9 ימים בגאנסו - מחוז המדבר בסין

גאנסו הוא המחוז המדברי שנמצא בצפון מערב סין. מחוז מדהים עם מדבריות וערבות אין סוף, נופים, צבעים, שמש ושלג, מקדשים, היסטוריה מרתקת וארוכת שנים והדלת הראשית של סין למערב!

תאריך הטיולApril 2019
עונה מומלצתאנחנו היינו בחודש אפריל והמזג אוויר היה מעולה לטיול בכל יעד. בנקודות הגבוהות כדאי בין יוני לאוגוסט, אבל ניתן לטייל גם שם ובכולם גם קודם- אפריל עד אוגוסט.

רקע כללי - לא מפחיד כמו שחשבתם

מחוז גאנסו מאוד מרוחק מהמסלול הישראלי הקלאסי בסין וגם התרמילאי שלרוב עושה את מסלול ה"דלת האחורית" בסין ולא מגיע לגאנסו. בשל הריחוק והמיעוט האתני (טיבטים ומוסלמים סינים) נוצרו סטיגמות רבות על המחוז שקשה לטייל בו והוא אינו ידידותי לתייר המערבי.
הנה כל המידע שצריך לדעת כהכנה לקראת הטיול במחוז, בתקווה שירגיע את החששות והדאגות!

לינה 🛏 - נאמר לנו שאופציות הלינה במחוז הינן מוגבלות למערביים. בסיפור הדרך נפרט את המקומות שבהם ישנו..
אבל טיפ כללי - אנחנו פשוט בדקנו בtrip או בבוקינג מקומות שלפחות מערבי אחד נתן עליהן חוות דעת. לאו דווקא צריך מקום עם בעלים דוברי אנגלית - ממש מסתדרים!

שפה ותקשורת 🗣 - גם פה, נאמר לנו שהאנגלית תהיה מצומצמת ביותר ושלא ניתן תמיד להתנהל בסינית.
בפועל, הסתדרנו תמיד עם האפליקציות הרגילות (גוגל טרנסלייט, תרגום של wecaht/didi). בנוסף הופתענו לפעמים מרמת האנגלית, אז תמיד שווה לנסות.

תחבורה 🚄🚕🚐 - לרוב התניידנו בין הערים ברכבות ובאוטובוסים, נוח מאוד.
יש didi בכל הערים/ עיירות שבהן היינו. רכבות הזמנו דרך trip, תמיד מראש, לכן כל מחירי הרכבות כוללים 20 יואן עמלה.

אוכל 🍲🥢- למחוז אוכל מדהים ומגוון, מטבח טיבטי, מוסלמי וסיני שמשתלבים להם יחדיו. בחלק מהעיירות שווקי לילה והמסעדות המקומיות נהדרות.
(נציין המלצות ספציפיות).

כסף 💴 - בכל עיירה ועיר יש בנקים וכספומטים למשיכת כסף.

התניידות וניווט 🗺 - maps me עבד פשוט מעולה.

ההגעה למחוז וסגנון הטיול

ניתן להגיע למחוז מכל מקום בסין, נקודות התחלה אפשריות:
1. לאנדז'ו - Lanzhuo (הבירה ולכן אופציות רבות להגעה).
2. לאנגמוסה - Langmusa (הגובלת במחוז סצ'ואן וניתן להגיע מצפון המחוז).
3. דון חואנג - Dunhuang זוהי הנקודה המערבית ביותר אליה הגענו במחוז ביחס לשאר המחוזות המתויירים בסין, אנחנו התחלנו ממנה והמשכנו מזרחה.

הטיול היה בסגנון תרמילאי (2 תרמילאיות בגיל 23-24). ברוב המחוז ישנו בחדרים פרטיים שהיו במחירים הוגנים לחלוטין, וכי היצע הדורמס לא היה גדול ואף לא קיים.
הטיול ארך כ-9 וחצי ימים שהספיקו בדיוק לכל מה שרצינו, כמובן שניתן לרווח ולהאריך את השהייה אבל זה בהתאם למגבלת הזמן.

התקציב בחישוב גורף עומד על כ2500 יואן - כ1300₪ לא כולל התחבורה אל דון חואנג ומלאנדז'ו הלאה.

שני לילות בין חולות ומערות - Dunhuang

הגעה 👣 - בטיסה. אין אוטובוס מהשדה לעיר, לקחנו דידי שעלה 40 יואן.
לינה 🛏 - Season Hotel סגרנו דרך טריפ, חדר פרטי עם שירותים 80 יואן לזוג. ממש מוצלח.
אוכל 🥢 - בית קפה מומלץ עם שתיה ואוכל מערבי - Coffee Box וכן המסעדות בשוק לילה.

בחצי היום הראשון טיילנו בעיר, יש את פגודת הסוס הלבן (15 יואן כניסה, ויתרנו) ושוק לילה עם מזכרות שהוא מגניב ביותר. בשוק לילה יש מאכלים מוסלמים וסיניים מסורתיים, מצאנו שם מסעדת כיסונים נהדרת עם מילוי צמחוני.

ביום השני הלכנו בבוקר למוזיאון דונחואנג (כניסה חינם לסטודנטים). המוזיאון ממש מוצלח ומסביר יפה מאוד את ההיסטוריה של דונחואנג, כחלק מדרך המשי וכנקודה משמעותית למפגש בין תרבויות המערב לסין בעת העתיקה וכן להפצת הבודהיזם. משם נסענו לדיונות החולות המזמרים (קו 3 ממש מול המוזיאון, 2 יואן). עלות כניסה 55 יואן לסטודנטים.
בדיונות המהממות יש שלל אטרקציות - טרקטורונים, מגלשות חול, רכבי שטח וכן ניתן לטייל עצמאית בסביבה.. הנופים מהממים.

ביום השלישי נסענו למערות מאגואו (Mogao Caves), לקחנו אוטובוס ממיקום שנקרא בmaps.me: bus to mogao, עלות האוטובוס 3 יואן.
יש אוטובוס בשעה 8 בבוקר שהוא מושלם להדרכת האנגלית שמתחילה ב9. המערות היו אטרקציה מדהימה ומעניינת בטירוף, מדובר במערות בנות מעל 1000 שנים שמהוות אתר מורשת עולמי. המלצתנו היא לא לבקר במערות בלי הדרכה באנגלית (חייב להיכנס עם מדריך, אנגלית עולה יותר, שווה את זה מאוד!). תחילה צופים בשני סרטים שמספרים על ההיסטוריה (מחלקים אוזניות באנגלית) ואז עוברים לסיור ב3 או 8 מערות בהתאם לסוג הכרטיס שקניתם. עלות יקרה, אין הנחת סטונדט 258 יואן כולל הדרכה באנגלית. שווה את זה!
**במערות אסור לצלם (בפנים) ולכן אין תמונות משם 😉

לילה מעבר בנקודת המעבר - Jiayuguan

הגעה 👣 - רכבת של כמעט 5 שעות. מהרכבת הגענו למלון בdidi שעלה 9 יואן.
לינה 🛏- Yu Da Hotel, חדר זוגי עם שירותים ב86 יואן, ממש טוב.
אוכל 🥢 - בעיירה המנומנמת יש קניון Jiayuguan Tiancheng International Shopping Center שיש בו פיצה האט, בורגר קינג וסופר גדול למתגעגעים לאוכל מערבי.

הסיבה העיקרית להגעה לעיירה זאת היא מעבר ג'יה יו גואן שסימן את קצה סין בדרך המשי. כמו כן, באזור יש את קצה החומה הסינית בצידה המערבי שנקרא גם "החומה התלויה".

הגענו למבצר ג'יה יו גואן בdidi שעלה 20 יואן. עלות כניסה למבצר ולחומה (כרטיס משולב) 45 יואן לסטונדט. בין המבצר לחומה צריך לקחת הסעה, ניתן גם didi שעלה לנו 11 יואן. מהחומה חזרנו לעיר בעלות של 35 יואן.

המבצר יפה מאוד ונחמד להסתובב ברחביו ולעלות אל החומות.
החלק של החומה התלויה מרשים ומיוחד במינו! שונה מאוד מהבנייה של החומה באזור המפורסם בבייג'ין.

שני לילות של צבעים בין החולות - Zhangye

הגעה 👣 - רכבת מהירה של שעה ועשרים, 85 יואן. מהרכבת הגענו בdidi שעלה 15 יואן להוסטל.
לינה 🛏 - The Silk Road Youth International Hostel. אנחנו כל כך ממליצות על המקום, נוח ונעים ובעיקר בעלים מדהים שעוזר בטירוף (דובר מעט אנגלית אבל יש לן מכשיר תרגום מטורף!). עלות ללילה לחדר פרטי עם שירותים משותפים 70 יואן.
אוכל 🥢 - בכל הערבים הלכנו לשוק לילה שנמצא ממש ליד ההוסטל. ממליצות על מנת איטריות נודלס קצרות בעבודת יד (מצורפת תמונה) עם ירקות ועל השייק מנגו.
המלצה לבית קפה בעיר - Coffee Time.

ביום הראשון הסתובבנו בבוקר בעיר, הלכנו לראות את פגודת העץ ומקדש הבודהה הגדול (15 יואן לסטודנט).
בשעה 14:00 נסענו עם ההסעה של ההוסטל (נוח, 50 יואן לשני הכיוונים) לפארק החולות הצבעוניים כדי לצפות בשקיעה (במידה ותבחרו בתחבורה ציבורית, אוטובוס אחרון ב6 ולכן לא ניתן להספיק לשקיעה). כרטיס כניסה עולה 47 יואן לסטודנט כולל ההסעה הפנימית.
המהות היא לא השקיעה עצמה, אלא הצבעים שהיא יוצרת על ההרים כשהשמש יורדת!

ביום השני נסענו שוב עם ההסעה של ההוסטל שהייתה מאוד נוחה (70 יואן לשני הכיוונים) למקדש מאטי המדהים החצוב בסלע.

לילה ב- Lanzhuo

הגעה 👣- כמעט 4 שעות ברכבת מהירה שעלתה 169 יואן. מתחנת הרכבת לקחנו didi (כי הגענו בלילה) לאזור השני של העיר בו ישנו, עלה 37 יואן.
לינה 🛏 - Dawanjia Capsule Youth Hostel. המקום לא ממש מומלץ ומזמין אבל הוא מאוד זול ביחס למחירים בלאנז'ו, עולה 31 יואן למיטה בדורמס. השארנו בהוסטל את המוצ'ילה הגדולה ויצאנו לשיאחה ולנגמוסה עם תיק 30 בלבד.

בוקר למחרת לקחנו מונית מההוסטל לתחנת האוטובוס הדרומית, עלה 30 יואן.

לילה ב"טיבט" - Xiahe

גובה ⛰ - 2800 מטר!
הגעה 👣- אוטובוסים מלאנז'ו לשיאחה יוצאים בשעות 7:30, 8:30 ו10:30.
זמן הנסיעה 3 שעות .
לינה 🛏 - Yangkor Hotel, מרחק הליכה מתחנת האוטובוס. חדר זוגי עם שירותים משותפים ב80 יואן. המקום מומלץ בטירוף עם אוכל טעים, חלל משותף חמים ונעים, ובעלים מקסים דובר אנגלית שנכון לעזור בכל נושא, בעיקר מספר המון על התרבות הטיבטית והבודהיזם הטיבטי.
אוכל 🥢 - Lawadanja Vegeterian Resteraunt, מסעדה צמחונית מעולה שנמצאת בפינת הרחוב השמאלית איך שחוצים את הגשר שליד ההוסטל.

הגענו לשיאחה כדי לבקר במנזר לאברנג (Labrang Monestry) המפורסם שהוא הגדול מבין המנזרים הטיבטיים מחוץ לטיבט. ישנם שני סיורים ביום באנגלית במנזר ב10 וב15.
באופן כללי ההסתובבות בעיירה מייצרת אווירה מאוד מיוחדת, מרגיש מאוד טיבטי מבחינת האנשים, התרבות והאוכל. כל זה בנוסף לאמירה המאוד ברורה של בעל ההוסטל - "Welcome to Tibet!"

שני לילות בין שני המחוזות - Langmusi

גובה ⛰ - 3300 מטר!
הגעה 👣 - לקחנו את האוטובוס הישיר היחיד שיוצא בשעה 7:40 (קנינו את הכרטיסים איך שהגענו לתחנה המרכזית של שיאחה), נסיעה של כ-4 שעות שעלתה 75 יואן. מרחק הליכה ברגל למלון בו ישנו.
לינה 🛏 - 8090 Tibetian Hotel. מלון ממש טוב עם מים רותחים במקלחת וסדין חשמלי מדהים! עלה 80 יואן לחדר זוגי עם שירותים פרטיים.
אוכל 🥢 -
* Leisha's Cafe - בית קפה ומסעדה מקסים עם שקשוקה מעולה!
* Pot Luck - מסעדה קטנה עם אוכל מקומי שהשיא הוא הבעלים, שהפגישה איתו הייתה גשר לעולם הבודהיסטי הטיבטי, ללאומיות הטיבטית ולמורכבות של המצב מול הסינים. זו הייתה ההזדמנות הראשונה בה דיברנו בגלוי על פולטיקה, על צנזורה, יחסי מיעוטים של הממשלה הסינית באזור ובטיבט וכל מה שרצינו לדעת! האנגלית שלו הייתה מדהימה, והוא היה המוקד ידע הכי טוב שהיה לנו מעבר לכל המידע שמצאנו באינטרנט!
** נקודה למחשבה - בלנגמוסה מתקיים טקס קבורת השמיים, שתיירים רבים נוטים ללכת אליו. אחרי השיחה עם בעל המסעדה קיבלנו הרבה מידע על הטקס עצמו והמהות שלו, והחלטנו לוותר על הטקס עצמו מתוך הבנה שמדובר בטקס פרטי שאפילו המשפחות של המת לא מגיעות אליו.

ביום הראשון הלכנו למנזר בצד הסצ'ואני (שלא נתמך ע"י הממשלה ולא מקבל כסף לשימור ותחזוקה, יותר אותנטי).
המנזר מלא במקדשים, סטופות, נזירים שמתהלכים ברחבי המנזר (אפילו זכינו לראות אותם מנגנים בכלים מיוחדים ולצפות בטקס בתוך מערה קדושה). חברנו לאישה טיבטית שלקחה אותנו לסיבוב ברחבי אחד המקדשים (שווה לעלות לקומה השנייה בתוך המקדש).
עלות הכניסה היא 30 יואן (אין סטודנט).

ביום השני יצאנו לטיול סוסים שקבענו מראש עם חברת Langmusi Tibetian Horse Trekking היו עליה הרבה המלצות בטריפ אדוויזר ובטראוול צ'יינה. לקחנו טיול של יום אחד בעלות של 360 יואן לאדם כולל ארוחת צהריים.
שימו לב - יש להעביר עירבון של 300 יואן לאדם, עשינו את זה דרך wechat של אחת מעובדות הצוות בהוסטל שהיינו בו ונתנו לה כסף מזומן (יש אופציות להעברה בנקאית או Paypal אבל העמלות גבוהות מאוד).
היום עצמו היה מדהים, טיול באזור החיץ בין גאנסו לסצ'ואן ולאורך הנחל שמפריד. ממש רואים את ההבדל בין שטחי המדבר והערבות של גאנסו לבין ההרים הסלעיים והמושלגים של סצ'ואן. המדריך היה מקסים למרות שלא דיבר אנגלית, והיום כולו היה אחת החוויות המיוחדות והיפות שהיו לנו בטיול בסין!
** כל האזור מאפשר טיולי יום והליכה בין אם דרך סוכנות (אותה סוכנות שאנחנו סגרנו) או בצורה עצמאית (אין שבילי הליכה מסודרים).

לילה אחרון ב- Lanzhuo

הגעה 👣- לקחנו אוטובוס בשעה 0720 (יש גם בשעה 0630) לעיר Hezuo - לקח כשעתיים וחצי ועלה 50 יואן.
שם החלפנו אוטובוס ללאנדז'ו שעלה 75 יואן ולקח כשלוש שעות.
לינה 🛏 - חזרה ל- Dawanjia Capsule Youth Hostel.
אוכל 🥢 - בשוק לילה יש מגוון רחב של מסעדות עם מלא אוכל מקומי ממש מגניב!

הגענו לקראת הצהריים לעיר, לקחנו אוטובוס קו 129 (1 יואן) למוזיאון גאנסו שבו תערוכות על דרך המשי, מאובנים ובודהיזם שהכניסה אליו חינם. ממול יש קניון גדול (Lanzhuo Center) למי שמעוניין.
שוטטנו לאורך הנהר הצהוב שחוצה את לאנדז'ו ובערב ביקרנו בשוק הלילה שהיה ממש מקסים!

לסיכום

מחוז גאנסו הוא באמת אחד המקומות היותר מיוחדים ויפייפים שהייתי בהם בטיול ובסין בכלל!
למרות הסטיגמות הרבות והריחוק אל תוותרו עליו והקדישו לו זמן בטיול שלכם! לא תתחרטו!

• הביאו איתכם קרם הגנה! השמש של המדבר חזקה מאוד ואתם עלולים להישרף בקלות.
  • המדבר יבש מאוד! לא לשכוח שפתון וקרם נגד יובש :)
  • הלילות קרים מאוד, הביאו בגדים חמים כדי להסתובב בשווקי לילה בכיף. אל דאגה, במקומות הקרים במיוחד יספקו לכם סדינים חשמליים שישאירו אתכם מחוממים כל הלילה!
  • הורידו את האפליקציית מוניות didi - היא מאוד נוחה וכך ניתן להזמין מוניות בקלות מכל מקום ולכל מקום, מבלי להסתבך עם הסינית ולדעת את המחיר מראש.
  • הגיעו לכל נסיעת רכבת כשעה וחצי לפני. אספו את הכרטיסים בנחת ותמתינו בתחנה. הרכבות יוצאות על השניה בסין וכבר חצי שעה לפני תראו את הסינים עומדים בתור הכניסה לרכבת.
  • יש המון מוסלמים סינים במחוז - לכן לאוכלי הכשרות השונים ניתן למצוא המון מסעדות בקטגוריית ה'חלאל'.
  • אל תפספסו את ה"אבולעפיה הסינית" (מ. פילו) - פיתות ולחמי ענק שהם אופים בטאבונים ברחוב או בדוכנים בשוק! מדהים וטעים!
  • המחוז מלא בהיסטוריה מעניינת ותרבות עשירה, ממש כדאי לפתוח פעם ביום ויקיפדיה או כל אתר מידע אחר ולהחכים על המחוז ועברו המפואר!