אוורסט בייס קמפ ושלושת הפאסים - נפאל

לראות את ההרים הגבוהים בעולם, ללכת על קרחונים ולחצות שלושה פאסים. ללכת בין שלג, אגמים והרים. לזכות לראות את האוורסט בעיניים ולהיות בבייס קמפ זאת חוויה שלא תשכחו. 16 ימים, לבד ללא מדריך או פורטר.

תאריך הטיולMay 2022
עונה מומלצתאפריל מאי - עונה יבשה, ראות פחות טובה ספטמבר אוקטובר - עונה רטובה, ראות יותר טובה

התכנון היה לצאת לבד לטרק, התחברתי לעוד 4 ישראלים ופורטר שרצו לצאת באותו יום רק כדי לקחת ג’יפ ביחד.
חשוב לאמר שעשיתי את הסובב אנאפורנה שבועיים לפני אז הייתי בכושר הליכה, וגם ההתאקלמות שלי לגבהים הייתה יותר פשוטה. בנוסף טיילתי לבד אז יכול להיות שהקצב קצת יותר מהיר. עד גורקשפ טיילתי לבד אז עד לשם הקצב יותר מהיר מלטייל ביחד עם אנשים. מי שלא יצא לו לטייל לבד אני לא ממליץ לעשות את הטרק לבד פעם ראשונה, הגבהים פה קשים ויש רגעים ששווה שיהיו איתך עוד אנשים. נפאל היא אחת המדינות הכי קלות למצוא שותפים.
יצאתי ללא פורטר, עם מפה עליי והורדתי את המפות באפליקציה Mapy.cz. ממליץ עליה ממש, אפליקציה מעולה שמראה את כל הכפרים והפרשי גובה. אפשר גם לחשב מרחק באפליקציה. ( לא להסתמך עליה בקרחונים ובמדידת זמן )
את כל הארגונים מראש סגרתי אצל Deb בסוכנות שלום, בחור מדהים שבאמת רוצה לעזור. יצא לי לדבר איתו כמה פעמים במהלך הטרק ותמיד הוא היה זמין לעזור.

את כל המידע מבחינת התארגנות לפני הטרק ודגשים תוך כדי הטרק ארשום למטה בסוף הסיפור דרך.
ממליץ לקרוא את זה לפני היציאה לטרק.

דרכי הגעה

היו כמה אופציות אבל ה2 העיקריות הן:
-טיסה לLukla ב180 דולר, ומשם באותו יום הליכה לphakding.
-ג’יפ עד לPhaplu ולמחרת ג׳יפ מוקדם לKharte והליכה לPuiya. ( מאריך בעוד יומיים את הטרק ).

העדפתי לקחת ג׳יפ מבחינה כלכלית ( הג׳יפ סהכ יצא לי 5300 רופי בעיקרון זה צריך להיות 4500).
אם אין שותפים אז נראלי שלא כדאי לקחת ג׳יפ כי הנסיעה ביום השני היא לא ג’יפ מקומי אלא ג’יפ שקובעים שם ובטח זה יעלה הרבה אם אין אנשים.

יום 1 Kathmandu - Phaplu

יצאנו ב5:00 מקטמנדו בג’יפ שתכלס נכנסים בו 8 אנשים ממש צפוף מאחורה ( 4 ו 4 ). ישבנו 3 ו 3 והיה צפוף והדרך מלאה בעיקולים, אז לפני שהנהג העלה עוד 2 ( הג׳יפ הוא לוקאל ), העדפנו כל אחד לשים עוד 800 רופי כדי שלא יעלה, בשביל שנסיעה של 11 שעות תהיה נורמאלית. היא באמת הייתה סבבה ולא כזאת גרועה בגלל שהיה יותר מקום.
הגענו באיזור 16:00 אחרי הרבה עצירות בדרך לכפר Phaplu.

יום 2 - Phaplu - Surke

יצאנו בג’יפ מphaplu ב6:20 והגענו ב11:50 לkare, אחרי עצירה של חצי שעה לארוחת בוקר.
נסיעה קשה ממש וצפופה עם הרבה עיקולים. נחתי 20 דקות ויצאתי לכיוון puiya ב12:10. הליכה פחות כיפית כי יש מלא חמורים שסוחבים ציוד והם מאטים וגם עם הקקי שלהם ההליכה לפעמים מחליקה ולא כיפית. הגעתי לpuiya ב13:50. מי שרוצה יום קצר ולמחרת יותר ארוך יכול להישאר לישון. אני העדפתי להתקדם לsurke. עלייה בהתחלה ולאחר מכן ירידה ארוכה עד ל2290. הגעתי ב16:00, שעתיים וקצת של הליכה מהירה.

יום 3 - Surke - Monjo

ידעתי שזה יום יחסית קצר לphakding אז קמתי ב7:00. היה ערפל רציני, לא ראו 20 מטר קדימה. יצאתי ב7:40, מתחילים בעלייה עד לcheplung שלקחה לי בערך כשעתיים. עד הקטע הזה הייתי לבד ולא ראיתי מטייל אחד. משם מתחיל מישור נפאלי, של עליות וירידות קצרות. לקח לי עוד כ45 דקות- שעה בערך עד לchhuthawa.
שם כבר המסלול יותר ברור ומתחילים לראות מלא מטיילים יורדים חזרה ללוקלה.
נחתי עוד 10 דקות והגעתי אחרי 40 דקות לphakding.
פקדינג כבר עיירה יותר גדולה ואפשר להתארגן שם על ציוד לטרק למי שחסר.
השעה הייתה 11:45 עצרתי רק לאכול והמשכתי. הרוב עוצרים פה לישון וממשיכים למחרת לנמצ׳ה. בגלל ששכחתי את התיק עזרה ראשונה שלי ודב מהסוכנות הביא את זה עם מדריך לMonjo, רציתי להגיע לשם לאסוף את זה.
הלכתי יחסית מהר אז הגעתי תוך 35 דקות לtok tok, שם עצרו אותי לקנות את הפרמיט הראשון שעלה 2000. אפשר לעשות את הפרמיטים מראש דרך הסוכנות, אצלי היה יום חג לנפאלים כשהייתי בקטמנדו אז היה סגור.
המשכתי בהליכה והגעתי לMonjo ב15:00, שעתיים וקצת מפקדינג.
הגעתי להוסטל חמוד של זוג מבוגרים, Mountain view lodge.
היה לי חדר לבד, ליד מקלחת חמה ו וויפיי חופשי.

יום 4 - Monjo - Namche

יום קצר ממש עד נמצ׳ה. קמתי ב7:15 ויצאתי ב7:50. השארתי בגסטהאוס את הפקל קפה ועוד קצת ציוד כי התיק היה יחסית כבד והעדפתי להיפטר מזה ובחזור לאסוף. אחרי כמה דקות הליכה עצרו אותי בסוף הכפר לקנות את הפרמיט השני שעולה 3000. אחרי שעה של הליכה עם קצת עלייה מגיעים לגשר עם שלט שרשום שעתיים עד לנמצ׳ה. אחרי הגשר מתחילה העלייה הארוכה עד לנמצ׳ה. לקח לי עם עצירות בדרך שעתיים להגיע לכפר. לפני הכניסה לכפר יש עוד בדיקת פרמיטים.
בכניסה לכפר פגשתי זוג ישראלים שנתן לי טיפים והם סיימו והיו בחזור למטה אז הם השאילו לי את הקרמפונים שלהם. אל תסתמכו על זה אבל אפשרי למצוא בנמצ׳ה ישראלים שיורדים שיסכימו לתת לכם.
נמצ׳ה כפר גדול עם המון חנויות, בית קפה וכו. בעקרון כל דבר שאתם צריכים להשלים אפשר פה. המחיר פה הוא יחסי לכל הכפר, 500 רופי לחדר. הכפר יקר ביחס לגובה שלו.
נכנסתי למסעדה בתחילת הכפר לאכול וראיתי שיש לה חדר לישון. היא אמרה שאפשר לישון בחינם ו וויפי חינם אם אני אוכל פה ערב ובוקר גם. קוראים למקום khumbu restaurant. לא החדר הכי לגיטימי אבל אני פה ללילה אחד אז אמרתי שיהיה בסדר. האמת שהייתה חוויה כי זה להיות איתם בבית וגם האוכל היה ממש טעים וזול ביחס לשאר הכפר. אתם יכולים לישון במקום נורמאלי ולאכול פה.

יום 5 - Namche - Pangboche

קמתי ב6:30 ויצאתי ב7:10.
מי שזה הטרק הראשון שלו, עדיף מאוד לעשות יום התאקלמות בנמצ׳ה.
האמת שרוב היום היה ערפל על ההרים אז לא ראו את הפסגות שזה היה קצת מבאס.
עולים בהתחלה את כל נמצ׳ה 20 דקות עד חצי שעה. לאחר מכן מגיעים למישור ומשם זה הליכה מישורית עם עליות לסירוגין.
בשעה 9:00 הגעתי לפיצול שבילים, או לכיוון גוקיו או לכיוון טנגבוצ׳ה. משם מתחילה ירידה מתונה של כ300 מטר גובה עד לphunki thanga, ממש לפני חציית הגשר.
הגעתי לגשר ב10:00.
הרבה עצרו שם לשתות תה לפני העלייה.
ממש אחרי הגשר יש עוד ביקורת פרמיטים.
התחלתי את העלייה בקצב יחסית מהר ב10:15 והגעתי ב11:40 לטנגבוצ׳ה. עלייה לא קלה. נחתי קצת והמשכתי ב12:00.
45 דקות של הליכה יחסית מישורית עד לגשר, אחרי הגשר מתחילה עלייה סבירה של 30-40 דקות לפנגבוצ׳ה. הגעתי לפנגבוצה ב13:20. ההליכה היום הייתה מהירה, זה בדכ 8 שעות לפנגבוצה מה שאומרים.
ישנתי בהוסטל לקראת סוף הכפר שקוראים לו ama dablam lodge, היה דיל ישראלי.

יום 6 - Pangboche - Ama Dablam B.C- Dingboche

הרגשתי טוב אז התכנון היה לעלות לאמה דאבלם בייס קמפ ולהמשיך לדינבוצ׳ה. הרבה עושים רק את האמה דאבלם הלוך חזור ונשארים לישון בפנגבוצ׳ה. זה טוב להתאקלמות.
עליתי עם תיק קטן ( מים ואוכל ). יצאתי ב5:30 והגעתי ב7:45 לבייס קמפ, שעתיים ורבע (הליכה מהירה יחסית). הבוקר התחיל עם ערפל ונהיה בהיר לאט לאט והיה יום יפה ממש. הצליחו לראות את הפסגות. נשארתי שם 45 דקות למעלה להסתכל על הפסגה ולנוח. לקח לי שעה וחצי עד למטה. הייתי אומר שזה + - 5 שעות הליכה.
ב11:15 יצאתי לכיוון דינגבוצה אחרי מנוחה. לקח לי שעתיים וקצת להגיע.
דינגבוצה היא באותו סטייל של נמצה, 500 רופי לחדר.
אחרי קצת התמקחות נתנו לי חדר ב300 כי אני לבד.
לא זוכר את שם המקום, לקראת סוף הכפר.

יום 7 - Dingboche - Chukhung

הייתה לי התלבטות אם לעשות פה את היום מנוחה או בצ׳וקונג, תלוי איך ארגיש. קמתי ב7:15 שאני מרגיש ממש טוב אז החלטתי להתקדם לצ׳וקונג, יום קצר של שעתיים הליכה. יצאתי ב8:30 והגעתי ב10:30. יום חצי מעונן אז לא תמיד ראו את הנוף.
כשהגעתי לקחתי תיק קטן ועליתי איזה 200 מטר להתאקלמות.
ישנתי בyak land lodge, ממליץ עליו ממש, גם מחירים טובים וגם הבעלת הוסטל ממש נחמדה.

יום 8 - יום מנוחה בChukhung - צ׳וקונג רי

קיוויתי ליום עם ראות טובה אך לא היה לי כל כך מזל. יצאתי ב6:45 והגעתי באיזור 9:15 לפסגה. עלייה קשה בעיקר בגלל הגובה, ממליץ לצאת יותר מוקדם. מהדרך הצלחתי לראות את הפסגה של אמה דאבלם אך כשהגעתי לצוקונג רי היה ענן ענק. נשארתי שם חצי שעה לנוח ולאכול וחזרתי למטה, שעה וחצי של ירידה בערך. מתנחם בזה שזאת התאקלמות טובה לשאר הטרק.

יום 9 - Chukhung - Lobuche

יום של פס ראשון. הפס נקרא Kongma La Pass. זה הפס הכי גבוה מבין שלושת הפאסים (5535) והרוב אומרים גם שהכי קשה. המזג אוויר היה ממש טוב והיה היום הכי יפה עד כה. יצאתי ב5:45 לכיוון הפס, עלייה לא קלה, לפעמים יותר מתונה לפעמים תלולה ממש. בעיקר הקושי זה הגובה. הגעתי לפס ב9:45 והיו איתי רק עוד זוג אמריקאים למעלה. הנוף היה מדהים ראו כמעט את כל ההרים וגם האגם שליד הפס ממש יפה. מציע להגיע לפס גג עד 11, אחרי זה מתחיל להיות מעונן וזה מבאס. לאנשים שהגיעו אחרי לקח באיזור 5-5.5 שעות להגיע, אז עדיף לקום מוקדם בשביל לראות את הנוף. הייתי שם איזה 45 דקות אכלתי ונחתי וירדתי למטה. ירידה לא כיפית בהתחלה כי צריך ללכת על בולדרים ואז זה נהיה יותר נורמאלי. לקח לי לרדת כמעט שעה וחצי עד לקרחון.
בגלל שזה כבר לקראת סוף עונה אז היו מלא רוג׳ומים בקרחון והשביל היה ברור כמעט כל הזמן. צריך כל הזמן לחפש את הרוג׳ום הבא ובנוסף להסתכל על הדגלים. בעקרון מהדגל הראשון בקרחון לוקחים שמאלה על ההתחלה לכיוון שני האגמים בקרחון ומשם כבר הדרך ברורה. סהכ לחצות את הקרחון זה איזה 45 דקות ואז מגיעים ללבוצ׳ה.
יש אופציה לקחת מדריך רק ליום הזה של הפס והקרחון, אני משער שאם אתם חוצים את הקרחון בתחילת עונה השביל פחות ברור וזה כדאי. אם אתם מגיעים יחסית ראשונים אתם יכולים גם פשוט לחכות בכניסה לקרחון עד שמגיע מישהו או מדריך או פורטר וללכת איתו.
אין בכלל איפה למלא מים או לקנות אוכל עד לבוצ׳ה!
תביאו יותר מים מהימים הרגילים ותיקחו אוכל מהגסטהאוס שלכם.
אם הגעתם מוקדם ואתם רוצים לקצר את היום למחרת, אתם יכולים להמשיך לגורקשפ, אני העדפתי להישאר בלבוצ׳ה.

יום 10 - Lobuche - Everest Base Camp - Gorak shep

קמתי מוקדם כדי להספיק להגיע לבייס קמפ לפני שמעונן. קמתי לבוקר ללא עננים בכלל, יום ממש יפה.
יצאתי ב6:00 כבר מלבוצ׳ה והגעתי לגורקשפ ב8:00, הליכה יחסית מהירה. שמתי את הדברים בחדר בBuddha hotel ויצאתי עם תיק קטן באיזור 8:30 לכיוון הבייס קמפ. הליכה של כמעט שעתיים עד לשם. הייתה ראות מעולה והיה מדהים לראות את כל האוהלים והאוורסט בנוף. יש שם איזה כמה מאות אוהלים, זה כפר עצום. הבייס קמפ עצום ואפשר להסתובב שם בין האוהלים. הוא יושב ממש על הקרחון. חזרה לוקח בין שעה לשעה וחצי.
חשוב ממש בעיקר בגבהים האלה לשתות מלא מים אחרת יש כאב ראש, 4-5 ליטר לפחות.
פגשתי פה את זוהר, מטייל ישראלי שגם מטייל לבד ( אפילו טיפס את האיילנד פיק ), ובהמשך הטרק המשכנו ביחד.
הלילה ישן בגורקשפ, המקום הכי גבוה שישנים בו ומחר בזריחה לKala Patthar.

יום 11 - Gorak Shep - Kala Patthar - Dzonglha

בוקר קפוא, קמתי ב3:40 ויצאתי לכיוון הפסגה ב4:00. צריך פנס ראש כי ההליכה בהתחלה בחושך. עלייה של שעה ועשרים, הגעתי ב5:20. הזמן המושלם להיות שם הוא בין 5:15 ל6:00, בדיוק בזריחה אבל לפני שהשמש מול הפנים ולא רואים כלום. אצלי ב5:55 השמש עלתה וכבר לא ראו את האוורסט. שווה את הקימה מוקדם גם אם צריך להתחיל ללכת לפני 4:00 כדי להגיע בזמן של ראות טובה. הרבה הגיעו בזריחה רק לאמצע העלייה ולא הצליחו לראות את הזריחה טוב. משם לקח שעה ירידה, ארוחת בוקר בגורקשפ והליכה לDzonglha.
ההליכה עד לDzonglha היא ירידה מתונה, לפעמים עליות קצרות. סהכ 4 וחצי שעות לקח. הגעתי ב13:00.
ישנתי בגסטהאוס בסוף הכפר שנקרא Maisone Sherpa. גסטהאוס טוב, יכול להיות שקצת יקר. פה באו לגבות מאיתנו 500 רופי על החדר מבחוץ, ללא קשר להוסטל.

יום 12 - Dzonglha - Cho La Pass - Gokyo

יום של פס שני. Cho La Pass בגובה 5420. קמתי ב5:00 והתחלתי ללכת ב5:45. הייתה ראות ממש טובה כל הבוקר. היום מתחיל יחסית מישורית בהליכה בתוך עמק ולאט לאט מתחילה עלייה תלולה לכיוון הפס. לקח שעתיים וחצי להגיע לפס. משמעותית היה יותר קל מהפס הראשון, בגלל ההסתגלות לגובה וגם העלייה פחות קשה.
ממש חשוב ביום הזה קרמפונים, כשמתקרבים לפס מתחילים ללכת על הקרחון וזה מחליק. בעלייה זה עוד סבבה, זה בעיקר מקשה, בירידה זה מסוכן וחשוב שיהיה. הגענו לפס ב8:30, הנוף היה ממש יפה, אבל כבר בשעה 9:00 התחיל להיות מעונן, אז שוב ממליץ לקום מוקדם ולצאת מוקדם. משם מתחילה ירידה ארוכה עד ל4700 לDragnag, לקח לנו שעתיים וחצי להגיע. נחנו, אכלנו קצת והמשכנו.
אחרי בערך 20-30 דקות מגיעים לכניסה לקרחון, אפשר לראות את הדגל. הקרחון ענק, פי כמה מהקרחון שאחרי הפס הראשון. הדרך הייתה מסומנת גם ברוג׳ומים וגם בסימון כחול רוב הזמן. לקח לנו שעה וחצי לחצות את הקרחון ולהגיע לגוקיו. היו הרבה המלצות על Mountain view lodge. בגלל שיום שישי ויש פה כבר ישראלים בהוסטל Snowland אז רצינו לעשות ארוחת שישי ביחד אז ישנתי פה. גוקיו נמצאת ממש על אגם יפה, יש אנשים שנשארים פה אפילו שלושה ימים.
היה שישי ממש טוב עשינו באיזור ה8 ישראלים ארוחה ביחד. פגשתי פה את מנחם נועה ויונתן, ועשינו את השבת ביחד והמשכנו עד סוף הטרק.
מחר יום מנוחה ועלייה לGokyo Ri.

יום 13 - Gokyo Ri - יום מנוחה

התחלנו ללכת בשעה 6:00 לכיוון גוקיו רי. הגיע מהר מאוד ענן אבל למזלנו הוא נשאר נמוך ויצר שכבה יפה של עננים. הגענו למעלה ב7:30 והראות הייתה מטורפת. לפי דעתי עד כה התצפית הכי יפה כי באמת רואים את כל ההרים וזה 360 מעלות גם. נשארנו למעלה שעה ומשהו וירדנו חזרה. עשינו ממש יום מנוחה, הייתה שבת טובה. מחר פס אחרון.

יום 14 - Gokyo - Renjo la pass - Thame

אני ארשום מעכשיו שחלקנו היינו לחוצים על טיסות לארץ ולהודו, והיו בעיות עם הטיסות מלוקלה בגלל מזג אוויר אז רצינו להגיע מהר ללוקלה. אני ממליץ לחלק את הימים לימים יותר קצרים במידה ואין לחץ.
המלצה שלי-
Gokyo - Lungdhen
Lungdhen - Namche
Namche - Lukla
או
Gokyo - Thame
Thame - Phakding
Phakding - Lukla
יצאנו כולנו באיזור 5:45 לכיוון הפס. Renjo la pass, הפס נמצא בגובה 5360 מטר. ההליכה לא ארוכה, פשוט השיפוע הוא יותר תלול מהרגיל. לקח לנו 3 שעות של הליכה רגועה להגיע לפס. נפלנו על יום מעונן אז לא ראו כל כך את הנוף. לקראת הפס הולכים על שלג. הירידה מהפס ממש מחליקה וכדאי מאוד שיהיה קרמפונים גם לפס הזה. ההבדל הוא שאין חבל כמו בפס השני אז ההליכה יותר איטית ו קרמפונים מומלצים ממש. לקח לנו שעה רק לרדת את הפס ואז עוד שעתיים עד לכפר הראשון, Lungdhen. אפשר להישאר לישון פה, אנחנו עצרנו פה לאכול והמשכנו לThame. הליכה של שלוש שעות בקצב מהיר, הגענו מאוחר רק באיזה 16:30 לשם.
ישנו בThame בSunshine. גסטהאוס סבבה עם הטענה ו וויפי.

יום 15- Thame - Lukla

יצאנו מאוחר יחסית, ב6:45. הליכה של שלוש שעות עם עליות וירידות קצרות לNamche. שם אכלנו והמשכנו לכיוון לוקלה. הלכנו יחסית מהר, הגענו תוך 4 שעות לפקדינג, שם עצרנו עוד פעם לעצירה. (שוב, ממליץ אם אין לחץ לעצור לישון פה). מפקדינג ללוקלה לקח עוד שעתיים וחצי. הגענו ממש מאוחר.

יום 16- Lukla - Kathmandu

היה יום עמוס בטירוף. 4 ימים לא היה מזג אוויר לטיסות אז כולם היו אמורים לטוס היום, השדה תעופה היה מפוצץ. חיכינו שעות עד שכולם יעלו ולמזלנו היה מזג אוויר עדיין ב13:00 ועלינו על טיסה אחרונה חזרה לקטמנדו.
ממליץ להתייעץ עם Deb יומיים לפני שמגיעים ללוקלה אם שווה להזמין כבר טיסה.

טיפים - חשוב לקרוא!

מכשיר לוויני- השכרתי מכשיר של מגנוס דרך הרב חזקי בבית חבד בקטמנדו. הוא יסביר לכם הכל והוא גם עושה כל יום בערב הרצאה על מחלת גבהים. כשאני השכרתי עלה 11 שקל ליום. ממליץ ממש זה חשוב. יש גם אופציה להשכיר בלון חמצן ומד סטורציה.

אינטרנט- אני אישית לא עשיתי כרטיס סים אז בניתי על וויפיי. יש אופציה לקנות את הEverest link ב2000 רופי, זה וויפיי שעובד בכל הכפרים. לא קניתי אז אני לא יכול להמליץ אם זה עובד טוב או לא. עד נמצה היה לי וויפי חופשי. מה שכן, במידה ותרצו להתחבר לוויפיי של גסטהאוסים למעלה זה יקר ממש. באיזור ה500 רופי.

פרמיטים- יש שני פרמיטים שצריך לשמורה, אחד שעולה 3000 ואחד שעולה 2000. אפשר לקנות דרך הסוכנות או פשוט באמצע המסלול. חשוב לצאת עם הפספורט ולשמור את הפרמיטים עד שמסיימים. יש ביקורת במהלך המסלול.

מחירים-
טיסה - 22000 רופי + -
פרמיטים - 5000 רופי
אוורסט לינק - 2000 רופי (עובד בחלק מהגסטהאוסים. יש כאלה שינסו לעבוד עליכם שאין אבל הם פשוט שינו את השם של הוויפיי, אז תבדקו כשנכנסים).
וויפי/הטענה/מקלחת - 500 רופי בהתחלה ויכול להגיע ל1000 למעלה.
סהכ הטרק יצא לי - 70000 + - רופי, זה ממש תלוי בכמה פעמים הטענה/אינטרנט/מקלחת. ההבדל הגדול הוא גם בין טיסה לג׳יפ.

ביגוד- למעלה קפוא ממש, אני חושב שצריך ביגוד חם איכותי. כפפות טובות זה ממש חשוב. אני הייתי מסתובב כשקר עם שלוש שכבות: חולצה ארוכה, מיקרופליז ועל זה מעיל פוך. אם היה ממש קפוא אז הייתי שם תרמי במקום החולצה. למטה זה מכנס תרמי ומכנס טיולים כשקר. גרביים לא הרגשתי שצריך תרמיות היה לי בסדר עם מנדפות רגילות.
מבחינת שינה לי היה שקש מעולה, שמעתי הרבה שהסתדרו עם ליינר ו2 שמיכות. לשיקולכם מבחינת איכות שקש והמשקל שלו.

ציוד נוסף-
מקלות מבחינתי זה חובה בשביל לשמור על הברכיים וגם בעליות זה מקל ממש.
נייר טואלט להביא מקטמנדו, למעלה זה יקר ממש.
משקפי שמש זה חובה לשלג.
מטען נייד שווה להביא, עולה בערך 500 רופי להטענה של הפלאפון למעלה.
קרמפונים ממש מומלץ לפס השני והשלישי, אפשר למצוא בבית חבד לפעמים יש שם טובים, אם אין אני ממליץ לקנות כי זה מסוכן בלי.
קרם הגנה להביא.

אוכל -
אני קניתי סניקרסים שזה מעולה באמצע יום. קניתי גם חמאת בוטנים שיהיה לי לצפאטי לארוחת בוקר, והבאתי אגוזים ובוטנים.
חלק מביאים תיונים וחוסכים את הכסף על התה ופשוט קונים מים חמים/ מרתיחים מים בגסטהאוס.
אם אתם באים מהארץ תביאו מהארץ אם בקטמנדו לכו לAsan bazzar, שוק מקומי עשר דקות מהתאמל ויותר זול.
יש בNamche מאפיית Sonam, יש להם טוסטים קטנים ממש (כמו צנימים) ב100 רופי שיכולים לסדר לכם ארוחות בוקר עם ממרח.
אפשר לקחת ארוחת בוקר Take away למי שלא רוצה לאכול ישר שהוא קם.

תרופות -
היה לי פקל עזרה ראשונה עם מה שצריך למקרה חירום. מבחינת תרופות היה לי כדורי גובה (אורמוקס) וכדורים לטיהור מים. היה לי אדוויל ואופטלגין נוזלי אך לפי מה שאנשים אומרים עדיף לקחת דקסמול, זה משפיע יותר טוב בגבהים.
לא יצא לי לקחת כדורי גובה, באנאפורנה לקחתי. התופעות לוואי העיקריות של הכדורי גבהים זה נמלולים בכפות ידיים ורגליים, אבל זה עוזר ממש להתאקלמות.
היו לי הרבה פעמים של כאבי ראש, רוב הפעמים ברגע ששתיתי מלא מים (4-5 ליטר), הוא עבר בערב וקמתי חדש בבוקר.
מי שבוחר לקחת כדורי גבוה אם התחלתם לא להפסיק באמצע! לגוף קשה להיגמל מזה בגבהים ויש אנשים שלא יכלו להמשיך.

לסיכום

הכי חשוב שתשמרו על עצמכם ותתכננו טוב את המסלול של אותו יום. אם המזג אוויר לא טוב אז לעצור בכפר הקרוב ואם מרגישים לא טוב אז לרדת בגובה. זה לא שווה את כל העלייה אם בסוף חוזרים בחילוץ.
אל תמהרו, תשתו מלא מים ותהיו חדים על איך אתם מרגישים. עדיף עוד יום-יומיים לטרק בלי לחץ.