טרק Minya Konka - מיניה גונגה - 5 ימים

טרק מאתגר ובתולי של חמישה ימים סביב מלקטי הפטריות הטיבטיים, עמקים מוריקים ומיוערים, מנזר אחד ורכס הרים מושלג ואימתני ששיאו בהר הגונגה - ההר הגבוה ביותר בסצ׳ואן (והפסגה המזרחית הגבוהה בעולם) - 7556 מטר

תאריך הטיולMay 2019
עונה מומלצתמאי - תחילת אוקטובר

רקע כללי ופרטים טכניים

לאחר שלא מצאתי מידע בעברית (וגם המידע באנגלית חלקי ביותר), מפרסם סיפור טיול אודות טרק מהיפים והמיוחדים שיצא לי לעשות בעולם.

אל הטרק יצאתי עם ארגנטינאי ואוסטרלית שפגשתי בהוסטל Zhilam בקאנגדינג. ההחלטה לצאת לטרק הייתה ספונטנית והתבררה כמוצלחת ביותר.

משך הטרק: 5 ימים
מרחק: 74 ק״מ
רמת קושי: בינוני-קשה
אופי המסלול: חד כיווני

פרטים חשובים:
- עונה: ניתן לצאת לטרק מסוף אפריל עד תחילת אוקטובר אך יש סיכוי לשלג במקומות הגבוהים בתחילת/סוף העונה.

- ניווט: המסלול כולו כולל מיקומי הקמפסייטים נמצא במאפס מי. בהוסטל Zhilam בקאנגדינג יכולים לתת לכם מפה של הטרק. אנחנו ניווטנו באמצעות המאפס מי. בלי קשר, למעט הפאס, המסלול ברור מאוד לכל אורך הדרך.

- לינה: יש להיערך ללינת שטח -אוהל, שק״ש,מזרון שטח. בלילה הרביעי של הטרק יש גסטהאוס במנזר גונגה בו תוכלו ללון. אפשר גם לישון בבקתות האבן של הרועים הטיבטיים אך לא ניתן להסתמך על זה.

- הצטיידות במזון: תאלצו לבשל בעצמכם. בקאנגדינג יש סניף של Spar , עם כל מה שתצטרכו לקנות לטרק מבחינת אוכל. יש בעיר גם חנות מטיילים שמוכרת בלוני גז (קטן ב-25 יואן).

- ציוד: ניתן להשאיר ציוד מיותר בהוסטל Zhilam. אפשר גם להשכיר ציוד קמפינג או בישול דרכם.

- גבהים: הטרק כולו בגבהים מעל 3100 מ׳ כשהשיא בפאס שגובהו 4920 מ׳. אם אתם מגיעים לצ׳נגדו מומלץ להתאקלם לפחות לילה או שניים בקאנגדינג. היומיים הראשונים של הטרק יחסית קצרים ולא בכדי - יש עלייה משמעותית בגבהים בכל יום.

- מזג אוויר ולבוש: כעיקרון, מזג האוויר באיזור איננו צפוי. לא מומלץ לצאת בסערה כמובן. לנו היה מזג אוויר מעולה (חודש מאי) וגשם/שלג ירדו רק בלילות. קר גם ביום ובלילה קר אפילו יותר לכן יש להיערך עם ביגוד חם - הטמפרטורה צונחת הרבה מתחת לאפס בלילה.

- התניידות לתחילת/סוף הטרק: לנקודת ההתחלה , בZhilam יכולים לארגן לכם רכב שיקח אתכם ב-200 יואן. מנקודת הסיום לקאנגדינג, יהיה כנראה רכב שיוכל לקחת אתכם לכפר Caoke מרחק שעה נסיעה בעלות של 300 יואן. משם צריך לאלתר/לשכנע את הנהג שיקח אתכם עד קאנגדינג. אנחנו הצלחנו לסגור עם הנהג 700 יואן עד קאנגדינג - 4 שעות נסיעה.

יום 1- טיול יום לעמק Hajiageng +יציאה לטרק

מרחק: 5 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: שעתיים
לינה בגובה: 3800 מטרים.

שילבנו את היציאה לטרק יחד עם יום טיול קצרצר הקרוב לתחילת הטרק לעמק האבנים האדומות. יצאנו בבוקר בואן שלקחנו (300 יואן) אל עמק Ha-Jia-Geng, עמק האבנים האדומות. העמק נמצא ברום של כ-4000 מטר, שעה נסיעה מקאנגדינג. מהחנייה הליכה של כעשרים דקות עד אגם יפיפה מסביבו פסגות מושלגות.

לאחר מכן, הנהג הוריד אותנו בדרך לקאנגדינג בנקודת היציאה לטרק סמוך לבסיס צבאי ומשם לקחנו טרמפ עם משאית עד לתחנת כוח Dian Zhan , שם מתחיל הטרק.
נ.צ תחילת הטרק-
29°53′25.92″N 101°55′47.03″E

היום הראשון הינו הליכה לא מרגשת במיוחד לאורך הנהר בעיקר. היה די ערפילי לכן לא היה כמעט נוף בדרך. לאחר 8 קמ עצרנו בקמפסייט אקראי שהמאפס מי הראה.
נ.צ קמספייט 1 -
29°51′57.66″N 101°53′46.5″E

יום 2 - לעבר עמק ריוּצ׳ה

מרחק :11 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 7 שעות
לינה בגובה: 4300 מטר

לאחר לילה קשוח במיוחד, קמנו לבוקר ערפילי ומדכא. כעבור כחצי שעה של הליכה השמים החלו להתבהר והפסגות המושלגות צצו להן. במהלך ההליכה חלפנו על פני מספר התיישבויות טיבטיות נידחות ונטושות למחצה ונתקלנו בעדרי יאק ובמלקטיפטריות טיבטיים. ההליכה בעמק פתוח מוריק ופורח מדהים ביופיו. בשעות אחר הצהריים הגענו לקמספייט Shang Ri Wu Qie - הנמצא בסופו של העמק המלבב על רקע הרים מושלגים המתנשאים לגבהים של מעל 6000 מטרים, כשהגבוה מביניהם בגובה 6540 מ׳. אל תתנו ליופי עוצר הנשימה הזה להטעות אתכם- הקור עם רדת החשיכה חודר העצמות (הרבה מתחת לאפס) בשילוב עם גובה רב שכזה (~4200 מטר) יספקו לכם לילה מעניין במיוחד. הגיעו ערוכים נפשית.
נ.צ קמפסייט 2-
29°47′32.78″N 101°50′10.82″E

יום 3 - מעמק ריוּצ׳ה לבית הנווד הטיבטי דרך פאס ריוּצ׳ה

מרחק: 12 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 7.5 שעות
לינה בגובה: 4050 מטרים

לאחר לילה קשוח מס׳ 2 קמנו לבוקר בהיר להפליא ושמנו פעמינו לעבר הפאס. העלייה לפאס לא קלה בעיקר בשל הגובה (ששיאו הפאס -4928 מטרים) אבל הנוף הנשקף מרהיב. בדרך מעלה יש נקודת תצפית יפיפה על אגם קפוא הנמצא מתחת למספר קרחונים.

לקח לנו כ-3 וחצי שעות להגיע לפאס. נכון לחודש מאי 2019, החל מגובה 4800 היה לא מעט שלג שהגיע בחלק מהמקומות מעל קו הברך, דבר שהקשה על העלייה (מלבד כמובן החמצן הדליל). השביל משלב מסוים לא ברור ופשוט צריך לאלתר דרך לפאס עצמו (אתם תראו אותו).

לא אכביר במילים לגבי הנוף הנשקף מהפאס, אך ללא ספק מדובר באחד הנופים המרשימים שיצא לי להיתקל בהם בחיי.

הירידה מהפאס מתונה ועוברת לאורך נהר וצמחייה שגוברת ככל שיורדים מטה.

בדרך לקמפסייט נתקלנו ברועה יאק טיבטי, שהזמין אותנו להתארח בבקתת ההרים שלו הנמצאת כ-2 ק״מ לפני הקמפסייט. האירוח כלל ארוחה נדיבה וכמות בלתי נגמרת של תה חמאת יאק. הלילה לצד האח הקטן בבקתה החמימה, היה נעים וארוך במיוחד, לאחר היום הקשה שעבר על כוחותינו.

יום 4 - מבית הרועה הטיבטי למנזר גונגה

מרחק: 22 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 8 שעות
לינה בגובה: 3800 מטרים

לאחר שנפרדנו מהרועה וחברו, התחלנו את דרכנו לעבר מנזר גונגה. היום הארוך הינו במגמת כללית של ירידה, אך יש חצייה של מספר נחלים , וכל חצייה כזאת כוללת ירידה לנחל ועלייה לאחר מכן. בדרך למטה נתקלנו ברועה נוסף, שהזמין אותנו לביתו הצנוע והציע לנו ארוחה קלילה וטעימה ותה חם. הנוף ביום הזה היה שונה לחלוטין מהימים הקודמים. העמק הפך לצר ומיוער וההליכה ברובה הייתה תחת עצים מחטניים לבושי טחב, והעניקה הרגשה מסתורית של יער פיות קסום. נוף שמזכיר את היערות המחטניים של צפון אמריקה או מזרח אירופה.

לאחר כ-8 שעות הליכה ברוטו הגענו למנזר גונגה , כשגשם בדיוק קיבל את פנינו. המנזר ככל הנראה הפך לממוסחר בשנים האחרונים, כאשר הוא משמש כבייס קמפ למטפסי הר גונגה (7556 מטר) ונפתח בו גסטהאוס יקר ובסיסי (50 יואן למיטה) ונגבה כסף עבור ביקור במנזר (20 יואן). בחרנו ללון במנזר.

נ.צ המנזר -
29°33′55.16″N 101°46′13.33″E

יום 5 - סיום הטרק - ממנזר גונגה למרכז המבקרים Ian Diao Fang

מרחק: 24 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 7 שעות

הבוקר האחרון של הטרק סיפק לנו תפאורה מרהיבה של מעטפת שלג דקיקה שכיסתה את הקרקע והההרים מסביב עקב שלג קל שירד בלילה. היה לנו מזל והצלחנו לראות את הר גונגה מהמנזר.

היום האחרון הוא הארוך ביותר. הוא מתחיל בירידה מהמנזר אל עבר כפר שנקרא Shang Zi Mei. יש שם כביש שמגיע לכפר לכן יהיו בו כמה מכוניות. לעצלנים - ניתן לחזור לקאנגדינג עם מכונית שבכפר (כנראה תהיה כזאת) במחיר מופקע בהחלט (מבירור שערכנו שם-1500 יואן).

אנחנו המשכנו מהכפר דרך עמק רפאים אל עבר מרכז המבקרים הקטן Ian Diao Fang. ההליכה בעמק היא על כביש עפר בוצי וצר (מותאם לאופנועים בלבד) אך היא עדיין יפה. העצים בעמק בעל גוון צהבהב וסתווי. בשלב מסוים הנהר הגועש מתפצל למספר ערוצים רדודים שביניהם חול. מראה מיוחד.

בשעות אחר הצהריים הגענו למרכז מבקרים קטנטן (ככה לפחות זה נראה) - היכן שמגיע הסוף של הכביש. יש שם נהג שיכול לקחת אתכם לכפר Cao Ke (טסאוּקה). המחיר קשיח והוא 300 יואן לכפר הנמצא במרחק שעה נסיעה. מטסאוקה אפשר להתארגן על נסיעה בואן משותף או לחפש טרמפ לקאנגדינג. יש שם גם לא מעט גסטהאוסים אם תאלצו לבלות שם לילה.
אנחנו הצלחנו לשכנע את הנהג לקחת אותנו עד קאנגדינג ב-700 יואן לכל המסלול.

נ.צ סיום הטרק -
29°26′55.78″N 101°53′05.45″E

• אין תקשורת לכל אורך הטרק.
  • התיידדו עם מקלטי הפטריות/הרועים הטיבטיים. הם מאוד נרגשים לראות מערביים במקומות נידחים שכאלה.