טרק קופרה + סובב אנאפורנה הפוך

טרק של 12 ימים כולל נסיעות בשמורת האנאפורנה. שילוב בין טרק הקופרה של 6 ימים לפס האנאפורנה ואגם טיליצ'יו.

תאריך הטיולNovember 2023
עונה מומלצתאוקטובר- נובמבר מרץ- אפריל

הערות

כללי:
- טרק זה מיועד בעיקר למי שרוצה לעשות משהו קצת שונה מהטרקים המקובלים והמתויירים בנפאל.

- יש המון דרכים לשנות את הטרק מהאופן שבו אנחנו עשינו אותו, אפרט כמה אופציות בסיפור הדרך אבל חשוב להבין שהוא מאוד ניתן להתאמה אישית.

-מהחלק שאחרי הפון היל בטרק הקופרה הדרך עדיין יחסית מסודרת אבל צריך להיות יותר חדים על השביל. אנחנו השתמשנו בmapy.cz אבל לא כל השבילים והמקומות מופיעים שם לכן שווה לקנות מפה ממוקדת של קופרה.

- אנחנו לא לקחנו מדריך או פורטר, אין חובה לקחת אבל אפשרי למי שמרגיש צורך.

עלויות:
- פרמיט לשמורת אנאפורנה: 3,000 רופי (אם תעשו דרך סוכנות ולא במשרד יקחו לכם 35 דולר)
-מכשיר לוויני (אנחנו לקחנו ל7 ימים רק לטרק הקופרה): 4$ ליום. מסוכנות השלום בפוקהרה.
- עלות יומית של לינה ואוכל די משתנה במקום ובאדם מניחה שלאדם ממוצע שאוכל 3 ארוחות ביום העלות הממוצעת תהיה 2,000 רופי ליום. באזור סובב אנאפורנה נעשה קצת יותר יקר.
נסיעות:
אוטובוס מפוקהרה לנייאפול: 300 רופי
ג'יפ מנייאפול להילו: 1,000 רופי לאדם (היינו 3 אנשים)
אוטובוס מטטופאני לג'יימסון: 1,200 רופי לאדם.
ג'יפ ממנאנג לבסיסהר: 5,000 רופי לאדם (אני הצלחתי למצוא ב4,000)
אוטובוס מבסיסהר לפוקהרה: 500 רופי

יום 1: Phokara to Ulleri

מרחק: 2 ק"מ עלייה מצטברת: 500 מ' זמן: שעתיים

יום שרובו נסיעה, מפוקהרה לקחנו אוטובוס לNayapul (צריך להחליף אוטובוס באמצע) קל למצוא אוטובוס פשוט נעזרים במקומיים. נסיעה של בערך שעתיים.
במידה ורוצים אפשר לאכול ארוחת צהריים בNayapul יש שם בקתה קטנה. משם לקחנו ג'יפ לHile שלקח בערך שעה, יש אופציה לחסוך את ההליכה של היום הזה ולהמשיך עם הג'יפ עד לUlleri, מאיתנו רצו מחיר כפול של עוד 1,000 רופי מכל אחד אז העדפנו לוותר.
מHile הייתה עלייה יחסית קצרה אבל עם הרבה מאוד מדרגות עד לUlleri שם ישנו.

יום 2: Ulleri to Ghorepani

מרחק: 8 ק"מ עלייה מצטברת: 870 מ' זמן: 4 שעות
יום קצר, הסיבה לחלוקה הזו בין הימים היא כיוון שיום אחרי עולים בזריחה לפון היל (יותר מרשים בזריחה) ולכן צריך לישון בגורפני. אנחנו דווקא נהנו מלקחת את היום הזה ברגוע, עשינו הרבה עצירות קפה. ההליכה היא בתוך יער כיפי ומוצל, יש אמנם הרבה מטרים של עליה אבל היא יחסית מתונה. שימו לב שבגורפני יש צ'ק פוינט של הפרמיט.
אנחנו הגענו כבר ב12:30 לגרופני.

יום 3: Ghorepani to Dhan Kharka

מרחק: 13 ק"מ עלייה מצטברת: 1,300 מ' ירידה מצטברת: 1,150 מ'
זמן: 10 שעות.

יום ארוך, במיוחד מכיוון שהוא מתחיל מאוד מוקדם בעלייה לזריחה בפון היל.
אנחנו יצאנו מגורפני ב5:30, השארנו את התיקים בגסטהאוס והגענו בדיוק בזמן לזריחה. אם אתם יודעים שאתם מתעכבים קצת בעליות שווה לצאת קצת קודם כדי לוודא שלא מפספסים את הזריחה. הזריחה אמנם הייתה מאוד יפה אבל גם מאוד המונית, מסתבר שהרבה אנשים רוצים לקום בחמש בבוקר לראות זריחה מהפון היל. אחרי הזריחה ירדנו לאכול ארוחת בוקר בגורפני ויצאנו לדרך לכיוון דן קרקה. עד הצהריים ישנה ירידה בשביל ג'יפים מאוד נוח עד לעיירה Swanta, אנחנו הגענו לשם בסביבות 11:30 יש אופציה להישאר לישון שם ולפצל את היום הזה לשניים מכיוון שהוא מאוד ארוך.
אנחנו המשכנו במחשבה שאולי נוכל לישון בגסטהאוס באמצע הדרך שנקרא ever green, בהמשך גילינו שזה רק בית תה ואין להם חדרים. אכלנו בסוואנטה ארוחת צהריים ואחרי המשכנו ללכת. שימו לב שמגורפני השבילים מתחילים להיות קצת פחות ברורים והטרק נהיה משמעותית פחות מתוייר. מצד אחד חווייה כיפית להיות לגמרי לבד, מצד שני צריך להיות מאוד דרוכים ולוודא שתמיד נמצאים על השביל. כן יש הרבה מקומיים בדרך שאפשר לשאול לא תמיד הם יידעו להסביר הכי טוב אבל אנחנו הצלחנו להסתדר עם ההנחיות די בקלות. המשך ההליכה משם מאוד יפה ומאוד נוחה באמצע הדרך יש מפל גדול ומאוד מרשים, לנו לא היה המון זמן לעצור שם אבל זו נקודה ממש כיפית וגם לא גבוהה כך שאפשר אפילו להתרחץ. סיימנו את היום בסביבות 16:00 בDhan Kharka, יש שם שתי אופציות לגסט האוס ובסך הכל מקום חמוד. אפילו הייתה מקלחת עם מים מאוד חמים.

יום 4: Dhan Kharka to Khopra

מרחק: 3 ק" מ עלייה מצטברת: 700 מ'
זמן: שעתיים
יום קליל מאוד, אמנם בעלייה אבל מאוד קצר ועם נוף יפה מאוד שנפרס ככל שעולים בגובה.
אנחנו התחלנו את היום מאוחר כיוון שידענו שהוא קצר ועצרנו הרבה בדרך ועדיין הגענו כבר ב13:00 לקופרה. נחמד להעביר שם את הזמן אבל נהיה קר מאוד מהר. מה שבטוח יש שם שקיעות וזריחות מדהימות.

יום 5: עלייה לKhayar lake

מרחק: 17 ק"מ עלייה מצטברת: 1,200 ירידה מצטברת: 1,200 זמן: 10 שעות
יום יחסית קשוח אבל בהחלט ההיי לייט של כל הטרק. אנחנו השארנו את מרבית הדברים שלנו בקופרה ויצאנו רק עם מים ופקל וחשוב מאוד בגדים חמים. עלינו מקופרה בנופים מטורפים עד לאגם. כל הדרך מאוד יפה, עוברת בהרבה נחלים שהפכו לקרח ומסביב הכל מושלג. רוב העלייה היא יחסית מתונה עד לשלב האחרון בו מטפסים הרבה כדי להגיע לאגם. לקראת הסוף תראו דגל אדום, רבים נוטים לחשוב ששם האגם, כדי למנוע אכזבה תדעו מראש שהאגם הוא 200 מטר משם ודורש עוד טיפוס קל.
שווה להקדיש זמן להינות מהאגם ולכן רצוי להתחיל את היום מוקדם כדי להימנע מהליכה בחושך.
אנחנו התחלנו ב7:30 בגלל עיכוב בארוחת בוקר והגענו בדיוק בסוף השקיעה בחזור.
ישנה אופציה נוספת לעלות מהאגם לתצפית מאוד מומלצת במרחק רק 200 מטר טיפוס, לנו לקח בערך 15 דק לעלות, אבל העלייה חדה ובלי שביל מסומן. שווה בהחלט כי למעלה נחשף כל רכס אנאפורנה ממש מקרוב.
אחרי זה הירידה חזרה למטה היא קלילה אך עדיין די ארוכה אז חשוב להשאיר לה מספיק זמן.

יום 6: Khopra to Tatopani

מרחק: 20 ק"מ ירידה מצטברת: 2,000 מ' זמן: 9 שעות (אחרי הסתבכות)
יום של מלא מלא ירידה, בסופו סביר שיכאבו קצת הברכיים אבל סך הכל לא יום קשה במיוחד.
שימו לב שיש כמה שבילים המחברים בין קופרה לטטופאני והקצר והיעיל מביניהם לא מופיע באף מפה מלבד במפה הספציפית של קופרה. השביל הזה הוא השביל שעובר בכפר pawder, שם גם עצרנו לארוחת צהריים. קחו בחשבון שאצלנו לקח להם כמעט שעתיים להכין את האוכל ולכן התעכבנו די הרבה.
לקראת סוף היום אנחנו ניסינו ללכת בקיצור דרך שהופיע בmapy.cz מאוד מאוד לא מומלץ אנחנו הסתבכנו, נקלענו לקוצים והארכנו לעצמנו את הדרך בכמעט שעה. יש אופציה בחלק האחרון של היום לחסוך עשרים דק- חצי שעה של הליכה בשביל ג'יפים ולנסות לתפוס טרמפים, אנחנו מצאנו די בקלות טרמפ באחורה של משאית.
אבל החלק הכי טוב של היום הזה הוא המעיינות החמים בטטופאני. ממש מחוץ לכפר ישנם מעיינות חמים בעלות כניסה של 150 רופי, אנחנו קנינו בירה וטבעות בצל מקומיות ולא היינו צריכים עוד כלום בחיים. יש עוד אפשרות להמשיך עוד עשרים דק מהכפר למעיינות חמים שאמורים להיות בחינם, לא הייתי שם אז לא יודעת לדווח.

יום 7: Tatopani to Muktinath

מרחק: 3 ק"מ עלייה מצטברת: 460 מ' זמן: שעתיים
קודם כל חשוב לציין שאפשרות טובה היא להסתפק בטרק הקופרה ואחרי 6 ימים פשוט לתפוס טרמפים או אוטובוס מטטופאני חזרה לפוקהרה, טרק זה בהחלט מספק בפני עצמו. אופציה נוספת זה לוותר על היום השישי ובמקומו להתחבר לשביל של אנאפורנה בייס קמפ. אנחנו רצינו נורא להגיע לאגם טיליצ'יו ולכן החלטנו להמשיך לסובב אנאפורנה אבל בגלל מיקומנו הגיאוגרפי היינו צריכות לעשות אותו הפוך ולעלות לפס מהכיוון השני. שימו לב שאם אתם יוצאים משמורת האנאפורנה מחתימים את הפרמיט שלכם כך שאם רוצים להיכנס שוב צריך לעשות פרמיט חדש. אז לקחנו אוטובוס מטטופאני לג'יימסון יש כאלה כל כמה זמן אפשר פשוט לעמוד על הכביש ולחכות. לקח בערך 3 שעות. משם לקחנו טרמפ עם ג'יפ של הודים עד למוקטינת' יכול להיות שיש גם אוטובוסים אבל לא בטוחה, בכל מקרה יש אפשרות לשלם על ג'יפ זה מרחק יחסית קצר אז לא אמור לעלות המון. ישבנו לצהריים במסעדה במוקטינת' (לא ממליצות לאכול דל באט כי היינו גמורות אחרי זה). וישר אחרי המשכנו לגסט האוס קצת מעל מוקטינת' בגובה 4,200 כדי לחסוך עלייה מיום המחרת שיש בו מספיק עלייה גם כך.
מבחינת מחלת גבהים גם מומלץ לישון יותר גבוה כדי להתרגל לגובה. רצוי להגיע לגסטהאוס מוקדם כי כשאנחנו היינו רק גסטהאוס אחד היה פתוח וכמעט ולא היה בו מקום. מזהירה מראש שקפוא שם ואין מים זורמים כי כל הברזים קופאים במהלך הלילה.

יום 8: Muktinath to Thorung phedi

מרחק: 11 ק"מ עלייה מצטברת: 1,280 מ' ירידה מצטברת: 900 מ' זמן: 9 שעות
לא אשקר, יום קשוח. לנו העלייה לפס לקחה 5 שעות שבהן קיבלנו הרבה מחמאות והרבה אנשים שלא הבינו מה אנחנו עושות. אבל בכנות העלייה הייתה פחות גרועה ממש שציפינו והיה ממש כיף להגיע לפס ולהיות שם לגמרי לבד עם נוף מטורף.
בעינינו הדרך בכיוון הזה הרבה יותר יפה, שהולכים בכיוון ההפוך הולכים עם הגב לחלק היפה.
את כל הדרך למטה מהפס עשינו גם לגמרי לבד מה שהיה בעינינו כיף בטירוף. אך בבקתה בת'ורונג פדי כבר היו די הרבה אנשים. בנוסף ממש כיף לספר לאנשים שעשית את הפס בכיוון ההפוך מקבלים הרבה התפעלות מצד אנשים (לפעמים הניחו שחטפנו מחלת גבהים וירדנו). הירידה מהפס למטה ממש קלילה ועברה מאוד מהר. יש אופציה לסיים את היום בהיי קמפ אבל אין סיבה כי המרחק ביניהם לא גדול ובהיי קמפ מאוד קר ועמוס אנשים.

יום 9: Thorung phedi to Tolichio base camp

מרחק: 24 ק"מ עלייה מצטברת: 900 מ' ירידה מצטברת: 1,300 מ' זמן: 10 שעות
יום ארוך, אפשר ממש לפצל אותו ולישון בSheri Kharka וככה לחסוך בערך 3 שעות הליכה וקצת מהעלייה. היום מתחיל בירידה ממש קלילה ונוחה עד לפיצול לאגם טיליצ'יו (השביל ממשיך למנאנג), משם יש עלייה יחסית קשוחה שלי לקחה בערך 3 שעות. במקטע הזה עדיין כולם בכיוון ההפוך כך שזה נורא נחמד ללכת לבד ובלי הרבה אנשים. ממשיכים ללכת עד שמתחברים לשביל המקובל יותר שמוביל לטילצ'יו באזור שרי קרקה ומשם הדרך היא קצת מתישה כי סוף יום אבל בגדול יש כל פעם קצת עליה קצת ירידה והנוף בעיני היה מרשים מאוד. הרבה סוגי מסלע מעניינים וצבעים משתנים.
אין מה לדאוג לגבי מקום בבייס קמפ כי יש שם הרבה מאוד הוסטלים אני אישית הלכתי על ההוסטל הכי קטן וצנוע אבל יש שם מבחר ממש רחב.

יום 10: Tilichio lake to Khangsar

מרחק: 22.5 ק"מ עלייה מצטברת: 1,300 מ' ירידה מצטברת: 1,700 מ' זמן: 9 שעות
אני השארתי את מרבית הדברים שלי בהוסטל בבייס קמפ ויצאתי עם דברים מינימליים לאגם טיליצ'יו. ממליצה מאוד כי הטיפוס לשם קשה, לי לקח ארבע שעות להגיע לאגם בלי הרבה עצירות בדרך. הנוף בדרך מטורף, יותר קל להעריך אותו בדרך חזרה כשלא מתנשפים בעלייה. האגם עצמו מהמם ממש שווה לעצור לאיזה שעה להינות מהנוף.
הבנתי שהרבה אנשים מתחילים את הטיפוס כבר ב5 בבוקר, אני לא ראיתי סיבה להתחיל כל כך מוקדם אז התחלתי ב7:30 בבוקר. הראות למעלה עדיין הייתה מעולה וגם סיימתי את היום יותר רחוק ממרבית האנשים. אם אתם יודעים שלוקח לכם זמן אולי הייתי אומרת לצאת ב6:30 אבל אין סיבה לצאת בחושך בעיני. הירידה לעומת זאת חזרה לבייס קמפ לקחה לי פחות משעה והיא אפילו כיפית.
אני אישית הגעתי לקנגסר ב16:00 מותשת ולכן בחרתי לא להמשיך למנאנג, אבל בהחלט אפשרי להמשיך זה במרחק של בערך שעתיים הליכה בירידה ככה שזה לא נורא.

יום 11: Khangsar to Basi saar

אני תכננתי ללכת שעתיים למנאנג ולמצוא משם ג'יפ אבל הבעלים של המקום הציע לעשות לי מחיר על ג'יפ של חבר שלו לכן לקחתי ג'יפ ישירות מקנגסר לבסיסהר בעלות של 4,000 רופי. נאמר לי כי בדרך כלל ג'יפ עולה משם 6,000 וממנאנג 5,000. בכל מקרה הנסיעה היא מאוד מאוד ארוכה ומתישה יצאנו ב8:00 והגענו לבסיסהר רק ב17:00 כך שכבר לא היה אוטובוסים לפוקהרה ונשארתי ללילה בבסיסהר. ממליצה לפצל את הנסיעה בכל מקרה אחרת היא תרגיש בהחלט לא נגמרת וגם בסיסהר מקום נחמד וגדול כך שאפשר גם למצוא לינה ואוכל בזול. יום למחרת לקחתי אוטובוס ישיר מבסיסהר חזרה לפוקהרה בעלות של 500 רופי, ממליצה לברר יום לפני על שעות כי אצלי האוטובוס הראשון יצא רק ב10:30.