חודשיים של טרקים בניו זילנד

תאריך הטיולDecember 2010
עונה מומלצתינואר- מרץ

אי צפוני- מאוקלנד דרומה.

הקדמה: יש כמה דרכים לטייל בניוזילנד. אפשר לקנות כרטיס לאוטובוס שסובב את כל ניוזילנד ואתה עולה ויורד ממנו במקומות שאתה רוצה, ללא הגבלת זמן. היתרון- פוגשים אנשים אחרים שאפשר להמשיך לטייל איתם, לא קונים רכב, ואם אתם לבד זה יכול לחסוך כסף ואת הפחד של להיתקע/להתברבר עם הרכב. החיסרון זה שהוא לא מגיע לכל היציאות לטרקים ולכבישים צדדים, במקרה זה תמיד אפשר להתבסס על טרמפים ואז לחזור לאוטובוס. אפשר לשכור רכב, אפשר לישון באוהל או בbackpackers. אנחנו קנינו ואן, עם 2 מושבים מקדימה, ובחלק האחורי הייתה בנויה מיטה.
הטרקים בניו זילנד מאוד ברורים, יש שילוט ואין צורך במפות.
אי צפוני:
אנחנו התחלנו את הטיול באוקלנד. קנינו רכב, התארגנו ויצאנו לדרך. התחלנו בשמורה של טיולי יום בקרבת אוקלנד שנקראת : Waitakere Ranges, עשינו שם טיול של שעה וחצי- זה נחמד על הדרך ולהתרעננות, אין סיבה להגיע לשם במיוחד.
לא רחוק משם (יום-יומיים מזרחית לאוקלנד) נמצא אזור ה Coromandel , לאממש היינו שם אבל הבנתי מאנשים שהוא נחמד. אנחנו היינו רק בחלקו המזרחי ביותר ב Hot water beach. זה חוף שחופרים בו בורות (בשעה מסוימת לפי גאות ושפל) ונוצרת לך ברכה עם מים רותחים ממש. זה נחמד מאוד וחוויה לראות את כל האנשים שמגיעים עם אתי חפירה אבל כאמור, יש הרבה אנשים. המשכנו דרומה והגענו לעיירה Rotorua, עשינו שם אטרקציה מגניבה שנקראת 'זורב'- כדור גומי ענק שאתה נכנס לתוכו ומתגלגל בירידה. המשכנו עוד דרומה והגענו לעיירת הנופש Taupo שממוקמת ליד אגם, יש בה המון מרכזי מידע למטיילים ואטרקציות, בניהן צניחה חופשית (שטוענים שהיא אחת היפות בעולם). קרוב לשם (לא יודעת בדיוק איפה) יש מעיינות חמים טבעיים- בחינם.

טרק הטונגרירו

מהעיירה Taupo המשכנו לטרק הנקרא- Tongariro Northern Circuit . לטרק הזה הזמנו מקום עוד מהארץ בבקתות (מאוחר יותר קנינו אוהל, זה משתלם כי אזורי הקמפינג בטרק יותר זולים ולרוב ממוקמים בנוף יפה יותר) אבל ירד מבול, שאלנו ב DOC
( Department of Conservation רשות שמורות הטבע בניו זילנד) מה עושים והיה להם מקום ודחינו ביום אחד את הטרק- שווה לשאול אם נתקלים בגשמים חזקים. הטרק הוא 3 ימים אפשר לעשות רק את המעבר האלפיני שהוא יום אחד- בפסגה שלו יש את ההר המפורסם מהסרט "שר הטבעות"- בטיול צדדי ניתן לעלות גם לפסגת ההר הזה, ויש מעריצים של הסרט שמביאים מהבית טבעת לזרוק ללוע ההר. אני אישית ממליצה על הטרק המלא- הוא שונה מכל טרק אחר בניוזילנד כי הוא לא בתוך שטח מיוער וירוק (bush). חוויה מדהימה! ואחד הטרקים היפים.

טיול יום- טרנקי Egmont national park לא לפספס את זה!

אחרי הטונגרירו נסענו בדרך שלפי דעתי היפה ביותר בניוזילנד.
נקראת Old forgotten highway. הדרך מתחילה מ taumarunui עד Stratford . כביש מספר 43. מפותלת ונוף מדהים. בסופה מגיעים לטרנקי שזה טיול יום מ-ד-ה-י-ם! שמטפס לפסגה מטורפת של Egmont national park. הר הטרנקי, כמו הטונגרירו גם הוא הר געש שנחשב כבר לא פעיל. מצד שני גם הטונגרירו נחשב כך והתפרץ בשנה האחרונה לאחר 100 שנים. ניתן לראות מפסגת הטרנקי את הטונגרירו. העליה לפסגה לוקחת בין 4-5 שעות והירידה גם- זהו טיול יום יחסית ארוך וקשה ורצוי לצאת מוקדם. העלייה כוללת הרבה מדרגות ודרדרת, ומזג האוויר על ההר משתנה במהלך היום- רוחות וערפל- אבל זה שווה את זה. לאחר הדרדרת מגיעים לקטע טיפוס שהוא יותר על בולדרים וסלעים ואז מגיעים לשלג, שזהו לוע הר הגעש. ממשיכים לטפס ומגיעים לפסגה, תדעו שהגעתם כי אין מקום יותר גבוה ממנה, והנוף שנפרש 360 מעלות סביבכם עוצר נשימה. ההר הזה הוא היחיד בתוך עמק מדהים. וההרגשה להיות על הר בודד ולא חלק מרכס היא ייחודית ומגניבה.
המשכנו לוולינגטון, הבירה של ניוזילנד והעיר הדרומית ביותר באי הצפוני ומשם במעבורת עברנו לאי הדרומי.

צפון האי הדרומי- Takaka ו- Heaphy Track

עם המעבורת הגענו לפיקטון והחלטנו שנתחיל מלעלות הכי צפונית של האי לgolden bay לעיירה בשם takaka . עיירה מגניבה, למטפסי הצוקים שבנינו- יש שם מלללא קירות, כולל טיפוס מעל נהר זורם. אם זה באמת הקטע שלכם יש שם מקום לינה באוהלים שבו ישנים כל המטפסים וניתן גם להשכיר שם ציוד טיפוס.

Heaphy Track- הטרק נחשב לאחד הטרקים הגדולים בניוזילנד- אני אישית לא מבינה למה. הטרק לוקח 4-5 ימים ורוב ההליכה היא בשטח מיוער וממש נדיר למצוא נקודות תצפית ומקומות בהם הנוף נפתח ורואים מרחבים. רוב הימים הולכים עם הראש באדמה כי התוואי מצריך את זה וגם ככה אין נוף. יש חיסרון נוסף לטרק והוא שהוא פרוש כך שמנקודת היציאה אליו והנקודת סיום מפרידות 14 שעות נסיעה! אין כבישים ישירים וזה מלא הקפות. אפשרויות להתמודד עם החסרון הזה היא למצוא מטיילים שמתחילים הפוך מכם ולהחליף מפתחות לרכבים באמצע הטרק, אנחנו אישית סיימנו את הטרק 6 אנשים, התחלקנו לזוגות ועשינו תחרות טרמפים חזרה לטקקה, כעבור יומיים, האחרונים הגיעו עם מלא חוויות וסיפורים- אומנם חוויה, אבל אפשר לקחת טרקים גם במקומות אחרים בניוזלינד, מבחינתי הטרק לא היה שווה את זה.
יש בטרק הרבה מאוד זבובי חול שמחייבים אוהל או בקתה..

עדיין צפון האי הדרומי- אייבל טזמן.

טרק האייבל טזמן- יש כאלו שבוחרים לעשות רק יום או יומיים ממנו כי אפשר לשחק עם זה. ניתן לבחור איפה מתחילים ללכת ועד לאן ולקחת water taxi בין לבין, אפשר גם לעשות חלק בקייקים. אנחנו עשינו את כולו והיה ממש נחמד וכיף. יש מסלול צד לבריכות קליאופטרה הסטייה לוקחת כשעה לכל כיוון. מים מתוקים ובריכות יפות- ממש מומלץ! בנוסף, יש לקראת הסוף עוד תצפית על הנקודת מפגש של שני אוקיינוסים נקראת Seperation point שרואים את הזרמים מתחברים ויש כלבי ים במים ונחמד ממש. משם חזרנו בטרמפ חזרה לטקקה.
לשים לב בטרק הזה על הגאות ושפל- יש מקומות בהם צריך לחצות אזורים של ים ויש להספיק לעשות זאת בשפל, כי כאשר יש גאות הם מוצפים לגמרי. אז לשים לב לשעות ולהתחיל בזמן שתספיקו גם לסיים את החצייה.

יורדים דרומה- טרק הקופלנד וקרחונים

אחרי אזור הגולדן ביי (אייבל טזמן וטרק ההיפי) ירדנו לנלסון- אנחנו עשינו שם רק 3 שעות מסלול אבל אחרים שפגשנו ממליצים על טרק של 3-5 ימים שם באזור. ירדנו דרומה על כביש 6 . יש עיירה על הדרך בשם punakaki שיש בה סלעים בצורות פנקיק. פשוט רואים שכבות של סלע, תכלס אפשר לוותר, אבל אם אתם כבר שם אז אפשר לעשות סיבוב, זה 10 דק הליכה מהכביש הראשי. דרומית לעיירה הזו לכיוון hokitika יש גם על הכביש הראשי מערה עם תולעים זוהרות, יש שלט שמורה על כך מהכביש. אפשר לראות את התולעים רק בלילה, אם אף פעם לא ראיתם אז נחמד- אנחנו חיכינו ללילה ואני ממש התלהבתי מזה, ככל שמחשיך מגלים עוד ועוד נקודות זוהרות סביבכם. דרומית לזה יש את הקרחונים franz jusef. יש אטרקציות ואפשר לעשות טיול עם דוקרני קרח וגרזנים על הקרחונים, אבל זה דיי יקר. אנחנו הסתפקנו בטיול של 5 שעות לנקודת תצפית גבוהה שמשקיפה על הקרחון.

טיפה דרומית לזה עדיין על כביש 6, יש את טרק הcopland - שזה טרק של לילה אחד- למעיינות חמים.
עולים לאורך הנהר ( 17 ק"מ לכיוון) ולמחרת חוזרים את אותה הדרך אבל הנוף למעלה והמעיינות היו ממש ממש יפים וכייפים. לנו לא יצא אבל באזור שם יש את mount cook שכולם אמרו לא לוותר עליו. המשכנו דרומה והגענו לעיירה Wanaka. מגניבה ממש, יש שם קולנוע שמומלץ מאוד לראות בו סרט (יושבים על ספות ויש אחלה עוגיות שוקלד-ציפס בהפסקה) יש בו גם מעיין מוזיאון פאזלים (שרואים על הכביש הראשי) וחדרים של אשליות אופטיות שגם נחמד לעבור דרכו. שוב, למטפסים שבנינו- יש שם אזור שנקרא הוסיפטל פלט של קירות ובולדרים.
משם נסענו לQueenstown זוהי עיירה תיירותית עם המון דברים לעשות ולאכול. לא רחוק ממנה לכיוון הפרדייז, יוצאים לטרק הרוטברן, caples , greenston, ורייס -דרט טרק. שווה להסתכל במפה כי אפשר לשחק איתם ולצרף טרקים שייצא כמעט מעגלי וככה לא צריך להסתמך על טרמפים. אפשר שוב לעשות את טריק המפתחות עם מטיילים אחרים, ואם אתם לחוצים בזמן וכסף לא ממש מהווה בעיה עבורכם- יש גם חברה שמפעילה אנשים שרצים את הטרק ביום אחד ומעבירים לכם את הרכב.

רוטברן וריס-דרט

רוטברן- אחלה טרק, אפשר לשחק עם הבקתות, לקחת ליום הראשון בקתה שקרובה (שעה וחצי) מההתחלה אם אתם יודעים שיוצאים רק בצהרים או בקתה שמתחת לפס, כל אחד מה שמתאים לו. עצה שלי, בגלל שהמרחקים בין הבקתות לא גדולים, גם במידה והזמנתם מקום לבקתה הנמוכה יותר, אם יש יום יפה ומוקדם מספיק- תעלו לראות את הפס ותחזרו, כי אנחנו נהנו מהשמש למטה ולמחרת נתקלו ביום אפור, מעונן וגשום וחצינו את הפס בריצה, קפואים וכמובן שעם הערפל לא ראינו שום נוף. תכננו לצרף את הרוטברן עם הגריינסטון וככה ליצור מסלול כמעט מעגלי, אבל אחרי 3 ימים שהיינו בהם רטובים סיימנו את הרוטברן וחזרנו בטרמפים לקווינסטאון ועד הרכב שחיכה בנקודת ההתחלה.
הטרק היפה ביותר בניוזילנד: הרייס-דרט!!! זה צירוף של שני טרקים: הרייס והדרט. אפשר גם איתו לשחק ולהמשיך ולחצות בכסכייד סאדל לכיוון וואנקה, ולרדת מהצד השני. 4-5 ימים, אחו ירוק, נחלים, הרים מושלגים, אוכפים מטורפים, קרחונים.. נוף.. גם כאן טריק המפתחות של הרכבים יכול לעזור כי מסיימים בשני קצוות שונים, בדר"כ בקווינסטאון מדברים עם עוד ישראלים ואפשר לסגור הקפצות ורכבים לפני היציאה.

פיורלנד ומילפורד

אחרי הרוטברן המשכנו לעיירה Te anau ממנה יוצאים לפיורלנד- כל הדרך עד מילפורד סאונד- דרך יפה ממש.
טרק המילפורד- 4 ימים. בדר"כ לא ניתן לצפות ממזג אוויר טוב לאורך כל ימי הטרק ולכן גם אם יש גשם ביום הראשון,עדיף לצאת ולא לדחות מכיוון שייתכן שדווקא בפס יהיה מזג אוויר מעולה. ביום הראשון היתה לנו שמש נעימה אך ביתר ימי הטרק מזג האוויר היה גשום והיו רוחות חזקות. המים שזרמו על קירות הואדי התנקזו ויצרו מפלים והציפו את מסלול הטרק. הלכו במים מעל לגובה הנעלים, אך המראה של כל המפלים שנוצרים סביבך היה מרתק ויפיפה.

חוץ מטרק המילפורד יש טרק נוסף שהמליצו אבל לא עשינו שנקרא Gertrude saddle- שאמור להיות טיול יום. חזרנו לכרייסטרץ דרך העיירה Dunedin , אין בה שום דבר מיוחד חוץ מפעל שוקולד והרחוב התלול בעולם. על כביש 1 שעולה צפונה יש עיירה בשם Oamaru ששם בלילה יוצאים פניגוונים כחולים מהים והם קטנים וממש חמודים. מומלץ אם אתם בדרך. יש סיורים אליהם שעולים כסף אחה"צ – אבל לפי המלצה של מקומי ניתן לחכות לחושך והם מגיעים לחוף. אנחנו כמובן חסכנו את הכסף, וחיכינו שהם יגיעו לחוף כשהחשיך...
משם המשכנו לכרייסצרץ וסיימנו את הטיול.

• רצוי להזמין מקום לטרקים הגדולים (great walks) מראש, עושים זאת דרך האתר של הDOC. למילפורד למשל עדיף 5 חודשים לפני. אם זאת, במידה ולא הזמנתם, לבדוק גם שם באתר כל הזמן מכיוון שכולם מזמינים כל כך מראש יש מלא ביטולים.
  • מפת כבישים, יש בbackpecers , אנחנו לקחנו מה hostelling international YHA, מפת כבישים צד אחד של האי הצפוני והשני הדרומי.
  • מי שקונה רכב, עדיף לקנות בכרייסטרץ, לעבור איתו את המעבורת ולמכור באוקלנד- קשה למכור בסוף עונה בכריסטרץ כי כולם מסיימים שם והמחירים שתוכלו לקבל יורדים ממש. את המעבורת להזמין מספיק זמן מראש.
  • יש את ארגון ה HIT שזה נוצרים אוהבי ישראל- שהם כמו מלאכי שביל- ומארחים ישראלים בבתים שלהם- חלקם דורשים 5 דולר ואחרים בחינם. בגדול יש כרטיס שעושים ומקבלים חוברת עם הטלפונים שלהם ואז הכל מסודר אבל חלקם הגדול לא מבקש כרטיס חברות, שווב לברר על זה.
  • להביא מהבית את הדברים הקטנים שצריך- שם יקר יותר. סכ"ום וצלחת רב פעמיים לטרק, ערכת בישול, מצעים (אם ישנים ברכב) שאפשר להשאיר שם, כיסוי גשם לתיק, ערכת תבלינים.
  • בטרקים- להכניס לתיק שקית זבל ענקית (אפשר לקנות בסופר לא צריך את הצהובות שמוכרים בDOC ) ולהכניס אליה את כל הציוד, אומנם התיק הופך לשק אבל הכל נשאר יבש.