נורווגיה בשלושה שבועות - טיול תרמילאים

טיול תרמילאים מדהים במשך שלושה שבועות בנורווגיה עם נופים מגוונים ועוצרי נשימה.

תאריך הטיולJuly 2018
משך הטיול3 שבועות
עונה מומלצתיוני - ספטמבר

הטיול הזה מתבסס על סיפורי דרך שקיימים פה באתר אבל בכל זאת רציתי לרשום מהנקודת מבט שלי, גם לצורך עדכון חלק מהסיפורי דרך האחרים וגם כי עשיתי חלק מהדברים טיפה שונה :).
השתמשתי רק בתחבורה ציבורית כך שמי שמתכנן טיול דומה, אין סיבה להשכיר אוטו וכך לחסוך בעלויות הטיול.

בשלושה שבועות אלה הספקתי לטייל בJotunheimen, Dovrefjell שאלה פארקים לאומיים, הלכתי בדרך נחמדה מפינסה לפלאם ולסיים את הטיול במשהו קצת תיירותי, עשיתי גם את הטיול יום של הטרולטונגה, על כל אלה אני אפרט פה.
אמנם המסלולים מסתמכים על סיפורי דרך שקראתי באתר הזה אבל יש אין סוף דרכים לתכנן ולבנות מסלול משלכם, אני מוסיף קישור לאתר של תכנון מסלול ושם אפשר לתכנן את המסלול בהתאם לצרכים שלכם בכל מקום בנורווגיה.
את הטיול עשיתי עם ציוד כמו אוהל, שק"ש וציוד בישול, אבל אם מתכננים טיפה שונה אז לא חייבים את כל הציוד הזה, זה פשוט חוסך בעלויות.

יוטנהיימן (Jotunheimen)

הגעה ועזיבה:
לוקחים אוטובוס מאוסלו (ישנם משהו כמו שלושה אוטובוסים ביום) לGjendesheim, שזו הנקודת כניסה הפופולרית ביותר ליוטנהיימן.
עזיבה, אפשר לחזור כמובן לאוסלו או כמו שאני עשיתי המשכתי לאוטה(Otta) בשביל להגיע לטרק אחר (אפרט בהמשך).

יום 1 Gjendesheim לBesseggen:

הגעתי לGjendesheim ב4 בצהריים, נחתי קצת מהנסיעה, אכלתי משהו בקיוסק (דווקא אוכל סבבה) והמשכתי לכיוון אגם Besseggen, הליכה קלה של שעה וחצי בערך עד לאגם, הקמתי שם אוהל והלכתי לישון.

יום 2 Besseggen לאמצע Russvatnet:
התחלתי את ההליכה מוקדם בבוקר והתחלתי ללכת לכיוון מערבה, על ההתחלה מתחילה עלייה וממש בתחילת העלייה ראיתי כבר עדר איילים, התלהבתי קצת, צילמתי אותם והמשכתי הלאה. ממשיכים לעלות עד שמגיעים לירידה, בהתחלה קצת לא הבנתי לאן ללכת כי הדרך לא מאוד ברורה אבל צריך לרדת בירידה החדה למטה, משתמשים ביידים קצת וההליכה מפה על דרך די צרה שנמצאת בין שני ההאגמים Besseggen וGjende. המשך הדרך היא מאוד ברורה, לפני שמגיעים לירידה לMemurubu ממשיכים צפונה עד שמגיעים לעוד אגם. המשכתי עד לאמצע אגם Russvatnet ועצרתי לישון במפרץ קטן.
חשוב לציין שהיום השני הוא מאוד, מאוד פופולרי בקרב מטיילים, בעיקר נורווגים ויש לקחת בחשבון שבסופ"שים הוא יהיה מפוצץ באנשים, אני עשיתי אותו ביום שני ועדיין היו מלא אנשים שעשו אותו (רובם עושים טיול יום בין Memurubu לGjendesheim.

יום 3 Russvatnet לGlitterheim:
ביום הזה הסימון טיפה מבלבל, התחלתי ההליכה ממשיכה לכיוון האגם ואז מתחילה עלייה קטנה והתרחקות לכיוון מערב מהאגם עד שמגיעים לנהר, מי שעקב אחרי הסימון יופתע לגלות שלט שרשום עליו שיש גשר חדש ויש לפנות ימינה. אחרי זה ירדתי את ה200 מטר בערך שעליתי וחזרתי בעצם מאוד קרוב לאגם בשביל לחצות את הגשר ולעבור לגדה השניה. זו הפעם היחידה בטיול שנתקלתי בטעות כזאת של סימון. בכל אופן אחרי שחוצים את הנהר ממשיכים לעלות בגובה עד שמגיעים לפאס (מעבר בין הרים). הדרך משמה טיפה מעצבנת כי יש סלעים חדים שצריך ללכת עליהם במקום שביל אז תיקחו בחשבון שההגעה לבקתה Glitterheim תיהיה טיפה איטית. הבקתה הזאת די מפנקת, כלומר יש מקלחות וארוחות בוקר וערב ודורמס של איזה 20+ מיטות בחדר. למזלי בחרתי לישון במיטה ולא באוהל וכך התחמקתי מהסערה שהייתה באותו ערב.

יום 4 Glitterheim לSpiterstulen:
מפה יש שני דרכים לבחור, דרך אחת עולה לGlittertind שזה ההר השני בגובהו בנורווגיה ואז יורדת ומתחברת לשביל השני, שגם בו יש עלייה קטנה אבל דרך הרבה יותר נוחה וקלה, וזו הדרך שאני הלכתי בה. ההליכה מתחילה בעמק יפה עד שעולים לפאס ומשם ממשיכים במישור ברוב המסלול. הירידה לבקתה הבאה (יותר כמו בית מלון) עם גישה לכביש היא מעט תלולה ולוקחת קצת זמן. הגעתי לSpiterstulen, המשכתי עוד שעה של הליכה ומצאתי לי מקום נחמד לישון בו ליד הנהר.
מהבקתה הזאת יש אפשרות לעשות טיול יום להר הגבוה בנורווגיה - Galdhøpiggen.

יום 5 Spiterstulen ל(קצת אחרי Leirvassbu) :
ביום הזה הלכתי קצת יותר מדי (29 ק"מ) כי הרגשתי שאני יכול, ממליץ לקצר טיפה, כמובן הכל תלוי איפה תחליטו לעצור עם האוהל. אז התחלתי את היום והלכתי לכיוון הבקתה Leirvassbu, היום התחיל בהליכה בעמק עד שמגיעים להר שנאלצים לטפס ולחצות אותו(לא משהו גבוה מדי), משם הדרך פשוט מדהימה ביופייה. אז המשכתי בפה פעור עד שהגעתי לבקתה. ה"בקתה" היא גם די מפוארת וייתכן שצריך להזמין לה מקום מראש למי שרוצה לישון שמה כי יש גישה לרכבים וזה הופך אותו ליותר פופולרי. אז נחתי בבקתה איזה חצי שעה והמשכתי הלאה לכיוון דרום מזרח בשביל מאוד ברור. רוב הדרך מפה היא ירידה עד שמגיעים לאגם ומשם הדרך מישורית ונוחה, אפשרי לעצור ולסיים את היום ליד האגם הזה או מגוון הנחלים שיש בהמשך הדרך. עצרתי בערך 3 ק"מ מGjendebu, הקמתי ואוהל והלכתי לישון.
הסיבה שמשכתי את אותו יום זה בגלל שרציתי להספיק לספינה שיוצאת Gjendebu לGjendesheim, יש ספינה ב8 וחצי בבוקר ו4 וחצי אחר הצהריים.

יום 6 הליכה לGjendebu:
הליכה קצרה של 3 ק"מ, בערך שעה הליכה עד לGjendebu ומשמה ספינה לGjendesheim וחזרה לתחילת המסלול. השייט עולה 200 קרונות. העברתי את אותו יום בבקתה של הDNT, סה"כ מקום סבבה, אין וויפי אבל יש מקלחת :).

*חשוב לציין שלא היה אוכל בסיסי לקנות בכל המקומות האלה כי הבקתות האלה הן בקתות DNT מאוישות, אפשר לקנות אוכל רק בבקתות של שירות עצמי, לכן צריך להתארגן על מספיק אוכל. גז ראיתי שאפשר לקנות בGjendesheim וSpiterstulen.

Dovrefjell

הגעה ועזיבה:
מאוד נוח להגיע לתחילת המסלול, אפשר לקחת רכבת מאוסלו ולרדת בתחנת Kongsvoll, שמשמה אני התחלתי את המסלול. אני הגעתי אחרי הטרק ביוטנהיימן, אז לקחתי אוטובוס מGjendesheim לOtta, משם רכבת לDombas, מחליפים עוד רכבת ולוקחים רכבת לKongsvoll. אני נשארתי לישון ולנוח עוד יום בDombas, יש שם גם סופר ענק ככה שאפשר להצטייד, מי שלוקח אוכל איתו.

יום 1 Kongsvoll לReinheim:
לקחתי בשעה 12 את הרכבת מDombas לKongsvoll, נסיעה של חצי שעה בערך. הייתה תחזית לא טובה באותו יום, היה סיכוי לגשם והשמיים היו אפורים אבל למרות זאת התחלתי את המסלול. תחילת המסלול מהתחנת רכבת נמצאת לכיוון מזרח, הולכים אולי 20 מטר מהמסילות ורואים שלט שמראה על כניסה לשמורה. משמה נצמדים לשביל המסומן באדום (אני בהתחלה עקבתי אחרי השביל הירוק ואז הייתי צריך לחתוך דרך השדות כדי לחזור). בכללי די נוחה, יש עלייה קטנה בתחילת המסלול ואז זה די מישור. הגעתי לבקתה ב5 בצהריים בערך. נשארתי לישון בבקתה Reinheim כי המזג אוויר לא נראה משהו.

יום 2 Reinheim לAmotstdal:
חשבתי באותו יום לעלות להר Snøhetta אבל המזג אוויר היה גרוע, מלא רוחות וחשש לגשם אז המשכתי לכיוון הבקתה Amotstdal. הדרך התחילה מישורית וזכיתי לראות שני משפחות של הMusk Ox שזו הסיבה שתכלס הלכתי לטרק הזה. אחרי שלקחתי כמה תמונות וניסיתי להתקרב קצת החלטתי ש50 מטר זה מספיק (מבקשים לשמור מרחק של 200 מטר מהם). משם עולים לאיזה פאס, ואז יורדים לכיוון הבקתה. בעיקרון ההליכה לא קשה וגם קצרה אבל באותו יום המזג אוויר השתגע והיו רוחות חזקות בצורה שלא נתקלתי מעולם.
הגעתי לבקתה די מוקדם ומשיחה עם אנשים שישנו לילה קודם בשטח, הרוח קרעה להם חלק מהאוהל ועיקמה להם את המוטות. גם בלילה הזה נשארתי לישון בבקתה.

יום 3 Amotstdal לSnoheim:
השמיים היו אפורים ולמרות זאת החלטתי שאני הולך דרך Snøhetta לבקתה האחרונה Snoheim ובעצם סוף המסלול. התחלת ההליכה מחייבת קצת חזרה אחורה, בערך קילומטר ואז מתחילים לטפס לגובה. תכלס לא היה כל כך קר למעלה וגם לא היו רוחות אבל לקח לי לעלות ולרדת 6-7 שעות עד שהגעתי לSnoheim. הדרך גם בעלייה וגם בירידה רצופה בסלעים ואין ממש שביל, אבל הסימון מצוין. לצערי בירידה נשבר לי אחד המקלות הליכה, ומשמה התחלתי להשתמש ביידים. חשוב לציין שהדרך לא קשה ולא מסוכנת, סתם לוקחת הרבה זמן. המזג אוויר לא השתפר אז ישנתי בבקתה, בבוקר למחרת לקחתי אוטובוס חזרה לתחנת הרכבת של Hjerkinn (יש איזה 5 אוטובוסים שיוצאים במהלך היום) ומשמה נסעתי חזרה לאוסלו.

*את הטרק עצמו אפשר לעשות בלי אוהל ושק"ש (לא יצא לי להשתמש בהם כי ישנתי בבקתות) וגם בלי ציוד בישול כי יש מטבח מאובזר לחלוטין עם אוכל שאפשר לקנות.
הבקתות הם בקתות שירות עצמי ולכן חייבים להצטרף כחבר לארגון הDNT ולקבל מהם מפתח מאסטר שאפשר בעזרתו לפתוח את הבקתה.

*יש להשתדל לשמור מרחק של 200 מטר מהMusk Ox.

בדרך מפינסה לפלאם (Finse - Flåm)

הגעה:
רכבת מאוסלו לברגן, ירידה בתחנת Flåm, בערך אחרי 5 שעות נסיעה.
יום 1 Oslo לFinse:
יצאתי מאוסלו ב12 בצהריים, הגעתי ב5 אחר הצהריים לבקתה, נשארתי לישון ולמחרת התחלתי את הטרק.
הבקתה ממוקמת דרומית לפסי רכבת אז יש לרדת בדרך עפר ולהתקדם לכיוונה, היא די גדולה ככה שקשה לפספס, ישנתי בחדר דורמס.

יום 2 Flåm לGeiteryggen:
חוזרים חזרה לתחנת הרכבת הולכים לקצה השמאלי ומשמה יש שילוט להתחלת המסלול. המסלול מתחיל בעלייה של 400 מטר יש מישור לאורך כמה קילומטרים ואז יורד שוב 400 מטר. העלייה מגיע בסוף לנוף אלפיני מדהים עם מעברי שלג וקצת קרח, עשיתי את זה בתחילת אוגוסט ועדיין היה המון שלג וקרח אז להיזהר לא להחליק :). המסלול של אותו יום מסומן היטב ולדעתי אין צורך להרחיב על המסלול, אין צורך בקרמפונים, לפחות מתי שאני הלכתי, רק ללכת בזהירות. כל המסלול ירד לצערי גשם והגעתי ספוג במים אחרי 5 שעות לבקתה Geiteryggen, נשארתי לישון שמה וייבשתי חלק מהציוד בחדר הייבוש של הבקתה.

יום 3 Geiteryggen לØsterbø:
ביום הזה הולכים כל הדרך לצד הנהר שנשפך לפיורד בסופו של דבר, הוא מתחיל בעליות וירידות קטנות כאלה ואז ההליכה הופכת להיות בצדי ההר, למרבית הדרך. ההליכה היא איטית אז למרות שהמסלול לא ארוך במיוחד הוא לוקח זמן. בסופו של דבר אחרי 7 שעות הליכה בערך הגעתי לבקתה בØsterbø בקתת DNT, ונשארתי לישון שמה בחדר דורמס.

יום 4 Østerbø לFlåm:
היום אז מעט דומה להיום הקודם חוץ מזה שיש הרבה יותר מפלים ומים (וואו), ההליכה של אותו יום היא לא קשה וחוץ מקצת עליות (וקצת ירידות) יש הליכה גם בצד הר עד שמגיעים למקום שנקרא Vassbygdi, משמה יש אוטובוס שנוסע לAurland שזוהי עיירה לצדי הפיורד וממשיך גם לFlåm, שלשם אני נסעתי.
הגעתי בערך ב1 בצהריים לתחנת אוטובוס משם לקחתי ב1 וחצי אוטובוס וכבר בערך ב2 הגעתי לFlåm, שם הלכתי לישון באיזור הקאמפינג שלהם, שאפשר להקים בו אוהל ויש מטבח, שירותים, וויפי, ממש נחמד בסה"כ.

*לא חייבים לעשות את הטרק עם אוהל ושק"ש, אפשר פשוט לישון בבקתות, הבקתות הן מאויישות ככה שאי אפשר לבשל בהן.

לשון הטרול (Trolltunga)

את הטיול יום הזה אפשר לעשות ביום אחד, כמו שרוב האנשים עושים, המקום מאוד, מאוד מתוייר ככה שאני העדפתי לעשות אותו ביומיים ולישון יום אחד למעלה, ליד "האטרקציה".
הגעה:
זה באזור של Flåm פחות או יותר, משם הגעתי. לקחתי מFlåm אוטובוס לVoss ומשם אוטובוס לOdda וישנתי שם לילה באיזור קאמפינג שלהם. יום אחרי יש אוטובוס שמגיע לנקודת התחלה של המסלול ככה שלא חייבים להסתמך על אוטו, אני אוסיף קישור לאתר שלהם ומומלץ להזמין מראש כי זה חוסך קצת עלויות(יום אחד מראש מספיק לדעתי).

יום 1 עלייה לטרולטונגה:
המסלול מתחיל ממקום שנקרא Skjeggedal ששם יש חניון שאפשר לחנות גם עם האוטו, משם מתחילים הליכה די משעממת של שעה על כביש שעולה משהו כמו 300 מטר לגובה (אפשר לקחת שאטל עד למעלה ולדלג על החלק הזה ב70 קרונות). אחרי שמסיימים את החלק של הכביש מתחיל החלק היפה של המסלול ולמרות שגולת הכותרת הוא הטרולטונגה, הדרך לא פחות יפה ומרשימה. אחרי משהו כמו 2-3 קילומטר יש עוד עלייה קצת קשה ואחרי זה הדרך נהיית בעיקר מישורית ונוחה להליכה. אחרי משהו כמו 5 שעות הגעתי למעלה, הקמתי את האוהל שלי ליד האגם וחיכיתי שהמוני האנשים יתפזרו.

יום 2 ירידה חזרה לחניון:
לצערי המזג אוויר לא היה לטובתי ביום הזה והחל משעה 9 היה גשם רצוף עד הצהריים, ולמרות זאת אנשים עדיין עלו לראות את הטרולטונגה, מדהים. בכל מקרה, הירידה לקחה לי קצת פחות מ4 שעות וכל מה שנשאר לי זה להתייבש ולחכות לאוטובוס שייקח אותי חזרה לOdda.

• המזג אוויר בנורווגיה משתנה במהירות ואפילו באוגוסט ירד עליי מלא גשם והיו כמה ימים קרים, תדאגו להביא אתכם ציוד מתאים.
  • נורווגיה שופעת במים, לא היה מצב שהייתי צריך יותר מבקבוק של ליטר, פשוט ממלאים באגמים או בנחלים. אבל אם המים לא נראים משהו, אל תשתו מהם.
  • יש את ארגון הDNT שהוא אחראי על רוב הבקתות בנורווגיה, יש אפשרות להצטרף כחבר בארגון ואם אתם הולכים לכמה טרק הייתי מאוד ממליץ להצטרף כי זה חוסך ה-מ-ו-ן כסף.
  • מטיילים שהם מתחת לגיל 26 מקבלים הנחה על לינה בבקתות של DNT.
  • התחבורה הציבורית בנורווגיה היא יקרה אבל יצא לכם יותר זול מלהשכיר אוטו כי גם הדלק הוא די יקר. עם זאת, מטיילים שהם סטודנטים מקבלים הנחה של 25% בשימוש של תחבורה ציבורית.
  • להשתמש במפות קשיחות זה נחמד ונוח אם תכננים מסלול או משנים אותו תוך כדי אבל לדעתי זה לא הכרחי כי כל השבילים מסומנים היטב.
  • הייתי ממליץ לכם להוריד אפליקציית ניווט, אני ישתמשתי בmaps.me ובOsmAnd שהיא פחות מוכרת אבל אפליקציה מצוינת. (אל תשכחו להוריד את המפות שיעבדו לכם בלי אינטרנט)