כ"שאנגרי-לה" כלומר גן עדן עלי אדמות ואכן היא כזו. הטבע הבלתי נגמר יחד עם התרבות הטיבטית יוצרים מקום קסום שמרגיש כמו אוטופיה טיבטית.

שאנגרי-לה נמצאת בגובה של 3160 מטר, ולכן היא קרה מאוד (ובימים בה אנחנו היינו בה היה קר ואף ירד שלג!!) וייתכן ותרגישו את קשיי הנשימה בגלל הבדלי הגובה. הביאו עמכם כדורי גובה, דאגו לשתות הרבה מים ולאכול נכון.

תחבורה:
לקחנו אוטובוס לטרסות המים, השתמשנו באפליקציית didi שעבדה ממש טוב והשכרנו אופנוע חשמלי לטייל סביב האגם.
כשעזבנו את שאנגרי-לה לקחנו טיסה משדה התעופה הקרוב Diqing.

לינה:
ישנו בהוסטל Tavren 47. בעל הבית ג'ון הקוריאני הוא אדם מקסים שממש עוזר בכל מה שצריך. במיטות היו סדינים חשמליים אז היה נעים וחם ובלילות הודלק האח כדי שיהיה חמים ונעים.

אוכל:
- Noah'ss Cafe; בית קפה ומסעדה מקסים עם אוכל מערבי ממש טעים, יין וצ'יפס טוב. יש שם אח וממש נעים לשבת!
- The Compass Cafe; בית קפה מערבי מעולה, בעלת המקום סינגפורית ומכינה מאפים ועוגות וקפה אמיתי. גם האוכל (סלט, סנדויצ'ים וכו') טעים מאוד ומרגיש מערבי אמיתי!
- בהוסטל יש מסעדה טובה שבה גם אכלנו כמה פעמים.

לעשות:
- מנזר Songzanlin; המנזר הבודהיסטי הגדול ביותר במחוז יונאן. מדובר בקומפלקס בתים ומבנים שמסודרים בצפיפות רבה למרגלות גבעה קטנה. הסתובבות במזנר ובסימטאותיו הקטנים מרתקת ויפייפיה בזכות הצבעים הרבים שמקשטים את קירות המנזר אל מול הגגות הזהובים מבחוץ לו.
ניתן להגיע אליו באמצעות קו 3 או מונית.
- המקדש המוזהב; נמצא בלב העיר העתיקה וממש לידו נמצא גלגל התפילה הגדול בעולם בגובה 24 מ'. מהמקדש ישנה תצפית יפה מאוד על כל העיר.
- טיול סביב אגם נאפה; שמורת אגם נאפה מלאה בערבות רחבות ידיים, יאקים, כפרים קטנים, סטופות עם דגלי תפילה ומקדשים. שכרנו אופנוע חשמלי וטיילנו להנאתנו סביב האגם, התלבשו היטב! קר מאוד!
- ריקודי עם טיבטיים, כל יום בכיכר המרכזית בעיר העתיקה בשעה 19:00. חוויה כיפית ואחלה דרך להתחמם!
- טרסות מים Bai Shui Tai; כ-100 ק"מ דרומית לשאנגרי-לה (אל חשש מאורך הנסיעה, היא אחת היפות שהיו לי בטיול במזרח כולו) ישנו פארק עם טרסות מים בצבעי התכלת המהממים! הצבע של המים נוצר בזכות מינרלים שונים והפארק מושך אליו לא מעט אנשים מידי יום.
מרגע הכניסה לפארק מטפסים לאורך הטרסות (מדרגות כמובן) ונהנים מצבעי המים, אל מול נופי העמק הנפרשים וההרים המושלגים ברקע. מקום מקסים ויפייפה וממש מומלץ להגיע!
*תזכורת - יורדים בגובה כשמגיעים לטרסות ולכן אין צורך להתלבש חם כ"כ, מניסיון!

ביום שבת בצהריים אחרי ארבעה לילות בשאנגרי-לה לקחנו טיסה לצ'נגדו ובכך סיימנו את המסע המדהים במחוז יונאן!