טרק האוורסט בייס קמפ ושלושת הפאסים - המסלול המלא

מסלול בשמורה שלמרגלות הר האוורסט - 22 ימים של נופים משגעים, המון שלג, אגמים יפים, פאסים גבוהים ופסגות ההרים הגבוהים בעולם שמקיפות מכל עבר

תאריך הטיולNovember 2013
עונה מומלצתמרץ-מאי, אוקטובר-דצמבר

רקע והכנות

טרק האוורסט הינו אחד הטרקים היפים שאפשר לעשות בנפאל ובכלל! הוא גבוה מאוד, קר יחסית, מתוייר (כמו מסלולים אחרים בנפאל = תנאים מפנקים), מעט יקר יותר מטרקים אחרים אבל חד משמעית שווה לעשות אותו!
המסלול הראשי אל האוורסט בייס קמפ לוקח בערך 10 ימים. ההליכה בו לא קשה והימים יחסית קצרים. למסלול הבסיסי אפשר להוסיף הליכה בפאסים וטיולי יום נוספים. כך מצאנו את עצמנו מבלים בשמורה המטורפת הזאת למעלה מ- 20 ימים.

הגעה -
רוב המטיילים מתחילים את הטרק בטיסה ללקולה. הטיסה עולה כ- 150$ לכל כיוון. ניתן גם להגיע ללוקלה במספר טרקים נוספים, היוצאים מכפרים אליהם יש גישה לאוטובוס. המוכר מביניהם הוא הטרק מג׳ירי ללוקלה, שאומרים שהוא מאוד יפה.
את הטיסה הזמנו מסוויסה, אין בעיה לשנות את תאריך הטיסה חזרה והשינויים בחינם.

כסף -
בזמן שטיילנו 100 רופי = דולר אחד = 3.6 שקלים.
כדאי להצטייד מראש במספיק כסף לכל הטרק. המחירים בטרק משתנים בהתאם לגובה ולנו כזוג כל יום עלה בין 20 לבין 35 דולר ליום.

מפות -
ניתן לקנות בכל מקום במחיר של סביב 300 רופי. אנחנו קנינו את המפה של Nepa Maps 1:50,000 שהייתה טובה (גבהים לא מאוד מדויקים עם סטיה של עד 100 מטר)

תקשורת ואינטרנט -
ברוב המקומות יש קליטה של סלולרי מקומי. יש יחסית הרבה כפרים עם WIFI וב- Gorakshep גם קליטת אינטרנט של רשת Ncell.

חשמל -
כמעט בכל מקום ניתן להטעין טלפון ומצלמה. הטענה עולה 100-400 רופי לשעה.

פרמיט -
אין צורך להתארגן על פרמיט מראש. את הכל עושים בדרך בעמדות המשטרה והם עולים סה״כ 5000 רופי לאדם.

ציוד -
כמו בשאר הטרקים בנפאל, גם כאן חשוב להביא כדורי טיהור מים.
מומלץ להצטייד מראש בנייר טואלט וקצת צ׳ופרים כי הם עולים הרבה בטרק עצמו.
חשוב להביא בגדים חמים ושק שינה - הטמפרטורות בלילה צונחות מתחת לאפס גם בתוך החדרים.

קרמפונים -
אחרי הרבה אזהרות והמלצות קנינו קרמפונים בנמצ׳ה. אפשר להשכיר כאלה מקצועיים במחיר של בערך 200 רופי ליום, אפשר לקנות יד שניה במחיר של סביב 2500 רופי ואפשר לקנות סוג פשוט ב- 2000 רופי לזוג. קנינו את הפשוטים (עם הגומי למעלה) שהיו נוחים, קלים ועשו את העבודה. כנראה שבקטמנדו אפשר למצוא אותם יותר בזול. הקרמפונים חשובים בעיקר בפאסים (בשביל הראשי אין בהם שום צורך). כל הפאסים אפשרים בתנאים שלנו היו גם בלי קרמפונים אבל משמעותית יותר בטוח לעשות אותם עם.

יום 1 - מ- Lukla ל- Phakding

נחתנו בשעה 11:00 בשדה המשוגע של לוקלה (2850 מ׳) על שם הילרי וטנזינג אחרי טיסה יפה מאוד. התיישבנו לארוחת מומו וצ׳פאטי במחיר מופקע ויצאנו לדרך. ביציאה מלוקלה יש עמדת בדיקת פרמיטים אותם עשינו רק למחרת, בינתיים ניתן להראות דרכון. לאחר כשעתיים הליכה הגענו לפקדינג (2600 מ׳), שם ישנו ב- Green Vilage GH שהיה חביב ביותר. החדר היה בחינם, האוכל היה טעים ובערב הקרינו את הסרט אוורסט.

יום 2 - מ- Phakding ל- Namche Bazar

יום הליכה של כחמש שעות שמסתיים בעליה של 750 מטרים לנמצ׳ה בזאר (3480 מ׳). בדרך נמצאת נקודת ביקורת בה רוכשים TIMS (המחיר ללא מדריך הוא 2000 רופי לאדם), ואחריה נקודת ביקורת בה רוכשים פרמיט (נמצאת בכפר מונג׳ו, 3000 רופי לאדם).
נמצ׳ה היא כפר גדול ומרכזי בו גסטהאוסים מסעדות וחנויות רבות. חלק מהגסטהאוסים יחסית מפוארים והמחירים בהתאם. אנחנו ישנו ב- Namche Bazar GH שנמצא בחלק העליון של הכפר עם לינה בחינם ואוכל מצוין.

יום 3 - יום מנוחה ב- Namche Bazar

כדי להסתגל לגובה, מקובל לבלות כאן יום מנוחה. יש בסביבה טיולי יום יפים שאפשר לעשות ביניהם עליה לאוורסט הוטל (נחשב ״המלון הגבוה בעולם״) ולכפר Khumjung 3800m. כמו כן, שמענו שיש גם מוזיאון באיזור ובו אבן מים המלח לצד אבן מפסגת האוורסט.
אנחנו בחרנו לנוח בנמצ׳ה ולחבר חלק מהמסלול הזה למחר. אם אתם מוצאים זמן מומלץ לצפות בסרט Sherpas שמוקרן בכל יום בבית קפה מערבי ויקר בשם 8848.

יום 4 - מ- Namche Bazar, דרך Khumjung ל- Phungi Tenga

בבוקר בו עזבנו את הגסטהאוס וסגרנו את החשבון המשפחה החביבה טעתה ביותר מ- 1000 רופי (20% מהמחיר הכללי) כשלכל פריט מחיר גבוה מהתפריט. אולי חלק מהטעויות היו תמימות אבל בכל מקרה שווה לבדוק.
השביל העולה לקומג׳ונג יוצא ממש מפתח הגסטהאוס ואיתו התחלנו בטיפוס למלון, שלקח כשעה וחצי. הנוף מרהיב וה- Ama Dablam הוא הכוכב הגדול. משם ירדנו בשביל לקומג׳ונג ובהמשך לכפר Sansa שם נפגשים עם השביל הראשי. שימו לב לא להתבלבל בפיצול אחרת תמצאו עצמכם בכפר Mong.
מכאן ירדנו עוד כשעה עד לכפר פונגי טנגה (3350 מ׳), כפר ובו שלושה לוג׳ים ממש ליד הגשר המוביל לעליה לכיוון Tengbuche 3860m. אין סיבה לעצור בפונגי טנגה (אלא אם כן מרגישים לא טוב, כמו שאנחנו הרגשנו). הגסטהאוסים ממש לא משהו, והמשפחה שמנהלת את שלושתם (!) הייתה מאוד לא נחמדה.

יום 5 - מ- Phungi Tenga ל- Pangbuche

בבוקר התחלנו בטיפוס לטינגבוצ׳ה הלוקח קצת פחות משעתיים. בכפר היפה נמצא המנזר הכי חשוב באיזור וכמה גסטהאוסים. ממה שהתרשמנו המחירים כאן לא זולים (400-600 רופי לחדר) אבל יתכן שהם היו גבוהים בגלל פסטיבל מקומי.
עצרנו ב- Trekkers Lodge שנמצא מאחורי המנזר לצהריים המגיש מומו מעולה, ומתצפת על העמק ממנו באנו.
משם המשכנו עוד כשעה וחצי עד הכפר פנגבוצ׳ה (4000 מ׳) - כפר חמוד המוקף פסגות. קצת לפני הכפר פגשנו בקבוצת עיזי הרים (Himalayan Thar) שגרה באיזור, ואפילו ראינו קרב בין שני זכרים שנכנסו אחד בשני בכל הכל והתגלגלו עשרות מטרים במדרון.
בפנגבוצ׳ה ישנו ב- Everest View Lodge שהיה אחלה, יחד עם קבוצת מטפסים פולניים שחגגה עם השרפות שליוו אותם את החזרה מטיפוס מוצלח על ה- Ama Dablam.

יום 6 - מ- Pangbuche ל- Dingbuche

יום הליכה של כשעתיים וחצי עד לדינבוצ׳ה (4350 מ׳). זהו כפר עם מבחר גסטהואסים גדול ואפילו השמועות מספרות פה על מאפיה ו-WIFI.

יום 7 - מ- Dingbuche ל- Chhukung

ההליכה לכפר צ׳וקונג (4750 מ׳) לוקחת כשעתיים. יש המבקרים במקום כטיול יום, אך בעינינו מומלץ מאוד להישאר לישון בכפר עם הנוף המקסים. אנחנו ישנו בגסטהאוס המוצלח Chhukung Resort הנמצא ממש בכניסה (100 רופי ללינה, 500 רופי לדאלבאט, 500 רופי למקלחת, רק 8 מומו כ- 500 רופי אבל גדולים וטעימים :)).

יום 8 - טיול יום ל- Island Peak Base Camp

רבים מהמטיילים שמגיעים לכאן מגיעים כדי לטפס את האיילנד פיק בייס קמפ (6189 מ׳) שהיא אחת הפסגות הפופולאריות בנפאל למטפסים מתחילים - אפשר להרשם למשלחת בקטמנדו בעלות של כ- 700$. טיול יום נחמד שיוצא מהכפר הוא לבייס קמפ של ההר ולוקח כ- 6 שעות הלוך וחזור.
השביל יוצא דרומית לכפר, חוצים נחל ומתחילים טיפוס בין קרחונים. ההליכה יפה מאוד, אנחנו לא הגענו עד הבייס קמפ אלא חתכנו מעט לפני לנקודת תצפית על האגמים הקפואים בסביבה.

יום 9 - טיול יום ל- Chhukong Ri

הצ׳וקונג רי היא פסגה הנמצאת ממש מעל הכפר צ׳וקונג ומשקיפה על כל הסביבה מגובה של 5555 מ׳. הטיפוס מומלץ מאוד להתאקלמות והנוף אדיר.
יצאנו בשעה 09:00 צפונה מהכפר, חצינו נחל קפוא והתחלנו בטיפוס. השביל ברור לגמרי ותלול מאוד. לאחר כשעתיים של טיפוס הגענו לאוכף שמתחת לפסגה ממנו נשקף נוף נהדר על הפסגות מסביב (גובה 5360 מ׳). מהאוכף ניתן לפנות שמאלה דרומה לתצפית יפה בגובה 5400 מ׳ או להמשיך ימינה צפונה לכיוון הפסגה. ה- 150 מטרים האחרונים של הטיפוס יותר מאתגרים - השביל מאוד תלול ועובר דרך סוג של דרדרת, כדאי ללכת לאט ובזהירות. הגענו לפסגה בשעה 13:40. הירידה אורכת חצי מהזמן בערך.

יום 10 - הפאס הראשון, מ- Chukung ל- Laboche דרך קונגמה לה

ניתן להגיע מצ׳וקונג ללבוצ׳ה (4910 מ׳) בשתי דרכים. הראשונה היא לחזור לכפר דינגבוצ׳ה ומשם להמשיך על השביל הראשי, והשניה היא לעבור דרך הקונגמה לה (5535 מ׳). ההליכה דרך הפאס קשה מאוד אך יפה מאוד ואורכת בסביבות 10 שעות (עם תיקים כבדים ומעט עצירות). לפני היציאה לדרך חשוב לברר מה מצב השלג בפאס - אם ירד שלג לאחרונה הדרך בלתי אפשרית. מומלץ לצאת עם מספיר מים כי אחרי שעה הליכה תמצאו רק שלג ואגמים. גם מבחינת אוכל כדאי להגיע מוכנים כי אין שום דבר בדרך. אנחנו הזמנו בגסטהאוס צ׳פאטי גבינה ארוז וזה היה אדיר.
המסלול אפשרי ללא קרמפונים אך משמעותית יותר נוח ובטוח איתם, ואנחנו מאוד שמחנו שהיו לנו.
יצאנו לדרך בשעה 07:30, תחילת המסלול לא מסומנת במפה והדרך יוצאת ממש מהכפר צ׳וקונג (בקשנו הכוונה בגסטהאוס). בהתחלה השביל ברור, עולה בשיפוע נוח וההליכה קלה. לאחר כשעה וחצי הליכה הגענו לעליה תלולה ומושלגת שארכה כשעה וחצי עד לגובה 5300 מ׳. ממשיכים לעלות בשביל מולג שעובר בין מספר אגמים יפים עד להגעה לפאס ממנו נשקף נוף משוגע, שווה כל צעד! סה״כ העליה לקחה חמש שעות, את לבוצ׳ה אפשר לראות כבר מהפאס אבל הדרך עוד ארוכה. החצי הראשון של הירידה מאוד תלול וחלקלק (קרח), לנו לקח יחסית הרבה זמן לעבור אותו ואחרי כשעתיים התחלנו בחציית הקרחון - ללא ספק חוויה קשוחה. יש שביל אבל הוא משתנה כל הזמן, קשה לעקוב אחריו וצריך לעבור בין בולדרים לא יציבים, קרח שלג ואבנים מתדרדרות.
הגענו עייפים ומרוצים שאנחנו בחיים ללבוצ׳ה לקראת השעה 17:00 כפר יחסית יקר בו פוגשים שוב במטיילים הרבים שבשביל הראשי.

יום 11 - מ- Labuche ל- Gorakshep ול- Kala Patar

ההליכה לגורקשפ (5150 מ׳) לוקחת כשעתיים. יש בגרוקשפ מספר גסטהאוסים נחמדים. אנחנו ישנו בראשון כשמגיעים מלמטה שהצטיין ברטבים מערביים מצוינים (טבסקו, קטשופ היינטס, חרדל, דבש אמיתי ועוד..). אחרי הפסקת צהריים התחלנו בטיפוס לקאלה פטאר, תכננו לצפות שם בשקיעה ולרדת בחושך. לצערנו עלינו מוקדם מדי, בפועל העליה לקחה רק קצת יותר משעה ונשאר לנו כמעט שעתיים לחכות לשקיעה. בכל מקרה אם מצטיידים בפנס ובגדים חמים זו חוויה מגניבה (ועדיפה בהרבה על זריחה).

יום 12 - האוורסט בייס קמפ EBC

ההליכה לבייס קמפ לוקחת כשעה וחצי. השביל ברור ועובר על הסוללה, עד שמגיעים לחציית הקרחון הקלילה. בבייס קמפ עצמו תמצאו בעיקר דגלים ומטיילים מצטלמים. אין כאן נוף שעוד לא ראיתם, את האוורסט לא רואים בכלל אבל הקרחון מרשים ומגניב לראות את המפל דרכו מתחילים את הטיפוס לפסגה.

יום 13 - מ- Gorakshep ל- Dzonglha

החזרה מגורקשפ ללובצ׳ה לוקחת כשעה וחצי. מלובוצ׳ה יורדים בשביל הראשי ולאחר כחצי שעה לוקחים את השביל הימני בפיצול. משם השביל מטפס מעט וממשיך פחות או יותר באותו קו גובה כשעתיים הליכה עד הכפר דזונגלה (4830 מ׳). הנוף בדרך יפייפה.

יום 14 - הפאס השני. מ- Dzonglha ל- Dragnag דרך ה- Chola Pass

שמענו הרבה שמועות על הפאס הזה מאז התחלנו את הטרק ביניהן שהשביל חסום בגלל שלג ושיפנית נהרגה שם עם הפורטר שלה. המפה עצמה מזהירה מאיזורים מקורחים, סכנת קרווסים בקרחון ומשביל חלק ומסוכן. בתאכלס, כשאנחנו היינו שם התנאים היו בסדר גמור, השביל היה ברור והדרך קלה יותר מזו של הפאס הראשון - הקונגמה לה. סה״כ הדרך לקחה כ- 6 שעות. רוב המטיילים האחרים בגסטהאוסים שטיילו עם מדריכים תכננו לצאת מוקדם לפני הזריחה. הסיבה לטעמם היא שהשביל נהיה מסוכן יותר ככל שיוצאים מאוחר בגלל הפשרת שלגים והתדרדרות אבנים. אנחנו יצאנו לדרך בשעה 08:00 והיה בסדר גמור (בטוח פחות קר).
תחילת ההליכה קלילה עם טיפוס איטי על שביל ברור. אחרי כשעה מתחיל הטיפוס הרציני והדרך תלולה. בגובה 5200 מטרים הכל נהיה מושלג והדרך חלקה אבל מאוד נוחה עם קרמפונים. שימו לב ללכת רק בשביל כי הירידה ממנו, אפילו כמה מטרים, באמת מסוכנת. הנוף בדרך לפאס מטורף עם קרחון עצום שמלווה את השביל לכל אורך הדרך. הגענו לפאס אחרי 3 שעות, אכלנו חטיף תמרים אורגני משובח מהארץ, הצטלמנו וצילמנו והתחלנו לרדת.
הירידה מושלגת אבל נוחה ולקחה לנו בערך שעה. בסוף הירידה השביל תופר בערך 150 מטרים ומתחילה הירידה הסופית מגובה 5150 מ׳ לגובה 4700 מ׳.
הגענו לכפר דרגנג (4700 מ׳) בשעה 14:00. בכפר תמצאו מספר גסטהאוסים (לא רק שניים כמו שכתוב בלונלי).

יום 15 - מ- Dragnag ל- Gokio

הדרך לגוקיו קצרה וכוללת חציית קרחון. סה״כ ההליכה אורכת כשעתיים על שביל ברור. השביל לא עובר בתוואי שהופיע במפה שלנו אלא יוצא צפונה בערך ק״מ ומשם חותך את הקרחון באלכסון. בסופו תמצאו תצפית משגעת על האגם השלישי של גוקיו ועל הכפר. לגוקיו הגענו בשעה 11:00 בבוקר ובחרנו לישון בגסטהאוס ה- Lake Side Lodge הנמצא על גדות האגם. המשפחה מאוד נחמדה, לבן יש גלריית ציור, והוא יודע לספר על הספר שכתב אודות כל הלודג׳ים בקומבו (שמורת האוורסט כפי שהמקומיים קוראים לאיזור). לגסט הבא הסמוך עם נוף יותר יפה ותפריט מעט זול יותר אבל בחרנו את הלייק סייד כי ניתן היה לשלם שם באשראי.

יום 16 - Gokyo

מה שהיה אמור להיות יום שכולל מנוחה עד הצהריים ואז טיפוס לגוקיו רי (5400 מ׳) הפך ליום מחלה. בכל מקרה רואים את הדגלים של הפסגה מהכפר. הטיפוס אמור להמשך בין שעה לשעתיים, והנוף כך שמענו, ממש יפה וכולל תצפית על האוורסט שנונת פייט לקאלה פטאר.

יום 17 - טיול יום לאגמים

סביב גוקיו ישנה מערכת אגמים הממוספרים מ- 1 ועד 6, כאשר האגם של גוקיו הוא השלישי (לדעתנו הכי מרשים ויפה). אפשר לצאת לטיול יום על האגמים הרביעי והחמישי הנמצאים מצפון לכפר. ההגעה לאגם השישי אורכת הרבה זמן ולא ראלי ללכת את אליו ביום אחד. ההליכה לא קשה ולא עולים הרבה בגובה (סה״כ 200 מטר) אך יש נקודות שהשביל מעט מבלבל וכשאנחנו היינו רובו היה מכוסה קרח ושלג. עדין ההליכה אפשרית ומהנה (אפשר להביא את הקרמפונים בשביל הכיף, לא חובה). אפשר גם ללכת רק עד האגם הרביעי (45 דק׳) ולחזור. אנחנו המשכנו ממנו לנקודת התצפית שמעל האגם החמישי (עוד שעתיים הליכה). ההליכה יפה והתצפית על האוורסט והפסגות סביבו מדהים. סה״כ היום לקח לנו 6 שעות וכדאי לבקש ארוחת צהריים ארוזה מהגסטהאוס.

יום 18 - הפאס השלישי. מ- Gokyo ל- Langden דרך הרג׳ו פאס

הפאס השלישי והאחרון בטרק. השמועות אמרו שהטיפוס הכי קל והנוף הכי יפה. בפועל, אולי בגלל שהיינו עדין קצת חולים, הטיפוס לקח קצת יותר מארבע שעות והיה דומה ברמת הקושי לצ׳ולה פאס. בנוגע לנוף - בהחלט מראות מרשימים כל הדרך, בעיקר בפאס עצמו.
מתחילים בהליכה לצד האגם, כמו לתחילת הטיפוס לגוקיו רי אבל לא עולים הרבה בגובה אלא ממשיכים עד שנפרדים מהאגם ומתחילים בטיפוס.
לאחר טיפוס של כ- 450 מטרים מגיעים לאיזור מושלג לגמרי וחוצים אותו (השביל ברור מאוד) עד לעליה תלולה סופית שאחרי מתגלים דגלי הפאס. משני הצדדים אגמים יפים ופסגות מטורפות (כולל האוורסט והמקאלו).
הירידה מהפאס פחות תלולה מהשניים האחרים אבל גם כאן שימוש בקרמפונים מפנק. יורדים 150 מטרים עד לאגם הראשון ומשם ממשיכים בירידה מתונה עד לקצה האגם השני (4970 מ׳). לבסוף מגיעה הירידה התלולה לעמק עד הכפר. סה״כ הירידה לוקחת כשעתיים וחצי עד שלוש. בכפר חמישה גסטהאוסים (בתחילת דצמבר רק שלושה היו פתוחים). ישנו ב- Rangu Pass Support Lodge שהיה נחמד והצוות בהחלט עשה מאמץ שנרגיש בנוח ונהנה. לפי דבריהם הבעלים של הלודג׳ הוא מי שדאג לפני מספר שנים שהממשלה תפתח את הפאס למטיילים (ומכאן השם). העליה לפאס בכיוון ההפוך משמעותית יותר קשה וארוכה ועולים בה יותר מ- 1000 מטר.

יום 19 - מ- Lungden ל- Namche Bazar

התחלנו את היום מאוחר יחסית ויצאנו לירידה מתונה עד הכפר Thame 3800m. הדרך לקחה שעתיים בהליכה מהירה. תכננו להישאר לישון בכפר אך בפועל מצאנו מקום דיי שומם והחלטנו להמשיך עד לנמצ׳ה המפנקת. מ- Thame יוצאת הדרך לפאס שהיה המעבר הראשי לטיבט ודרכו באופן מסורתי התקיים המסחר עימה. אחרי שעוברים את הכפר יש ירידה עד גשר וממנו עליה קצרה לכפר Samde 3610m (מומו מצוין). צריך לשים לב לא להתבלבל ולחצות את הגשר לגדה הלא נכונה. מסמדה הליכה נוספת של כשלוש שעות עד נמצ׳ה. בדרך תוכלו לפגוש בציפורי Danphe יפייפיות (הציפור הלאומית)

יום 20 - יום מנוחה בנמצ׳ה

החלטנו להעביר יום שלם בנמצ׳ה לפני החזרה ללוקלה. ישנו במלון Sherpa Village. הלינה הייתה בחינם (סוף עונה), האוכל ממש מצוין וה- Dinning Room נעים וחמים.

יום 21 - מ- Namche Bazar ל- Phakding

זהו יום הליכה לא קשה בן 4 שעות בערך. תחילת הדרך (אותה כבר עשינו ביום השני בכיוון ההפוך) בירידה תלולה של 500 מטרים עד הנחל. משם ממשיכים בירידה מתונה עם מעט תפירות עד לפקדינג. ישנו בגסטהאוס Shangrila שבמרכז הכפר (לינה בחינם, דאל באט ב- 400 רופי), ובערב ראינו סרטים ממבחר סרטי ה-DVD שהיו להם על האוורסט.

יום 21 - מ- Phakding ל- Lukla

הדרך לוקחת בערך שעתיים וחצי וכוללת טיפוס של סה״כ 300 מטר. המסלול קליל ונעים ויש בלי סוף מקומות נחמדים לארוחת צהריים. ללוקלה הגענו בערך בשעה 12:00 ועצרנו במלון Sunrise. החדרים מפקנים אבל ארוחת צהרים של דאלבאט יקר עם ריפיל של אורז בלבד העכירה את האווירה.
אחה״צ הלכנו לעשות Re Confirm של המקום בטיסה. את המשרדים של חברות התעופה תמצאו במרכז לוקלה ולא בשדה עצמו. המשרד של Tara Air נפתח בשעה 15:00 והעניין לקח בדיוק שתי דקות.

יום 22 - חוזרים לקטמנדו

הגענו לשדה שעה לפני זמן ההמראה. העלו אותנו על המטוס כמו שעולים על אוטובוס - אין מקומות שמורים או משהו... הגענו חזרה לקטמנדו אחרי חצי שעה של טיסה משגעת ותוך 20 דקות מצאנו את עצמנו שוב בבלאגן של ה- Thamel.

• קחו את הזמן! השמורה הזו מדהימה ואם אפשר עדיך לא לקבוע לוח זמנים צפוף
  • מחלת גבהים - הטרק מאוד גבוה וכדאי לעשות את הטיפוס הראשוני לאט עד להסתגלות. יש המון אנשים שחוטפים מחלת גבהים והמסוקים לא מספיקים לפנות מטיילים בכל יום
  • את שקית הצ׳ופרים והאוכל אם יש כדאי לסגור טוב בתוך התיק בלילה. אחרת מכרסמים עלולים להתגנב (אנחנו הפסדנו ככה Hide&Seak)