5 ימים טרק מעגלי בשמורת יוטנהיימן

5 ימים של טרק מעגלי בשמורת יוטנהיימן, שכללו בתוכם יום אחד שהיה בסירה עקב מזג אוויר, ובמקום טיולים באזורים הבקתות. נק' עגינה בבקתות בדרך ולינה בבקתות. לצערי רוב הטרק ירד גשם. אבל עדין היה מדהים ושווה.

תאריך הטיולAugust 2018
עונה מומלצתיוני - אוג'

יומיים ראשונים 15-16.8

יום רביעי 1:05 לפנות בוקר טיסה בחברת Aeroflot לרוסיה, מוסקבה ושם טיסת המשך לאוסלו נמל תעופה גרדרמואן.
משם כדי להגיע לאוסלו מומלץ לקחת רכבת של NSB(יש קישור מצורף) שעולה 101 NOK, שימו לב שאתם לא מתבלבלים ולוקחים flytoget שעולה 380 NOK ומהירה יותר בהפרש של 3 דקות בלבד.
לאחר נסיעה של 23 דקות בדיוק, הגעה לתחנת OSLO S, ומשם הליכה ברגל לדירה שסגרתי דרך בוקינג, מומלץ לבדוק AIRBNB, אני בהמשך הטיול כשחזרתי לאוסלו הייתי 3 לילות ב ANKER HOSTEL שבאמת היה מצויין ומומלץ מאוד !! (260 NOK) ללילה, והוא כלל שמירת חפצים ביום של הצ'ק אין וביום של הצ'ק אאוט למי שצריך.
באותו יום התחלתי לעשות כבר את כל הסידורים והשלמת החוסרים לקראת הטיסה,
יש את הסופר של REMA1000 שלפי מה שאני ראיתי באמת היה הכי זול שם מבין הסופרים,
קניתי לי מרק נמס בכוס (חבילה טיפה גדולה) קילו אורז שכבר מחולק למנות כמה קופסאות טונה וחטיפי אנרגיה.
משם הלכתי לחנות DNT שהיא דיי קרובה לתחנה מרכזית ולתחנת רכבת עניין של 5 דקות הליכה באמת, מומלץ לפני שמגיעים להוריד מפות בגוגל מפס למידה ולא יהיה לכם אינטרנט שם, והGPS פועל גם בלי חבילת גלישה, ואז אפשר לסמן את הנקודות האלה עוד לפני במפה וקל יותר להתמצא ומי שרוצה יכול לבקש עזרה לבנות מסלול הם יעזרו לכם בשמחה
בנוסף לכך אני העדפתי לעשות חבר בDNT, שמקנה הנחה בחלק מהבקתות ובעיקר אם אתה בן 26 ומטה זה מקנה הנחה נוספת של 50% בדורמס.
קניתי מפה של שמורת יוטנהיימן מזרח, 1ל50 (כי נגמרה המפה של כל השמורה ב1:50,000)
ובלוני גז לטובת בישול.
חזרה לדירה לאחר מכן א.ערב ולישון.
ביום השני סידרתי לי את התיק דברים שאני רוצה לקחת איתי לטרק ודברים שאני רוצה להשאיר באוסלו לשאר הטיול שלי שלא היו נחוצים לטרק, שמרתי בלוקרים שנמצאים בתחנת רכבת אוסלו
שתא לא הכי גדול עולה בסביבות ה 70 NOK ליום והוא מספיק גדול לשני אנשים עם תיקים גדולים.
לאחר מכן אוטובוס מהתחנה מרכזית.(יש קישור מצורף למטה) של חברת NOR-WAY שעלה 400 NOK (הזמנה מוקדמת באינטרנט), ונסיעה של 5 שעות עד ההגעה לGjendesheim(ינדסהיים).
לילה במעונות(107NOK), וא. ערב, קצת במתחם המשותף עם כולם ולישון.

יום הליכה ראשון 17.8 Gjendesheim - Memurubu סהכ 14קמ

ביום הזה יצאתי עם עוד בחורה ישראלית להליכה, אז קמנו ב7 בבוקר, היא הלכה לאכול א.בוקר בחדר אוכל אני העדפתי לאכול אוכל שהבאתי איתי מהסופר.
מי שרוצה לקנות כריכים בחדר אוכל, יכול בתשלום של 15NOK לפרוסת לחם, ובתוך הכריך שימו מה שתרצו.
בכל מקרה יצאנו קצת מאוחר משתכננתי, והתחלנו את ההליכה מינדסהיים לכיוון ממורובו(לא כמו שכולם נוהגים לעשות, לקחת סירה לממורובו ומשם חזרה ברגל), עצה נוספת אני שכחתי מזה, אבל אם אתם מתכוונים להמשיך ממורובו אח"כ ליעד נוסף, מומלץ מאוד לשלוח את התיק עם הסירה לממורובו (הם יניחו לכם אותו ברציף שם). יחסוך לכם את כל המשקל באותו יום, בכל מקרה אני הלכתי עם התיק את המסלול.
העליה בהתחלה היא דיי מתונה ונוחה מגיעה לגובה 1750 (מתחילים בסביבות ה1000)
ומשם הליכה נהיית טיפה מישורית ומעט ירידה, עד לכאן כל ההליכה בשביל דיי סלול ונוח להליכה, שווה לעצור מדי פעם ולהרים את הראש הנוף דיי מדהים משם ואין סופי.
הירידה לכיוון האוכף המפורסם "bessegen Ridge" קצת פחות סלולה ויכולה לדרוש היעזרות בידיים, הירידה גם הופכת להיות טיפה יותר תלולה, הרבה אנשים אומרים שזה קצת מפחיד כי זה שני צוקים משני הצדדים, ואני בתור אחד שקצת נרתע מגבהים הרגשתי די בנוח ומאוד בטוח,
באמצע הירידה יש נק' טיפה מישורית מפורסמת של כל התמונות שרואים בגוגל, וממשיכים לרדת למטה לנק' של אגם ה bessvatnet וGejnde, בדיוק בנק' זו , זו החצי דרך, 7 ק"מ.
במהלך הדרך פגשתי אישה עם ילד קטן ועוד מנשא תינוק שהיא סוחבת על הגב, והיא קצת נתקעה והייתה עייפה ולא יכלה להמשיך והיה מאוחר מדי לחזור אחורה אמנם עצרתי לעזור לה לעלות אבל מי שמתכנן עם ילד קטן על הגב לשים לב שהוא בכושר עבור דבר כזה אחרת זה סתם מסכן את הילד.
אחרי שעוברים את החצי ההליכה טיפה סלעית לא יותר מדי אבל כוללת עליות וירידות , עם דרך יפיפייה שכוללת עוד 2 אגמים קטנים ונחמדים שאפשר לשבת בסמוך לאכול.
לאחר מכן מגיעים לואדי שמתעקל דרומה שיש בו זרימת מים אבל כל האבנים מסודרים כמו מדרגות היה ממש נוח, הגעה לבקתה של memurubu, מיטה בדורמס עלתה 290 NOK ללילה שהיה דיי יקר וא.ערב 400NOK.
נק' נוספת אני רציתי להתקלח שם ולצערי אחרי 4 נסיונות כושלים (כל מקלחת של 5 דק' זה 10 NOK) המים החמים לא עבדו !!! למרות שהלכתי לקבלה ואמרו לי בגלל השטיפת כלים וניסיתי בזמנים שונים. הסתבר שהמים החמים אצל הגברים לא עבדו ואצל הנשים כן, אז שווה לכם לבדוק את זה אני נאלצתי להתפשר על מקלחת קרה ולישון.
בכל מקרה מי שרוצה יש מקום להקים אוהלים בסמוך לבקתה.
נק' נוספת שחשוב לציין אסור לשתות או לאכול משקאות (אלכוהולים) או אוכל שלא נקנה בבקתה במהלך השהות בבקתה, תעשו את זה בחדר או מחוץ לבקתה.

יום שני 18.8 Memurubu - Gjendebu סה"כ 12ק"מ(סביב הבקתות) ועוד סירה

קמתי בשעה 6:45 על מנת לנסות נסיון נוסף של המקלחת שכשל, אכלתי א.בוקר ושתיתי קפה,
הבחורה שהייתה איתי ביום הקודם החליטה לחזור לאוסלו עקב קושי המסלול. ואני החלטתי להמשיך להשאר, ניסיתי לצאת לעשות את הדרך לgjendebu ברגל אבל גשם מטורף עוד תפס אותי בתחילת המסלול והחלטתי לחזור אחורה ולחכות שירגע, בהמשך כבר תפסתי סירה לGjendebu שעלתה 160 NOK, וכשהגשם הפסיק החלטתי לעשות טיול יום קצר באזור הבקתה של שעתיים וחצי וחזרתי לבקתה, א.ערב, ישבתי עם כמה מטיילים נוספים שפגשתי שתינו קצת ויסקי ותה לפני השינה, באותו הזמן היו מסוקים באוויר שחיפשו אחר 2 מטיילים בגיל 70+ שהחליטו למרות המזג אוויר לצאת לטיול ונפלו לנק' בנחל בדרך . בכל מקרה הם חולצו הועברו במסוק לטיפול רפואי. זאת עוד נק' חשובה אם המזג אוויר לא מאפשר לכם, לא שווה את הסיכון!
לישון להתארגן ליום למחרת ולצאת.

יום שלישי 19.8 Gjendebu - Spiterstulen סה"כ 25 ק"מ

קמתי בבוקר לצערי לא הספקתי לא.בוקר בגלל קצת בעיות שהיו לי בציוד בתיק לכן התעכבתי עם היציאה, ולכן גם לא הכנתי סנדביצ'ים אז אכלתי חטיף אנרגיה ויצאתי מהר, בהתחלה ההליכה הייתה דיי בוצית עם קצת עצים מהר מאוד בהמשך זה הפך לשטח פתוח והרבה מעברי מים, במהלך כל החלק הזה הסימון של T אדומה לא היה כל כך טוב היום מקרים שלא ראיתי אותו קרוב לקילומטר. בהמשך יש גשר שחוצה נחל בסמוך למפל מטפסים לגובה המפל דרך ממש יפה אבל להסתכל איפה אתם דורכים כי כל האבנים שם מחליקות בטירוף. לאחר מכן מגיעים למעין אגמון קטן שממנו המים זורמים למפח מקיפים ובהמשך חוזרים לשטח פתוח עם מעברי מים קצת בוציים אחרי שעוברים את הפיצול שבילים של leirvassbu(מי שמתכנן לעשות ישר לספיטרסטולן זה ימינה מה שאני עשיתי) הרגשתי כבר שהרעב השתלט עלי בגלל שפספסתי את א.הבוקר מצאתי מקום נחמד בין סלעים הכנתי א.צהריים והמשכתי ללכת. כעבור 500 מטר בערך פגשתי פעם ראשונה עוד מטייל בדרך הזו ואמר לי שבאזור ה200 מטר קדימה הדרך דיי סלעית לאורך כמה קילומטרים .. חשבתי לעצמי בסדר. כמה נורא זה כבר יכול להיות. אבל כל הדרך הייתה באמת סלעים ענקיים ורטובים מהגשם מה שהאט קצת את הקצב שלי וקצת עייף את הברכיים .. מי שמתכוון ללכת בדרך הזאת צריך לקחת בחשבון שהוא יהיה חייב לצאת מוקדם בבוקר ולעשות א.צהריים לפני הדרך אחרת יש לו כמה שעות טובות שאין כל כך מקום .. בחלק הזה הסימונים היו מעולים כל 20 מטר סימון. אבל גם לא היה שום שביל אז צריך להתייחס לסימונים ברצינות בקטע הזה .. במידה ואתם לא רואים סימון תתקדמו איזה 50 מטר אולי תראו בהמשך. ואולי שתסתכלו אחורה תראו איזה אחד ממש קרוב אליכם של מי שבא מהכיוון הנגדי וכך תדעו שאתם במקום הנכון. הדרך ממשיכה להיות סלעית יותר כבר ברמה של בולדרים ממש גדולים בהמשך וצריך לחצות אגמון קטן.. אבל כל הדרך באמת מדהימה ביופייה. זה מתחיל להסתדר טיפה לקראת החיבור של השביל שחוזר מLeirvassnu ונהיה שוב קצת בוצי.. בערך 4 קילומטרים לפני ספיטרסטולן כבר הייתי שוב רעב ונהייתי עייף מכל הסלעים . והבנתי באותו רגע למה המסלול הזה הוא לא כל כך מבוקש בקרב מטיילים ומעדיפים לפצל עם עצירה אך הוא היה לדעתי אחד היפים ושווה את הקושי. התיישבתי לרגע עצמתי עיניים ובשנייה שפתחתי ראיתי מולי כמה איילי צפון . אחרי קצת התגנבויות עם המצלמה קיבלתי כוחות מחודשים והגעתי לבקתה בספיטרסטולן, שם לא היה דורמס למי שתכנן אבל אני ביקשתי חדר לאחד ופשוט עושים חדרים משותפים .יצא לי 200 קרונות והייתי בחדר עם עוד בחורה אחת בסה"כ. א. ערב בגזיה לאחר מכן מקלחת(צריך לקחת אסימון מהקבלה והוא נותן 6 דק מקלחת) בכל מקרה שווה לציין אם אתם חברים בDNT יש הנחה קטנה
בלובי שם היה קצת אינטרנט אז קצת שיחות ולישון.

יום רביעי 20.8 Spiterstulen - Glitterheim סה"כ 18 ק"מ

קמתי ב7 בבוקר מילאתי את השלוקר ובקבוק מים וסידרתי את התיק לקראת ההליכה . הלכתי לא.בוקר ב7 וחצי לקחתי לי 2 כריכים לדרך ויצאתי להליכה, במהלך ההליכה התחילו עננים לכסות את הכל ובעיקר את הglittertind מה שקצת הרס לי את התוכניות אז החלטתי לחזור אחורה ולקחת בסופו של דבר את הדרך ההיקפית(מה שהתברר בהמשך בתור צעד מאוד חכם) בהתחלה ההליכה הייתה בכביש מה שהיה חימום טוב ונוח ולאחר מכן מתחילים לטפס לגבוה פעם אחת ואז ההליכה הופכת למישורית אך סלעית יותר ויותר ...
התיישבתי קצת אחרי הפיצול שלכיוון הבקתה ולא דרך ההר לאכול את הכריכים וכל הרכס שלפניי היה מושלג מחזה באמת יפה. איך שסיימתי לאכול והתחיל לקום הרגשתי כל מיני דברים בפנים כשהסתכלתי על הכפפות התחיל ברד עם נגיעות של שלג בניגוד לתחזית של יום שמשי ונעים בלי שום סיכוי לגשם המשכתי ללכת . כשלקראת כמה אגמים הסלעים הפכו לענקים מה שמאוד הקשה על הדרך. לאחר ירידה באזור דיי מסולע לאט לאט הדרך הופכת להיות קצת אדמה בוצית עם סלעים בינונים - קטנים שזה היה יותר טוב לעומת שאר הדרך . שוב משהו כמו 4 קילומטר לפני glitterheim התיישבתי להפסקת מים קצרה. ובהמשך ראיתי משהו לבן עד שהתקרב טיפה יותר התברר שזה היה אייל צפון לבן. שוב לקחתי את המצלמה הורדתי את הציוד מעלי והתחלתי ללכת בשקט לנסות להתקרב בשביל תמונה טובה. לצערי בגלל הסלעים והבוץ נפלתי בדרך והם שמעו את הרעש והתחילו להתרחק טיפה. חזרתי לציוד החזרתי הכל על הגב והתחלתי ללכת לגליטרהיים. סוף המסלול זה חציה של נחל שזורם ממפל שהוא דיי רחב.. חלקו עם קרשים לחציה חלקו בלי. וחלק מהקרשים לא יושבים טוב ומחליקים למים ברגע שנוגעים בהם צריך להיות מאוד זהירים שם.
הגעה לבקתה בgliterheim א.צהריים על גזיה מקלחת (ללא תשלום! וללא הגבלת זמן) קצת כביסה ובערב א.ערב של הבקתה כוסית וויסקי כדי להתחמם קצת עם שאר המטיילים (כבר נהיה מנהג כל יום) ולישון.

יום חמישי 21.8 Glitterheim - Gjendesheim סה"כ 24 ק"מ

אז אחרי א.בוקר בבקתה וכריכים לדרך יצאתי דיי מאוחר יחסית מהבקתה ומה שהיה שונה משאר הימים . אותו היום היה פשוט שטוף בשמש בלי כלום שיפריע לנוף, ואפילו לא היה צורך בג'קט לשם שינוי, תחילת הליכה מגליטרהיים ליינדסהיים היא גם לכיוון ממורובו הדרך הייתה קצת בוצית מהימים הקודמים שהיו גשומים . בהתחלה חוצים גשר מתנדנד לאחר מכן מתחיל אזור קצת מסולע אבל לא נורא ביחס לימים הקודמים. באזור ההתחלה של הטרק פגשתי עוד איזה מטיילת אנגליה שדיברנו והחלטנו ללכת ביחד עד לאזור הפיצול שם היא תמשיך לממורובו ואני בשלי, מה שגרם להליכה לעבור ממש מהר ובכייף עם נוף באמת מדהים!!! הרים מושלגים ואגמים יפיפים ופשוט תמונה אין סופית של האזור, לאחר הליכה של שעתיים עד להגעה לפיצול מנוחה של א.ביניים לאחר מכן נפרדנו וכל אחד המשיך לדרכו .
קצת לפני הפיצול הדרך הופכת להיות דיי נעימה ונוחה מאוד להליכה וזה ממשיך ככה רוב הדרך!
ההליכה ממשיכה לאורך הצלע של ההר בירידה מאוד מתונה שלא כלכך מרגישים אותה בהמשך פגשתי המון מטיילים שעושים את הדרך ההפוכה, ולאחר מכן עוד גשר מעל נחל זורם הגשר התנדנד ממש אבל היה דיי בטוח.. שם הסימון לא היה כל כך ברור איפה ללכת אחרי הגשר אז פשוט טיפסתי למעלה לגדה עד שראיתי סימון. אבל שאר היום הסימונים היו מעולים לא הייתי צריך לחפש אותם יותר מ2 שניות ואפילו השבילים היו מאוד ברורים . המשך הדרך עוברת ליד אגם Russvatnet דרך מדהימה עם נוף יפיפה עצרתי ממש בסמוך למים להכין א.צהריים והמשכתי בדרך, בנוסף לכך לאורך כל הדרך יש המון איילי צפון אז שתדעו שאם תעברו שם הסיכויים גדלים ככה גם המקומיים אמרו לי .
לקראת סוף האגם יש גשר (הפעם לא התנדנד בכלל) שצריך לחצות שוב ואז מתחילים בעליה לכיוון הכללי של הbessvatnet שימו לב לשילוט שאתם לא ממשיכים למקום אחר בטעות. אחרי החציה של הbessvatnet מתחילה הירידה לכיוון ינדסהיים הליכה לא כל כך נוחה מסולעת ומלאת בוץ .. זהירות להחליק ועל הברכיים אני סבלתי מכאבים בברך במהלך הירידה הזאת. לאחר מכן הדרך התחברה לכל מי שמגיע מהבסגן וחזרה לבקתה, מקלחת א.ערב ולישון.

חזרה לאוסלו

סוףסוף לישון עד מאוחר יחסית, קמתי באזור 8 וחצי הכנתי קפה, עם כמה עוגיות, ארגנתי את התיק ועליתי על אוטובוס לאוסלו בשעה 10 בבוקר, את מהלך הנסיעה העברתי בשיחה עם בחור אמריקאי שישב ספסל לידי. החלפה של האוטובוס לא זוכר לצערי את שם התחנה אבל הנהג אומר. הגעה לאוסלו בשעה 3 בצהריים משם הלכתי לאכול ארוחה טובה אמיתית ולקנות כובע חדש בdnt עקב זה שאיבדתי את שלי במהלך הטרק לצערי . משם להוסטל anker hostel בדרך להוסטל פגשתי את הבחור מהאוטובוס שהחליט עקב כך שסיפרתי לו שאני נמצא שם גם להגיע לשם כבר עם מישהו שהספיק להכיר. נחתי קצת לאחר מכן ישבתי עם החבר'ה שהיו איתי בחדר הבחור הנוסף הצטרף, כל אחד הביא אלכוהול שלו. שתינו קצת היה די מצחיק החלטנו לצאת ביחד לאחד הפאב המקומיים היה מאוד נחמד בעיקר עם הגשם שירד עלינו כל הדרך(היה מרענן ונעים) לאחר מכן יצאנו לאכול וחזרנו להוסטל בסביבות 3 בלילה.
מפה אני המשכתי את הטיול שלי בטיולי יום בכל מיני מקומות במהלך נורווגיה, וטיולים עירונים וסירות בין הייתר.

• אפשר להוריד בגוגל מפות ללא צורך באינטרנט שווה לעשות את זה לפני הטיול
  • יש קבוצות של נורווגיה בפייסבוק שווה להכנס, אני העברתי לבחור אחר שם את הגז שנשאר לי מהטיול וראיתי עוד אנשים עושים את זה שם.
  • מי שמתכנן לעשות את הבסגן שווה לשלוח את התיק בסירה או להשאיר בינדסהיים במידה ולוקח סירה וחוזר חזרה על מנת לחסוך במשקל על הגב.
  • ככל שתזמינו כרטיסים מראש לאוטובוס המחיר יהיה יותר זול, אם הייתי מזמין אפילו יותר מראש הייתי חוסך 140 NOK
  • אמנם עשיתי טיול מבקתה לבקתה אבל גם אוהלים זה אחלה והיו לא מעט אנשים שעשו באוהלים, מה שטוב שאפשר להקים אוהל כמעט בכל מקום ( במרחק 150 מטר מבית פרטי) ובמידה ואפשר להקים על המשטח אוהל.
  • כל יום תולים בבקתות את המזג אוויר למהלך היום והשבוע הקרוב שווה להתעדכן
  • אני אמנם קניתי מפה, אבל לא השתמשתי בה בכלל במהלך הטרק, הסתמכתי על הזכרון והסימונים. שווה אולי להוריד אפליקציה מקומית במקום ששמה Norgeskart שהיא אותו דבר כמו המפה
  • מי שמתכנן ללכת לבקתות שהן עצמאיות לזכור לקחת מפתח מהסניף של הDNT
  • לכל מי שיש בעיה של כשרות ורוצה לאכול בבקתות יכול לאכול גם מנה צמחונית יש בכל א.ערב מנה צמחונית במידה ותבקשו. אני לקחתי את זה בימים שהגישו דגים, כי אני לא כל כך אוכל דגים וזה היה אחלה.
  • יצאתי לטיול לבד ונהנתי מכל רגע תמיד פגשתי אנשים ואף פעם לא באמת הרגשתי לבד, אז מי שמפחד שיהיה לבד בטיול תדעו שגם אם אתם לא תזמו שיחה או תחליטו לדבר אלה שמסביבכם כן.וזו גם חוויה שונה בפני עצמה!