שבועיים צלילה בדרום מצרים

שבועיים באחד מיעדי הצלילה המשובחים הקיימים – ריפים נהדרים, הרבה כרישים, מזג אויר חם ויבש ואוירה מצרית מצוינת שהחזירה אותנו לימים היפים של סיני

תאריך הטיולJune 2017
עונה מומלצתאפשר כל השנה. יוני-יולי ו- אוקטובר-נובמבר מוצלחים יותר מבחינת כרישים.

רקע

דרום מצרים היא יעד צלילה מצוין – ריפים צבעוניים עם בעלי חיים ואלמוגים ייחודיים, ראות טובה בדר״כ, מים נעימים והמון כרישים. יש באזור אתרי צלילה מגוונים שמתאימים לכל הרמות והם מציעים מפגשים עם בעלי חיים שלא מוצאים כמעט בשום מקום אחר. יש כאן הזדמנויות לצלול עם ה- Dugong הנדיר וגם לפגוש מקרוב כרישי Oceanic White Tip ולהקות פטישנים.

במשך הרבה זמן כל היופי הזה נשאר בגדר חלום בשבילנו, עד שהשנה החלטנו סוף סוף ללכת על זה (למרות המצב הביטחוני הבעייתי שעדיין קיים כמובן) ומצאנו עצמנו מבררים ברצינות לאן כדאי לנסוע ומתי.

בגדול, יש שלושה אתרי צלילה טובים במיוחד בדרום מצרים – Elphinstone, איי האחים והאי Daedalus. עקב אילוצי תאריכים וזמינות סירות נאלצנו לוותר על Daedalus ויצאנו לשייט של חברת Emperor המעולה, שיוצא ממארסה אלאם ומסתיים בהורגדה במסלול שנקרא Elphinstone-Brothers-Safaga. לפני תחילת הספארי עשינו שלושה ימי צלילה ושנירקול באזור מארסה אלאם, ואחריו יומיים בהורגדה.

יש דיי הרבה מפעילי סירות, והמחירים נעים בין 800$ ל- 1400$ בגדול. שווה לעשות סקר מקיף כי המחירים יכולים להיות שונים מאוד עבור הפלגות דומות.

עונה מומלצת לצלילה בדרום מצרים

בעקרון אפשר לצלול במצרים כל השנה. המים הולכים ומתחממים ממאי ועד נובמבר (לנו ביוני היה לרב 26 מעלות). מבחינת כרישים – העונה העיקרית של ה- Oceanics היא בחורף, בסביבות נובמבר, אז הם מגיעים במספרים יפים ל- Elphinstone, Daedalus, Brothers. אם אתם מעוניינים בלהקות גדולות של פטישנים בעומקים סבירים כדאי לנסוע בחודשים יוני-יולי ל- Daedalus. גם מחוץ לעונה אפשר לפגוש כרישים עם קצת מזל (פרטים על המפגשים בטיול שלנו בהמשך).

ויזה למצרים

ישראלים צריכים להוציא ויזה מראש בשגרירות. אפשר לעשות את זה לבד או להיעזר בסוכנות. השגרירות נמצאת ברחוב אבן גבירול בתל אביב והוצאת ויזה עצמאית דורשת שלושה ביקורים שם. אנחנו נעזרו בסוכנות בשם ״טיולי מצדה״, זה לקח שבועיים ועלה מעט יותר אבל היה מאוד נוח. עלות הוויזה דרך הסוכנות היא בערך 250 ש״ח לאדם, והיא תקפה לשלושה חודשים ולכניסה למשך חודש שלם.

מנהלות נוספות

טיסות –
טסנו דרך איסטנבול ישירות להורגדה במחיר 340$ לכרטיס הלוך-חזור עם חברת פגסוס. גם טורקיש עושים את הקו הזה במחירים דומים. יש טיסות בכל יום.

כסף –
אין צורך להחליף לירות מצריות. מקבלים כאן דולרים ויורו בכל מקום, וגם אשראי.

כרטיס סים –
נחתנו ב- 02:00 בלילה בשדה בהורגדה והיו שתי עמדות מכירה פתוחות. אחת של חברת אורנג׳ והשניה של חברת vodaphone. לקחנו אורנג׳ פשוט כי לא היה תור. הקליטה הייתה סבירה. המחירים ממש זולים (10 יורו לחבילת גלישה של 8 גיגה).

ימים 1-3 – אזור Marsa Alam

כשאומרים מארסה אלאם מתכוונים לכל האזור ולאו דווקא לעיר עצמה. שדה התעופה של מארסה נמצא בכלל חצי שעה צפונית במקום שנקרא Port Ghalib, שם נמצאים הרבה מלונות ומשם גם הספארי שלנו יצא.
את שלושת הימים באזור עשינו במלון Three corners Fayruoz, בו קיבלנו חדר שווה במיוחד על הקו הראשון למים. זה מלון ״הכול כלול״ דיי גדול, האוכל מאוד מושקע ולפעמים טעים, הצוות נחמד ולמרות שהוא מעט יקר יותר מהאופציות האחרות בסביבה המחירים ממש מגוחכים – שילמנו 150 דולר לשלושה לילות לזוג. בחרנו בו כי יש ממש לפני המלון ריף יפה לשנרקול ולצלילה. צללנו עם אמפרור שנמצאים בפורט גאליב מרחק 10 דק נסיעה משם, הצלילות היו בינוניות. אפשר גם לצלול עם המועדון שנמצא במלון ונראה אחלה ובאותם מחירים.

ימים 4-11 – ספארי צלילה

עלינו על ה- Emperor Asmaa בערב של יום חמישי. קיבלנו חדר קטן עם מקלחת ושירותים ושתי מיטות נפרדות. הסירה כולה לא גדולה במיוחד ומעבר לחדרים יש בה סלון גדול, דק אחורי לצלילה, דק אחורי עליון מוצל עם ספות ופופים ודק עליון בלי צל. היא מתאימה ל- 20 צוללים בעקרון אבל בשייט שלנו היו רק 15 ועדין ההתארגנות לצלילה הייתה מעט צפופה.
דירגנו אותה במקום השלישי והמכובד אחרי שתי הסירות עליהן הפלגנו במלדיביים ולפני הסירות בפיליפינים ובתאילנד.
בכל יום צוללים שלוש צלילות וגם צלילת לילה במקומות המותרים. הרשויות אוסרות על צלילות לילה באתרים בהם מוצאים Oceanics בדר״כ, אז באיי האחים צללנו רק שלוש צלילות בכל יום.
על הסירה היו צוות של שניים עשר – שני מדריכי צלילה, קפטן, שלושה טבחים ושישה אנשי צוות נוספים. המדריכים שלנו היו מוחמד (מומו) המצרי וסימון השוויצרית. מומו היה מאוד מבסוט שהגיעו ישראלים לסירה ודאג לשפשף את העברית שלו בכל הזדמנות. הם היו מעולים שניהם, ותפקדו יפה למרות צום הרמדאן (כן, גם סימון הצטרפה לצום מתוך הזדהות).
בכל יום יצאנו לצלילה ראשונה סביב השעה 06:00, אכלנו ארוחת בוקר, שעתיים מנוחה, צלילה שניה ואחריה ארוחת צהריים, שעתיים מנוחה נוספות ואז צלילה שלישית. אחר הצהריים היו נשנושים מוצלחים ואז צלילת לילה לפני ארוחת הערב.
האוכל על הסירה היה אחלה – הרבה ירקות, חומוס/טחינה, עוף, בשר, דגים ופירות ים, שתיה קלה חופשי ובירות או יין בתשלום.
ביום הראשון צללנו ארבע צלילות באזור Marsa Abu Dabab שהיו דיי בינוניות. ביום השני שטנו לכיוון אלפינסטון ועשינו בריף המפורסם שלוש צלילות. היינו מאוד חסרי מזל מבחינת כרישים שם אבל הריף בכל מקרה יפה במיוחד, עם הרבה אלמוגים רכים. ראינו גם נפוליאון גדול מאוד. בערב עשינו צלילת צלילת שוב ב- Marsa Abu Dabab.
אחרי צלילת הלילה יצאנו לשייט של שמונה שעות צפונה לכיוון איי האחים.
ביום השלישי צללנו ב- Little Brother. זה האח המוצלח מבין השניים והצלילות היו פשוט מדהימות! נפלנו על ים עם זרמים קיצוניים שהשתנו כל הזמן. זה הפך הכול ליותר מרגש וגם הביא הרבה כרישים למים רדודים מאוד. באחת הצלילות נתקלנו בזרם יורד חזק שהוריד אותנו בכמה שניות מעומק 25 לעומק 37 מטרים. גם על פני המים היו זרמים חזקים במיוחד והרבה מחברי הקבוצה סיימו את הצלילות בים הפתוח נסחפים עם מצוף ומקווים לאיסוף של הזודיאק. מומו סיפר לנו שהיו כמה מקרים שצוללים נסחפו ונמצאו רק אחרי הרבה שעות (ובמקרה אחד רביעיית צוללים נסחפו יומיים שלמים עד שהגיעו לחוף של מצרים ותפסו טרמפים). הריף עצמו נהדר ובמהלך היום ראינו 10 פטישנים, חלקם רדודים מאוד, שני Oceanics ושלושה Thresher sharks. ה- Oceanics שחו על פני המים והגיעו לבקר כל צולל שקפץ למים או צולל שהרים מצוף. הם מאוד סקרנים, מתקרבים ולא לגמרי צפויים. אין הרבה מקרי תקיפות (היה מקרה מוות אחד ב- 2009 של משנרקלת), אבל מומלץ לתת להם כבוד ולהיות זהירים. זה בעיקר אומר לא לצוף ולטלף עם סנפירים לבד על פני המים כשיש כמה מהם בסביבה.
בסוף היום ניסינו את מזלנו וביקשנו שינוי קל במסלול וביצוע עוד צלילות ב- Little Brother. היו כמה מתנגדים אז המשכנו ל- Big Brother שעליו מגדלור ותחנת משטרה. מעבר לאלמוגים היפים גם כאן יש סיכוי לכרישים ובעיקר Thresher sharks. בתחנת הניקוי לא מצאנו אותם אבל בצלילה השנייה מיד בירידה ראינו אחד ממרחק קרוב מאוד ובעומק 15 מטרים – כריש מדהים!
את הצלילה השלישית היינו אמורים לעשות לאחת משתי הספינות הטבועות שנמצאת בחלק הדרומי של האח הגדול. היא אמורה להיות יפה ועם הרבה חיים עליה. הזרמים לא אפשרו אז עשינו צלילה נוספת לתחנת הניקוי. הזרמים החזקים הביאו הרבה התרחשות לפינה מעל תחנת הניקוי, והיה יפה לראות שם טונות גדולות צדות.
בלילה המשכנו את השייט צפונה. בבוקר היום החמישי התחלנו עם צלילה מיותרת מבחינתנו (לא בקטע של הריסות במים) לספינה הטבועה Salem Express, ואחריה עשינו שתי צלילות מעולות ב- Panorama reef. זה אתר שמגיעות אליו סירות צלילה בטיולים יומיים מ- Safaga, אבל רובן נשארות בחלק הדרומי ולא מורידות צוללים בפינה הצפונית של הריף. את שתי הצלילות התחלנו בעומק 35 במפגש דיי מפתיע עם כמה פטישנים. משם המשכנו דרומה לאורך הריף וחזרנו בזודיאק. הריף צבעוני ובמצב מצוין, ראינו להקה ענקית של דגי זכוכית, נפוליאונים, טריגרים טונות ועוד.
את יום הצלילה האחרון עשינו סמוך להורגדה באתרים Guta Abu Ramada ו- Small Giftun בהם קיווינו למצוא Zebra Shark. לא מצאנו את הכריש, וגם לא Eagle rays שלעיתים נמצאים בשטחים החוליים מסביב אבל היו צלילות נחמדות.
סיימנו את יום הצלילות השישי בצהריים במרינה בהורגדה. שטפנו ציוד והעברנו ערב רגוע במרינה. בבוקר נפרדנו מכולם והמשכנו צפונה ל- El Guona.

ימים 11-12 – סתלבט ב- El Guona

אל גונה נמצאת חצי שעה נסיעה צפונה להורגדה עצמה, ולשדה התעופה. זהו אזור תיירותי אבל יפה עם לגונה גדולה. עשינו לילה אחד במלון Three Corners Ocean View שהיה מצוין.
אל גונה היא מקום אדיר לקייט סרפינג מסתבר, וגם נקודה לא רעה ליציאה לצלילה. זה גם מקום מצוין לצאת לשחות או לצלול עם דולפינים וככה עשינו. זה עולה בערך 30 יורו לאדם לשלוש שעות על סירת מנוע. יש באזור מעל 20 Bottle nose dolphins, אבל אנחנו ראינו רק שלושה שהיו דיי ישנים. כשדולפינים ישנים, חצי מהמוח שלהם עדין פעיל ככה שהם נראים ערים אבל הם לא מאוד מגיבים לסביבה – רק שוחים ומדי פעם עולים לנשום. יצאנו בסירת מנוע קטנה עם Emparor , )הסניף שלהם נמצא צמוד למלון, ממש נוח). היינו למזלנו רק שנינו יחד עם מדריך שהיה אחלה, מה שאפשר לנו להיות גמישים ולנוע עם הדולפינים, ולמרות מה שחששנו – להיות מוקפים בעשרות משנרקלים אגרסיבים שמציקים לדולפינים – היה מגניב והיינו לבד במים רב הזמן (עם הזמן הצטרפו הרבה סירות גדולות אבל רב התיירים שהיו עליהן בכלל לא נכנסו למים).
בערב של היום השני נסענו לשדה (28 יורו למונית). הצמידו לנו שוטר במלון מרגע שעשינו צ׳ק האוט והוא נסע אתנו לשדה. בשדה עשו לנו קצת צרות וטענו שהיינו צריכים ללכת להרשם במשטרת ההגירה עד שבוע מהכניסה שלנו למצרים (למרות שיש לנו ויזה לחודש). הם ביקשו בהתחלה שנשלם 150$ קנס, שירד בשלב מסוים ל- 36$.

• אל תתפשרו על המסלול של הספארי ועל העונה. תחליטו מה אתם רוצים לראות וצאו בעונה המתאימה!
  • חובה מחשב צלילה ומצוף סימון לכל צולל. אפשר לשכור הכול מהמועדון. אנחנו הגענו עם ציוד שלנו אז לא יודעים לגבי מחירים ואיכות הציוד
  • אם אתם מוצאים עצמכם בהורגדה לזמן קצר, אין סיבה לישון באל גונה – מדובר בחצי שעה נסיעה (כ-26 יורו לכיוון) וגם מהורגדה אפשר לצאת לצלול