תאריך הטיול | October 2024 |
---|---|
משך הטיול | שבוע |
עונה מומלצת | אוקטובר-נובמבר אפריל-מאי |
אל עמק רולוולינג (Rolwaling) הגענו במקרה דרך בחור שפגשנו בסוכנות. חיפשנו מקום שקט אחרי שעמית הגיעה מויאטנם ואני חזרתי משלושת הפאסים, והעמק הלא מוכר הזה היה נראה בול מה שאנחנו מחפשים, לשמחתינו הרבה גם לא התאכזבנו. עלינו בשלושה ימים במעלה העמק עד לאגם Tsho Rolpa וירדנו בעוד יום וחצי חזרה למטה, בחיבור עם יום נסיעה הלוך ויום חזור. מלבד הנוף המדהים הבונוס העיקרי של העמק הוא השקט, במהלך השבוע שלנו שם פגשנו באפס מטיילים ישראלים, מעט מאוד מטיילים אירופאים ורוב גדול (למרות שגם מצומצם) של מטיילים נפאלים. בקיצור יצא שרוב היום היינו ממש לבד בלי לראות אף אדם, אירוע שלחוויתינו נדיר יחסית בנפאל.
לפני שנצלול לפרטים החשובים אוסיף שלחוויתי האישית ניתן לעלות במעלה העמק יותר מהר משעלינו, ההליכה לא הייתה קשה מידיי ואת רוב הימים סיימנו מוקדם, ובנוסף ניתן להישאר בחלק העליון מספר נוסף של ימים מאחר ויש שם הרבה דברים לראות, על חלקם אפרט בהמשך...
*סים ואינטרנט: אנחנו הגענו עם סים של Ncell וסים של נמסטה. מרגע ההגעה לצ'טצ'ט הNcell לא עבד בכלל, ואילו לנמסטה היה קליטה טובה בצ'ט'ט וסימיגון, אבל אל תוך העמק גם בו לא הייתה קליטה מלבד נקודות בNa וBading בהם היה קליטה סלולרית אבל ללא אינטרנט...
*כסף ומחירים: המחירים לאורך הטרק סבירים מעוד, כאשר דאלבט מתחיל ב300 רופי ומגיע עד ל600 בחלק העליון. נקודה חשובה היא שאנחנו לא עשינו דיל ישראלי, ניסינו פעם אחת ולא עבד, ואחרי זה פשוט לא הרגשנו צורך כי באמת שלא הוצנו הרבה כסף בייחס לטרקים אחרים. מחיר חדר נע בין 500-1000 רופי. אנחנו הוצענו בערך 1500 רופי לאדם ליום.
*פרמיט: פרמיט לשמורה עושים בכניסה אליה בכפר Singati. לא צריך לחפש את זה או משו, יש נקודת בידוק שהאוטובוס עוצר בה ושם עושים אותו, עלות הפרמיט 3000 רופי לאדם.
*נסיעה: אולי החלק שהיה לנו הכי מסובך. הטרק מתחיל בכפר צ'טצ'ט (Chetchet) נכתב לפעמים גם (Cheotcheot). ניתן להגיע לשם בג'יפ או באוטובוס, אבל אני לא יודע מה הם מחירי הג'יפ. מאיפה לקחת את האוטובוס היה לנו מאוד קשה להבין, שכן בסוכנות לא ידעו להגיד ושלחו אותנו למרדפי שווא ברחבי קטמנדו. לבסוף בעזרת מנהלת הגסטהאוס שלנו גילינו שהאוטובוס יוצא מJadibuti bus park שבפאתיה המזרחיים של קטמנדו, מדרום לשדה התעופה. צריך להגיע לשם יום לפני כדי לקנות כרטיס לאוטובוס. ניתן להגיע לתחנה באחלה לוקל שיוצא מRatna park ועולה רק 40 רופי אז הוא חוסך הרבה כסף על מונית. הכרטיס לאוטובוס עצמו עלה לנו 1050 רופי לאדם והאוטובוס יצא ב5:50 בבוקר.
כאמור הגענו לJadibuti bus park ב5:50 ועלינו על האוטובוס. האוטובוס הוא לוקל ברמה גבוהה יחסית, ובנוסף לא היה בו המון אנשים אז הנסיעה עברה בנוחות. הגענו לצ'טצ'ט סביב השעה 14:30 כולל עצירת דאלבט לצהריים וכמה עצירות קטנות. מצ'ט מצ'ט עלינו לכפר סמי גון, עלייה של 400 מטר אל הכפר ועוד 300 מטר בתוכו במדרגות אבן. העלייה לא קשה מידיי ולקח לנו בערך שעה להגיע לתחילת הכפר ועוד בערך ארבעים דקות להגיע לראש הכפר, שם מצאנו גסט האוס ( שגם מסומן במפה של Mapy.cz) קצת מדרום לשביל. היה גם לודג' שנראה לא משו ממש בתחילת הכפר, לא נכנסנו לבדוק. כמו כן ישנם שני לודג'ים בראש הכפר ממש איפה שהשביל יוצא ממנו.
מחירים: חדר 500, דאל באט 300
את היום מתחילים בעלייה קצרה אל כתף הנמצאת צפונית מהכפר, ומשם מתחילים בכניסה אל העמק ובירידה אל סמוך לערוץ הנחל. שימו לב שהשביל כאן יורד יותר משמסומן במפה של מפי. השביל יורד במדרגות אבן עד לגשר החוצה את הנחל לכיוון הכפר Rikhu. את הגשר לא חוצים אלא ממשיכים ישר ועולים בדרך עם המדרגות. אחרי Uttis, שקשה לקרוא לו כפר והוא יותר כמו פחון אחד הדרך מתחילה לעלות יותר בתלילות במדרגות. עלייה דיי מתישה עד שמגיעים לSurmuche, שם אכלנו צהריים (350 וצ'אומיין, 450 לפרייד רייס) משם ההליכה עד kyalche גם במדרגות אבל פחות מטישות. בkyalche הלכנו לישון בלודג' נחמד (שהוא למעשה כל הכפר) עם נוף מדהים.
מומלץ להישאר לישון בקאלצ'ה ולא להמשיך לדונגנג כי בעונה הקודמת היה שיטפון שסחף את רוב הכפר, וכיום הלינה שם באוהלים.
מחירים בkyalche: 700 לחדר, 500 לדאלבט.
היום מתחיל בירידה לדונגנג שנמצא על שפת הנהר. הכפר ניסחף בשטפון שנה שעברה וכעת יש שם בעיקר בנאים ואוהלים (שלא הצלחנו להבין אם הם לשינה של תיירים או של הבנאים) משם עולים לאורך הנחל. חלקים גדולים מהדרך נסחפו גם הם ולכן היו המון חלקים של שביל חדש יחסית שנפתח, ועולה גבוה מעל הדרך המסומנת במפה, בדרך צרה ביער. לבסוף אחרי כמה עליות וירידות כאלה מגיעים לנקודת חציית הנחל (שהיא ממזרח לנקודה המסומנת במפי), בה הוקם גשר מעץ במקום הגשר שקרס. משם עולים אל הכפר Thangthing, שם אכלנו צהריים (380 לצ'אומיין צמחוני).
משם העלייה כבר הרבה יותר מתונה כאשר עוברים בכמה כפרים נטושים / חצי נטושים, הגדולים שבהם הם Ramding ו Chimu. ממש לא הייתי ממליץ לעצור שם למרות שראינו לוד'ג אחד פתוח. אחרי רבע שעה מגיעים לBeding, שהוא הכפר הכי גדול בעמק ויש בו כמה מקומות לישון (למרות שחלק מהם נראו סגורים). בכל זאת מצאנו מקום ממש נחמד לישון. 700 לחדר, 600 לדאלבט.
ביום הזה העלייה כבר הרבה יותר מתונה כאשר הדרך עולה מהעמק של Beding לעמק של Na. הנוף כבר אלפיני ואין יער, מדרום רואים את הפסגה של יאלונג רי ופסגות נוספות כאשר מהם יורדים נחלים ומפלים ממש מרהיבים. לNa הגענו בבוקר המאוחר וחיפששו מקום להניח בו את התיקים ולאכול צהריים. יש מספר לודג'ים בתחתית הכפר, הלודג'ים כאן כבר יקרים יותר רובם עולים 1000 רופי לחדר, והיה אפילו אחד של 2000 לחדר עם שירותים. מה שכן לנו אמרו בשלושה לודג'ים שונים שהם מלאים (למרות שהרבה אנשים לא ראינו...). לבסוף עלינו לחלק העליון שם מצאנו לודג' ריק ב1000 רופי לחדר, המחירים של האוכל נשארו סבירים (600 לדאלבט). אחרי ארוחת צהריים עלינו לטסו רולפה, עלייה שלקחה קצת יותר משעה. האגם ממש יפה, אבל באזור הצהריים ואחר הצהריים עולים עננים מהעמק שממש מפריעים לראות. אחרי ישיבה באגם ירדנו חזרה לNa, אם תוכנית לחזור למחרת בבוקר לראות את Dudhkunda (בתרגום חופשי אגם החלב) ואולי לעלות גם ל Yalung ri base camp. אחרי החזרה ללודג' התחלנו להרגיש קצת ברע, ולבסוף למחרת בבוקר החלטנו לוותר על העלייה לדודקונדה ולהתחיל לרדת, אם זאת במהלך הירידה פגשנו אנשים ששיבחו מאוד גם את דודקונדה וגם את הבייס קאמפ ולכן אם יש זמן אני חושב שמומלץ להישאר עוד יום בNa ולעלות אליהם או לחילופין לאחד מהם רק בבוקר ולהספיק לרדת קצת באותו יום.
כאמור החלטנו בבוקר להתחיל לרדת בגלל כאבי ראש. למרות שיורדים באותה דרך שבה עולים המסלול היה עדיין מאוד מהנה, בעיקר כי בירידה זוכים להינות מהנוף של העמקים הרבה יותר. אנחנו ירדנו באותו יום עד קלג'י אם עצירת בוקר בבדינג ועצירת צהריים בטאנקדינג. עוד אופציה נהדרת בעייני היא לחלק את ימי הירידה עוד יותר, כך שהולכים ממש ברוגע ואפשר לעצור למנוחות ליד הבריכות בנחלים שלאורך המסלול. צריך לשים לב שבקלג'י יש מקומות מוגבלים וכשטיילנו היו שם הרבה נפאלים, ולכן כשהגענו כמעט ולא היה מקום. במקרה כזה יכול להיות שיהיה צורך להמשיך עד סורמוץ' וכדאי להשאיר מרווח זמנים שיאפשר הליכה כזו (בערך שעה).
בערב לפני החלטנו שאנחנו נרד עד סמי גון שם נאכל צהריים, ונשאל שם מתי האוטובוס מצ'אטצ'אט יוצא בבוקר, כדי להחליט אם לרדת לשם באותו יום או למחרת בבוקר. האוטובוס יצא מצ'טצ'ט בשש וחצי ואחרי התלבטות החלטנו להישאר בסמיגון. אני ממליץ על זה כי בסמיגון נורא נעים ויפה ויש אוויר ונוף בניגוד לצ'טצ'ט שנמצאת על הדרך ובתחתית הערוץ החנוק... את הצהריים ואחר הצהריים העברנו בלחקור את הכפר ולרדת לנחל שזורם מדרום לכפר (מומלץ מאוד נחל חמוד)
את הירידה התחלנו בסביבות 5:15, שימו לב שהדרך הראשית שחוצה את הכפר בוצית לעיתים, לא הכי ברורה ובנוסף לחושך יש גם ערפל שמסנוור ומקשה על הראייה עם הפנס, ולכן מומלץ לוודא באור היום שלפני שאתם זוכרים את הדרך כדי שלא תתברברו ותפספסו את האוטובוס.
הירידה בכפר לקחה לנו בערך עשרים וחמש דקות, והירידה במדרגות אחרי עוד קצת יותר מחצי שעה, ככה שהגענו ממש סמוך לשעת היציאה של האוטובוס. למזלנו הנהג של האוטובוס עמד על הצוק שפונה לכיוון המדרגות והסתכל לראות אם אנשים מגיעים וכך ראה אותנו וחיכה לנו (האוטובוס עזב בסוף קצת לפני שש וחצי ואולי היה יוצא גם לפני לולא היה רואה אותנו הנהג). הנסיעה לקטמנדו הייתה קשוחה בהרבה מהנסיעה הלוך. מהר מאוד התמלא האוטובוס ברמה שקשה לנשום ואפילו שמו לנו תינוק על הרגליים כדי שאמא שלו שעומדת לא תצטרך להחזיק אותו. אחרי בערך שעה וחצי של נסיעה (ביציאה מהעמק) גילינו שהיה צריך להזמין כרטיס מראש כדי לשבת באוטובוס, והעבירו אותנו לעמידה כדי לאפשר למי שהמקום היה שלו בכרטיס לשבת. עמדנו ככה בערך שעתיים עד שבסוף התפנה מקום במושב האחורי (למרות שישבנו פה שישה על חמישה מושבים). הנסיעה עצמה לקחה תשע וחצי שעות עם עצירה לצהריים ככה שהגענו לקטמנדו סביב 16:00, אנחנו ירדנו מהאוטובוס בג'ידיבוטי (בעיקר כי כבר השתוקקנו לקבל את המרחב האישי שלנו בחזרה), אבל אחר כך הוא המשיך גם לצ'אבהיל אז אפשרי לרדת גם שם (קצת יותר קרוב לטאמל)
למרות שרשמתי את חלקן כבר בתיאור הימים, אוסיף פה אופציות מרכזיות לשינויים שאנחנו התלבטנו עליהם במהלך הטרק
1#: הישארות של ימים נוספים באזור Na. יש באזור מלא דברים שווים אז אפשר לעלות ולראות אותם, המרכזיים שאנחנו חשבנו עליהם הם Dudhkunda שאמור להיות אגם שווה וקטן מצפון לטסו רולפה, והYalung ri base camp, שעל פי זוג סקוטי מבוגר שפגשנו ממש יפה שם, והבחור גם עלה לפסגה של הYalung ri, אבל אני לא יודע לכתוב מה זה דורש מבחינת אישורים ומדריכים, רק שהוא המליץ מאוד. אופציה נוספת היא לחקור יותר את טסו רולפה או להקיף אותו.
2#- ללכת לישון בtso rolpa- לפי זוג של חוקרי חרקים נפאלים שפגשנו, יש בקתה שנמצאת ממש על האגם. לרוב היא סגורה אבל הם היו נחושים לשכנע את בעלי הלודג'ים בNa לפתוח להם אותה כדי שיוכלו לישון בה מספר ימים לצורך המחקר שלהם. לא בטוח להגיד איפה הבקתה נמצאת, יכול להיות שבchukima (מופיע במפי) או אולי ממש איפה שהשביל מגיע לאגם (היו שם כמה מבנים סגורים, לא יודע אם זה המבנה המדובר.
3#- לחצות את פאס tashi laptsa la. הפאס נמצא ממזרח לטסו רולפה, ואחרי שחוצים אותו מגיעים בעצם למערב השמורה של האוורסט (Thame). בדרך הזו ניתן להמשיך מהטרק הזה אל האוורסט, או לחילופין להמשיך מהאוורסט אליו. דגשים חשובים: להבנתי צריך לישון לפחות לילה אחד באוהל כדי לחצות את הפאס. דבר שני מדובר בפאס מורכב, יש באתר סיפור דרך של מישהו שניסה לחצות אותו והסתובב כי לא מצא את הדרך בלי מדריך, והזוג הסקוטי שפגשנו ניסה לעבור אותו שנה שעברה מכיוון thame והסתובב כי היה יותר מידיי שלג. מצד שני בחורה צרפתייה שפגשנו עושה את הgraet Himalayan trail אמרה שהוא היה ממש מדהים.
4#- בדרך חזרה, לחתוך בthangding ולעלות על הרכס מדרום ולרדת איתו עד jagat. אנחנו חשבנו על ללכת במסלול הזה, אבל בסוכנות לא ידעו להגיד אם כבר בנו בו מקום לישון או לא, ועל כן הוא אולי מצריך שינה באוהל. ניסינו לשאול מקומיים, להבנתנו הם אמרו שאין שכפרים שם אופציות לינה, אבל השיחה לא הייתה ברמת ההבנה הגבוהה ביותר... מצד שני במפה הסכמתית בכניסה מופיע שם סמל של מלון, אז זה כנראה יצריך מחקר מעמיק יותר...
תגובות
התגובה שלך
יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?
בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם