טרק Naar - Phu בשמורת האנאפורנה

טרק יפיפה ואותנטי שמתחיל ונגמר בכפרים של סובב אנאפורנה. יערות, מדבר בצל גשם , נחלים ותרבות טיבטית מסורתית. ניתן לצאת רק אליו - בערך 11 יום או תוספת של 6 ימים לסובב אנאפרונה הקלאסי.

תאריך הטיולOctober 2022
עונה מומלצתספטמבר-נובמבר אפריל-יוני

מידע כללי - התארגנות והקדמה

על הטרק שמענו דרך חברות שטיילו עם חבורת אירופאים במהלך טרק המנסלו וסיפרו להם שמתכוונים להמשיך לטרק הזה לאחריו. הוא תואר כמקביל לטרק של Tsum valley במנסלו , שמורה סגורה שכוללת מפגש עם אוכלוסיה טיבטית שמשמרת אורח חיים אותנטי. הוא די מוכר בקרב אירופאים ופוגשים אותם במהלך המסלול.
הטרק התגלה כחוויה יוצאת דופן במפגש עם המקומיים (פלוס פסטיבל עיבוד חיטה שזכינו לראות) יחד עם נופים מדהימים. Naar ו-Phu הם הכפרים המרכזיים בהם עובר הטרק.
הוא מורכב מ3 ימי הגעה (גמישים וניתן לשחק איתם בעזרת ג'יפים) , 5 ימי הליכה ארוכים שיוצאים מהכפר KOTO שנמצא על סובב אנאפורנה, יום מנוחה 1 בכפר NAR שלאחריו מטפסים את הפאס Kang la pass ואחריו מתחברים חזרה לשביל סובב אנאפורנה. סה"כ יצא לנו 9 ימים.
ניתן לעשות אותו מקוצר (הלוך עד הכפר Phu וחזור ללא הפאס והכפר Naar) ובעצם לא להשלים את סובב האנאפורנה (יוצא 11 יום סה"כ כולל נסיעות).
חשוב לציין שבגלל שהמדריך שלנו חטף היפורתמיה בזמן העליה לפאס ביום האחרון, לא השלמנו את המסלול ואין לנו מידע על היום האחרון של הטרק.

* עדכון חשוב! מדידות המרחק בסיפור דרך שכתבתי לא מדוייקות. הסתמכתי על אפליקציית Mapy.cz שככל הנראה מעגלות למטה ב5 ק"מ או אף יותר. קחו מפה ותמדדו בצורה טובה כדי לתכנן את הימים לפי היכולת וההסתגלות לגובה.
* בגלל המפגש הרגיש עם האוכלוסיה והקרבה לגבול עם טיבט (מגיעים עד כ -20 קמ עם הגבול) נדרש פרמיטים ומדריך צמוד.
*יש בקתות לכל אורך הטרק עם שירותים בסיסיים. בזמן שאנחנו טיילנו לא היה חשמל. טיילנו ללא פורטר, אפשר לבקש שהמדריך יהיה מדריך+פורטר.
* אנחנו התארגנו דרך סוויסה הצהוב (לא ממליצים, נפרט בסוף בטיפים)
פרמיט לשמורת האנאפורנה= 30$, פרמיט לשמורה של Nar-Phu=90$, מדריך=25$ ליום, ביטוח למדריך לכל הימים =30$.
* מבחינת קור - הטרק מגיע לגובה של 5320 מ' בפאס ויש הרבה רוחות. אנחנו יצאנו ללא שקשים אבל עם הרבה ביגוד חם והיה לנו קר מאוד + המדריך שלנו חטף היפותרמיה ! ההרים הם עסק רציני ולא צפוי וחשוב להביא איתכם ביגוד חם מלא ואפילו שקיות חימום.
*ניווט - אנחנו נעזרנו באפליקציה של Mapy.cz כדי לעקוב אחר כמות ק"מ וגבהים. השביל מאוד ברור ואין באמת צורך בניווט. יש לקחת בחשבון שהמדריכים לא כולם מכירים את הדרכים וטוב להיות על המסלול גם כן.
* מים יש בשפע לאורך כל המסלול.

יום 1 - הגעה לבסיסהר ונסיעה לכפר Tal

יצאנו מפוקרה (ניתן גם מקטמנדו) לתחילת מסלול סובב אנאפרונה - העיירה בסיסהר, בנסיעת מונית של כ-4 שעות. שעלתה 5000 רופי למונית. הגענו לעיירה ומשם לקחנו ג'יפ לכפר Tal על מנת לקצר את זמן ההליכה (היינו מוגבלים בזמן). ברמת העיקרון ניתן לקצר אפילו יותר עם ג'יפ עד לכפר Koto שהוא תחילת המסלול. אנחנו יצאנו בדיוק לאחר הסופה שפירקה את הדרכים בשמורה והיה פתוח רק עד הכפר Tal כך שאין צורך לבנות את הימים עד Koto כמו שאנחנו בנינו אותם - זה היה אילוץ.

יום 2 מהכפר Tal לכפר Danakyu

מרחק - 11 קמ
גובה סופי - 2150
הליכה על שביל סובב אנאפורנה. יערות גדולים ויפים מסביב. שביל ג'יפים רחב ונוח שאפשר ללכת במהירות. בדיעבד היה נכון לשלב בין יום 2 ויום 3 ולצמצם ליום אחד מכיוון שזו הליכה פשוטה (יגרום ליום ארוך אבל ניתן לשחק עם הגיפים כי הם יכולים לאסוף ולהוריד בכל נקודה שם). אנחנו פשוט לא יכולנו להיכנס מבחינת הפרמיטים יום קודם לכן (הפרמיט ניתן ליום כניסה ויציאה ספציפי כך שיש לתכנן בהתאם. אנחנו היינו בחוסר ודאות לגבי מצב השבילים אחרי הסופה ולא ידענו מתי נצליח לעבור לכן לקחנו יום ספייר)

יום 3 מDanakyu לKoto

מרחק- 9 ק"מ
גובה סופי- 2600 מ'
עוד יום הליכה על שביל סובב אנאפורנה. שוב ניתן לאחד עם יום 2 על מנת לקצר. אנחנו הגענו מוקדם , נחנו והצטרפנו למסיבת יומולדת של אחת מבנות הכפר. עשינו סיבוב בכפר המרכזי Chame שיש בו בית קפה וכספומט וגם חנות ציוד טיולים בסיסית ויקרה למקרה הצורך.
עלויות - 700 רופי לחדר לשני אנשים, 300 דאל באט.

יום 4 - תחילת טרק הNar phu מהכפר Koto לכפר Meta

מרחק- 21 ק"מ (מדידה מדויקת)
גובה סופי- 3650 מ'
זמן הליכה - 8 וחצי שעות
יום בעלייה לא פשוטה של 1000 מטר כולל אבל עם עליות וירידות לאורך גדת הנחל.
בדרך חוצים כ-4 גשרים (משתנה בהתאם לשנה מה תיקנו ומה עוברים במעקפים בנחל). יום יפיפיה ביערות צפופים שחלק מהעצים בשלכת.
עצרנו לארוחת צהריים בChumung
עלויות - 600 רופי לחדר לשני אנשים, 700 לדאל באט. ברגע שיוצאים משביל האנאפורנה מחירי האוכל עולים בצורה משמעותית מאוד.

יום 5 - Meta לכפר Phu

מרחק - 20 ק"מ הליכה (מדידה מדויקת)
גובה סופי - 4050 מ'
זמן הליכה - 9 וחצי שעות הליכה
יום מדהים בו עוברים מהיער אל המדבר. יוצאים מהכפר Meta ומגיעים לכפר Phu שנקרא במפות גם Phugaon. יום ארוך מאוד ובעלייה כולו. לקראת הכפר Phu יש עלייה חדה נוספת.
עצרנו לארוחת צהריים בכפר Kyang, ביום לאחר מכן נחזור לישון בכפר Chyako לכן השארנו שם מעט ציוד שהיה לנו שלא היינו צריכים איתנו לאותו יום וליום למחרת.
באזור של Phu רואים התחלה של רמה עשויה שכבות סלעי משקע שהורבדה על הסלעים המותמרים של ההימלאיה. דבר זה גורם לכל הנוף להשתנות ולהיראות מדברי.
עד לפני כמה עשרות שנים אנשי הכפר Phu לא היו מודעים לקיום של המדינה נפאל, הם חיו בבידוד מוחלט. באזור הרבה עופות דורסים, פרסים ועוד.
יש לשים לב ששכבות הסלע בדרך מתפוררות ויש Blue sheep שמדרדרות אבנים, להסתכל למעלה ולהיות ערניים.
עלויות - 900 רופי לחדר, 900 לדאל באט

יום 6 - Phu חזרה בשביל לכפר Chyako

מרחק- 11 ק"מ
גובה סופי- 3800 מ'
התחלנו את היום ב7:50 ללא התיקים והלכנו לבקר במקדש טיבטי של הכפר. עשינו סיור עם הנזיר הראשי - הלאמה. המנזר הוא מהמאה ה-12 ויש בו 32 ספרים בני 900 שנה שהביאו מלאסה העיר הקדושה לטיבטים.
מעל המנזר יש נקודת תצפית בה ניתן לראות את פסגת Himlung שאולי תראו קבוצות שמטפסות אליה (7126 מ'). על התצפית יש מקבץ אבני צפחה עם מנטרות חרוטות עליהן - שם עושים קבורת שמיים של אנשי הכפר. הלאמה מניח את הגופה ועופות דורסים אוכלים אותה משם, נחשב קדוש על פי הטיבטים.
חזרנו לקחת את התיקים ויצאנו לדרך חזרה באותו שביל שהלכנו אתמול בדיוק. ארוחת צהריים שוב באותו כפר של אתמול בKyang וב15:00 הגענו לנקודת הלינה Chuku.

יום 7 - מChyako לכפר Naar

מרחק- 10 ק"מ
גובה סופי- 4200 מ'
היום מתחיל בעלייה קשה של 780 מטר. נוף מדהים על כל הימי טיול הקודמים מלמעלה. מגיעים לכפר Naar. כפר יפיפה מוקף בפסגות מושלגות (בזמן שאנחנו היינו).
הגענו בדיוק לפסטיבל שבו כל הכפר בחוץ מעבד את החיטה שהוא קצר. זה נראה כמו חגיגה, כל הכפר שר בקולי קולות בזמן שהגברים דשים את החיטה (עם מורג מכים את החיטה ומפרידים את הקליפה מהגרעין) והנשים מסננות מול הרוח. סופר מעניין לראות איך הם עובדים. זה כפר שהרבה מהמלאכות העתיקות בו נשמרו ואפשר לבקש ביום מנוחה לעשות סיבוב (נולי אריגה, אבן ריחיים לטחינת החיטה ועוד).

עלויות- חדר לשניים 700, דאל באט - 800. דאל באט טעים בShanti guest house

יום 8 - יום מנוחה בכפר Naar וטיול יום לבייס קאמפ

גובה סופי - 4600 מ' (הליכה לבייס קאמפ)
יצאנו להליכה קצרה לבייס קאמפ של הפאס Kang la pass אותו תכננו לעשות יום אחרי, על מנת להסתגל לגובה.
אחהצ נפתח המנזר של הכפר ועשינו סיור בפנים עם תרגול קריאת מנטרות.
יום של מנוחה וצבירת אנרגיות לקראת הפאס והתחברות לשביל האנאפורנה אח"כ.

יום 9 - מעבר הפאס Kang La Pass עד לכפר Nagwal

מרחק: 15 ק"מ (מדידת מרחק לא מדויקת לפי האפליקציה שהשתמשתי בה, ככל הנראה יש להוסיף 5 ק"מ ליום זה).
גובה מקסימלי: 5306 - Kang la Pass
קמנו ב04:30 בבוקר, בחודש בו אנחנו טיילנו (ספטמבר) מומלץ על מנת לא להגיע בשיא השמש לפאס ואז השלג מתחיל להנמס ונהיה מחליק.
אנחנו לא הבאנו קרמפונים מה שגרם לתחושת חוסר נוחות. היינו בחוסר ודאות על מצב השלג/קרח למעלה מה שיכול לגרום להחלקה בשיפועים משמעותיים. בנוסף השביל לא מתוייר ועלינו לבד לגמרי.
באמצע העליה המדריך שלנו התחיל להרגיש מאוד לא טוב - חטף היפותרמיה שבסופו חולץ עם מסוק ושבנו לפוקרה.
ממה שקראנו בסיפורי דרך אחרים - מדובר על הליכה של שעתיים עד הבייס קאמפ (4600 מ'), בשיא העונה יש שם Tea shop פתוח. אחרי זה מתחילה עליה קשה וחדה עד הפאס (5360 מ') בו נגלה נוף לאנאפורנה 2-3-4 ולמנסלו. אחריו ירידה תלולה מאוד של 600 מ' בדרדרת. אחרי הירידה עוד שעה של הליכה עד הגעה לכפר Nagwal. משם אפשר להמשיך לשביל סובב אנאפורנה או לקחת ג'יפ חזרה למטה לבסיסהר ולסיים כאן את הטיול.

* מומלץ לברר לפני כן האם יש שלג בפאס ואם כן להצטייד בקרמפונים.
* מדריך = שימו לב שהמדריך שלכם מצוייד כמו שצריך וברמת טיילות גבוהה. שלנו מדריך שנים ועדיין לא היה לבוש מספיק טוב ונכנס למצב מסכן חיים.
מומלץ לבקש מדריך שהוא טיבטי = מדריך הינדו לא ידע את שפת המקומיים והמדריך שלנו העשיר הרבה על התרבות, נכנס איתנו למנזרים ותרגם את הנזירים.
* סוכנויות = לא להתקרב לסוויסה הצהוב. הם לא תפקדו בזמן אירוע החירום של המדריך, לא הסכימו לדאוג לו ולחלץ אותו ובגדול היו מוכנים לאפשר לו לאבד את חייו. שימו לב שכשאתם משלמים על ביטוח למדריך זו לא עקיצה ואתם מבינים מה זה כולל באמת. אני חושבת שאותו מצב יתרחש בכל הסוכניות למעט סוכנות שלום.
בגלל שזה טרק שרובו מטוייל ע"י אירופאים אולי שווה לפנות לסוכנות אירופאית ולקבל מדריך מקצועי שמכיר את השטח וידע לתת לכם גם ידע על האזור.
* טפסו לפאס מוקדם ככל האפשר במידה והוא מושלג. מאוחר יותר השלג נמס וזה מחליק.
* מוזמנים לכתוב ולהתייעץ בתגובות לכל שאלה, מגיע אלי למייל. תהנו !