טרק סובב טובקל משודרג בהרי האטלס - סוף מרץ

בסיפור דרך אתאר טרק של 5 ימים סביב הר הטובקל עם תוספת לשביל המוכר. הסיפור דרך שונה מכל מיני סיבות, העיקרית היא שהוא מתאר טיול בעונה מושלגת בסוף חודש מרץ, לפני הזמן המומלץ לטייל באזור.

תאריך הטיולMarch 2023
עונה מומלצתאפריל - יוני, ספטמבר - אוקטובר

חשוב להבהיר:
סיפור הדרך אותו אני כותב מתאר את הטיול שאני עשיתי. אני לא ממליץ לעשות את אותו באותה צורה (בחלוקה לימים ואורכם), משום שלקחתי על עצמי סיכונים, חלק מהימים היו ארוכים בצורה קיצונית, והיו רגעים מסוכנים בהחלט.
עשיתי את החלוקה הזאת משום שלא הגעתי מצויד באוהל ושקש והייתי חייב להסתמך על בקתות ואכסניות.
בנוסף חוץ מהיום של הטיפוס לטובקל והיום האחרון, לא פגשתי נפש חיה כל היום, כך שאני ממליץ לקחת טלפון לווייני במידה ואתם לבד.

לוגיסטיקה, מחירים וטיפים

הצטיידות:
הצטיידות - כשנוחתים במרקש ניתן להצטייד בכל מה שצריכים בשוק של ה"מדינה" - העיר העתיקה.
גז - ככל הידוע לי ניתן לקנות בחנות אחת בשוק המרכזי של ה"מדינה" - שנקרא Jmaa al Fnaa. זאת חנות מוצרי חשמל שנמצאת באחת הפינות הנסתרות של השוק, כדאי לשאול את המקומיים. בחלון הראווה רואים גזיות.
נסיעה:
נהוג לקחת "grand taxi" - מונית משותפת, ממרקש ל"אימליל"- עיירת התחלת הטרק. ישנה נקודה של מוניות אלה קרובה לשוק המרכזי. יש מחיר קבוע למונית ובדרך כלל מחכים שתתמלא, ואז 6 הנוסעים חולקים את המחיר, אך אפשר לצאת לפני שהיא מלאה ולחלוק את המחיר בין פחות אנשים.
חשוב לדעת לגבי המוניות שהמחיר שהם אומרים לתיירים הוא 300 דירהאם למונית, אך המחיר הקבוע הממשלתי הוא 210 דירהאם. חשוב ליידע אותם שאתם מכירים את המחיר האמיתי ושלא יעבדו עליכם.
כסף:
המטבע המקומי הוא דירהאם מרוקאי. בהערכה גסה הוא שוואה כשליש שקל, ו10 דירהאם שווה לכ-יורו. מקבלים בכל מקום במרוקו גם יורו, אך השער הוא 10/1 כך שיוצא פחות משתלם. יש צורך להוציא כסף מזומן לפני הנסיעה להרים מפני שלא באימליל ולא בהרים אי אפשר להשתמש באשראי או להוציא כסף.
טיפים כלליים למרוקו:
אם אתם מעשנים סיגריות ואוהבים לגלגל טבק, במרוקו מוכרים רק קופסאות וקשה למצוא טבק, ניירות, פילטרים.
אם אתם משכירים רכב, ממליץ להביא מיתקנים שיהפכו את הנסיעה לנוחה יותר: מטען לשקע מצית, מתקן לטלפון.
השארת ציוד במרקש:
אנחנו נסענו לשבועיים, רק חלק מתוכם היה בהרים. אין בעיה להביא ציוד רב לטיול ולהשאיר אותו במרקש כדי לא לקחת הכל עליכם לטיול.
קפה:
אם אתם חובבי קפה, מכל סוג, תארגנו לעצמכם את הדרך לשתות אותו. הקפה במרוקו מגעיל. אנחנו הבאנו מקינה וגזיה והיה מצוין.
מחירים:
מונית משותפת ממרקש לאימליל - 210 דירהאם.
מונית משדה תעופה למרקש - 70 דירהאם.
לילה ממוצע בכפר באזור ההרים עם ארוחת ערב ובוקר - 150 דירהאם.

ציוד

אנחנו הגענו עם ציוד כמעט אפסי מלבד ביגוד ופקל קפה.
לא היה לנו ציוד שינה.
בפועל יש צורך בשק שינה לרפיוג' טובקל, אך במידה ואין אפשר לבקש שמיכות צמר עבות מהרפיוג' אך קצת פחות נעים לישון בהן במיטה ללא מצעים.
מי שמתכוון לעשות את סובב הטובקל מומלץ בחום להביא שק"ש ואוהל כדי לישון בדרך ולא להצטרך ללכת ימי הליכה מאוד ארוכים עד לכפרים.
קרמפונים ומקלות הליכה - מומלץ מאוד לקחת, ואפילו במידת חובה אם מגיעים בעונה בה יש שלג. אני השכרתי קרמפונים באימליל וזה הספיק לי אך מומלץ להביא מקלות.
מומלץ להביא חותלות להליכה בשלג, זה מציל את המצב מנעליים רטובות וקרות

מדריך

בואו ניכנס לסוגיית המדריך.
לפני מספר שנים היה אירוע בו שתי בנות שישנו לבד באוהל נרצחו על ידי ISIS, עד אז היה מותר לטייל לבד איפה שרוצים ולישון באוהל. מאז חייבים לקחת מדריך לטיפוס לטובקל ואסור לישון באוהל (חוץ מלצד הרפיוג' בתשלום).
ביציאה מאימליל, בכניסה לשביל שמגיע לרפיוג' טובקל יש checkpoint של המשטרה שם לא נותנים לעבור ללא מדריך. הם מאוד מסודרים לגבי זה ואי אפשר לשכנע או לשחד אותם.
יש כמה דרכים לעלות בלי מדריך:
הראשונה והפשוטה ביותר תהיה לבצע את הטרק עם כיוון השעון וכלל לא לעבור בנק' הבדיקה של המשטרה.
השנייה תהיה להצטרף לקבוצה הנמצאת באימליל ויוצאת להר ולהשתתף בסכום סימלי.
השלישית תהיה לעשות את יום העיקוף אותו אנחנו עשינו, והגענו ישר לרפיוג' ללא מעבר בנק' הבדיקה.
הרביעית תהיה לבצע התגנבות אמיתית מסביב לנק' הבדיקה. אופציה אפשרית אך קשה ולא מומלצת, יש לי חבר שעשה זאת. מניח שאפשרי לבד אך קשה בקבוצה.
מחיר מדריך קבוע ליום הוא 400 דירהאם לקבוצה של עד 6 אנשים. אל תתנו להם לעשות לכם דילים אחרים, כי ראינו אנשים ששילמו הרבה יותר

אז יאללה לתכלס של הטיול

יצאנו שני אחים, אני 23 ואחי 26, לטרק בהרי האטלס. אני התכוונתי לעשות את כל סובב הטובקל אבל לאח שלי היו רק 3 ימים. מה שהוחלט לעשות הוא ללכת את הסובב נגד כיוון השעון, אחי הצטרף אלי ליומיים הראשונים עד הירידה מפסגת הטובקל, ושם נפרדנו לדרכנו.
באימליל המליצו לנו להשכיר קרמפונים ובהתחלה חשבנו שמדובר בעוד דרך שלהם להרוויח כסף, מה שהתברר בסוף כאחת ההוצאות היותר משתלמות וחשובות שהיו. (השכרנו ב50 ליום, לא יודע אם זה זול או יקר).

יום 1: imlil-azib tamsoult-tizi n Aguelzim-refuge toubkal

19 ק״מ
2400 מ׳ עלייה
1000 מ׳ ירידה
לאחר לילה באימליל יצאנו ליום הראשון. בגלל שלא רצינו לקחת מדריך ובגלל שרצינו לאתגר את היום הראשון, החלטנו לעשות עיקוף מאתגר.
יש דרך פשוטה ומקובלת לעלות ביום הליכה קצר-בינוני באורכו ישירות לרפיוג' טובקל במידה ותרצו לחסוך לעצמכם את יום זה.
אתחיל ואגיד שהיום הזה מאתגר מאוד ואני לא הייתי עושה זאת שוב ביום אחד, אולי מפצל ל2.
שיא הגובה מגיע ל3500 מ׳ ונכנס עניין של התמודדות עם גובה.
אנחנו יצאנו ב8:00 והגענו ב20:00 שעה אחרי החשכה, דבר שהיה מאוד מסוכן ומאתגר.
השביל מתחיל בעליה סבירה לאוכף ולאחריה ירידה יחסית נוחה לazib tamsoult. יש שם כפר איכרים קטנטן ובקתת מטיילים אחת, שם עצרנו לשתות תה.
משם עלינו בשביל יפייפה עם נחל ומפלים, עד שמתחילים לחתוך ערוץ אחד הצידה בשביל להגיע לעלייה לאוכף. בדרך היו שלוגיות דרכן עבר השביל והשתמשנו בקרמפונים. העלייה עצמה לאוכף תלולה בצורה קיצונית עם שביל שמתפתל כמו נחש בעליה בלתי נגמרת עד לאוכף. כל העלייה היתה טיפוס בשלג. לאחי כבר היתה בעיה עם הגובה כי הגענו עד 3500 מ', והוא הרגיש כאבי ראש וסחרחורות, ומאוד התקשה לעלות.
אחרי שסוף סוף הגענו לאוכף - tizi n Aguelzim, אחרי טיפוס קשה עם התמודדות לא טובה עם הגובה, לא נשאר לנו הרבה זמן אור ומאוד מיהרנו לרדת. הירידה היתה בסדר גמור חוץ מזה שכחצי ממנה נאלצנו לעשות בחושך ולעתים היה קשה לזהות את השביל בשלג עם פנסים.
לבסוף הגענו בחיים לRefuge Toubkal. המחיר היה גבוה מהמצופה ולא היה ניתן למיקוח. בנוסף כל דבר כרוך במחיר נוסף: צריך לקנות נייר טואלט, לשלם על מקלחת וכו.
150 דירהאם ללינה
100 דירהאם ארוחת ערב (שהיתה גדולה מאוד ולא הצלחנו לסיים).
50 דירהאם לארוחת בוקר (לחם יבש עם ריבה, תה וקפה).

יום 2: Refuge Toubkal- Jbel Toubkal- Refuge Toubkal

6.6 ק״מ
1000 מ׳ עלייה
1000 מ׳ ירידה
את היום השני לקחנו באיזי. בסך הכל בתכנון היה לעלות לפסגה ולרדת לישון חזרה באותו רפיוג'. אכלנו ארוחת בוקר ב8:00 ויצאנו.
ההליכה יחסית נוחה, השביל ברור מפאת כל המטיילים שעולים יום יום, אך העלייה יחסית קצרה ותלולה. ביום הזה עולים לגובה 4100 מ׳ ובגלל שאין תהליך התאקלמות מספיק ארוך אז הרבה חווים קצת תסמיני גובה (כאבי ראש ועייפות) והעלייה יותר קשה בשל כך.
רוב העלייה היא עד לאוכף, ומשם עוד עלייה יחסית קצרה לפסגה. העלייה לקחה כ3 שעות.
את הירידה עשינו בזריזות וסיימנו אותה בשעה ועשר דקות.
חזרנו לישון עוד לילה ברפיוג׳.

יום 3: Refuge Toubkal-tizi Ouanoums-Lac d’ifni-Amsouzart

18 ק״מ
1050 עלייה
2450 ירידה
בבוקר הזה התפצלנו, אחי חזר לאימליל ואני המשכתי.
התחלתי את הבוקר ב7:00 והתחלתי בעלייה לאוכף - tizi Ouanoums. השלג עוד היה קשה אחרי הקור של הלילה, דבר שמאוד עזר לטיפוס לאוכף. העלייה לא ארוכה אבל מאוד תלולה. בגלל שהכל היה מכוסה שלג והשביל לא נראה לעין, העקבות פשוט עלו כמעט ישירות למעלה ולא עשו זיגזגים כדי להקל על השיפוע.
העליה לקחה כ1:15.
מאותו רגע, כל שאר היום היה בתוך ערוץ אחד גדול ותלול שירד למטה.
כמעט כל פני השטח היו מכוסים בשלג, דבר שהיה מסוכן לעיתים וגרם לי קצת לחשוש בגלל שאני לבד, אבל זה הקל על הירידה בגלל שזה היה מעט כמו לגלוש למטה על השלג, הרבה יותר קל מלרדת על אבנים.
הירידה היתה ארוכה מאוד אך עברה במהירות, עד שהגעתי לאגם - Lac d’ifni. שם עצרתי להתרחץ, לאכול ולעשות כביסה לבגדים.
מהאגם והלאה מדובר בגובה יותר נמוך, מדברי, מלא סלעי יסוד מגמתיים יפיפיים.
עלייה קצרה מהאגם וממשיכים בירידה עד לכפר הראשון. משם המשכתי על הכביש שעובר בין הכפרים שנמצאים בערוץ עד ל Amsouzart.
כאן מצאתי בדיוק במקום בו מתחילה העלייה לשביל של מחר מקום מקסים לישון בו שבנוי ברמה מאוד גבוהה ואני מאוד ממליץ עליו. זה היה כיף גדול להיות כאן אחרי שני לילות ברפיוג׳ של הטובקל.
Gite Ecolodge himmi Omar amsouzart
מספר של חוסיין הבעלים של האכסניה ‭
+212 677330878‬
כאן שילמתי 150 דירהאם כולל ארוחת ערב ובוקר.

יום 4: Amsouzart-tizi Ououraine- azib likemt-tizi likemt- Techeddirt

28 ק״מ
עלייה 2450
ירידה 1900
יצאתי לדרך מוקדם בידיעה שבמקום בו תכננתי לישון (azib likemt) אין בעונה זו אף אחד ולא אוכל לישון שם. בגלל שלא היה לי ציוד שינה ידעתי שאצטרך להסתדר לילה במחסה רועים עם בגדיי בלבד אם לא אצליח לעלות 1000 מ' נוספים לאוכף הבא ולרדת לכפר.
טיפסתי בקצב מאוד מהיר עד לאוכף הראשון ולקח לי 3 שעות להגיע, ואחריו השביל יורד בירידה לא תלולה לצד נחל לכל אורכו. השביל יחסית מתון אך לא מאוד נוח. אחרי עוד שעתיים הגעתי לazib likemt, זהו אזור חקלאות קיץ מלא בבקתות אבן ריקות של רועי הצאן. בדיעבד הבנתי שגם אם הייתי מגיע בעונה יותר מתאימה אני לא יודע אם יש איפה לישון שם..
משם המשכתי בעוד טיפוס קשה לאוכף tizi likemt וממנו ירדתי בשלג לכפר Tacheddirt. כפר מאוד פשוט עם בתים מבוץ נכנסתי לאחד המקומות בשם gite likemte בו הייתי לבד ולא היה מאוד מפנק אבל עשה את העבודה.
גם שם שילמתי 150 דירהאם עם ארוחת ערב ובוקר.

יום 5: Tacheddirt- Imlil

11 ק״מ
עלייה 350
ירידה 950
מTacheddirt - הכפר בו ישנתי ירדתי לאורך שבילים וכביש סלול עד לאימליל. הליכה פשוטה של כשעתיים וחצי. באימליל החזרתי את הקרמפונים והלכתי לתפוס מונית משותפת.

סיכום

לסיכום, היה טרק מאתגר, קשוח, יוצא דופן. משלב נופים של מדבר עם שלג, עם כפרים קטנים ומקומיים. בין אווירה אלפינית באזור הר הטובקל, לאווירה מקומית ואותנטית בצד שני של ההר.
ממליץ לכל אחד לבנות לעצמו חלוקת ימים מתאימה, ולהשאיר לעצמו את הספונטניות שיוכל כל יום להחליט לפי הרצון והכוח איפה יישן. אין צורך להזמין שום מקום מראש ואפשר ללכת כל יום כמה שהרגליים משיגות.