טרק ברכס ה-Lao jun shan במחוז יונאן

שלושה ימים בשמורת טבע מבודדת ומרהיבה שבמחוז יונאן בדרום סין. אגמים יפים, נופים מגוונים של יער, פסגות סלעיות ורכסים מושלגים באופק.

תאריך הטיולNovember 2019
עונה מומלצתהעונה המומלצת היא בגדול מסוף הקיץ (אחרי שהגשמים מפסיקים) עד תחילת החורף לפני שהרכס עלול להיות מושלג (מאמין שכל עוד לא מושלג אפשרי גם בחורף). בגדול עדיפות בסתיו ובאביב

רקע על הטרק

הטרק עובר במשך שלושה ימים דרך שמורת הטבע Lao jun shan, אשר מהווה בית גידול לקופים "קטומי החוטם וזהובי השיער".
במהלך הטרק עוברים במגוון נופים שונים, חוצים שלושה פאסים והולכים בעמק מיוער ומלא באגמים.
האזור של הטרק מאוד מבודד ולא מטוייל. אין שבילים שמסומנים במפות, השבילים שקיימים בשטח הרבה פעמים לא ברורים ונדרש נסיון רב בטיילות וקריאת שטח על מנת לצלוח את הטרק ולמצוא את השבילים שכן קיימים. עם זאת האזור מדהים ובתולי ולכן מי שמרגיש שהוא מסוגל אחרי שיקרא, מומלץ בחום.
רמת הקושי של הטרק לא מאוד גבוהה אבל ההתמצאות בשטח מסובכת ולוקחת זמן.

את הטרק מתחילים קצת אחרי כפר בשם Liju ומסיימים בכפר בשם Hendu שנמצא 12 קמ לפני הכפר Liming.

כיוון שהשבילים בטרק לא מאוד ברורים, סימנתי המון נקודות במפה המצורפת, העזרו בהן.

התארגנות ולוגיסטיקות

קניית אוכל:
לפני היציאה לטרק היינו כמה ימים בכפר Damaidi (טיפסנו שם) ולפני כן ב-Lijiang.
את קניות האוכל הרציניות עשינו ב-Lijiang (יש אחלה סופרים) ואחכ עשינו השלמות ב-Damaidi ו-Shigu בימים שהעברנו שם לפני היציאה לטרק.

הגעה לתחילת הטרק:
ב-Damaidi ישנו בהוסטל של מטפסים בשם "stone drum house" והם ארגנו לנו רכב שלקח אותנו בבוקר לנקודת ההתחלה בעלות של 150 יואן. (חיפוש קצר בגוגל יפנה אותכם להוסטל עם כל פרטי הקשר הרלוונטיים).
מאמין גם שאפשר להגיע ל-shigu ולהתארגן שם על ואן שייקח אותכם/טרמפים (אנחנו רצינו להתחיל מוקדם ולא לבנות על הטרמפים שיכולים לקחת זמן יקר מהיום הראשון).

ניווט והתמצאות בטרק:
בגדול התבססנו על סיפור הדרך של יובל לוי שמופיע באתר אבל אני מעלה את הסיפור הזה בעיקר כדי שיהיו נקודות מדוייקות על מפה, מה שהיה חסר לנו.

הורדנו מראש תצלום לוויין של כל אזור הטרק ומפה טופוגרפית דרך האפליקצייה soviet military maps ובעזרתן ניווטנו. ממליץ מאוד להוריד מראש תצלומי לוויין, לנו זה מאוד עזר בהתמצאות בתוך העמק עם האגמים וגם אחרי.

ציוד גובה ומים:
הטרק מחייב לינה בשטח בגבהים גבוהים ולכן די קר בלילה. צריך להגיע מצויידים בהתאם (אוהל, שקי שינה רציניים, מזרונים מבודדים וביגוד חם).
הגבהים בטרק נעים בין 2500 ל-4200 ונקודות הלינה יחסית גבוהות. אנחנו הגענו מאוקלמים כבר לאחר חודש במחוז סיצ'ואן, אך למי שמגיע מגבהים נמוכים ביונאן מומלץ להתאקלם/לפצל ימים/לקחת כדורי גובה ובכללי להיות קשובים לגוף ומודעים לנושא.
בגדול יש מקורות מים טובים ונקיים (אנחנו לא טיהרנו את המים) רוב המסלול, ממליץ לסחוב 2 ליטר לאדם.

יום ראשון

מנקודת ההתחלה מתקדמים צפונה על כביש הבטון ומגיעים לשלט גדול של השמורה.
מהשלט הגדול של השמורה לוקחים את דרך העפר שעולה עם הערוץ בכיוון צפון מזרח (לפנות ימינה מכביש הבטון).
הולכים לאורך קו הזרימה ובהמשך עוברים גשר קטן שחוצה את הערוץ לצד שמאל ואחריו גשר גדול שחוצה את הערוץ לצד ימין.
קצת אחרי מגיעים למפגש ערוצים קטן, ממשיכים עם הערוץ המרכזי לאורך הזרימה ועוברים עוד מפגש ערוצים קטן.
קצת לפני מפגש ערוצים גדול, בצד השמאלי של הנחל יש שתי בקתות עץ, טיפה לפניהן חפשו גשר שחוצה את הנחל לכיוונם ולכו אליהם.
מהבקתות ממשיכים על הגדה השמאלית של הנחל בשביל שהולך בערך 10 מטר מעל קו הזרימה.
ממשיכים עד שמגיעים לפיצול נחלים גדול בו לוקחים את הערוץ השמאלי (צפון מערבי).
עולים בערוץ ובדרך עוברים מספר גדרות עץ ובקתות של המקומיים (כלבים קצת אגרסיביים) עד שמגיעים למפגש ערוצים משולש וברור.
מתחילים לעלות בערוץ המרכזי מבינהם על שביל בגדה השמאלית שלו, השביל מטפס מדי פעם בתלילות למעלה על מנת לעקוף מפלים שיש בערוץ. בשלב מסויים היער נהיה פחות סבוך והנחל נפתח מעט. ממשיכים לעלות בערוץ ומחפשים שביל שהולך על הגדה הימנית עד שבשלב מסויים הוא עוזב את הנחל (כאן מומלץ למלא את המים מחדש, אין מים עד נקודת הלינה) ומתחיל לטפס בתוך שלוחה מיוערת.
השביל מתחיל ברור ועולה בצורה תלולה מאוד, ובהמשך נעשה קצת פחות ברור. בגדול עולים עד שמגיעים לקו פרשת המים של השלוחה ואז הולכים עליו לכיוון צפון מערב עד התחברות עם שלוחה גדולה יותר, עליה מתקדמים לכיוון צפון. במפגש השלוחות הנוף כבר ממש נפתח ואפשר לראות את כל ההרים מסביב, כולל הפסגות של רכס ה-Lao jun shan.
אחרי מפגש השלוחות מתקדמים מעט צפונה ולאחר הליכת יער קצרה נוספת מגיעים לאזור פתוח עם שתי בקתות עץ, כשאנחנו היינו כאן הן היו נעולות. מהבקתות ניתן לראות דרך עפר סלולה שעולה במעלה הרכס.
מתקדמים עם דרך העפר בערך חצי שעה עד שמגיעים לבקתה ענקית. בבקתה יש חמישה חדרים שונים במבנה ארוך ועוד מבנה חיצוני קטן שנראה כאילו שמשמש כמטבח. העברנו את הלילה בחדר האמצעי (היה הכי נקי והכי סגור לרוח). חוץ מזה ממש מחוץ לבקתה יש ערוצון עם מים זורמים (נכון לנובמבר 2019, כנראה שלא ניתן לסמוך על זה כל השנה).
סהכ התחלנו ללכת בשעה 09:30 בבוקר והגענו לבקתה קצת לפני 16:30.

יום שני

את הבוקר פותחים בהליכה של כשעה על דרך העפר עד שמגיעים לנקודה בה עוזבים אותה ועולים אל עבר הפאס הראשון בגובה 4150 מטר. העלייה לפאס לא מאוד ברורה, זה לא נורא כי היא מאוד קצרה (פחות מעשר דק של הליכת דוך ביער).
מהפאס ניתן לראות את העמק עם כל האגמים שנחצה בהמשך. מהפאס יש ירידה תלולה על שביל ברור שמתחיל על דרדרת אבנים ובהמשך נכנס לתוך יער (שימו לב שיחסית קל לאבד את השביל בתוך היער אז להיות ערניים) עד שמגיעים לקבוצת בקתות. ממנה ממשיכים לעוד קבוצת בקתות שאחריה השביל מתחיל לעלות לאורך שלוחה ומתקדם בתוך היער עד שמגיעים לאגם הראשון.
משם השביל ממשיך דרך יער יחסית סבוך כדי לחצות עוד שלוחה לכיוון האגם השני והשלישי.
אחרי שהגעתם לאגמים השביל ממשיך בתוך יער בשביל מאוד לא ברור לכיוון האגם הרביעי.
מכאן צריך לאלתר את דרככם לפאס, בגדול אין שביל אמיתי אז סימנתי את הנקודות בהן עברנו בעלייה. העלייה מאוד תלולה ובדרך עוברת במספר דרדרות אבנים, הנוף מלמעלה מאוד יפה לשני הכיוונים.
הירידה מהפאס תלולה ומתחילה בדרדרת אבנים ארוכה שמתחלפת ביער עד שמגיעים לאגם גדול.
מהאגם צריך למצוא שביל שהולך בכיוון צפון מערב, בדרך הוא חוצה שלוחה מיוערת קטנה ולאחר מכן שלוחה מאוד גדולה. אחרי שהשביל חוצה את השלוחה הגדולה הוא פונה לכיוון מזרח ובסוף יורד לערוץ זורם. תחצו את הערוץ ואחרי שתעברו עוד שלוחה קטנה אחריו תגיעו לאזור עם אגמים, שם אנחנו התמקמנו ללילה (ניסינו למצוא את מה שיובל תיאר אבל לא הצלחנו להבין).
התחלנו ללכת ב-08:20 והגענו למחנה ב-18:15. שימו לב שזה יום ארוך עם המון עליות וירידות.

יום שלישי

לפני שיוצאים בבוקר תמלאו מים כי בכל הליכת הרכס שיש בהמשך היום אין מים.
בבוקר התחלנו להקיף את השלוחה הבאה במטרה למצוא שביל שעולה לפאס המיוער. הצלחנו למצוא אחלה של שביל שמקיף את השלוחה שמפרידה בין המחנה לפאס אבל לא שביל שעולה לפאס (באמצע הדרך היה פיצול ובחרנו להמשיך ישר ולא לעלות בו ימינה, אולי עדיף לעלות ימינה) לכן הלכנו עד שהיינו מתחתיו ואז עלינו דוך (בערך 10 דק דרך יער). כשמגיעים לפאס רואים את השביל שכנראה כדאי לעלות בו.
מכאן ממשיכים על שביל מאוד ברור שהולך בגדול על קו הרכס ומדי פעם יורד לצדדים כדי להקיף פסגות. הולכים על השביל בתוך היער במשך די הרבה זמן עד שהיער נגמר והנוף נפתח, קצת אחרי שהנוף נפתח אפשר לעלות לגבעה עם רוג'ום ענק שם יש תצפית 360 על כל האזור והמון רוח.
מהגבעה צריך להמשיך לרדת בתלילות עם קו הרכס ולחזור לשביל. ממשיכים עד שמגיעים לזוג בקתות. מהבקתות ממשיכים עד נקודה בה קו הרכס מתפצל לשתי שלוחות, בחרנו להמשיך לרדת בשמאלית עם השביל, מהר מאוד חוזרים לתוך יער והנוף נסגר.
יורדים עם קו הרכס כאשר בנקודה מסויימת השביל יורד לשלוחה צדדית ומתחיל לרדת לתוך ערוץ שנמצא ממזרח לקו הרכס.
יורדים עד שמגיעים לערוץ ואז יורדים לאורך הערוץ בשביל ברור שהולך בגדול עד הכפר Hendu, שם למעשה נגמר הטרק. לנו ההליכה בתוך הערוץ לקחה בערך שעה וחצי בהליכה נינוחה.
סהכ התחלנו ללכת קצת אחרי 08:30 והגענו לכפר בסביבות השעה 16:30.

יציאה מהשטח ל-Liming

נכון לנובמבר 2019 הדרך שבין Hendu ל-Liming נמצאת בתהליכי סלילה של כביש בטון.
אחרי המון שיחות עם מקומיים בכפר הצלחנו למצוא מישהו שיסיע אותנו ללימינג (היה קשה בגלל העבודות) עבור 200 יואן (סכום שחזר על עצמו ממספר אנשים שונים).

ניתן לנסות ליצור קשר עם ההוסטל Faraway בלימינג ולסדר הסעה מראש/בסיום הטרק.
מספר טלפון של בעל ההוסטל:
13578378448

אחרי ההגעה ללימינג ישנו לילה בהוסטל הזה (120 יואן לחדר זוגי) ובבוקר אחרי טיילנו בפארק הגיאולוגי ובהר "אלף הצבים". (מאוד מיוחד ומומלץ להשקיע זמן בפארק של לימינג במידה ומתאפשר).
מלימינג ניתן להגיע לליג'יאנג באוטובוס או חזרה לשיגו (אנחנו המשכנו משם בטרמפים לשאשי אז לא יודעים לפרט הרבה על חזרה בתחבצ).

• תורידו מראש גם מפה טופוגרפית וגם תצלום אוויר של אזור הטרק!
  • בהליכות ביער חשוב להיות מאוד חדים כי קל מאוד לאבד את השביל, אם איבדתם חזרו אחורה וחפשו מחדש.
  • הימים אמנם לא מאוד קשים/ארוכים בהכרח אבל הרבה זמן הולך על התמצאות בשטח והליכה לפעמים בשבילים לא נוחים/לא קיימים אז תכננו בהתאם.
  • גבהים ומחלת גבהים. תהיו קשובים לגוף ובמידה וזה הטרק הראשון שלכם בגובה בסין, ממליץ לקחת כדורי גבהים מראש.