The Fish river canyon hike

מסלול טיול מתויר של 5 ימים בדרום נמיביה.

תאריך הטיולJuly 2021
עונה מומלצתבחורף (העונה היבשה והקרה)

הכנות למסלול

הכנה מקדימה ומסמכים נדרשים:
בוקינג דרך המייל במשרדי NWR - כמות המטיילים מוגבלת ל30 ביום, לכן הצורך בהרשמה מראש.
reservations@nwr.com.na
מומלץ גם לסגור מקום במחנה ובהסעה מ Ai-ais ל Hobas (יוצאת בהתאם ביקוש, תצא גם אם רק אתם).
אישור רפואי ספציפי של NWR(חיפוש באינטרנט), חתום ע"י רופא (בבי'ח/מרפאה או כל מקום שמוצאים).
קניות - קיטמנשופ/ראש פינה, אין עוד מקומות.
מים - טיהור/סינון.
כדי להכנס למסלול צריכים להרשם כקבוצה של לפחות 3 אנשים.
בפועל רוב האנשים מוצאים שותפים בערב לפני-כן במחנה/בקבוצת הפייסבוק
I hiked fish river canyon.
זה מקובל ולא צריך להסתיר שאתם רק זוג/בודד - כשנכנסים לנחל פשוט מתפצלים.
המסלול מתחיל בhobas ומתפתל במורד הקניון עד לAi-Ais. בדר'כ ישנים ומשאירים את הרכב בAi-Ais ולוקחים הסעה (שימו לב שזה ברכב פתוח - קפוא!) לHobas.

קצת על Ai Ais:
תחנת הדלק שמופיעה שם לא פעילה! (כשהיינו).
כרגע 400 לקמפינג לזוג. מקלחות חמות (לא הכי נקי ומסודר אבל עובד), יש ויי פיי באיזור הקבלה.
מסעדה ובר חמודים, אכלנו ארוחה מפנקת בכ300 ראנד. יש בריכה חיצונית פושרת וחינמית, ובריכה חמה פנימית שעולה 30 ראנד נוספים, פתוחה עד 18 בערב. צוות מאוד חביב, ישנו לילה לפני הטרק ולילה אחרי.

המלצות למסלול

אורך 67 ק'מ עם קיצורי הדרך, אנחנו טיילנו באמצע יולי ומז'א היה נהדר, למרות שזה אמצע החורף ויכול להיות קר בלילה.
אחרים טיילו במאי ולפי התיאור היה להם מאוד חם ולח, הנהר היה גבוה יותר ונדרשו לחצות בתוך המים (אנחנו לא הורדנו נעליים בכלל בחציות).
בכללי בנמיביה החורף יבש וקר והקיץ חם וגשום/לח,
לכן העונה המתויירת יותר תהיה בחורף.

רוב המסלול עובר על גדת הנהר וחוצה אותו שוב ושוב, בקיצורי הדרך השביל מתרחק מהנהר.
מומלץ מאוד מאוד להביא מקלות הליכה עם התוספת הרחבה לשלג - עוזר מאוד בהליכה על החול הרך (ויש הרבה ממנה לאורך הטרק ;-)).
כל נקודות הלינה גם הן על גדת הנהר החולית, אז בעלי אוהלי unfreestanding - בדר'כ יש הרבה אבנים גדולות בסביבה כדי להחזיק את היתדות. מומלץ להשקיע בהן כי יכולה להיות רוח חזקה בלילות.
אין צורך לסחוב מים, כי שותים מהנהר ויש בו מספיק מים לכל אורכו (אנחנו טיילנו בשיא העונה היבשה), חוץ מבקיצורי הדרך שמתרחקים ממנו.
מומלץ להביא בקבוקים עם פייה רחבה ולא שלוקר - יותר נוח למלא ולסנן קצת ירוקת אם צריך.
רק טיהרנו את המים בעזרת טבליות כלור, יש אנשים ששותים ישר מהנהר ויש שמסננים, מטהרים, מטהרים בUV ועוד.. בחירה שלכם - לנו לא היו תופעות אח"כ.
עדיף לבוא עם נעלי ריצת שטח/נעלי ספורט קלות - הרבה הליכה בחול רך שנכנס לנעליים וצריך לרוקן מדי פעם, חוץ מזה אין כמעט טיפוסים סלעיים או צורך בנעליים חזקות יותר.

הטיול

16/7/21
יום ראשון:
יצאנו מאיאייס ב7, סבלנו קשות מהרוח הקפואה במשך שעה נסיעה עד להובס, שם נרשמנו, שילמנו וקנינו תה/קפה חם(יש אפשרות לקנות ארוחת בוקר קלילה ויש חנות קטנטנה במשרד).*לפרט מחירים ותהליך הרשמה
משם עוד עשר דק' נסיעה באותו השאטל לתחילת המסלול בנק' התצפית.
מתחילים בירידה תלולה ומפותלת עם מאחזי יד ומעקות בהתחלה ובהמשך נכנסים לערוצון נחל שמתחבר לנהר אחרי כ2 ק'מ. לוקח בין שעתיים לשלוש לרדת.
כאן מתחיל הקטע 'הכיפי' של הליכה בחול רך ובין בולדרים על שפת הנהר - הקצב מאוד איטי!
בחלק מהמקומות שהשביל לא ברור/חוצה את הנהר - חפשו עקבות/רוג'ומים/חיצים לבנים צבועים.
התחלנו ב10 ועצרנו ב18 והלכנו כ9 ק'מ(כולל עצירות והכל).
מותר לחנות בכל מקום ולפעמים יש סחף טוב למדורה.
*קובץ מצורף - דירוג רמת המחנות.

יום שני:
התחלנו ללכת ב9 ו'נהנינו' מהמתאר המבולדר.
כיוונו ל Palm Springs שמופיעים בחלק מהמפות, אך כשהגענו לנק' לא מצאנו דבר (יכול להיות שיש שם זרימה עונתית).
1.5 ק'מ בהמשך הנחל יש את ה Sulphur springs שמופיעים גם כ Plam springs בחלק מהמפות.
פה יש עצי דקל והרבה צמחיה ולהפתעתנו זרימה חזקה של מים רותחים! שיורדת לנהר.
ראינו פה שני סוסים שנראים פראיים וחששו מאיתנו.
עצרנו למקלחת - מומלץ להשתמש בבקבוק עם פיה רחבה ולמלא מים בטמפ' הנוחה לכם ולשפוך דרך בד לסינון הירוקת, כי בשפך הזרם החם יש פשוט אזורים של מים רותחים או מים קרים - אין איזור נעים לטבילה.
חשוב לציין שאין צל באיזור השפך.
משם המשכנו עד למחנה שממוקם בצד השני של הנהר (תחצו לפני שמגיעים אליו, כי מצאנו רק נקודה אחת קרובה לחצייה) וצמוד אליו יש סחף טוב למדורה.
המיקום טוב כי הנהר מפריד מהגדה השנייה שבה יש יותר שיחים ועצים וראינו שם כמה בבונים.

יום שלישי:
תחילת ההליכה על חול וחלוקים, אך כמעט בכל עיקול של הנהר השביל עובר בתחתית הרכס והקרקע נוחה להליכה מהירה.
בצהריים היה קשה למצוא נקודת צל טובה, אז כדאי בערך שעה לפני העצירה לחפש צל.
ישבנו לאכול ולנוח תחת צל עץ, צמוד לחבורת בבונים שהתנהגו ממש יפה, שמרו מרחק ורק התבוננו בנו.
משם עוד כשעתיים הליכה עד לנקודת הלינה - שם היה קשה יותר ביחס ללילות הקודמים למצוא עץ דליק למדורה (פחות סחף ויותר לחות).

יום רביעי:
קצת הליכה לאורך הנהר ואז יש קיצור דרך קטן שלא מופיע כקיצור במפה אלא כשביל הראשי, אבל בשטח הוא חותך את קצה השלוחה. מומלץ למלא מים אחריו, כי הקיצורים הבאים ארוכים יותר ואין בהם גישה למים בנהר.
אחרי הקיצור שוב הולכים קצת לאורך הנהר על חלוקים עד שעולים בקיצור הבא אחרי סימון 50 ק'מ וחיצים צבועים. ההליכה נוחה ודי מישורית, עד לעלייה קטנה אחרי חציית הנהר שוב. חוצים את הנהר וממשיכים מיד לקיצור דרך נוסף שגם במהלכו ההליכה יחסית נוחה.
בחצייה הלפני אחרונה צריך לעשות עיקופון כדי לחצות (כמו שמסומן במסלול) ויש כ10 דק' הליכה לא נוחה בין בולדרים. משם כחצי שעה של דרך יחסית נוחה, חציית הנחל והגעה לBikini Beach

יום חמישי:
נשארו 9 ק"מ, רוב ההליכה בתוואי נוח, לעיתים חולי. 3 ק"מ אחרונים מאוד שיחיים ופחות יפים, הולכים לאורך המשאבה של הבריכות החמות של Ai Ais. מזל שדחפנו ביומיים לפני כי התחיל מזג אוויר קריר, עננות ורוח, להיות עירניים למזג אוויר כי כל פרט משנה.