יומיים בג'ונגל הנפאלי בצ'יטואן

לא רבים יודעים אבל לנפאל יש אזור לאומי ענק שהוא ג'ונגל, מלא בחיות בר, צמחיה ונהר ארוך. צ'יטואן מציעה חוויה אקזוטית עם קרנפים שמתהלכים ברחובות ושקיעה יפיפיה על הנהר. בסיפור אפרט על המיטב של הטיול שלנו.

תאריך הטיולDecember 2018
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתזה אירוני בעיני שהעונה לצ'יטואן היא לא העונה של הטרקים, שזו מהות ההגעה לנפאל. בין החודשים אפריל- מאי הטמפרטורות מגיעות ל-40 מעלות והחום הנורא לא רק מכביד על המטיילים, אלא גם על החיות שמסתתרות ומנסות להתקרר והסיכויים לראות אותן יורדים. העונה הטובה היא בין חודשי ינואר-פברואר, אז הדשא צומח לגובה רב. זמן טוב נוסף הוא בין אוקטובר לדצמבר, אז זו העונה היבשה ויש סיכוי גבוה לראות חיות בר כי זוהי גם תקופת הייחום של חלק מהחיות. בין החודשים יוני-ספטמבר זוהי העונה הרטובה וגשמי המונסון מקשים מאוד על הטיול באזור.

צ'יטואן הוא שם הפארק הלאומי (הוכרז על ידי מלך נפאל בשנות השמונים כשמורת טבע כדי להגן על הקרנפים בסכנת הכחדה) הנמצא בדרום נפאל על גבול הודו.
בשמורה יש חיות בר רבות בסכנת הכחדה כמו קרנפים, טיגריסים (כ-235 פריטים!), פילים, קופים, צבאים והמון סוגים מעניינים של ציפורים וחרקים וצמחייה מיוחדת ופראית!

מי שמבקש להגיע לטייל בצ'יטואן בעצם מגיע לכפר קטן בשם Suaraha ששם ישנים לפני היציאה לטיול. הכפר הוא די קטן, יש בו שני רחובות ראשיים (אחד עם פסל הקרנף והשני עם פסל הפיל, כך אפשר להכווין בקלות יותר) ועוד רחובות צדדים.

איך מטיילים בשמורה?
הטיול בתוך השמורה לא יעשה ללא ליווי מדריך!
ניתן לטייל בצ'יטואן באחת משתי הדרכים:
- טיול מאורגן דרך אחת מהסוכנויות (סוויסה אדום/ צהוב)
- טיול עצמאי; כלומר הגעה עצמאית לציטואן, מציאת לינה ומדריך באופן עצמאי. כך גם אנחנו בחרנו לעשות וזה קל בהרבה משחושבים!
- ניתן להיות בשמורה עד השעה 16:00 אז היא נסגרת למטיילים. צאו מוקדם בבוקר!

הגעה לצ'יטואן:
הגענו באוטובוס מפוקהרה שלקח כ-5 נסיעה, הזמנו כרטיסים דרך סוכנות סוויסה אדום.
** את האוטובוס לקטמנדו הזמנו דרך הסוכנות שלקחנו איתה את הטיול בג'ונגל, גם הנסיעה הזו ארכה כ-5 שעות.

לינה:
ישנו במלון קטן בשם Orchid Hotel שהיה במיקום די טוב. המלון גם מציע סוכנות משלו לטיול וההצעה הייתה לא רעה (בעיקר משתלמת כלכלית) אבל החלטנו לדבוק בסוכנות שמצאנו ולא התחרטנו.
המלון עצמו היה נחמד וקטן, חוץ מהמיטה שהייתה קצת קשה ויתושים (בכל מקום, הביאו תכשיר נגד יתושים מנפאל!) היה ממש אחלה!

אוכל:
בית קפה/ מסעדה Friends Cafe - נמצא ממש על פסל הפיל (מצורפת תמונה שמראה את הכניסה), בית קפה מגניב עם אחלה אווירה ומוסיקה באנגלית (ביטלס וכו') וכל סוגי המאכלים במחירים טובים מאוד יחסית לאזור! יש פה גם אחלה קוקטיילים וקפה ממכונה, שייקים ולימונדה ממש שווה שמכינים במקום. אכלנו פה את מרבית הארוחות שלנו, ממש כיף לשבת כאן וגם הווייפיי טוב!

סוכנות יציאה לטיול - Wild Life Adventure Tours:
אחרי שהגענו לצ'יטואן וסיימנו את סקר הלינה התחלנו בסקר הסוכנים. קיבלנו הצעות משלוש סוכנויות ולבסוף בחרנו בביג'יי.

הגענו עם רצון לעשות שילוב בשלושת האטרקציות שהשמורה מציעה לטייל בהם: שייט בסירת קאנו, ג'יפ והליכה רגלית. ביג'יי היה היחיד מבין כולם שאמר שלא כדאי לנו כי ככה נפסיד הכי הרבה, ולהחליט אם ג'יפ או הליכה ברגל והמליץ על הליכה, כי ככה רואים יותר. הוא צדק לכל התוהים, הג'יפ לא נכנס לתוך השיחים ומחפש והרבה פעמים החיות מסתתרות שם. הוא הסביר הרבה על הג'ונגל וממש ידע מה הוא אומר ובגלל התחושה הטובה שהוא נתן לנו החלטנו ללכת איתו.

סגרנו איתו על שעתיים בקנו ויום הליכה מלא ב7000 רופי לאדם כולל פרמיט וארוחת צהריים (שהייתה ממש מפנקת יחסית לארוחה נפאלית בטייק אוואי) - היינו זוג. למרות שהוא יחסית יקר לשאר ההצעות שקיבלנו הוא מקצועי, כנה והבטיחות בג'ונגל חשובה לו מאוד!

המשרד שלו נמצא על הכביש הראשי, מהנהר בערך שלוש דקות הליכה לכיוון פסל הקרנף! שווה מאוד!

יום הטיול בג'ונגל

קמנו בבוקר ואחרי ארוחת בוקר טוב הלכנו אל סוכנות Wildlife Adventure Tours איתה סגרנו יום קודם.
ביג'יי המדריך קיבל את פנינו בתה ואחרי ששתינו אותו יצאנו לדרך.

היום מתחיל בשייט בסירה קטנה מעץ (שייט עם משוטים), בתוך הנהר הערפילי (המז"א התחיל ממש לא טוב) ראינו קרוקודילים ענקיים, והאמת שהערפל תרם לאווירה המסתורית.
באמצע השייט המדריך עצר כי הוא ראה סירה אחרת שעצרה, ירדנו והתחלנו לרוץ פנימה בשקט כדי לראות קרנף! ביג'יי ממש תרם לאווירת ההרפתקה בג'ונגל וכל הזמן השתיק אותנו, הלך בצורה שקטה ומוגזמת ואפילו נתן תדריך מקיף על מה עושים אם פוגשים בכל אחת מהחיות המסוכנות שבג'ונגל. עם כמה שזה נשמע מצחיק, זה באמת מסוכן, ויש לא מעט סיפורים על קרנפים (שיכולים להגיע בשניות ל-40 קמ"ש בשעה) או פילים שניסו לתקוף.

אחרי ההפלגה של השעתיים בסירה ירדנו לגמרי ונפרדנו לשלום מהנהג ונתנו לו טיפ נחמד.
התחלנו את ההליכה הרגלית כשבאופן קבוע ביג'יי הקפיד שהוא ילך מקדימה, אנחנו באמצע ומר רוג'ו מאחור. השקט בהליכה עזר לנו להקשיב לכל ציוץ או תנועה בשיחים ולקוות לראות עוד חיות מיוחדות ואולי אפילו טיגריס!

ההליכה עצמה בג'ונגל היא די קלה, אין כמעט עליות וירידות והכול במישור. צריך כמובן להיות ערניים וזהירים לצעדים ולהסתכל טוב איפה דורכים כדי שלא יהיה איזו תקרית לא נעימה עם חיות.
אחרי עוד כמה שעות הליכה תכננו לעצור לצהריים ונקודת העצירה שלנו הייתה מול קרנפית ענקית עשתה אמבטיה בנהר! זה היה מדהים לראות ולגלות אותה ויפיפה לעצור ולהתבונן בחיה ענקית שכזו משחקת עם עצמה במים כדי להתקרר ביום החם (הערפל התפוגג לגמרי במהלך היום!).

במהלך היום בג'ונגל ראינו סה"כ - שני קרפנים, קופים, במבים, ציפור טוקן, צבאיים, תנינים, עקבות של טיגריס (וגם את השתן הטרי שלו) ומערה של דוב! ביג'יי ומר רוג'ו היו מקסימים, והפגינו ידע עצום על ההיסטוריה של הפארק והאזור, גאורפיה, חיות, צמחים ועם אנגלית מצוינת לקחו אותנו לכל המקומות שהחיות מגיעות אליהם ולא איכזבו!

באזור השעה 15:30 הגענו לנקודת היציאה מהפארק ועם הקפצה מסירה חצינו את הנהר לצד של הכפר והודנו לביג'יי על יום מקסים ונפרדנו לשלום.

המלצת זהב: לאורך הנהר יש כמה מסעדות שמשקיפות על הנהר, שבו והזמינו לכם משהו קר לשתות וצפו בשקיעה, ממש יפה וכיף לסיים ככה יום שכזה!

**אין הבטחה שתראו חיות לא משנה מה מזג האוויר, קחו זאת בחשבון ואל תתאכזו אם לא תראו! זו סביבה פראית לחלוטין ולא ספארי או גן חיות מסודר שבו יש מעקב על החיות בכל זמן. תהנו מהחוויה עצמה, החיות הן בונוס!

• הביאו אתכם מראש חומר דוחה יתושים שנקנה בנפאל! המרחו היטב בעיקר בלילה, החדרים מלאי יתושים.