טרק יפייפה בן שלושה ימים בשמורת Genyen Genie שבמערב סצ'ואן, נסיעה של כשעתיים מליטאנג

טיול בדרגת קושי בינונית ובגובה של 3500-4000 עם נוף פסגות מושלגות מעל עמק יפייפה, ירוק ורחב, נביעות חמות, וכפרים טיבטיים ייחודיים.

תאריך הטיולOctober 2019
עונה מומלצתכמו שאר סצ'ואן

*Tourist Information בליטאנג:
בעיר העתיקה של Litang משקיעה הממשלה מאמצים לשימור והנגשה של המורשת הטיבטית. יש להם סניף של tourist information שהחבר'ה בו לא לגמרי מדברים אנגלית, אבל בקשו את Andre, המנהל שלהם, שדובר אנגלית שוטפת ושמח מאוד לעזור בכל מה שהוא יכול. הסיור במוזיאונים חינם, ונותן הצצה לתרבות האותנטית שהייתה ואולי עודנה קיימת. מומלץ מאוד.
אנחנו דיברנו איתו וכך הצלחנו לעצב את הטרק אליו יצאנו בשמורת Genie.

* דאגו להצטייד באוכל מראש:
אנחנו הצטיידנו בליטאנג - חמאת יאק נמכרת על הרחוב הראשי, ריבה גם כן אך רק במאפיות, השאר קנינו בסופר שמצאנו.
בכפרים בטרק יש כמה מכולות שלא מכילות הרבה חוץ מממתקים ואנחנו לא ממליצים להסתמך עליהן. בנוסף זהו אזור כפרי, אז מסעדות ובתי עסק לא באים בחשבון ויש לדאוג לאוכל ואמצעי בישול (גז, גזיה, סירים וכו') מראש.
כמו כן, שימו לב שבסין *לא ניתן לקנות דלק בתחנות דלק ללא אישור מהמשטרה* לכן שימוש בבנזיניה איננו רלוונטי.

* לינה:
יש להיערך ללינה בשטח.
בלילה הראשון ייתכן כי ניתן לישון בבקתות עץ (מסומן במפה). לא ביררנו כמה זה עולה, וכשרצינו לפתוח אוהל בשטח שלהם הם דרשו כסף. התקדמנו לעבר הכפר הקרוב והקמנו ליד הנהר אוהלים בחינם ;). בלילה השני אין אופציה למשהו שאינו לינת שטח.

*מזג אוויר:
לאחר מספר נסיונות מרים בסצ'ואן (טרקים שהתחילו סבבה ונגמרו בשלג לא צפוי), אנחנו מצאנו את האתר Mountain Forecast כאמין ביותר - יש לוודא שאתם בודקים את המזג אוויר בגובה הנכון - 4000 מ' (קישור למטה)

* תחבורה:
הלוך :אנחנו ישנו ב Summer Youth Hostel בליטאנג, שם הם יכולים לסדר לכם נהג שיקח אתכם ל Lamaya (נקודת תחילת הטרק המתואר). לנו זה עלה 600 יואן ל6 אנשים.
חזור: סיימנו במנזר העתיק leng gu si , וחזרנו על עקבותינו עד המנזר החדש. התוכנית היתה לשכנע נזירים להסיע אותנו חזרה לליטאנג או lamaya. הם הסיעו אותנו ב700 יואן ל6 בחזרה לליטאנג, בנסיעה חוויתית במיוחד.. (4 יושבים בגוף הרכב, 2 באזור המטען החיצוני של הטנדר עם התיקים. הם גם ניסו לצרף נזיר שיחלוק את המושב ליד הנהג עם אחד מאיתנו אבל לא אפשרנו את זה, כמו כן הנהג עצר למשך זמן רב באמצע הדרך לנסות לעזור לרכב שנתקע, ללא הצלחה). יתכן שעדיף לסגור נסיעה חזור לצהרי היום השלישי מראש על מנת שלא להיות תלויים בטוב ליבם של הנזירים, באופן סטנדרטי לא עוברים באזור רכבים פרט לאופנועוני ההרים.

*דרך הבטון:
בשמורת Genyen פזורים מספר כפרים טיבטיים. על מנת לאפשר מעבר כלי רכב בין הכפרים, נסללה דרך בטון העוברת בין הכפרים. יש לציין שבדרך זו כמעט ולא עוברים כלי רכב, ובמידה והם עוברים רוב הסיכויים שאלו אופנועים.
דרך הבטון הנ"ל מסומנת ב-Maps.ME ורוב המסלול עובר עליה או בסמוך לה. עם זאת, שימו לב שיש הזדמנויות רבות לחרוג ולחתוך את דרך הבטון ולעבור לדרך עפר / הליכה בשטח פתוח. אנחנו חרגנו פעמים רבות, וסימנו את המקומות במפה בחלק גדול מהפעמים.

יש מים זורמים וטובים לאורך כמעט כל המסלול, לכן אין צורך לסחוב יותר משני בקבוקי ליטר וחצי.
חשוב לזכור להביא אמצעי טיהור כמובן.

*התאקלמות וגבהים:
הטרק כולו מתקיים בטווח הגבהים 3500-4200, כך שמצד אחד יש להתאקלם לפני הגעה לטרק, ומצד שני - מי שכבר התאקלם לקראת ליטאנג יכול לצאת לטרק ללא שום התאקלמות נוספת.
בנוסף, ברבים מסיפורי הדרך המתוארים בסצ'ואן נהוג לציין הפרשי גבהים. לא ציינו הפרשי גבהים מכיוון שאומנם היו עליות וירידות, אך הן היו פחות משמעותיות ביחס לטרקים אחרים.

יום 1 - נסיעה מליטאנג לכפר Lamaya, ומשם הליכה לכפר Zetong

סה"כ ק"מ הליכה: 9 ק"מ.
סה"כ שעות: 6 שעות ברוטו.

יצאנו מLitang, ונסענו לLamaya. לא נראה שיש תחבורה ציבורית, אנחנו השגנו נהג שמסתובב בערבים בהוסטל Summer International. הנסיעה לוקחת כשעתיים ועלתה לנו 600 יואן.

בLamaya, כדי למצוא את תחילת הדרך, חוצים את הכפר ופונים ימינה ליד המקדש, ועולים בעלייה מתונה בכיוון צפון מערב לצד נחל (שאינו מסומן בmaps.me. תחילת המסלול כן מסומנת)
עולים כ2 קילומטר בצמוד לכביש עד לפיצול (מסומן במפה) - הכביש לוקח ימינה ועובר מעל הנחל, ושביל ממשיך לצד הנחל מצד שמאל שלו. עולים איתו לצד הנחל במגמה לפגוש שוב את הכביש. אנחנו עלינו דרך העמק.

בפגישה עם הכביש אנחנו חתכנו לשביל נוסף בן כ200 מטר שמסתיים במדרון יחסית תלול כדי להתחבר חזרה, כדי לחסוך סיבוב גדול יחסית שהכביש עושה. לבחירתכם.

לאחר מכן המשכנו כ-500 מטר על הכביש עד שהגענו לפאס מעוטר ע"י דגלים טיבטיים ומולנו התגלו בזו אחר זו פסגות הרים מושלגות. מול הדגלים עליה בת כמה מאות מטרים לתצפית מרהיבה על הרכס והעמק שתחתיו, מקום מושלם למשקה חם ועוגיות, צופה על שרשרת ההרים המטורפת ועל העמק המרהיב.

הירידה לעמק מהפס לצד הכביש, עוברת ליד בקתות עץ (שניתן לישון בהן במיטות קומותיים). מנהלת המקום ביקשה כסף עבור הקמת כל אוהל, סירבנו בנימוס והמשכנו בירידה לעמק. הדרך די ברורה ואנחנו התפצלנו ממנה, ירדנו free style והקמנו אוהלים לצד הנהר. לצד הגשר שמעל הנהר ישנם מעיינות חמים - שתי נביעות רותחות ובריכונת חמה עד גובה ברכיים. מומלץ לערב קריר.

יום 2 - מ - Ze-tong ל- Dabatong (המנזר החדש)

סה"כ ק"מ הליכה: 18 ק"מ
סה"כ זמן: 9 שעות הליכה ברוטו

מהנביעות עוברים דרך הכפר Ze-tong, בו מכולת קטנה בה מוכרים בעיקר ממתקים, כזו שלא נראה שאפשר להצטייד בה באוכל. בקצה הכפר התפצלנו מדרך הבטון אל דרך עפר והתחלנו עלייה לאוכף. דרך העפר עולה בזיגזג ומבאס לעלות איתה ברגל, לכן עלינו מצד ימין בדרך עיזים תלולה יחסית אך קצרה בהרבה ישירות לאוכף. מומלץ להגניב מבט אחרון לאחור על העמק היפהפה.
משלב זה המשכנו במגמת ירידה עם עליות קטנות לאורך דרך העפר עד הגעה לכפר Nai gan duo. כרגיל, מומלץ לחפש קיצורים שחותכים את פיתולי דרך העפר (את חלקם סימנו). נקודה מומלצת לקפה היא כשהכפר נגלה לראשונה עם עמק מהמם ונוף מזווית חדשה אל הרכס המושלג. בכניסה לכפר נקודה נוחה למלא מים מנחל שנראה שזורם ישירות מההרים (אנחנו טיהרנו). אנחנו מצאנו את הכפר הזה מיוחד, עם שדות חרושים וצורה מיוחדת של בנייה.
פונים ימינה על הכביש, יוצאים מהכפר וממשיכים באותה מגמה ובמקביל לנהר כ-5 קילומטרים, עד שחוצים נחל קטן בפיתול של הכביש, וכמאה מטרים לאחריו חותכים ימינה לשביל ברור, לידו שלט כחול (שני במספר באותו אזור, הראשון נמצא לפני הגשר). מכאן ממשיכים עם השביל שמקיף משמאל גבעות עתירות עדרי יאק, ונכנס לעמק בכיוון הר Genyen. אחרי כמה קילומטרים השביל פוגש לפרקים דרך עפר רחבה, כשאנחנו חותכים את הפיתולים. לאחר כ-4 קילומטר מהפיצול של השלט הכחול נגיע למדשאות שמול המנזר, פה ניתן לחנות ללילה בקרבת הנהר. בmaps.me מסומן אזור "רשמי" שהיה מלוכלך ועמוס יותר, אנחנו ישנו כ200 מטר לפניו.

יום 3 - עליה למנזר leng gu si (המנזר הישן)

סה"כ ק"מ הליכה: כ-4.5 ק"מ עליה, ו-4.5 ק"מ חזרה באותה הדרך
סה"כ זמן: כ-5 שעות ברוטו (כולל הירידה חזרה, לא כולל החזרה לליטאנג)

ביום השלישי והאחרון עלינו למנזר העתיק.
השביל שממנו באנו ממשיך כמה מאות מטרים ואז מתפצל. הדרך שמאלה מובילה למנזר החדש, ואנחנו בחרנו בפיצול הימני במעלה העמק. 4 ק"מ עם עליה של כמה מאות מטרים בשביל ברור תביא אותנו למנזר הישן.
בדרך נוף להרי האזור, כולל כמה פסגות שלא ראינו קודם, מפלים וצבעים יפהפיים.
המנזר הוא עתיק ומוקף מבני מגורים נטושים של נזירים. בכל המקום פגשנו נזיר אחד, שגם ערך לנו סיור במנזר המרשים וכשהוא הרגיש שהיינו שם מספיק סימן לנו להתחפף.
כמו כן, במתחם יש מגוון חיות הולכות על ארבע, ואף צבי אחד שהיה מאוד נחוש ותוקפני בניסיון לשדוד מאיתנו את ארוחת הצהריים שפרשנו על הדשא. שמענו עדויות על מקרים כאלה ולא האמנו, אבל זה בהחלט אמיתי ולמי שפחות בקטע - תתרחקו קצת מהמנזר לפני שתתחילו לאכול.
בסיום הסיור ירדנו חזרה באותו שביל, ושמנו פעמינו לכיוון המנזר החדש כדי לחפש טרמפ. שמענו שאופנועני ההרים ישמחו להחזיר אתכם לפחות עד Lamaya, אבל אנחנו שכנענו את הנזירים לקחת אותנו חזרה ל-Litang תמורת 700 יואן. ייתכן שעדיף לסגור נסיעה חזור מראש על מנת שלא להיות תלויים בטוב ליבם של הנזירים, באופן סטנדרטי לא עוברים באזור רכבים פרט לאופנועוני ההרים.

• לטיילים מנוסים והרפתקנים: זו שמורה מדהימה, והרגשתנו שראינו קצה שלה. קשה להשיג עליה מידע, אבל נראה שטיולים מעמיקים בה יהיו מטורפים. למשל, שמענו על טרק של שבוע ואף של שבועיים המקיפים את Genyen.