שבוע קסום בנורבגיה – 4 ימי טרק ו3 ימי רואד טריפ

שבוע של טיול בדרום נורבגיה שכלל טרק מדהים בשמורת הHARDAGERVIDDA - מפלים, אגמים ונופים עוצרי נשימה, כולל ה-TROLTUNGA המפורסם, ו-ROAD TRIP ברחבי דרום המדינה - פיורדים, כפרים ציוריים, מפלים ועוד.

תאריך הטיולSeptember 2022
משך הטיולשבוע
עונה מומלצתקיץ

הקדמה

אתחיל ואומר שנורבגיה היא מדינה מדהימה ביופייה, והיא ממש יעד חובה לחובבי הטיולים – שילוב של הפיורדים המפורסמים, מפלים יוצאי דופן ושלל אפשרויות לטרקים יפיפיים ונגישים.
בטיול שאנחנו עשינו במדינה בספטמבר 2022, רצינו מאוד לטרק ומצד שני לא רצינו לוותר על לראות בעיניים חלק מנופי המדינה הנוספים מעבר לטרק. לכן, החלטנו ללכת על שילוב – תכננו יומיים של נסיעה ברכב דרך אזורים יפיפיים, 4 ימי טרק בשמורת הHARDAGERVIDDA (כולל ה'טרולטונגה' המפורסם) ולסיום יום נסיעה חזרה לאוסלו.
התחבורה הציבורית בנורבגיה, כמו כל שאר המדינה, בכלל לא זולה, ובנוסף הגמישות שהרכב מאפשר, גורמת לכך שבמדינה הזאת הדבר הנכון בעיני הוא להשכיר רכב למשך הטיול, גם אם הוא "עומד" מספר ימים במהלך הטרק.

מז"א בנורבגיה

מז"א בנורבגיה הוא מאוד הפכפך גם בתקופת הקיץ – יכול בקלות להיות שבוע שלם של גשמים, וגם במהלך הימים שבהם חזוי מז"א טוב ושמשי עשוי לתפוס אתכם גשם לפרקים למשך כמה זמן. למזלנו במקרה שלנו, למעט ביום האחרון של הנסיעה חזרה לאוסלו, היה שמשי, ללא משקעים ושמיים נקיים עם ראות טובה. בשיח עם כמה חבר'ה מקומיים הם טענו שזה היה שבוע חריג מאוד וכמעט שאין דבר כזה בנורבגיה שעובר שבוע שלם בלי גשם.
לכן בראייתי, מעבר לכך שנדרש לתכנן את הטיול בעונת הקיץ, נכון להיערך עם ציוד מתאים להליכה וטיול בגשם (מעיל רוח, כיסוי גשם, ציוד טרמי).

טרקים בנורבגיה

תכנון של טרק במדינה נוח מאוד תודות למספר כלים שימושיים:
1) אתר של UT שבו מסומנים בצורה מאוד ברורה המסלולים, המרחקים וזמני ההליכה המשוערים שלוקח כל מסלול. זה מאפשר לתכנן את הטיול ממש בעצמך בלי צורך להסתמך על אנשים מקומיים/אנשים שטיילו בעבר בנורבגיה. אנחנו ממש ישבנו על האתר, ותכננו לעצמנו את 4 הימים בצורה שהתאימה לנו ביחס לאיפה ששהינו והמקומות שרצינו להגיע אליהם.
2) בקתות – בשמורות הטבע בנורבגיה של המון בקתות מאוד מסודרות ונוחות. הבקתות נקיות, יש בהן מיטות נוחות, גז, אוכל יבש שניתן לבשל, ובחלקן אפילו חשמל, וזה מאוד מקל על הציוד שסוחבים על הגב (או יותר נכון זה שלא סוחבים), ומאפשר לישון טוב בלילה לקראת היום למחרת. העיקרון בבקתות עובד על אמון – רובן לא מאוישות, ומשלמים עצמאית באפליקציה על הלינה והאוכל שהשתמשתם בו (קונספט מדהים).
3) חנות DNT – רוב סיפורי הדרך באתר מדברים על החנות באוסלו, אבל אנחנו היינו בחנות בברגן והיא גם נהדרת ונוחה. בחנות ניתן להתייעץ עם המקומיים על המסלול שתכננתם, לעשות חברות ל"ארגון הטרקים הנורבגי", לקנות מפה ולקבל מפתח לבקתות. בסך הכל מאוד נוח ומשרה ביטחון להיעזר בה. המפה נדרשת מאוד בעיני לטרק.

יום מנהלות

הנחיתה באוסלו (ש"ת גרדרמואן) הייתה בשעה יחסית מאוחרת (לקראת 12 בלילה), והשדה נמצא במרחק של כחצי שעה מאוסלו. מכיוון שהשכרת הרכב הזולה ביותר היא בשדה התעופה, לקחנו מלון ממש מחוץ לשדה התעופה (יש שאטלים מהשדה) ובכך ייעלנו את הבוקר שאחרי וחסכנו את הכניסה והיציאה מאוסלו, מה גם שחברות ההשכרה לא עובדות במהלך הלילה. עקב סיבה זאת, החלטנו גם ללכת על חנות הDNT בברגן ולא באוסלו.

יום 1 (רואד טריפ) – מנמל התעופה דרך FLAM ועד אזור VOSS

לאחר ארוחת בוקר במלון ועיכוב קל של חברת ההשכרה, יצאנו באזור 10 וחצי מהשדה עם הרכב צפונה. לאחר כשעה קלה של נסיעה דרך כביש E16 השטח מתחיל להיות יותר טופוגרפי והדרך נהיית יפיפייה. הרים מתגלים, שלגים בראשן, אגמים לצד הדרך, ובעיקר הרבה מאוד מנהרות (ארוכות בטירוף) יש בכבישים של נורבגיה.
לאחר כ-4 שעות של נסיעה מדהימה מגיעים סוף סוף לפיורד של אזור Flam, והנוף עוצר נשימה. Flam היא עיירה ציורית מדהימה, שיושבת בקצה הפיורד ויש בה לא מעט אטרקציות לתיירים. אנחנו הגענו בדיוק בזמן לסיור במבשלת הבירה המקומית, ולאחריו עלינו לתצפית על הפיורד שנמצאת כחצי שעה נסיעה מהעיירה שנקראת Stegastein viewpoint. זוהי תצפית שאסור לפספס עם מרפסת בטון מרהיבה שצופה על הפיורד מתחתיה. לאחר התצפית ירדנו חזרה לעיירה לארוחת ערב, ומשם המשכנו עוד כשעה וחצי נסיעה לTvinde camping שם ישנו. זהו אתר קמפינג עם חדרים להשכרה שיושב ממש מתחת למפל מטורף ונמצא כחצי שעה לפני העיירה Voss.
זהו יום נסיעה לא קל למי שנסיעות זה פחות הקטע שלו, ואפשר או להתחיל את היום הזה בשעה יותר מוקדמת ובכך לרווח אותו ולסיים אותו יותר מוקדם או לחילופין לעצור לישון כבר בFlam, אך זה יאריך את יום המחר. לחלוטין ניתן לעשות גם יום שלם בFlam אם יש לכם זמן.

יום 2 (רואד טריפ) – מVoss דרך ברגן ועד לLofthus

קמנו מוקדם בבוקר לנוף המרהיב של המפל ועשינו מתחתיו קפה. הבוקר המשיך עם כשעתיים וחצי נסיעה עד לברגן, שהיא עיר גדולה אך מרהיבה ביופיה, שיושבת ממש על רצועת החוף המערבית. בברגן אכלנו צהריים ועברנו דרך חנות הDNT, ולאחר מכן עשינו סיבוב קצר בשוק הדגים של העיר. גם כאן, אפשר בכיף להעביר יום יומיים ולהנות ממה שהעיר יכולה להציע.
בצהריים יצאנו מהעיר לכיוון מזרח ולקראת שמורת הHardangervidda שם תכננו להתחיל למחרת את הטרק. יש מספר אופציות לתכנון הנסיעה, ואנחנו בחרנו מראש לנסוע בדרך המעט יותר ארוכה אך זו שעוברת במספר מפלים לאורך הדרך. הבחירה הוכיחה את עצמה, והמפלים בדרך היו עוצרי נשימה – Morkholsfossen, Fossen Bratte, Steinsdalfossen. השעה וחצי האחרונה של הנסיעה עוברת דרך כביש שרץ לאורכו של הפיורד וזו דרך מדהימה לסיים את הנהיגה ליום זה.
אנחנו בחרנו להתפנק לפני הטרק ולקחנו מלון מדהים בLofthus שנקרא Hotel Ullensvag – הוא ממש יושב על הפיורד ויש בו הרבה פינוקים כמו בריכה, ג'קוזי, סאונה ואחלה של חדרים. מומלץ בחום.

יום 3 (טרק) – מKinsarvik ועד בקתת Stavali

את הבוקר פתחנו בארוחת בוקר עשירה ועוד קצת התפנקות ב"פסיליטיז" של המלון.
את הקניות האחרונות לטרק ביצענו ב"SPAR" בקינסרוויק, ואת הרכב השארנו לצד המנחת מסוקים שיש בקצה העיירה.
היום הראשון של ההליכה אורך כ-6 שעות ובמהלכו מטפסים קצת יותר מ-1000 מטר בגובה.
ההליכה מתחילה בדרך מנהלתית ונוחה על שביל סלול עד שמגיעים למפל הראשון של היום (מתוך הארבעה) – Tveitafossen. אנחנו תפסנו טרמפ על טרקטור עם איכר מקומי שלקח אותנו עד למפל עצמו. אחרי קצת תמונות והנאה מהמפל מתחילה עלייה תלולה שפותחת את הטיפוס של היום.
לאחר שעה של טיפוס ארוך ולא פשוט מגיעים למפל השני – Nyastølfossen. זהו מפל עצמתי, גבוה מאוד וכזה ששווה עצירת קפה וצילומי רחפן לידו. לאחר טיפוס מעל המפל מגיעים לאזור שבו הנחל מייצר מספר אגמים יפייפיים שבו עצרנו לארוחת צהריים וטבילה באגם.
לאחר העצירה ממשיכים בטיפוס במעלה הערוץ ופוגשים במפל השלישי – Nykkjesøyfossen. בשלב בזה הערוץ מתחיל להיפתח ונגלה עמק ירוק ויפיפייה שבמרכזו זורם הנחל שלנו. לאחר טיפוס מעל המפל השלישי ניתן לראות ממרחק את המפל הרביעי – Sotefossen, בדיוק בנקודה שבה השביל עולה צפונה ומטפס מעבר לעמק.
לאחר הטיפוס מעבר לעמק מגיעים לאגם נוסף ומכאן ההליכה נעשית יותר מישורית ונוחה למשך שעתיים נוספות עד שמגיעים לעמק ירוק שבו שוכנת בקתת Stavali. הבקתה מאויישת ובה ניתן לקנות ארוחה חמה, בירות והשלמות לטרק.

יום 4 (טרק) – מבקתת Stavali ועד בקתת Torehytten

היום השני הוא יום עם פחות עליות ויותר קילומטרים. יום ארוך של כ-19 קילומטר שאורך כ-8 שעות. מתחילים בטיפוס קל לאגם יפיפייה שנמצא כחצי שעה מעל הבקתה. לאחר מכן מטפסים ועוברים לעמק מקביל והולכים לאורכו עוד כשעתיים, כשלמטה הנהר זורם ויש הרבה מאוד אגמים בדרך.
לאחר מכן השביל מתפצל דרומה, ומתחיל לטפס לאיטו על אחד הרכסים. בסוף הטיפוס הנוף מדהים, ניתן לראות את כלל המרחב ועשרות אגמים פרוסים בצורה מהפנטת.
כ4-5 שעות לאחר בפיצול מגיעים לירידה לאגם Soltjørni שבו נמצאת הבקתה הבאה, שיושבת פשוט בנקודה מהממת על שפת האגם, כשברקע הר Harteigen החריג בנוף והמרהיב.
בקתת Torehytten איננה מאוישת, יש 2 מבנים שיכולים לאכלס מספר לא קטן של אנשים, והיא פשוט נעימה ונהדרת. בישלנו בה ארוחת ערב חמה (פסטה בולונז) בעזרת הכלים ומוצרי המזון שהיו בבקתה.

יום 5 (טרק) – מבקתת Torehytten ועד בקתת Tyssevassbu

היום השלישי של הטרק הוא יום ארוך נוסף של 18.5 ק"מ אך יחסית פשוט וללא הרבה עליות. היום נפתח למרגלות הר Harteigen (שמי שמעוניין ניתן גם לעלות ולטפס אותו, אנחנו ויתרנו על התענוג), וטיפוס לעמק מקביל ששורץ גם הוא באגמים מדהימים. לצד חלק מהאגמים הולכים על שלוחות שמלאות בשאריות של שלגים מהחורף והנוף עוצר נשימה.
לקראת סוף ההליכה מגיעים לעמק שמכיל אגם עצום שנקרא Tyssevatnet ולצידו מבצעים את הקילומטרים האחרונים של אותו היום.
בקתת Tyssevassbu שוכנת גם היא לצד אגם יפייפה וגם היא בקתה לא מאויישת שיש בה את כל מה שצריך לארוחה טובה ושינה טובה לאחר יום ארוך.

יום 6 (טרק) – מבקתת Tyssevassbu דרך Troltunga וחזרה לLofthus

היום האחרון של הטרק עובר טרק אחת האטרקציות המוכרות והיפות ביותר שיש בנורבגיה – Troltunga (לשון הטרול). זהו יעד תיירותי למדי, אתר עלייה לרגל, שאליו מגיעים הרבה מאוד תיירים מדי יום שיוצרים "פקקי ענק" בהמתנה להצטלם בנקודה המדוברת.
בהתאם לכך, אנחנו החלטנו על השכמה מוקדמת מאוד ותחילת ההליכה מהבקתה שאורכת כ-3 שעות לטרולטונגה כבר בשעה 5 וחצי בבוקר. ההליכה מתבצעת במקביל לקו מתח שמלווה את השביל ועיקרה ירידה לכיוון העמק שבו שוכן האגם של הטרולטונגה.
לקראת ההגעה לאזור רואים הרבה אוהלים וקבוצות מאורגנות של תיירים שלנות במרחב של האגם והמצוק. הנוף במקום – עוצר נשימה ומרהיב בדיוק כמו שניתן לצפות, ואנחנו בילנו כשעתיים בתמונות, שהייה ומנוחה לצד הנוף המרהיב. למזלנו, היינו מהראשונים שהגיעו לנקודה, ובדרך למטה פגשנו עוד מאות מטיילים שעשו את הדרך למעלה לצפות בנוף המרהיב.
מהטרולטונגה יש עוד כשעתיים הליכה של ירידה תלולה מאוד עד שמגיעים לחניון של האתר ובו תפסנו מספר טרמפים עם רכבים שיצאו חזרה לכביש הראשי עד שהגענו לבסוף, בשעת אחר הצהריים חזרה לרכב שלנו. החלטנו לאחר 4 ימים של טרק מדהים ואינטנסיבי להתפנק פעם נוספת במלון המדהים בLofthus (Hotel Ullensvag) ואפילו זכינו בצורה די נדירה ביחס למיקום שהיינו בו לראות באותו לילה את הזוהר הצפוני.

יום 7 (רואד טריפ) – מLofthus ועד לאוסלו:

היום האחרון של הטיול היה מנהלתי בעיקרו. בחרנו לעשות את הנסיעה חזרה לאוסלו מהדרך המהירה יותר, אך חשוב לציין שגם היא עוברת בנופים מדהימים ומפלים עוצרי נשימה כדוגמאת המפל – Vøringsfossen שנמצא ממש בדרך בצמוד לכביש ולחלוטין שווה את העצירה. זה היום שבו ירד לא קצת גשם לאחר שבוע שמשי מאוד, ומבחינתנו זה הגיע בדיוק בזמן.

טיפים אחרונים

1) השבילים בנורבגיה מסומנים בצורה יוצאת מין הכלל. הסימונים בולטים וקשה מאוד לאבד את השביל.
2) אפשר בשמורות הטבע בנורבגיה גם לישון באוהל. לא מומלץ בעיני בגלל הנוחות של הבקתות והקור הנורבגי בלילה.
3) יש המון שבילים, בקתות ושמורות טבע שונות בנורבגיה. לגמרי אפשר לבנות בצורה קלה יחסית את המסלול שמתאים לכם ברמת הקושי והאזור שבו אתם רוצים לטייל.
4) מים - לא צריך לסחוב מים על הגב! בכל רחבי השמורה יש מים בכל מקום, טהורים, ואפר ממש למלא לתוך כוס ולשתות.